Annotatie bij EHRM 8 oktober 2019 (Szurovecz / Hongarije) external link

Nederlandse Jurisprudentie, vol. 2021, num: 4, pp: 230-231, 2021

Abstract

Deze zaak gaat over de vrijheid van nieuwsgaring. Een journalist kreeg geen toegang tot vreemdelingencentra in Hongarije. Het EHRM achtte dat in de gegeven omstandigheden in strijd met artikel 10 EVRM.

Annotaties, Art. 10 EVRM, frontpage, Mediarecht, Vrijheid van meningsuiting, vrijheid van nieuwsgaring

Bibtex

Article{Dommering2021b, title = {Annotatie bij EHRM 8 oktober 2019 (Szurovecz / Hongarije)}, author = {Dommering, E.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/Annotatie_NJ_2021_13.pdf}, year = {0311}, date = {2021-03-11}, journal = {Nederlandse Jurisprudentie}, volume = {2021}, number = {4}, pages = {230-231}, abstract = {Deze zaak gaat over de vrijheid van nieuwsgaring. Een journalist kreeg geen toegang tot vreemdelingencentra in Hongarije. Het EHRM achtte dat in de gegeven omstandigheden in strijd met artikel 10 EVRM.}, keywords = {Annotaties, Art. 10 EVRM, frontpage, Mediarecht, Vrijheid van meningsuiting, vrijheid van nieuwsgaring}, }

Kroniek Persrecht 2019 external link

Volgenant, O. & McGonagle, T.
Mediaforum, vol. 2020, num: 3, pp: 87-89, 2020

Abstract

Was 2018 het jaar van de serieuze aanslagen op de gebouwen van De Telegraaf en Panorama en ernstige bedreigingen van individuele journalisten, in 2019 zagen we hoe de beroepsgroep en de overheid daarop reageerden. Het initiatief ‘PersVeilig’ werd gepresenteerd, en in de strafzaken over de twee aanslagen werden verdachten opgepakt en veroordeeld. In 2019 werd – helaas – voor het eerst sinds lange tijd weer een journalist gegijzeld, ondanks het feit dat een jaar eerder het recht op journalistieke bronbescherming wettelijk was verankerd.

Kronieken, Mediarecht, Persrecht

Bibtex

Article{Volgenant2020, title = {Kroniek Persrecht 2019}, author = {Volgenant, O. and McGonagle, T.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/Mediaforum_2020_3_Volgenant.pdf}, year = {0717}, date = {2020-07-17}, journal = {Mediaforum}, volume = {2020}, number = {3}, pages = {87-89}, abstract = {Was 2018 het jaar van de serieuze aanslagen op de gebouwen van De Telegraaf en Panorama en ernstige bedreigingen van individuele journalisten, in 2019 zagen we hoe de beroepsgroep en de overheid daarop reageerden. Het initiatief ‘PersVeilig’ werd gepresenteerd, en in de strafzaken over de twee aanslagen werden verdachten opgepakt en veroordeeld. In 2019 werd – helaas – voor het eerst sinds lange tijd weer een journalist gegijzeld, ondanks het feit dat een jaar eerder het recht op journalistieke bronbescherming wettelijk was verankerd.}, keywords = {Kronieken, Mediarecht, Persrecht}, }

Challenging rabbit holes: towards more diversity in news recommendation systems external link

Helberger, N., Bernstein, A., Schulz, W. & Vreese, C.H. de
LSE Media Blog, 2020

Abstract

Access to diverse sources of news and information is more important than ever in this time of global crisis, yet far too often, people can find themselves diving into ‘rabbit holes’ of information and opinion that are hard to escape. Here, the following authors provide an in depth assessment of how algorithmic recommendation systems for news can play a more constructive role in a diverse media landscape.

