Publications
Top Keywords
- Art. 10 EVRM (25)
- Art. 17 CDSM Directive (13)
- Artificial intelligence (72)
- Big data (12)
- Constitutional and administrative law (11)
- Consumer law (11)
- Content moderation (22)
- Copyright (188)
- Cybersecurity (10)
- Data protection (29)
- Data protection law (11)
- Digital Services Act (DSA) (32)
- Digital Single Market (13)
- EU (19)
- EU law (26)
- Europe (12)
- European Union (10)
- Fake news (14)
- Freedom of expression (46)
- Fundamental rights (18)
- GDPR (22)
- Human rights (31)
- Intellectual property (29)
- Internet (24)
- Journalism (15)
- Kluwer Information Law Series (43)
- Licensing (13)
- Media law (28)
- Online platforms (19)
- Patent law (20)
- Personal data (35)
- Platforms (24)
- Privacy (326)
- Regulation (11)
- Social media (11)
- Software (10)
- Surveillance (11)
- Text and Data Mining (TDM) (20)
- Trademark law (13)
- Transparency (19)
Netneutraliteit & ‘eyeballs’ external link
Universal service and disabled people external link
Abstract
The EU regulatory framework enacted 25 May 2011 has the objective to provide functionally equal access to telecommunications services for disabled persons. What are the rules, who are the target groups, and what obstacles do they face when using various telecommunication services? And what arrangements do exist in a selected group of six EU Member States to remove these obstacles? Recommendations include the introduction of a more market-oriented approach, independent of specific networks.
Telecommunicatierecht
RIS
Bibtex
DigiNotar: Lessons to be learnt external link
Online tracking: questioning the power of informed consen external link
Waarde verlenging mobiele vergunningen. Update: uitkomst veiling en verlengingsprijzen external link
Abstract
Op 14 december 2012 is de veiling van frequenties voor mobiele communicatie (multibandveiling) afgerond. Onder het te verdelen spectrum bevonden zich de huidige vergunningen in de 900 MHz en 1800 MHz band. Deze vergunningen lopen af op 25 februari 2013. Omdat de mobile network operators, afhankelijk van de uitkomst van de veiling, tijd nodig zouden kunnen hebben om de transitie te maken naar de nieuwe vergunningen, heeft de minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie in 2012 besloten dat de huidige 900 MHz- en 1800 MHz-vergunningen op aanvraag zouden kunnen worden verlengd. Op grond van het geldende reguleringskader is de vergunninghouder bij verlenging van een vergunning een vergoeding aan de Staat verschuldigd. Dit rapport onderzoekt de wijze waarop de waarde van verlenging binnen de beleidsmatige en procedurele randvoorwaarden te bepalen is en stelt vervolgens de verlengingsprijzen vast. De uitkomst van de multibandveiling neemt daarbij een centrale rol in. De ontwikkelde methodiek heeft als basis gediend voor de ministeriële regeling waarin het eenmalig bedrag voor verlenging is geregeld. Uitgaande van 21 maanden verlenging, bedragen de verlengingsprijzen voor de huidige vergunninghouders in de 900 MHz en 1800 MHz band gecumuleerd € 387,847,454. Gegeven de veilinguitkomst, die een relatief beperkte (technische) transitie impliceert, hebben de vergunninghouders ondertussen een convenant gesloten waardoor een verlenging voor de transitie niet nodig is. Agentschap Telecom heeft hierbij een faciliterende rol gespeeld.
Telecommunicatierecht