Persoonlijke PIMS: privacyfort of luchtkasteel? external link

Privacy & Informatie, num: 5, pp: 214-225, 2021

Abstract

Persoonsgegevens worden thans veelal op ondoorzichtige wijze, buiten de controle van de betrokkenen verwerkt. Persoonlijke informatiebeheersystemen (PIMS) willen betrokkenen technologische toepassingen aanreiken, die hun meer controle geven over de verwerking van hun persoonsgegevens. PIMS presenteren zich als alternatief voor de huidige, ‘gecentraliseerde’ wijze van gegevensverwerking, waarbij (grote) organisaties persoonsgegevens op meestal ondoorzichtige wijze verzamelen, analyseren en doorgeven aan derden. PIMS bieden betrokkenen technische instrumenten waarmee zij zelf kunnen controleren en bepalen wanneer en aan wie zijn hun gegevens overdragen, en/of analyses over hun gegevens kunnen laten uitvoeren. Hoewel argumenten voor deze ‘decentralisatie’ aantrekkelijk klinken, rijzen vragen over de mate waarin PIMS de problemen met de huidige gegevensverwerking effectief kunnen bestrijden. In dit artikel ligt de focus bij de vraag in hoeverre deze PIMS de machtsongelijkheid tussen betrokkenen en grote organisaties daadwerkelijk kunnen bestrijden, die als gevolg van de huidige gegevensverwerkingspraktijk zijn ontstaan. PIMS kunnen enig inzicht in en controle over gegevensverwerking bieden, maar desondanks zal de machtsongelijkheid grotendeels blijven voortbestaan.

AVG, controle, empowerment, frontpage, gedecentraliseerde techniek, machtsongelijkheid, overdraagbaarheid van gegevens, persoonlijk informatiebeheersysteem (PIMS), Privacy, privacy zelf-management, rechten van betrokkenen, verwerkingsgrondslagen

Bibtex

Article{Janssen2021c, title = {Persoonlijke PIMS: privacyfort of luchtkasteel?}, author = {Janssen, H.}, year = {1028}, date = {2021-10-28}, journal = {Privacy & Informatie}, number = {5}, abstract = {Persoonsgegevens worden thans veelal op ondoorzichtige wijze, buiten de controle van de betrokkenen verwerkt. Persoonlijke informatiebeheersystemen (PIMS) willen betrokkenen technologische toepassingen aanreiken, die hun meer controle geven over de verwerking van hun persoonsgegevens. PIMS presenteren zich als alternatief voor de huidige, ‘gecentraliseerde’ wijze van gegevensverwerking, waarbij (grote) organisaties persoonsgegevens op meestal ondoorzichtige wijze verzamelen, analyseren en doorgeven aan derden. PIMS bieden betrokkenen technische instrumenten waarmee zij zelf kunnen controleren en bepalen wanneer en aan wie zijn hun gegevens overdragen, en/of analyses over hun gegevens kunnen laten uitvoeren. Hoewel argumenten voor deze ‘decentralisatie’ aantrekkelijk klinken, rijzen vragen over de mate waarin PIMS de problemen met de huidige gegevensverwerking effectief kunnen bestrijden. In dit artikel ligt de focus bij de vraag in hoeverre deze PIMS de machtsongelijkheid tussen betrokkenen en grote organisaties daadwerkelijk kunnen bestrijden, die als gevolg van de huidige gegevensverwerkingspraktijk zijn ontstaan. PIMS kunnen enig inzicht in en controle over gegevensverwerking bieden, maar desondanks zal de machtsongelijkheid grotendeels blijven voortbestaan.}, keywords = {AVG, controle, empowerment, frontpage, gedecentraliseerde techniek, machtsongelijkheid, overdraagbaarheid van gegevens, persoonlijk informatiebeheersysteem (PIMS), Privacy, privacy zelf-management, rechten van betrokkenen, verwerkingsgrondslagen}, }

Putting Data Protection by Design on the Blockchain external link

European Data Protection Law Review, vol. 7, num: 3, pp: 388-399, 2021

Abstract

The principle of data protection by design, as it is enshrined in article 25 of the GDPR, is difficult to apply in blockchains. This article will assess how the reliance on asymmetric encryption and other privacy enhancing technological architectures -necessary in a blockchain-based system- approach both user control and data protection by design compliance from the single scope of anonymization and unlinkability. Data subjects’ rights, accountability, and the potential shortcomings of applied technological constraints are thus sidelined. Ultimately, this limited understanding of technological privacy, acts as a misguiding set of principles for technological co-regulation through standardisation in blockchains. The standardization of these choices without a holistic analysis of data protection by design imperatives could ultimately weaken the position of data subjects, whose trust in the technological protections of personal data might prove to be relatively misplaced.

