Europees Hof voor de Rechten van de Mens

4 december 2018, nr. 11257/16, ECLI:CE:ECHR:2018:1204JUD001125716

(Yudkivska (president), Pinto de Albuquerque, Vehabovié¢, Kiiris, Ranzoni, BoSnjak,
Paczolay

Noot: T. McGonagle

Roma. Smaad. Aansprakelijkheid. Vrijheid van meningsuiting. Internet. Hyperlinks.
[EVRM art. 10]

In 2013 stopte een bus vol dronken voetbalsupporters voor een basisschool in een plaatsje in
Hongarije, waar vooral Romakinderen onderwijs volgden. De supporters beledigden en
bedreigden hen en gingen pas weg toen de politie arriveerde. Naar aanleiding hiervan heeft
de leider van de Romagemeenschap in het plaatsje een interview gegeven, in aanwezigheid
van een leerling en zijn moeder, voor een mediabedrijfje dat zich richt op Roma-issues. In dat
interview vermeldde de betrokkene dat ‘Jobbik binnenkwam’ en benadrukte hij dat Jobbik de
school had aangevallen, en dat hij er zeker van was dat de supporters leden van Jobbik
waren. Naar aanleiding van het incident heeft klager, die een populair online nieuwsplatform
exploiteert, een bericht op de website 444.hu gezet waarin het rapporteerde over het incident
en waarin het een weblink opnam naar het YouTube-kanaal waarop het interview met de
leider van de Roma-gemeenschap was gepubliceerd. Ook andere nieuwsberichten linkten
door naar dit interview. Vlak hierna startte Jobbik een smaadprocedure tegen onder meer de
leider van de Roma-gemeenschap, het mediabedrijfje waarmee hij het interview had gehad
en de nieuwsmedia (waaronder klager) die links naar het interview hadden opgenomen.
Jobbik werd daarbij in het gelijk gesteld, waarbij de nationale rechters oordeelden dat ook
het linken naar een smadelijk interview een geval van smaad oplevert. Voor het EHRM stelt
klager dat daarmee de vrijheid van meningsuiting is aangetast. Het EHRM heeft enige
twijfels over de voorzienbaarheid van deze inbreuk op de vrijheid van meningsuiting, maar
geeft daarover geen eindoordeel omdat het van oordeel is dat de zaak beter onder het
noodzakelijkheidsvereiste kan worden bekeken. Het herhaalt vervolgens een aantal punten uit
zijn eerdere rechtspraak ten aanzien van vrijheid van meningsuiting op het internet en de wat
bijzondere verantwoordelijkheid die daarbij kan bestaan voor een exploitant van een
nieuwssite ten opzichte van de informatie die op die site wordt geplaatst. Het merkt
vervolgens op dat deze zaak specifiek draait om de ‘duties and responsibilities’ die een
internetmedium heeft als in een artikel een hyperlink wordt opgenomen naar een ander
bericht of andere informatie die beschikbaar is op het internet en waarvan later blijkt dat
sprake is van smaad. Het Hof wijst daarbij op het bijzondere belang van hyperlinks als het
gaat om het navigeren van en naar informatie op het internet en het doorzoeken van de
immense hoeveelheid beschikbare informatie. Hyperlinks dragen bij aan de soepele werking
van het internet door die informatie aan elkaar te verbinden. Hyperlinks zijn daarnaast als
rapportagemedium duidelijk anders van andere publicatiechandelingen, in die zin dat ze
eigenlijk alleen doorverwijzen naar content die elders op het web beschikbaar is. De persoon


http://444.hu/

die de hyperlink plaatst is ook niet verantwoordelijk voor die content, die bovendien ook nog
kan veranderen nadat de hyperlink op een website is opgenomen. Ten aanzien van het
plaatsen van hyperlinks op nieuwswebsites moeten volgens het Hof dan ook bijzondere
criteria gelden, namelijk (1) heeft de journalist in zijn bericht de informatie waarnaar hij
doorlinkt omarmd; (2) heeft hij de informatie herhaald, zonder die te omarmen; (3) heeft hij
alleen maar een hyperlink geplaatst, zonder de informatie te herhalen of te omarmen, (4)
wist of had de journalist kunnen weten dat de informatie smadelijk of anderszins
onrechtmatig was; (5) handelde de journalist te goeder trouw, respecteerde hij de ethische
normen van de journalistiek en leefde hij de eisen van zorgvuldigheid voldoende na? In het
onderhavige geval oordeelt het Hof dat het artikel alleen maar vermeldde dat er een
interview was met de leider van de Roma-gemeenschap, zonder melding te maken van de
politieke partij Jobbik en zonder te alluderen aan de juistheid of aanvaardbaarheid van de
uitingen die deze leider in het interview deed. Van omarming van de inhoud van het interview
was dan ook geen sprake. Het Hof merkt vervolgens op dat het ook niet van de klager kon
worden verlangd dat hij zich expliciet zou distantiéren van de inhoud van het interview, zoals
dat ook in meer traditionele gevallen van interviews alleen nodig is in bijzondere
omstandigheden. Weliswaar kan het Hof zich voorstellen dat dergelijke bijzondere
omstandigheden zich voordoen en dat er sprake kan zijn van enige verantwoordelijkheid voor
de uitingen die elders zijn gedaan, maar in het onderhavige geval was daarvan geen sprake.
De vraag of de klager wist of had moeten weten van de smadelijke aard van de uitingen is
moeilijk te beantwoorden voor het Hof, omdat de nationale rechters zich daarover niet
hebben uitgesproken. Gelet op zijn eigen criteria neemt het Hof niettemin aan dat de klager
redelijkerwijs kon aannemen dat de inhoud van het interview binnen de grenzen van de
aanvaardbare kritiek zou blijven en dat het daarmee niet onrechtmatig zou zijn om er naar
door te linken. Zou het hierover anders oordelen, dan zou dit bovendien een problematisch
chilling effect kunnen opleveren. Schending art. 10 EVRM.

