
40

Het einde van het omroepbladenmonopolie 
nadert nog steeds (maar doet er weinig meer toe)

Bernt Hugenholtz*

De allereerste uitspraak van de Nederlandse Mededingingsautoriteit,1 die op 1 ja-
nuari 1998 was aangesteld als waakhond van de vrije mededinging (en per 1 april 
2013 is opgegaan in de Autoriteit Consument en Markt), baarde meteen veel op-
zien. Dagblad De Telegraaf, onvermoeibaar strijder tegen het omroepbladenmo-
nopolie, had op de eerste werkdag van de NMa (2 januari 1998) meteen een klacht 
ingediend inhoudende dat de NOS misbruik maakte van haar machtspositie door 
te weigeren wekelijkse programmaoverzichten aan De Telegraaf te leveren. Een 
vergelijkbare klacht was ingediend tegen Holland Media Groep, moederbedrijf 
van (destijds) RTL4, RTL 5 en Veronica. Met éclatant succes: op 10 september 1998 
wees de NMa de klachten toe. Onder veelvuldige verwijzing naar het Magill-arrest 
van het Europese Hof van Justitie,2 dat voor de beslissing van de NMa kennelijk 
model had gestaan, oordeelde de autoriteit dat NOS en HMG misbruik maakten 
van hun machtspositie doordat zij de introductie van een nieuw product (te we-
ten, een programmagids als bijlage bij een dagblad) verhinderden. NOS en HMG 
kregen de opdracht met De Telegraaf overeenkomsten te sluiten over de levering 
van de gegevens.

Het besluit van de NMa in zaak nr. 1 werd door critici van het omroepbladenmo-
nopolie, waaronder schrijver dezes, met gejuich begroet. Na een decennialange 
juridische strijd, die hoofdzakelijk op auteursrechtelijk terrein gestreden was, 
was het monopolie eindelijk doorbroken. In mijn noot onder het besluit in Media-
forum 1998-10 schreef ik enthousiast: ‘Dat het met het omroepbladenmonopolie 
verkeerd zou aflopen, was natuurlijk geen verrassing.  De vraag was alleen wie het 
genadeschot zou lossen: de wetgever, de rechter of een deus ex machina. Het werd 
uiteindelijk de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) [...].De vraag blijft 
hoe het zo lang heeft kunnen duren.’ 

Het is moeilijk na herlezing van deze tekst een glimlach te onderdrukken. Vijftien 
jaar na het besluit van de NMa is het omroepbladenmonopolie nog altijd niet ten 
einde, en lopen er nog steeds procedures tussen de publieke omroep en De Tele-
graaf. Het omroepbladenmonopolie, in de afgelopen jaren vele malen dood ver-

* Prof. mr. P.B. Hugenholtz is hoogleraar informatierecht aan de UvA en mede-oprichter van de VMC.



41

HUGENHOLTZ • DE TELEGRAAF/NOS EN HMG

klaard, blijkt een taaie diehard te zijn, schijnbaar immuun voor auteursrechtelijke, 
politieke en mededingingsrechtelijke bezwaren. 

Een korte reconstructie van wat er sinds 10 september 1998 zoal gebeurd is. Na-
dat van de onderhandelingen tussen de omroepen en De Telegraaf niets terecht 
gekomen was, legde de NMa aan NOS en HMG een last op onder dwangsom, in-
houdende een verplichting om de gegevens aan De Telegraaf te leveren.3 Na al-
lerlei procedurele schermutselingen werd dit besluit uiteindelijk op 15 juli 2004 
vernietigd door het College van Beroep voor het Bedrijfsleven.4 Volgens het CBB 
was niet voldaan aan de criteria die het Europese Hof in de zaken Magill en Bron-
ner (C-7/97) had geformuleerd. Het College had met name bedenkingen tegen de 
nogal liberale toepassing door de NMa van het criterium van een ‘nieuw product’. 
‘Noch het feit dat het zou gaan om een programmagids die niet aan een omroep is 
gelieerd, noch het feit dat er een substantiële vraag naar een nog niet op de markt 
verschenen product is dat zich enkel van bestaande producten onderscheidt door 
een in belangrijke mate lagere prijs of doordat het samen met een ander product 
wordt aangeboden, is voldoende om het als een nieuw product te kwalificeren.’