anonymity, blockchain, Data Protection by Design, encryption, EU General Data Protection Regulation, frontpage, Privacy

Bibtex

Article{Giannopoulou2021, title = {Putting Data Protection by Design on the Blockchain}, author = {Giannopoulou, A.}, doi = {https://doi.org/10.21552/edpl/2021/3/7}, year = {1022}, date = {2021-10-22}, journal = {European Data Protection Law Review}, volume = {7}, number = {3}, pages = {388-399}, abstract = {The principle of data protection by design, as it is enshrined in article 25 of the GDPR, is difficult to apply in blockchains. This article will assess how the reliance on asymmetric encryption and other privacy enhancing technological architectures -necessary in a blockchain-based system- approach both user control and data protection by design compliance from the single scope of anonymization and unlinkability. Data subjects’ rights, accountability, and the potential shortcomings of applied technological constraints are thus sidelined. Ultimately, this limited understanding of technological privacy, acts as a misguiding set of principles for technological co-regulation through standardisation in blockchains. The standardization of these choices without a holistic analysis of data protection by design imperatives could ultimately weaken the position of data subjects, whose trust in the technological protections of personal data might prove to be relatively misplaced.}, keywords = {anonymity, blockchain, Data Protection by Design, encryption, EU General Data Protection Regulation, frontpage, Privacy}, }

Data na de dood – juridische aspecten van digitale nalatenschappen external link

van Eechoud, M., Ausloos, J., Loos, M., Mak, C., Reinhartz, B., Schumacher, L.D. & Pol, L.
2021

Abstract

Jaarlijks overlijden ruim 150.000 mensen en worden er dus ook ongeveer evenveel nalatenschappen afgewikkeld. Vrijwel zonder uitzondering laten overledenen digitale ‘bezittingen’ achter, zoals sociale media-accounts, e-mails, documenten opgeslagen in de cloud en (gebruiksrechten op) allerlei media en entertainment. De vraag is of het huidige Nederlandse wettelijk kader voldoende handvatten biedt om de bij afwikkeling van digitale nalatenschappen gemoeide private en publieke belangen te behartigen. De centrale onderzoeksvraag van deze studie is: Welke eventuele aanpassingen van het Nederlandse wettelijke kader zijn wenselijk met het oog op de adequate bescherming van private en publieke belangen gemoeid met het regelen en afwikkelen van digitale nalatenschappen? Voor de beantwoording van deze vraag is om te beginnen een analyse gedaan van het beleid van aanbieders van veelgebruikte informatiediensten rond overlijden, en van de relevante voorwaarden die zij hanteren. Bronnen voor de analyse zijn gebruikersovereenkomsten, algemene voorwaarden, privacy policies en andere (openbare) documenten zoals FAQ’s. Informatiediensten aanbieders zijn onderscheiden in digitale mediadiensten (commercieel aanbod zoals streaming video of -muziek), communicatiediensten (waaronder sociale media en berichtendiensten) en ICT-diensten (o.a. cloudopslag en digitale kluizen). Vervolgens is het relevante wettelijke kader beschreven en zijn onduidelijkheden daarin geïdentificeerd. Naast het erfrecht, betreft dit het overeenkomstenrecht en dan in het bijzonder consumentenrecht, intellectuele eigendomsrechten (met name auteursrecht), persoonlijkheidsrechten en gegevensbeschermingsrecht (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Ook het algemene vermogensrecht is van belang, voor zover betrekking hebbend op de vraag welk digitaal ‘bezit’ in de nalatenschap valt. Tot slot is met het oog op het formuleren van oplossingsrichtingen, naar een selectie van wetgeving in andere landen gekeken.

algemene voorwaarden, digitale nalatenschap, erfrecht, frontpage, Intellectuele eigendom, Privacy

