Keyword: Personal data
Annotatie bij Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen 4 mei 2023 (F.F. / Österreichische Datenschutzbehörde) download
Annotatie Hof van Justitie van de EU 28 april 2022 (Meta Platforms Ireland / Bundesverband der Verbraucherzentralen und Verbraucherverbände) download
Annotatie bij EHRM 25 mei 2021 (Big Brother Watch e.a. / Verenigd Koninkrijk) en Hof van Justitie EU 6 oktober 2020 (La Quadrature du Net e.a. / Premier ministre e.a.) external link
Evaluatie PNR Wet external link
Abstract
Op 18 juni 2019 is de Wet gebruik van passagiersgegevens voor de bestrijding van terroristische en ernstige misdrijven (PNR-wet) in werking getreden. Deze wet verplicht de luchtvaartmaatschappijen om passagiersgegevens van elke vlucht die in Nederland vertrekt of aankomt te verstrekken aan de Passagiersinformatie-eenheid Nederland (Pi-NL). De Pi-NL mag krachtens deze wet verzamelde passagiersgegevens uitsluitend verwerken voor het voorkomen, opsporen, onderzoeken en vervolgen van terroristische misdrijven en ernstige criminaliteit. Met de aanname van de PNR-wet voldoet de Nederlandse wetgever aan zijn plicht om de EU-richtlijn 2016/681 (PNR-richtlijn) te implementeren. Dit onderzoek vervult de verplichting uit artikel 25 van de PNR-wet dat twee jaar na de inwerkingtreding van de wet een evaluatie dient plaats te vinden van de doeltreffendheid en de effecten van deze wet in de praktijk. Deze evaluatie is ook gericht op de naleving van de privacywaarborgen en op de verwerking van passagiersgegevens van intra-EU-vluchten. De periode waarop deze evaluatie betrekking heeft, loopt van de inwerkingtreding van de wet op 18 juni 2019 tot 5 juli 2021
evaluatie, luchtvaart, Personal data, persoonlijke levenssfeer, Privacy, reizigers
RIS
Bibtex
Annotatie bij Hof van Justitie EU 16 juli 2020 (Data Protection Commissioner / Facebook Ireland & Schrems)(Schrems II) external link
Abstract
Uitlevering persoonsgegevens Ierland/VS in strijd met de AVG omdat veiligheidsdiensten in VS ongecontroleerd toegang hebben tot serviceproviders die deze persoonsgegevens ontvangen.
Annotaties, AVG, frontpage, gegevensbescherming, Personal data, Privacy, Schrems II, serviceproviders, veiligheidsdiensten
RIS
Bibtex
Annotatie bij EHRM 30 januari 2020 (Breyer/ Duitsland) external link
Abstract
In deze uit Duitsland afkomstige zaak staat centraal de uitleg die het Bundesverfassungsgericht (hierna: BVerfG) aan de Duitse telecommunicatiewetgeving heeft gegeven met betrekking tot de opslag van persoonlijke communicatiegegevens. Het gaat om het opslaan van persoonsgegevens op Simkaarten. De zaak vertoont daarom verwantschap met de uitspraak van het HvJEU in de Spaanse zaak Ministerio Fiscal (HvJEU 2 oktober 2018, NJ 2020, nr 232 m. nt. E.J. Dommering), die het EHRM ook onder het relevante recht vermeldt.
Annotaties, frontpage, Personal data, telecommunciatierecht
RIS
Bibtex
Personal Data Transfers in International Trade and EU Law: A Tale of Two ‘Necessities’ external link
Abstract
Cross-border flows of personal data have become essential for international trade. EU law restricts transfers of personal data to a degree that is arguably beyond what is permitted under the EU’s WTO commitments. These restrictions may be justified under trade law’s ‘necessity test.’ The article suggests that they may not pass this test. Yet, from an EU law perspective, the right to the protection of personal data is a fundamental right. An international transfer of personal data constitutes a derogation from this right and, therefore, must be consistent with another necessity test, the ‘strict necessity’ test of the derogation clause of the EU Charter of Fundamental Rights. This article shows how a simultaneous application of the trade law and EU Charter ‘necessities’ to EU restrictions on transfers of personal data creates a Catch-22 situation and sketches the ways out of this compliance deadlock.
EU, frontpage, handel, Personal data, Privacy
RIS
Bibtex
Public Registers Caught between Open Government and Data Protection – Personal Data, Principles of Proportionality and the Public Interest download
Abstract
For governments across the globe, public registers are an increasingly popular means to help achieve a range of objectives. These include safeguarding the independence of judiciary, upholding food hygiene and safety standards, fostering proper use of subsidies, and protecting the public from unqualified professionals. Most public registers are subject to data protection laws because they contain some form of personal data. In the Netherlands, the number of online public register has risen dramatically. On the basis of exploratory research on Dutch public registers, we hypothesised that governments easily assume that public registers serve their designated goals, but rarely adequately assess their effectiveness. A comprehensive analysis of registers confirms that hypothesis is correct. This is problematic from the perspective of the EU’s General Data Protection Regulation (GDPR) and the human right to privacy as enshrined in, for example, Article 8 of the European Convention of Human Rights (ECHR). Both require that the means used to serve a (legitimate) purpose are proportionate to the (potential) privacy harms. Based on the experience in the Netherlands, in this chapter we query to what extent and by which means policy and lawmakers actually test effectiveness of public registers and analyse the privacy implications from the perspective of proportionality. The adoption of open government policies combined with technological possibilities result in a strong growth of online public registers, and possibilities to link data from multiple sources multiply. The potential privacy impacts on individuals need to be better understood and safeguarded already at the design stages of public registers.
Data protection, open government, Personal data, Privacy, public registers