Parallel aan deze administratiefrechtelijke rechtsgang liep in dezelfde periode 
een civiele procedure tegen De Telegraaf. Kort na de eerste, voor De Telegraaf zo 
gunstig uitgepakte NMa-beschikking verscheen de krant met een wekelijkse pro-
grammagids als bijlage bij de zaterdagkrant (TV Week). In de door de NOS aange-
spannen procedure (een kort geding) beriepen de omroepen zich, zoals gebruike-
lijk, op hun auteursrechten op de programmageschriften, en ook op het nieuwe 
databankenrecht. De Telegraaf verweerde zich met een – door de NMa gevalideerd 
– beroep op het mededingingsrecht. Dit verweer werd door het Haagse Hof op 30 
januari 2001 gehonoreerd;5 bij arrest van 6 juni 2003 verwierp de Hoge Raad het 
hiertegen gerichte cassatieberoep.6

Zo eindigde de zaak Telegraaf/NOS in een merkwaardige patstelling. Volgens de 
NMa en de hoogste civiele rechter hadden de omroepen misbruik gemaakt van 
hun machtspositie, maar volgens de hoogste bestuursrechter stond dat niet vast. 
Uiteindelijk moest de wetgever er – vele jaren later – aan te pas komen om de 
patstelling te doorbreken. Bij wet van 28 juni 2012, Stb. 319, werd de Mediawet 
gewijzigd en een nieuw artikel 2.139 ingevoerd, op grond waarvan levering van 
de programmagegevens van de omroep aan derden verplicht wordt gesteld tegen 
een wettelijk bepaalde vergoeding. Het nieuwe artikel, dat per 1 januari 2013 in 
werking is getreden, luidt als volgt:

Artikel 2.139
1. De landelijke publieke media-instellingen stellen de volgende gegevens van hun pro-
gramma-aanbod ter beschikking van de NPO: per programma de titel, een korte omschrij-
ving, de naam van de landelijke publieke media-instelling die het programma verzorgt, 



42

het programmakanaal waarop het programma wordt verspreid, de datum en het tijdstip 
van verspreiding, en de classificatie, bedoeld in artikel 4.2.
2. De landelijke publieke media-instellingen aanvaarden dat de NPO de gegevens voor 
vermenigvuldiging en openbaarmaking aan het publiek via gedrukte of elektronische pro-
grammagidsen ter beschikking stelt aan de omroepverenigingen en tegen een marktcon-
forme vergoeding aan andere afnemers die daarom verzoeken.
3. De landelijke publieke media-instellingen stellen de gegevens, bedoeld in het eerste lid, 
tijdig ter beschikking van de NPO. De NPO stelt die gegevens ten minste zes weken vooraf-
gaand aan de verspreiding van het desbetreffende programma-aanbod ter beschikking van 
de omroepverenigingen en van de andere afnemers, bedoeld in het tweede lid.
4. De NPO sluit met de andere afnemers, bedoeld in het tweede lid, een overeenkomst 
met betrekking tot de beschikbaarstelling van de gegevens. De overeenkomst bepaalt in elk 
geval dat de gegevens niet worden gewijzigd, en bevat overigens geen bepalingen of voor-
waarden die de terbeschikkingstelling van de gegevens hinderen.
5. Het bedrag van de vergoeding, bedoeld in het tweede lid, is:

a. voor gedrukte programmagidsen: € 0,0195 voor elk afgezet exemplaar van een ge-
drukte programmagids;
b. voor elektronische programmagidsen die door middel van technische voorzieningen 
die de ontvangst van televisieprogramma’s op digitale wijze mogelijk maken, gevoed 
of verspreid worden: per maand per huishouden € 0,006 voor elke zodanige technische 
voorziening; en
c. voor overige elektronische programmagidsen: per jaar € 2.500 per elektronische pro-
grammagids.