frontpage, Journalistiek, Mediarecht, nieuws, recommender systems

Bibtex

Article{Helberger2020e, title = {Challenging rabbit holes: towards more diversity in news recommendation systems}, author = {Helberger, N. and Bernstein, A. and Schulz, W. and Vreese, C.H. de}, url = {https://blogs.lse.ac.uk/medialse/2020/07/02/challenging-rabbit-holes-towards-more-diversity-in-news-recommendation-systems/}, year = {0716}, date = {2020-07-16}, journal = {LSE Media Blog}, abstract = {Access to diverse sources of news and information is more important than ever in this time of global crisis, yet far too often, people can find themselves diving into ‘rabbit holes’ of information and opinion that are hard to escape. Here, the following authors provide an in depth assessment of how algorithmic recommendation systems for news can play a more constructive role in a diverse media landscape.}, keywords = {frontpage, Journalistiek, Mediarecht, nieuws, recommender systems}, }

The Political Power of Platforms: How Current Attempts to Regulate Misinformation Amplify Opinion Power external link

Digital Journalism, vol. 8, num: 6, pp: 842-854, 2020

Abstract

This contribution critically reviews the ongoing policy initiatives in Europe to impose greater societal responsibility on social media platforms. I discuss the current regulatory approach of treating social platforms as mere 'intermediaries' of the speech of others and propose a different perspective. Instead of perceiving platforms as intermediaries and facilitators of the speech of others, I view social media platforms as active political actors in their own right, and wielders of considerable opinion power. I will explain how taking the perspective of opinion power throws a very different, and rather alarming light on the recent regulatory initiatives.

europe, frontpage, Mediarecht, opinion power, pluralism, Regulation, Social media platforms

Bibtex

Article{Helberger2020d, title = {The Political Power of Platforms: How Current Attempts to Regulate Misinformation Amplify Opinion Power}, author = {Helberger, N.}, url = {https://doi.org/10.1080/21670811.2020.1773888}, year = {0714}, date = {2020-07-14}, journal = {Digital Journalism}, volume = {8}, number = {6}, pages = {842-854}, abstract = {This contribution critically reviews the ongoing policy initiatives in Europe to impose greater societal responsibility on social media platforms. I discuss the current regulatory approach of treating social platforms as mere \'intermediaries\' of the speech of others and propose a different perspective. Instead of perceiving platforms as intermediaries and facilitators of the speech of others, I view social media platforms as active political actors in their own right, and wielders of considerable opinion power. I will explain how taking the perspective of opinion power throws a very different, and rather alarming light on the recent regulatory initiatives.}, keywords = {europe, frontpage, Mediarecht, opinion power, pluralism, Regulation, Social media platforms}, }

Annotatie bij EHRM 12 november 2019 (Schweizerische Radio- und Fernsehgesellschaft e.a. Zwitserland) external link

European Human Rights Cases - Updates, 2020

Annotaties, EHRM, Ethiek, Journalistiek, Mediarecht, publieke omroep

Bibtex

Article{Hins2020, title = {Annotatie bij EHRM 12 november 2019 (Schweizerische Radio- und Fernsehgesellschaft e.a. Zwitserland)}, author = {Hins, A.}, url = {https://www.ehrc-updates.nl/commentaar/207262}, year = {0129}, date = {2020-01-29}, journal = {European Human Rights Cases - Updates}, keywords = {Annotaties, EHRM, Ethiek, Journalistiek, Mediarecht, publieke omroep}, }

The legal framework on the dissemination of disinformation through Internet services and the regulation of political advertising external link

Abstract

The study, commissioned by the Dutch government, focusses on the legal framework governing the dissemination of disinformation, in particular through Internet services. The study provides an extensive overview of relevant European and Dutch legal norms relating to the spread of online disinformation, and recommendations are given on how to improve this framework. Additionally, the study includes an analysis of the relevant legal framework in 6 different countries (U.K., U.S., France, Germany, Sweden and Canada). The report makes clear how the freedom of expression runs as a central theme through the legal framework, both forming the outer limit for possible regulation and a legal basis to create new regulation (e.g. protecting pluralism). The legal framework governing disinformation online is shown to be very broad, encompassing different levels of regulation, shifting depending on the context and already regulating many different types of disinformation. Further, oversight seems to be fragmented with many different supervisory authorities involved but limited cooperation. Based on this analysis, the report offers several recommendations, such as on the use of disinformation not as a legal term but a policy term, on negotiating the tensions on the different policy levels, on the regulation of internet intermediaries including transparency obligations and on increased cooperation between the relevant supervisory authorities. Previously, the interim report focussing on political advertising was published in late 2019. Both these studies have been carried out in the context of the research initiative on the Digital Transition of Decision-Making at the Faculty of Law of the University of Amsterdam, focussing on questions related to AI and public values, data governance and online platforms.

desinformatie, frontpage, internetdiensten, Mediarecht, politieke advertenties, Regulering, Vrijheid van meningsuiting

Bibtex

Report{vanHoboken2020c, title = {The legal framework on the dissemination of disinformation through Internet services and the regulation of political advertising}, author = {van Hoboken, J. and Appelman, N. and Fahy, R. and Leerssen, P. and McGonagle, T. and van Eijk, N. and Helberger, N.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/Report_Disinformation_Dec2019-1.pdf}, year = {0514}, date = {2020-05-14}, abstract = {The study, commissioned by the Dutch government, focusses on the legal framework governing the dissemination of disinformation, in particular through Internet services. The study provides an extensive overview of relevant European and Dutch legal norms relating to the spread of online disinformation, and recommendations are given on how to improve this framework. Additionally, the study includes an analysis of the relevant legal framework in 6 different countries (U.K., U.S., France, Germany, Sweden and Canada). The report makes clear how the freedom of expression runs as a central theme through the legal framework, both forming the outer limit for possible regulation and a legal basis to create new regulation (e.g. protecting pluralism). The legal framework governing disinformation online is shown to be very broad, encompassing different levels of regulation, shifting depending on the context and already regulating many different types of disinformation. Further, oversight seems to be fragmented with many different supervisory authorities involved but limited cooperation. Based on this analysis, the report offers several recommendations, such as on the use of disinformation not as a legal term but a policy term, on negotiating the tensions on the different policy levels, on the regulation of internet intermediaries including transparency obligations and on increased cooperation between the relevant supervisory authorities. Previously, the interim report focussing on political advertising was published in late 2019. Both these studies have been carried out in the context of the research initiative on the Digital Transition of Decision-Making at the Faculty of Law of the University of Amsterdam, focussing on questions related to AI and public values, data governance and online platforms.}, keywords = {desinformatie, frontpage, internetdiensten, Mediarecht, politieke advertenties, Regulering, Vrijheid van meningsuiting}, }

Het juridisch kader voor de verspreiding van desinformatie via internetdiensten en de regulering van politieke advertenties external link

Abstract

Het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, analyseert het juridisch kader van toepassing op de verspreiding van desinformatie via online diensten. Het rapport biedt een uitgebreid overzicht van de relevante Europese en Nederlandse normen en doet aanbevelingen voor de verbetering van dit juridisch kader. Het onderzoek bevat daarnaast ook een analyse van het relevant wettelijke kader in de V.S., het V.K, Frankrijk, Duitsland, Canada en Zweden. Het rapport maakt duidelijk hoe de vrijheid van meningsuiting als rode draad door het wettelijke kader loopt. Dit fundamentele recht vormt zowel de buitenste grens voor regulering als een basis voor nieuwe maatregelen, bijvoorbeeld voor de bescherming van pluralisme. Het wettelijk kader van toepassing op desinformatie blijkt zeer breed, bevat verschillende reguleringsniveaus, verschuift afhankelijk van de specifieke context en omvat vele al bestaande normen voor de regulering van specifieke typen desinformatie. Verder blijkt het toezicht op dit wettelijk kader vrij gefragmenteerd te zijn. Op basis van deze analyse komt het rapport tot aan aantal aanbevelingen. De aanbevelingen hebben onder andere betrekking op het gebruik van de term desinformatie als beleidsterm, het omgaan met de spanningen op de verschillende beleidsniveaus, de regulering van internettussenpersonen door middel van transparantie verplichtingen en de samenwerking tussen de verschillende toezichthouders. Voorafgaand aan deze eindrapportage is in eind 2019 het interim-rapport gepubliceerd. Dit rapport focuste op de relatie tussen desinformatie en online politieke advertenties. Beide studies zijn onderdeel van het onderzoeksproject ‘Digital Transition of Decision-Making at the Faculty of Law of the University of Amsterdam’ dat zich buigt over vraagstukken gerelateerd aan kunstmatige intelligentie en publieke waarden, data governance, en online platforms.

