Publications
Top Keywords
- Art. 10 EVRM (25)
- Art. 17 CDSM Directive (13)
- Artificial intelligence (72)
- Big data (12)
- Constitutional and administrative law (11)
- Consumer law (11)
- Content moderation (22)
- Copyright (188)
- Cybersecurity (10)
- Data protection (29)
- Data protection law (11)
- Digital Services Act (DSA) (32)
- Digital Single Market (13)
- EU (19)
- EU law (26)
- Europe (12)
- European Union (10)
- Fake news (14)
- Freedom of expression (46)
- Fundamental rights (18)
- GDPR (22)
- Human rights (31)
- Intellectual property (29)
- Internet (24)
- Journalism (15)
- Kluwer Information Law Series (43)
- Licensing (13)
- Media law (28)
- Online platforms (19)
- Patent law (20)
- Personal data (35)
- Platforms (24)
- Privacy (326)
- Regulation (11)
- Social media (11)
- Software (10)
- Surveillance (11)
- Text and Data Mining (TDM) (20)
- Trademark law (13)
- Transparency (19)
Annotatie bij EHRM 10 oktober 2013 (Delfi AS / Estland) external link
Abstract
Het Estse <i>Nu</i>.<i>nl </i>plaatst een kritisch artikel over een bedrijf dat veerdiensten levert en L., de enige aandeelhouder. Het artikel is genuanceerd, gebalanceerd en er heeft hoor en wederhoor plaatsgevonden. De site biedt gebruikers de mogelijkheid te reageren en er volgen een kleine 200 reacties. L. schrijft de site aan om 20 van deze reacties te verwijderen en om een schadevergoeding te incasseren. De site doet het eerste, maar weigert het tweede. De vraag is: in hoeverre is de site verantwoordelijk voor de door de gebruikers geplaatste reacties, die mogelijk een onrechtmatig karakter dragen. Een langdurige nationale rechtsgang volgt waarbij op basis van diverse doctrines vrijspraken en veroordelingen volgen. De uitkomst is echter dat het platform wordt veroordeeld tot het betalen van een boete. De vraag die centraal staat is een keuze tussen twee regimes. Enerzijds is er het regime voor webhosters, die informatie opslaan die door hun gebruikers worden geleverd. Zij zijn van aansprakelijkheid uitgesloten als zij niet hebben aangezet tot het plaatsen van de informatie en geen kennis hebben van het onrechtmatige karakter van de informatie. Zodra zij deze kennis wel hebben dienen zij prompt te handelen door de informatie te verwijderen. Anderzijds is er de beschermde status van een journalistiek medium onder de vrijheid van meningsuiting-doctrine. Hierbij is juist geen passiviteit, maar activiteit vereist, onder andere in verband met redactie, kwaliteitscontrole, hoor en wederhoor en de naleving van andere journalistieke principes. Zowel in de nationale procedure als bij het EHRM wordt voor het tweede regime gekozen.
Grondrechten, Vrijheid van meningsuiting
RIS
Bibtex
Update waarde van kabel A7: Methodedocument t.b.v. marktconsultatie door ministerie van EZ external link
Abstract
In 2011 heeft SEO Economisch Onderzoek (SEO), samen met het Instituut voor Informatierecht (IViR) en TNO Informatie- en Communicatietechnologie de waarde bepaald van commerciële radiovergunningen indien deze zouden worden verlengd. Hoewel ook voor kavel A7 een waarde werd vastgesteld uitgaande van verlenging, was dit kavel ten tijde van de verlenging niet in gebruik en kon het dus niet worden verlengd.
In dit rapport wordt de voorgenomen methodiek uiteengezet om de waarde van de vergunning voor kavel A7 opnieuw te bepalen met het oog op gewijzigde objectieve kavelkenmerken en gewijzigde omstandigheden. De in dit document voorliggende methodiek is een concept, dat nog verdere uitwerking behoeft. Het doel van de consultatie is om marktpartijen inzicht te verschaffen in de opgestelde methodiek en hen in de gelegenheid te stellen hierop te reageren. Hierdoor kan sectorkennis en eventuele feedback uit de markt in een zo vroeg mogelijk stadium worden meegenomen bij het verder uitwerken van de methodiek.
In dit rapport wordt de voorgenomen methodiek uiteengezet om de waarde van de vergunning voor kavel A7 opnieuw te bepalen met het oog op gewijzigde objectieve kavelkenmerken en gewijzigde omstandigheden. De in dit document voorliggende methodiek is een concept, dat nog verdere uitwerking behoeft. Het doel van de consultatie is om marktpartijen inzicht te verschaffen in de opgestelde methodiek en hen in de gelegenheid te stellen hierop te reageren. Hierdoor kan sectorkennis en eventuele feedback uit de markt in een zo vroeg mogelijk stadium worden meegenomen bij het verder uitwerken van de methodiek.
Links
Telecommunicatierecht
RIS
Bibtex
Actuele waarde van kavel A7 external link
Abstract
Dit rapport bepaalt de actuele waarde voor de commerciële radiovergunning voor het in 2013 geveilde kavel A7 en concludeert dat het aannemelijk is dat die actuele waarde op of zelfs onder de veilinguitkomst ligt.