6. Het Commissariaat kan bij regeling andere bedragen dan de bedragen, bedoeld in het 
vijfde lid, vaststellen, als de resultaten van zijn tweejaarlijks onderzoek naar de markt-
prijs van de vergoedingen daartoe aanleiding geven. Het Commissariaat maakt de resul-
taten van het onderzoek en de wijze van berekening van de marktprijs van de vergoedingen 
bekend.

Anders dan de wetswijziging van 19977 – een halfhartige poging om de omroep-
bladenmarkt te liberaliseren door de NOS toe te staan, maar niet te verplichten de 
gegevens aan derden te verstrekken – voorziet het nieuwe artikel 2.139 Mediawet 
in een daadwerkelijke leveringsplicht. Afnemers van programmagegevens slui-
ten met de NPO een overeenkomst tegen een bij wet gepreciseerde vergoeding.

Is de strijd om de programmagegevens hiermee eindelijk gestreden? Geenszins. 
De nieuwe wet was nog niet in het Staatsblad verschenen of een nieuwe discussie 
barstte los over het – van oudsher controversiële – auteursrecht op de program-
maoverzichten. Aanleiding was het arrest van het Europese Hof van Justitie in de 
zaak Football Dataco/Yahoo van 1 maart 2012.8 Het arrest gaat, kort samengevat, over 
de vraag of een databank (in casu: de wekelijkse wedstrijdprogramma’s van de 
Britse Premier League) auteursrechtelijk beschermd kan zijn louter op grond van 
gepleegde inspanningen (‘skill and labour’), zonder enige vorm van creativiteit van 



43

HUGENHOLTZ • DE TELEGRAAF/NOS EN HMG

de databankproducent. Het eenduidige antwoord van het Hof is: neen. Op grond 
van art. 3 lid 1 van de Europese Databankrichtlijn, die de auteursrechtelijke be-
scherming van databanken in de EU geharmoniseerd heeft, is voor auteursrech-
telijke bescherming noodzakelijk dat een databank qua selectie of rangschikking 
van de gegevens een ‘intellectuele schepping’ is; hiervoor zijn volgens het Hof cre-
atieve keuzes vereist. Lidstaten mogen niet afwijken van deze auteursrechtelijke 
maatstaf en ‘geen andere criteria’ hanteren.

Het Football Dataco-arrest bevestigt wat voor auteursrechtelijke commentatoren 
al veel langer duidelijk was,9 namelijk dat de in Nederland sinds lange tijd be-
staande geschriftenbescherming (het auteursrecht op niet-persoonlijke geschrif-
ten) niet heeft te gelden voor ‘databanken’ – een categorie informatieproducten 
waaronder ook programmaoverzichten begrepen moeten worden. Op 25 juli 2012 
adviseerde de Commissie Auteursrecht dan ook aan de staatssecretaris van Justi-
tie om de Auteurswet dienovereenkomstig aan te passen. Een wetsvoorstel strek-
kende tot afschaffing van de geschriftenbescherming ligt inmiddels voor advies 
bij de Raad van State. 

Tijdens de behandeling van de wijziging van de Mediawet rees in de Eerste Kamer 
de vraag welke gevolgen het Football Dataco-arrest voor het nieuwe programmage-
gevens-regime zou hebben. Als op de gegevens geen auteursrecht meer zou rus-
ten, hoe zit het dan met de wettelijke vergoeding? Volgens de Staatssecretaris van 
OCW heeft het arrest voor de nieuwe regeling echter geen gevolg. In navolging 
van de Commissie Auteursrecht merkt de staatssecretaris op dat de nieuwe rege-
ling in de Mediawet voorziet in een feitelijke verplichting tot levering van gege-
vens en daarmee los staat van enige vorm van auteursrechtelijke bescherming.10

De animo om van de nieuwe regeling gebruik te maken lijkt intussen gering 
te zijn. Door het snel toenemend gebruik van digitale media, zoals zoekmachi-
nes en apps,  is de vraag naar programmagidsen sterk aan het afnemen. Mede 
daarom wordt het wettelijk voorgeschreven tarief van bijna 2 cent per gedrukt 
exemplaar door mogelijk geïnteresseerde uitgevers prohibitief bevonden. Zo 
zou De Telegraaf voor een wekelijkse programmagids bij de zaterdageditie zo’n 
€ 1.000.000,– per jaar aan de omroepen (NPO en commerciële omroepen) kwijt 
zijn.11 Door het (toekomstig) wegvallen van het auteursrecht op de programma-
gegevens is de animo voor betaling van een vergoeding nog verder verminderd. 
Voor zover bekend is tot op heden op basis van de nieuwe regeling geen enkele 
overeenkomst afgesloten.