democratie, desinformatie, frontpage, internetdiensten, Mediarecht, politieke advertenties, Regulering, Vrijheid van meningsuiting

Bibtex

Report{vanHoboken2020b, title = {Het juridisch kader voor de verspreiding van desinformatie via internetdiensten en de regulering van politieke advertenties}, author = {van Hoboken, J. and Appelman, N. and Fahy, R. and Leerssen, P. and McGonagle, T. and van Eijk, N. and Helberger, N.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/Rapport_desinformatie_december2019.pdf https://www.ivir.nl/publicaties/download/Kamerbrief_desinformatie.pdf}, year = {0514}, date = {2020-05-14}, abstract = {Het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, analyseert het juridisch kader van toepassing op de verspreiding van desinformatie via online diensten. Het rapport biedt een uitgebreid overzicht van de relevante Europese en Nederlandse normen en doet aanbevelingen voor de verbetering van dit juridisch kader. Het onderzoek bevat daarnaast ook een analyse van het relevant wettelijke kader in de V.S., het V.K, Frankrijk, Duitsland, Canada en Zweden. Het rapport maakt duidelijk hoe de vrijheid van meningsuiting als rode draad door het wettelijke kader loopt. Dit fundamentele recht vormt zowel de buitenste grens voor regulering als een basis voor nieuwe maatregelen, bijvoorbeeld voor de bescherming van pluralisme. Het wettelijk kader van toepassing op desinformatie blijkt zeer breed, bevat verschillende reguleringsniveaus, verschuift afhankelijk van de specifieke context en omvat vele al bestaande normen voor de regulering van specifieke typen desinformatie. Verder blijkt het toezicht op dit wettelijk kader vrij gefragmenteerd te zijn. Op basis van deze analyse komt het rapport tot aan aantal aanbevelingen. De aanbevelingen hebben onder andere betrekking op het gebruik van de term desinformatie als beleidsterm, het omgaan met de spanningen op de verschillende beleidsniveaus, de regulering van internettussenpersonen door middel van transparantie verplichtingen en de samenwerking tussen de verschillende toezichthouders. Voorafgaand aan deze eindrapportage is in eind 2019 het interim-rapport gepubliceerd. Dit rapport focuste op de relatie tussen desinformatie en online politieke advertenties. Beide studies zijn onderdeel van het onderzoeksproject ‘Digital Transition of Decision-Making at the Faculty of Law of the University of Amsterdam’ dat zich buigt over vraagstukken gerelateerd aan kunstmatige intelligentie en publieke waarden, data governance, en online platforms.}, keywords = {democratie, desinformatie, frontpage, internetdiensten, Mediarecht, politieke advertenties, Regulering, Vrijheid van meningsuiting}, }

Freedom of Expression, the Media and Journalists: Case-law of the European Court of Human Rights external link

Voorhoof, D. & McGonagle, T.
0508

Abstract

This e-book provides valuable insights into the European Court of Human Rights’ extensive case-law on freedom of expression and media and journalistic freedoms. The first four editions of the e-book (2013, 2015, 2016 and 2017) have proved hugely successful. The new fifth edition summarises over 315 judgments or decisions by the Court and provides hyperlinks to the full text of each of the summarised judgments or decisions (via HUDOC, the Court's online case-law database). For an optimal navigational experience, one should download the e-book and read the technical tips on p. 3.

EHRM, frontpage, Journalistiek, jurisprudentie, Mediarecht, Vrijheid van meningsuiting

Bibtex

Book{Voorhoof2020, title = {Freedom of Expression, the Media and Journalists: Case-law of the European Court of Human Rights}, author = {Voorhoof, D. and McGonagle, T.}, url = {https://rm.coe.int/iris-themes-vol-iii-ed-2020-en-2/16809e45e7}, year = {0508}, date = {2020-05-08}, abstract = {This e-book provides valuable insights into the European Court of Human Rights’ extensive case-law on freedom of expression and media and journalistic freedoms. The first four editions of the e-book (2013, 2015, 2016 and 2017) have proved hugely successful. The new fifth edition summarises over 315 judgments or decisions by the Court and provides hyperlinks to the full text of each of the summarised judgments or decisions (via HUDOC, the Court\'s online case-law database). For an optimal navigational experience, one should download the e-book and read the technical tips on p. 3.}, keywords = {EHRM, frontpage, Journalistiek, jurisprudentie, Mediarecht, Vrijheid van meningsuiting}, }

An inventory of measures to counter "fake news" external link

McGonagle, T., Coche, E., Plaizier, C. & Klus, M.
2018

Abstract

English-language translation of a study commissioned by the Dutch Ministry of Education, Culture and Science, Appendix to a Ministerial Letter to the Tweede Kamer (Dutch House of Representatives) on the future of independent journalism in the Netherlands, Bijlage bij Kamerstukken 2017-2018, 32827, nr. 127, 25 April 2018.

Fake news, Mediarecht

Bibtex

Report{McGonagle2018h, title = {An inventory of measures to counter "fake news"}, author = {McGonagle, T. and Coche, E. and Plaizier, C. and Klus, M.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/Fake-news-report.pdf}, year = {0425}, date = {2018-04-25}, abstract = {English-language translation of a study commissioned by the Dutch Ministry of Education, Culture and Science, Appendix to a Ministerial Letter to the Tweede Kamer (Dutch House of Representatives) on the future of independent journalism in the Netherlands, Bijlage bij Kamerstukken 2017-2018, 32827, nr. 127, 25 April 2018.}, keywords = {Fake news, Mediarecht}, }

Infographic: ‘The Council of Europe and the safety of journalists’ external link

Abstract

The infographic, ‘The Council of Europe and the safety of journalists’, visualizes and condenses the detailed information in Committee of Ministers’ Recommendation CM/Rec(2016)4 Committee of Ministers’ Recommendation CM/Rec(2016)4 to member States on the protection of journalism and the safety of journalists and other media actors. The infographic also signposts, and hyperlinks to, the Platform to promote the protection of journalism and safety of journalists and other valuable Council of Europe resources, including the European Court of Human Rights’ three judgments to date which cite the Recommendation. The infographic, which was first created in 2019, has been updated in April 2020 to mark the fourth anniversary of the adoption of Recommendation CM/Rec(2016)4 and the fifth anniversary of the launch of the Council of Europe Platform.

Mediarecht

Bibtex

Article{McGonagle2020e, title = {Infographic: ‘The Council of Europe and the safety of journalists’}, author = {McGonagle, T.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/CM-Rec20164-Infographic-version-9-April-2020.pdf}, year = {0409}, date = {2020-04-09}, abstract = {The infographic, ‘The Council of Europe and the safety of journalists’, visualizes and condenses the detailed information in Committee of Ministers’ Recommendation CM/Rec(2016)4 Committee of Ministers’ Recommendation CM/Rec(2016)4 to member States on the protection of journalism and the safety of journalists and other media actors. The infographic also signposts, and hyperlinks to, the Platform to promote the protection of journalism and safety of journalists and other valuable Council of Europe resources, including the European Court of Human Rights’ three judgments to date which cite the Recommendation. The infographic, which was first created in 2019, has been updated in April 2020 to mark the fourth anniversary of the adoption of Recommendation CM/Rec(2016)4 and the fifth anniversary of the launch of the Council of Europe Platform.}, keywords = {Mediarecht}, }