In 2011 heeft SEO Economisch Onderzoek (SEO), samen met het Instituut voor Informatierecht (IViR) en TNO Informatie- en Communicatietechnologie de waarde bepaald van commerciële radiovergunningen indien deze zouden worden verlengd. Hoewel ook voor kavel A7 een waarde werd vastgesteld uitgaande van verlenging, was dit kavel ten tijde van de verlenging niet in gebruik en kon het dus niet worden verlengd.
Op basis van de analyse in dit rapport heeft EZ besloten dat er geen correctie plaatsvindt van de in 2011 aan de overige vergunninghouders opgelegde eenmalige bedragen.
In 2011 heeft SEO Economisch Onderzoek (SEO), samen met het Instituut voor Informatierecht (IViR) en TNO Informatie- en Communicatietechnologie de waarde bepaald van commerciële radiovergunningen indien deze zouden worden verlengd. Hoewel ook voor kavel A7 een waarde werd vastgesteld uitgaande van verlenging, was dit kavel ten tijde van de verlenging niet in gebruik en kon het dus niet worden verlengd.
Op basis van de analyse in dit rapport heeft EZ besloten dat er geen correctie plaatsvindt van de in 2011 aan de overige vergunninghouders opgelegde eenmalige bedragen.
Telecommunicatierecht
RIS
Bibtex
Baywatch: Two approaches to measure the effects of blocking access to The Pirate Bay external link
Abstract
In the fight against unauthorised sharing of copyright protected material, Dutch Internet Service Providers have been summoned by courts to block their subscribers' access to The Pirate Bay and related sites. This paper studies the effectiveness of this approach towards online copyright enforcement, using both a consumer survey and a newly developed non-infringing technology for BitTorrent monitoring. While a small group of respondents download less from illegal sources or claim to have stopped doing so, no impact is found on the percentage of the Dutch population downloading from illegal sources. Slight changes are found on the distribution of Dutch peers, but these seem related to the awareness raised by blocking rather than the blocking itself.
BitTorrent monitoring, blocking access, Online copright enforcement, p2p, piracy, Telecommunicatierecht, The Pirate Bay, unauthorised file sharing
RIS
Bibtex
De grensoverschrijdende inbreuk: Daad, plaats en norm na Football Dataco & Pinckney external link
Abstract
Het corpus uitspraken van het Hof van Justitie EU over grensoverschrijdende inbreuken op intellectuele eigendomsrechten groeit gestaag. Maar een werkelijk samenhangend antwoord op de vraag welke rechter bevoegd is en welk recht toepasselijk is valt nog niet te bespeuren. De arresten Football Dataco en Pinckney – de eersten over databankenrecht en auteursrecht inbreuk op internet – getuigen van twee verschillende benaderingen. Een materieelrechtelijke bij Football Dataco, in het voetspoor van merkinbreukzaak L’Oréal/eBay. En een meer traditionele internationaal privaatrechtelijke aanpak bij Pinckney, in de lijn van Wintersteiger. Waar gaat het Hof heen?
Intellectuele eigendom
RIS
Bibtex
Not for Designers: On the Inadequacies of EU Design Law and How to Fix It external link
Abstract
Design rights represent an interesting example of how the EU legislature has successfully regulated an otherwise heterogeneous field of law. Yet this type of protection is not for all. The tools created by EU intervention have been drafted paying much more attention to the industry sector rather than to designers themselves. In particular, modern, digitally based, individual or small-sized, 3D printing, open designers and their needs are largely neglected by such legislation. There is obviously nothing wrong in drafting legal tools around the needs of an industrial sector with an important role in the EU economy, on the contrary, this is a legitimate and good decision of industrial policy. However, good legislation should be fair, balanced, and (technologically) neutral in order to offer suitable solutions to all the players in the market, and all the citizens in the society, without discriminating the smallest or the newest: the cost would be to stifle innovation. The use of printing machinery to manufacture physical objects created digitally thanks to computer programs such as Computer-Aided Design (CAD) software has been in place for quite a few years, and it is actually the standard in many industrial fields, from aeronautics to home furniture. The change in recent years that has the potential to be a paradigm-shifting factor is a combination between the opularization of such technologies (price, size, usability, quality) and the diffusion of a culture based on access to and reuse of knowledge. We will call this blend Open Design. It is probably still too early, however, to say whether 3D printing will be used in the future to refer to a major event in human history, or instead will be relegated to a lonely Wikipedia entry similarly to ³Betamax² (copyright scholars are familiar with it for other reasons). It is not too early, however, to develop a legal analysis that will hopefully contribute to clarifying the major issues found in current EU design law structure, why many modern open designers will probably find better protection in copyright, and whether they can successfully rely on open licenses to achieve their goals. With regard to the latter point, we will use Creative Commons (CC) licenses to test our hypothesis due to their unique characteristic to be modular, i.e. to have different license elements (clauses) that licensors can choose in order to adapt the license to their own needs.”
Intellectuele eigendom
RIS
Bibtex
Mediawet 2008 (Uittreksel) external link
De journalistieke exceptie en de bescherming van persoonsgegevens: laveren tussen twee grondrechten external link
Abstract
Artikel 9 van de EU-richtlijn bescherming persoonsgegevens bevat een uitzondering voor journalistieke verwerkingen. Kunnen alleen professionele journalisten hier een beroep op doen? Of iedereen die een boodschap aan het publiek heeft?
Mediarecht