Intussen wordt over het omroepbladenmonopolie voor diverse rechtbanken on-
verdroten verder geprocedeerd. Daarbij lijkt de geschiedenis zich te herhalen. Na 
het voor De Telegraaf gunstige Football Dataco-arrest verscheen de krant opnieuw 
met veel bravoure met een programmagids. De reactie van de publieke omroep 



44

liet evenmin op zich wachten: het zoveelste kort geding. Niet ontmoedigd door 
de recente Europese jurisprudentie en de aanstaande wijziging van de Auteurs-
wet beriep de NPO zich als vanouds op de geschriftenbescherming. Het voor de 
hand liggende verweer van De Telegraaf dat deze bescherming in strijd is met de 
Databankrichtlijn, zoals uit Football Dataco kon worden afgeleid, werd door de 
Amsterdamse voorzieningenrechter verworpen. Volgens de rechter had de wet-
gever destijds een duidelijke politieke keuze gemaakt om programmageschriften 
wél juridisch te beschermen. Richtlijnconforme uitleg, zoals door De Telegraaf 
bepleit, zou daarom contra legem zijn.12

Anders dan ik vijftien jaar geleden in dit blad voorspelde, is het met het omroep-
bladenmonopolie dus nog altijd niet gedaan. Het monopolie moge na het in-
grijpen van de mededingingsautoriteit, de rechter en de wetgever enkele kopjes 
kleiner zijn gemaakt, the monster refuses to die. Als ik mij nogmaals aan een voor-
spelling mag wagen is het deze: op de dag dat het monster eindelijk zijn laatste 
adem uitblaast, is er op de markt voor programmagidsen geen droog brood meer 
te verdienen.

1 NMa 10 september 1998, Mediaforum 1998-10, 
nr. 50 m.nt. P.B. Hugenholtz (Telegraaf/NOS en 
HMG).

2 HvJ EG 6 april 1995, Mediaforum 1995, p. B65-71.
3 NMa 16 februari 2000, Mediaforum 2000-3, nr. 22 

m.nt. R. Mahler (Telegraaf/NOS en HMG).
4 CBB 15 juli 2004, Mediaforum 2004-10, nr. 40 

m.nt. R. Mahler (NOS/NMa).
5 Hof Den Haag 30 januari 2001, Mediaforum 2001-

3, nr. 12 m.nt. T.F.W. Overdijk (NOS/Telegraaf).
6 HR 6 juni 2003, NJ 2003, 505 (NOS/Telegraaf).
7 Wet van 5 juli 1997, Stb. 336, in werking getreden 

per 1 september 1997; zie Hugenholtz, Mediafo-
rum 1998-10, p. 314.

8 HvJ EU 1 maart 2012, zaak C-604/10 (Football Da-

taco Ltd e.a./Yahoo! UK Ltd e.a.), NJ 2012, 433, m.nt. 
P.B. Hugenholtz.

9 P.B. Hugenholtz, ‘Het einde van het omroepbla-
denmonopolie nadert’, Mediaforum 1995-7/8, p. 
82; aldus ook T. Cohen Jehoram, ‘Copyright in 
non-original-writings. Past – present – future?’, 
in: J.J.C. Kabel & G.J.H.M. Mom, Intellectual prop-
erty and Information Law. Den Haag: Kluwer Law 
International 1998, p. 109.

10 Kamerstukken I 2012/13, 33 019, F.
11 Th. Van Soest, ‘Vrijgekomen gegevens “te laat en 

te duur”; concurrentie voor omroepgidsen blijft 
uit’, Volkskrant.nl, 11 april 2012.

12 Vzr. Rb. Amsterdam 13 juni 2012, IEPT20120613 
(NPO/Telegraaf).