Magyar Jeti Zrt
tegen
Hongarije

kosk sk

1. The European Court of Human Rights has written a new chapter in its so-called ‘Internet’
case-law (for overviews, see: ‘Internet: case-law of the European Court of Human Rights’,

Research report, 2015
https://www.echr.coe.int/Documents/Research_report_internet ENG.pdf; ‘New
technologies’, Fact sheet, 2019

https://www.echr.coe.int/Documents/FS_New_technologies ENG.pdf). In the case of
Magyar Jeti Zrt v. Hungary, it had to consider the role of hyperlinks in the architecture of the
internet, and in particular how they influence the free flow of information online.

2. The case originated in an incident in a rural village in Hungary in 2013. A bus bringing a
group of apparently drunk football supporters to a football match stopped at a primary school
in the village. The children at the school were mainly Roma. The football supporters got out
of the bus and sang and shouted racist chants and remarks and threatened the children in the
playground of the school. They also engaged in other intimidating behaviour, such as waving
flags and throwing beer bottles. The teachers called the police and brought the children inside
in order to protect them and made some of them hide under tables and in the bathroom.


https://www.echr.coe.int/Documents/Research_report_internet_ENG.pdf
https://www.echr.coe.int/Documents/FS_New_technologies_ENG.pdf

3. J.Gy., the leader of the Roma minority local government in the village, gave an interview
to a media outlet and attributed blame for the attack to members of Jobbik, a right-wing
political party. The applicant company published an article about the incident on the 444.hu
website (an internet news portal) and mentioned and hyperlinked to the interview with J.Gy.
Jobbik successfully brought defamation proceedings against the applicant company (and
others, including J.Gy. and the media outlet that interviewed him and other media outlets
which provided links to the impugned video) on the basis of reputational damage.

4. The Court recalled its general principles that shape the right to freedom of expression in
the online environment (paras. 63-68). In an age of informational abundance, the internet’s
capacity to store and communicate vast amounts of information makes it an important enabler
and facilitator of the public’s access to news and information. Internet news portals cannot
simply be equated with traditional publishers, which would make them responsible for third-
party comments disseminated via their portals. However, responsibility for user-generated
content may arise under specific sets of circumstances; considerations such as a failure to act
expeditiously to remove or disable access to illegal third-party content upon becoming aware
of its illegality, may be relevant (see, for example, Delfi AS v. Estonia [GC], no. 64569/09,
ECHR 2015 and Tamiz v. the United Kingdom (dec.), no. 3877/14, 19 September 2017).

5. The Court is slowly but progressively consolidating its approach to the specific nature and
dynamics of freedom of expression and information online. In this case, the question of
liability for a hyperlink to impugned content required the Court to address the specific,
distinctive features of hyperlinks in the online ecosystem. Its observations are consistent with,
and largely a synthesis of, the wider array of arguments and insights provided by the
numerous third-party interveners in the case about how hyperlinks work and why they are so
important (paras. 50-55). The Court’s observations can be summarized in three main points,
each of which has implications for future doctrinal development.

6. First, the “very purpose” of hyperlinks is to direct to other webpages and resources and
thus “to allow Internet users to navigate to and from material in a network characterised by
the availability of an immense amount of information™” (para. 73). Hyperlinks therefore
contribute “to the smooth operation of the Internet by making information accessible through
linking it to each other” (ibid.). This appreciation of the functional value of hyperlinks is
important because the Court strives to interpret the right to freedom of expression in such a
way as to ensure that it is practical and effective in contemporary society (see, for example,
Airey v. Ireland, 9 October 1979, Series A no. 32). Without hyperlinks, it would be very
difficult to access information effectively in a vast and complex system characterized by the
networked distribution of information.

7. It should be noted in passing that this approach is in line with emerging case-law in
Europe, both at the regional and national levels. The Court of Justice of the European Union
(CJEU) has observed, for instance, that “hyperlinks contribute to [the] sound operation [of
the internet] as well as to the exchange of opinions and information in that network
characterised by the availability of immense amounts of information” (CJEU, Case C-160/15,
GS Media BV v. Sanoma Media Netherlands BV & others, 8 September 2016, para. 45).

