Publications
Top Keywords
- Art. 10 EVRM (25)
- Art. 17 CDSM Directive (13)
- Artificial intelligence (72)
- Big data (12)
- Constitutional and administrative law (11)
- Consumer law (11)
- Content moderation (22)
- Copyright (188)
- Cybersecurity (10)
- Data protection (29)
- Data protection law (11)
- Digital Services Act (DSA) (32)
- Digital Single Market (13)
- EU (19)
- EU law (26)
- Europe (12)
- European Union (10)
- Fake news (14)
- Freedom of expression (46)
- Fundamental rights (18)
- GDPR (22)
- Human rights (31)
- Intellectual property (29)
- Internet (24)
- Journalism (15)
- Kluwer Information Law Series (43)
- Licensing (13)
- Media law (28)
- Online platforms (19)
- Patent law (20)
- Personal data (35)
- Platforms (24)
- Privacy (326)
- Regulation (11)
- Social media (11)
- Software (10)
- Surveillance (11)
- Text and Data Mining (TDM) (20)
- Trademark law (13)
- Transparency (19)
Annotatie bij Hof van Justitie EG 7 januari 2004 ((Gerolsteiner Brunnen / Putsch)) external link
Abstract
In een conflict tussen twee overeenstemmende merken voor dezelfde waren, is gebruik als merk van het conflicterende teken geen doorslaggevende beoordelingsfactor, indien het conflicterende merk een (erkende) herkomstaanduiding betreft. Artikel 6 lid 1 van Richtlijn 89/104/EEG geeft slechts één beoordelingscriterium voor de verbodsbevoegdheid van de merkhouder, namelijk of het gebruik van de geografische aanduiding in overeenstemming is met de (nationale) eerlijke gebruiken in handel en nijverheid. De nationale rechter dient daarbij alle omstandigheden van het geval te betrekken.
Industriële eigendom, Merkenrecht
RIS
Bibtex
Annotatie bij Rb. Amsterdam 7 juli 2004 ((Leaseverlies / Dexia)) external link
Annotatie bij Vzngr. Rb. ‘s-Gravenhage 21 juli 2004 ((Nationalevacaturebank.nl / CVBank)) external link
De regulering van media in internationaal perspectief external link
Annotatie bij Hof Amsterdam 30 september 2004 ((T-Mobile / ID&T Mobile)) external link
Abstract
Bij de beoordeling van verwarringsgevaar dient niet beslissend te zijn de door de inbreukmaker zelf gebezigde uitingen, maar komt het aan op het normale gebruik van het teken. Het hof kan dan ook voorbijgaan aan marktonderzoek dat uitsluitend gebaseerd is op de website en op commercials van de inbreukmaker.
Industriële eigendom, Merkenrecht
RIS
Bibtex
Annotatie bij Rb. ‘s-Gravenhage 15 september 2004 ((Caris / EON)) external link
Abstract
Aantasting in de zin van art. 25 lid 1 sub d Aw. Toewijzing van de vordering tot herstel van het werk betreft een discretionaire bevoegdheid van de rechter en kan niet los worden gezien van de context waarbinnen bedoelde schade is opgetreden. Gelet op de discrepantie tussen het gevorderde herstel en het recht van de eigenaar van een stoffelijk exemplaar van een werk om onder bepaalde voorwaarden tot sloop over te gaan, zolang dat niet onrechtmatig is te achten, acht de rechtbank herstel geen passende vorm van redres.
Auteursrecht, Intellectuele eigendom
RIS
Bibtex
Annotatie bij Vzngr. Rb. ‘s-Gravenhage 12 november 2004 ((Pretium Telecom / Yiggers Nederland)) external link
Abstract
Gebruik van merk en handelsnaam van een ander als zoekwoord niet op zichzelf onrechtmatig, maar wel indien aan zoekwoord advertentie van die gebruiker wordt gekoppeld. Het niet onder eigen naam doen van mededelingen over de concurrent is onrechtmatig. Waarschuwingen met betrekking tot aanbod van concurrent niet onrechtmatig indien de gemaakte vergelijking verder inhoudelijk juist is.
Industriële eigendom, Merkenrecht
RIS
Bibtex
Annotatie bij Reclame Code Commissie 21 december 2004 (STIVA / STAP) external link
Abstract
Klacht van de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik tegen posters van de Stichting Alcoholpreventie. De posters, bedoeld om kinderen af te houden van alcoholgebruik, vertonen beelden van alcohol drinkende kinderen. Gelet op de context is terecht geoordeeld dat er geen sprake is van een aanmoediging om alcohol te drinken en is het niet nodig om nog eens afzonderlijk te beoordelen of er sprake is van strijd met artikel 13 lid 1 NRC (misleiding in reclame gericht op kinderen).