Publicaties
Top Keywords
- Annotaties (57)
- Art. 10 EVRM (25)
- Auteursrecht (518)
- Bescherming van communicatie (20)
- Consumentenrecht (22)
- Content moderation (22)
- Databankenrecht (25)
- Digital Services Act (DSA) (32)
- EU (19)
- EU law (26)
- Freedom of expression (46)
- Fundamental rights (18)
- GDPR (22)
- Grondrechten (421)
- Industriële eigendom (38)
- Informatierecht (37)
- Intellectual property (29)
- Intellectuele eigendom (425)
- Internet (24)
- Journalistiek (33)
- Kluwer Information Law Series (43)
- Kronieken (18)
- Media law (28)
- Mediarecht (378)
- Mensenrechten (18)
- Merkenrecht (21)
- Naburige rechten (20)
- Omroeprecht (28)
- Online platforms (19)
- Overheidsinformatie (53)
- Personal data (35)
- Persrecht (41)
- Platforms (24)
- Privacy (326)
- Regulering (20)
- Technologie en recht (75)
- Telecommunicatierecht (127)
- Text and Data Mining (TDM) (20)
- Transparency (19)
- Vrijheid van meningsuiting (198)
Het is allemaal fake external link
Thou shalt not sample…without permission! external link
Interested in diversity: The role of user attitudes, algorithmic feedback loops, and policy in news personalization external link
Abstract
Using survey evidence from the Netherlands, we explore the factors that influence news readers’ attitudes toward news personalization. We show that the value of personalization depends on commonly overlooked factors, such as concerns about a shared news sphere, and the diversity of recommendations. However, these expectations are not universal. Younger, less educated users are more exposed to personalized news and show little concern about diverse news recommendations. Quality news organizations that pursue reader loyalty and trust are incentivized to implement personalization algorithms that aim for diversity and high quality recommendations. However, some users are in danger of being left out of this positive feedback loop. We make specific policy suggestions regarding how to solve that issue.
Links
frontpage, Mediarecht, news, personalization, survey, the netherlands, user attitudes
RIS
Bibtex
De Raad van Europa en online desinformatie: laveren tussen zorgen en zorgplichten? external link
Abstract
Na alle hype rondom ‘fake news’, lijkt het gebruik van de term nu een behoorlijke terugslag te krijgen. Waar ‘fake news’ in 2016 en 2017 in rap tempo tot een buzz word was uitgegroeid, lijkt het inmiddels een vies woord te zijn geworden. Het heeft een militante connotatie gekregen en wordt in toenemende mate gebruikt om kritische journalisten en media te beschuldigen van het verspreiden van valse berichten, en daarmee hun werk en reputatie te ondermijnen. Daarom wordt steeds vaker de term desinformatie gebruikt als vervanger van ‘fake news’. Dit artikel staat stil bij deze terminologische verschuiving en legt uit waarom het van belang is afstand te nemen van de term ‘fake news’. Vervolgens wordt de angst voor schadelijke gevolgen van ‘fake news’ of desinformatie met de nodige
nuchterheid geanalyseerd. Is er reden voor zorg en zo ja, welke juridische, politieke en praktische maatregelen heeft de Raad van Europa tot haar beschikking om (online) desinformatie tegen te gaan? Verder wordt ook onderzocht of, en in hoeverre, deze maatregelen hun grondslag vinden in de (negatieve en) positieve verplichtingen van Verdragspartijen bij het EVRM. Het artikel sluit af met een conclusie en enkele aanbevelingen voor het ontmantelen en het terugdringen van online desinformatie.
desinformatie, Fake news, frontpage, Mediarecht, raad van europa, zorgplichten