8. Second, “as a technique of reporting”, hyperlinks “are essentially different from traditional
acts of publication in that, as a general rule, they merely direct users to content available
elsewhere on the Internet” (para. 74). They draw readers’ attention to the existence of



material on another website, but do not communicate the content of the linked statements as
such (ibid.).

9. This observation has echoes of the Court’s famous Jersild judgment, in which it found a
violation of the journalist’s right to freedom of expression (Jersild v. Denmark, 23 September
1994, Series A no. 298). Mr. Jersild had been convicted by the Danish courts for aiding and
abetting the dissemination of racist statements uttered by members of a group known as the
“Greenjackets”, whom he had interviewed in a television programme. Citing its Jersild
judgment, the Court reiterated that “punishment of a journalist for assisting in the
dissemination of statements made by another person in an interview would seriously hamper
the contribution of the press to discussion of matters of public interest and should not be
envisaged unless there are particularly strong reasons for doing so” (para. 80). It added, again
drawing on established case-law: “[a] general requirement for journalists systematically and
formally to distance themselves from the content of a quotation that might insult or provoke
others or damage their reputation is not reconcilable with the press’s role of providing
information on current events, opinions and ideas” (ibid.). These principles are subject to the
proviso that the journalist acts in good faith, in accordance with the ethics of journalism, and
that the reporting deals with a matter of public interest. In the present case, the applicant had
merely hyperlinked to the interview and had not endorsed its content.

10. Third, the Court notes that “the person referring to information through a hyperlink does
not exercise control over the content of the website to which a hyperlink enables access, and
which might be changed after the creation of the link — a natural exception being if the
hyperlink points to contents controlled by the same person” (para. 75). Moreover, “the
content behind the hyperlink has already been made available by the initial publisher on the
website to which it leads, providing unrestricted access to the public” (ibid.). The Court has
repeatedly found that the prior availability of particular information, or its availability
through other channels, can render the necessity of a restriction on the dissemination of the
information through a specific channel no longer necessary in a democratic society (Observer
and Guardian v. the United Kingdom, 26 November 1991, Series A no. 216).

11. Based on the above observations about the particular features and functionalities of
hyperlinks, the Court proceeded to identify: “in particular the following aspects as relevant
for its analysis of the liability of the applicant company as publisher of a hyperlink: (i) did the
journalist endorse the impugned content; (ii) did the journalist repeat the impugned content
(without endorsing it); (iii) did the journalist merely put an hyperlink to the impugned content
(without endorsing or repeating it); (iv) did the journalist know or could reasonably have
known that the impugned content was defamatory or otherwise unlawful; (v) did the
journalist act in good faith, respect the ethics of journalism and perform the due diligence
expected in responsible journalism?” (para. 77).

12. These particular “relevant aspects” give welcome structure to the Court’s assessment of
liability for the publication of a hyperlink. If, as is likely, the Court will use the same
structure in future cases dealing with similar subject matter, it can anticipate having to answer
one big question. In its case-law, the Court has repeatedly stressed the importance of the
contributions to public debate made by other actors than journalists, including, individuals,
NGOs, academics and bloggers. While those groups of actors do make valuable contributions
to public debate, not all of them are subject to well-established systems of professional ethics,



such as in the journalism sector. Bloggers are a case in point: blogging is not governed by a
standard or standardized set of ethics. This is partly because the blogging community is
disparate and it lacks organisational structures at the sectoral level. This means that aspect
(v), above, will require careful reconsideration or adaptation for bloggers (see further, M.
Oosterveld and M. Oostveen, ‘Van public watchdog naar public watchblog: het EHRM en
journalistieke weblogs’, Mediaforum 2013-6, pp. 146-153).

13. To assess the necessity of the interference with the applicant’s right to freedom of
expression, the Court still had to examine the significance of the Hungarian courts’
attribution of objective liability for hyperlinking to the impugned content. Objective or strict
liability arises automatically from the commission of an act; intent is not relevant for
determining liability. In this connection, the Court found that the utterances at the centre of
the present case “could not be seen as clearly unlawful from the outset” (para. 82). Its
observation about the inability to “exercise control over the content of the website to which a
hyperlink enables access” is another relevant consideration in this regard.

14. The Court was also concerned about the broader — direct or indirect — chilling effect that
such objective liability could have on freedom of expression on the internet. It warned,
specifically, that “such objective liability may have foreseeable negative consequences on the
flow of information on the Internet, impelling article authors and publishers to refrain
altogether from hyperlinking to material over whose changeable content they have no
control” (para. 83). Its concerns are well-founded and its unanimous finding of a violation of
Article 10 represents a significant stance on an important issue.

15. A final take-away observation about this judgment is the extensive attention given to the
arguments and insights about hyperlinks contained in the amicus curiae briefs, which were
provided by a wide range of interested parties, including academics and leading NGOs such
as ARTICLE 19, Electronic Frontier Foundation, Index on Censorship, Access Now and
European Digital Rights. This appears to point to constructive engagement by the Court with
the extensive submissions it received on very specialized and complex subject matter. It
shows how the Court can benefit from external expertise on issues that it has not yet
addressed in its case-law.

Tarlach McGonagle, Institute for Information Law (IViR), Amsterdam Law School



