Fernsehen im Breitbandkabel – ein Rechtsvergleich. Die regulierung in Belgien, Grossbrittannien, den Niederlanden und den USA download

pp: 1-80, 2003

Abstract

In opdracht van de Kommission zur Ermittlung der Konzentration im Medienbereich (KEK) – een Duits overheidsorgaan – hebben de auteurs onderzoek verricht naar nationale regels inzake verticale integratie bij kabeltelevisienetten. Vergeleken zijn de regels in de USA, Groot-Brittannië, Nederland en België. (NB: Op deze website is alleen het hoofdstuk over Nederland gepubliceerd.)

Mediarecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Geschillen over geschillen external link

Mediaforum, num: 6, pp: 185, 2003

Abstract

Op grond van de Telecommunicatiewet heeft OPTA de bevoegdheid om allerlei geschillen tussen marktpartijen te beslechten. Hoe verhoudt zich deze bestuurlijke bevoegdheid tot de traditionele geschilbeslechting door de burgerlijke rechter? Kan van een marktpartij worden geëist dat hij zijn zaak eerst aanhangig maakt bij OPTA, op straffe van niet-ontvankelijkheid? Is een oordeel van OPTA voor de burgerlijke rechter bindend? Bij de beantwoording van deze vragen zou in ieder geval art. 112 van de Grondwet een rol moeten spelen.

Telecommunicatierecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Annotatie bij Vzr. Rb. Assen 3 april 2003 (Raadslid X / B&W Emmen) external link

Mediaforum, num: 6, pp: 218-219, 2003

Abstract

Een raadslid van de gemeente Emmen kreeg op grond van artikel 55 Gemeentewet een geheimhoudingsplicht wat betreft bepaalde documenten van B&W. Met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur probeert hij tevergeefs onder de geheimhoudingsplicht uit te komen. De Voorzieningenrechter wijst het beroep af omdat hij zich niet wil mengen in de politiek-bestuurlijke verhouding tussen B&W en gemeenteraad. Deze afstandelijke opstelling heeft als nadeel dat iedere toetsing aan artikel 10 EVRM achterwege blijft.

Overheidsinformatie

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Annotatie bij Vzr. Rb. Rotterdam 12 februari 2003 (Yarosa / OPTA) external link

Mediaforum, num: 5, pp: 177-179, 2003

Abstract

Eind 2002 nam OPTA krachtens art. 6.3 Tw een besluit tot beslechting van een geschil tussen Yarosa en KPN Mobile. OPTA wil de tekst van dit besluit grotendeels openbaar maken, terwijl Yarosa meent dat de vertrouwelijkheid van haar bedrijfsgegevens zwaarder moet wegen. Welke rechter is bevoegd om de knoop door te hakken? De bijzondere rechter voor telecommunicatiezaken, de algemene administratieve rechter of de burgerlijke rechter?

Telecommunicatierecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

‘Frequentiebeleid en frequentierecht’ external link

Mediaforum, num: 9, pp: 271, 2003

Abstract

In de maand juli van 2002 deed zich een interessante botsing voor tussen de politiek en de rechterlijke macht. Volgens het regeerakkoord van het eerste kabinet Balkenende d.d. 3 juli 2002 zouden radiofrequenties voor commerciële omroep moeten worden verdeeld via een vergelijkende toets. Op 24 juli 2002 bepaalde de voorzieningenrechter te Rotterdam echter dat de frequenties moesten worden geveild. De auteur stelt dat de rechter zijn boekje niet te buiten is gegaan. Als de regering echt geen veiling wil, moet zij het Frequentiebesluit wijzigen.

Telecommunicatierecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

‘De NOS als boswachter’ external link

Mediaforum, num: 7/8, pp: 231, 2003

Abstract

De Raad van Bestuur van de NOS houdt volgens de Mediawet toezicht op een correcte besteding van overheidssteun voor de publieke omroep. Een Mededeling van de Europese Commissie van 15 november 2001 eist echter dat de toezichthouder onafhankelijk moet zijn. Dat is een probleem, want de leden van de Raad van Bestuur worden benoemd door een college waarin de Hilversumse omroepen zelf de dienst uitmaken. Stropers mogen ook hun eigen boswachter niet kiezen. Merkwaardig is tenslotte dat de NOS wat betreft het financiële toezicht buiten de reikwijdte van de Wet openbaarheid van bestuur is geplaatst.

Mediarecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Mediaplichtigheid external link

Mediaforum, num: 6, pp: 195, 2003

Abstract

Na de moord op Pim Fortuyn hebben twee advocaten aangifte gedaan tegen enkele politici en commentatoren, omdat zij zouden hebben aangezet tot haat jegens Pim Fortuyn en zijn partij ‘wegens hun levensovertuiging’ (art. 137d Sr). De auteur conludeert dat de kans op een veroordeling verwaarloosbaar klein is.

Mediarecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Kompetenz-Kompetenz external link

Mediaforum, num: 1, pp: 1, 2003

Abstract

Is het Commissariaat voor de Media bevoegd maatregelen te nemen tegen een kabelbeheerder die conform het advies van de programmaraad weigert een programma op te nemen in het basispakket? Het Commissariaat eigende zich deze bevoegdheid toe in een beleidsregel van 9 oktober 2001. In strijd met de Mediawet, zo stelt de auteur.

Mediarecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Bespreking van “Medienfreiheit in der EU-Grundrechtscharta: Art. 10 EMRK ergänzen und modernisieren!” external link

CMLRev, pp: 191-193, 2003

Abstract

Het besproken boek bevatte aanbevelingen aan de opstellers van het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie. Stock bepleit om in het Handvest gedetailleerde voorschriften op te nemen voor de omroep in Europa, geïnspireerd door de rechtspraak van het Duitse BVerfG. De recensie voorziet de aanbevelingen van commentaar en vat samen hoe de besluitvorming is afgelopen.

Mediarecht, Omroeprecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Annotatie bij ABRvS 24 juli 2002 (De Nieuwe Omroep / Staatssecretaris OCW) external link

Mediaforum, num: 9, pp: 314, 2003

Abstract

Administratieve procedure om toegelaten te worden tot het publieke omroepbestel. Is een toetsing van het voorgenomen programmabeleid, zoals omschreven in artikel 37a van de Mediawet, in strijd met de grondwettelijke omroepvrijheid? Artikel 120 Grondwet verbiedt de rechter om de grondwettigheid van wetten te beoordelen, maar laat enige ruimte voor een grondwetsconforme interpretatie. De noot vergelijkt de uitspraak van de Afdeling met die van de rechtbank en trekt een parallel met het Harmonisatiewet-arrest uit 1989.

Mediarecht, Omroeprecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib