Keyword: Mediarecht
Bronbescherming (Ressiot / Frankrijk): de Echternachprocessie naar nog onbekende wetgeving external link
RTL-Véronique: toegang commerciële omroep tot de Nederlandse markt external link
Handeldrijvende middenstand tegen Grijpgraag Grootkapitaal: markt intern Verlag GmbH en Klaus Beermann tegen Bondsrepubliek Duitsland external link
Abstract
De Markt intern uitspraak van het Europese Hof tot bescherming van de rechten van de mens uit 1989 heeft veel stof doen opwaaien vanwege de omstreden classificatie door een nipte meerderheid van een redactioneel artikel als commerciële informatie mét de bijbehorende consequenties voor de beoordeling ervan door de nationale rechter. In dit artikel worden de politieke en maatschappelijke achtergronden van de publicatie belicht, de uitspraak van het Hof bekritiseerd en bezien hoe vandaag de dag een publicatie als de litigieuze door de Europese en de Nederlandse rechter ziou worden beoordeeld.
Mediarecht
RIS
Bibtex
How to address current threats to journalism?: The role of the Council of Europe in protecting journalists and other media actors external link
User-generated Content and Audiovisual News: The Ups and Downs of an Uncertain Relationship external link
Van ‘public watchdog’ naar ‘public watchblog’ : het EHRM en journalistieke weblogs external link
Abstract
De samenleving heeft een 'public watchdog' nodig om machthebbers rekenschap te laten afleggen aan het publiek. Het EHRM heeft deze rol met de nodige waarborgen omkleed door privileges te erkennen voor journalisten van traditionele media. In de huidige informatiesamenleving wordt deze waakhondfunctie echter ook door bloggers vervuld, terwijl het vooralsnog onduidelijk is of zij eenzelfde bescherming genieten. Deze bijdrage geeft daarom een overzicht van de journalistieke privileges en een schets van het huidige digitale-mediatijdperk, om te bepalen in hoeverre het EHRM bescherming biedt aan public watchblogs.
Mediarecht
RIS
Bibtex
On the Regulator’s Plate: Exposure Diversity in a Changing Media Environment external link
Abstract
In December 2010 a roundtable expert workshop was held at the Institute for Information Law under the title "Media Diversity from the User Perspective". The goal of the workshop was to develop a user-centric understanding of media diversity, and to reflect upon the adequate regulatory responses. It brought together selected experts from different disciplines (law, communications, social sciences, philosophy) who all share an interest in the audience perspective on diversity, and whose research has approached the subject from different angles. This article attempts to summarize some of the main arguments that were made during the discussions, the different views that were expressed by the experts, and the questions for which the experts felt that additional research was needed.
Mediarecht