Bibtex

Report{vanEechoud2021bb, title = {Data na de dood – juridische aspecten van digitale nalatenschappen}, author = {van Eechoud, M. and Ausloos, J. and Loos, M. and Mak, C. and Reinhartz, B. and Schumacher, L.D. and Pol, L.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/Data-na-de-dood.pdf}, year = {2021}, date = {2021-07-08}, abstract = {Jaarlijks overlijden ruim 150.000 mensen en worden er dus ook ongeveer evenveel nalatenschappen afgewikkeld. Vrijwel zonder uitzondering laten overledenen digitale ‘bezittingen’ achter, zoals sociale media-accounts, e-mails, documenten opgeslagen in de cloud en (gebruiksrechten op) allerlei media en entertainment. De vraag is of het huidige Nederlandse wettelijk kader voldoende handvatten biedt om de bij afwikkeling van digitale nalatenschappen gemoeide private en publieke belangen te behartigen. De centrale onderzoeksvraag van deze studie is: Welke eventuele aanpassingen van het Nederlandse wettelijke kader zijn wenselijk met het oog op de adequate bescherming van private en publieke belangen gemoeid met het regelen en afwikkelen van digitale nalatenschappen? Voor de beantwoording van deze vraag is om te beginnen een analyse gedaan van het beleid van aanbieders van veelgebruikte informatiediensten rond overlijden, en van de relevante voorwaarden die zij hanteren. Bronnen voor de analyse zijn gebruikersovereenkomsten, algemene voorwaarden, privacy policies en andere (openbare) documenten zoals FAQ’s. Informatiediensten aanbieders zijn onderscheiden in digitale mediadiensten (commercieel aanbod zoals streaming video of -muziek), communicatiediensten (waaronder sociale media en berichtendiensten) en ICT-diensten (o.a. cloudopslag en digitale kluizen). Vervolgens is het relevante wettelijke kader beschreven en zijn onduidelijkheden daarin geïdentificeerd. Naast het erfrecht, betreft dit het overeenkomstenrecht en dan in het bijzonder consumentenrecht, intellectuele eigendomsrechten (met name auteursrecht), persoonlijkheidsrechten en gegevensbeschermingsrecht (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Ook het algemene vermogensrecht is van belang, voor zover betrekking hebbend op de vraag welk digitaal ‘bezit’ in de nalatenschap valt. Tot slot is met het oog op het formuleren van oplossingsrichtingen, naar een selectie van wetgeving in andere landen gekeken.}, keywords = {algemene voorwaarden, digitale nalatenschap, erfrecht, frontpage, Intellectuele eigendom, Privacy}, }

Voorbij privacy: manipulatie is het échte probleem in gezondheidsapps external link

Privacy & Informatie, num: 3, pp: 117-120, 2021

Abstract

Ze zijn enorm populair en zullen alleen nog maar populairder worden: gezondheidsapps. Er zijn populaire gezondheidsapps met tientallen tot soms honderden miljoenen gebruikers voor van alles en nog wat: dieetadviezen en calorieëntellen (MyFitnessPal), meditatie en mindfulness (Headspace), het tracken en onderling vergelijken van sportactiviteiten (Strava), het tracken van je algehele bewegings- en gezondheidspatronen via een wearable (Fitbit), enzovoort. Hun huidige populariteit zal alleen nog maar toenemen, aangezien werkgevers en verzekeraars steeds nadrukkelijker het gebruik van gezondheidsapps aanprijzen. 1 Gezondheid is goed, meer gezondheid is beter. Geweldig toch, die alsmaar toenemende populariteit van gezondheidsapps?

frontpage, gezondheidsapps, manipulatie, Privacy

Bibtex

Article{Sax2021b, title = {Voorbij privacy: manipulatie is het échte probleem in gezondheidsapps}, author = {Sax, M.}, url = {https://www.uitgeverijparis.nl/nl/reader/209785/1001582341}, year = {0624}, date = {2021-06-24}, journal = {Privacy & Informatie}, number = {3}, abstract = {Ze zijn enorm populair en zullen alleen nog maar populairder worden: gezondheidsapps. Er zijn populaire gezondheidsapps met tientallen tot soms honderden miljoenen gebruikers voor van alles en nog wat: dieetadviezen en calorieëntellen (MyFitnessPal), meditatie en mindfulness (Headspace), het tracken en onderling vergelijken van sportactiviteiten (Strava), het tracken van je algehele bewegings- en gezondheidspatronen via een wearable (Fitbit), enzovoort. Hun huidige populariteit zal alleen nog maar toenemen, aangezien werkgevers en verzekeraars steeds nadrukkelijker het gebruik van gezondheidsapps aanprijzen. 1 Gezondheid is goed, meer gezondheid is beter. Geweldig toch, die alsmaar toenemende populariteit van gezondheidsapps?}, keywords = {frontpage, gezondheidsapps, manipulatie, Privacy}, }

Smartphone platforms as privacy regulators external link

Computer Law & Security Review, vol. 41, 2021

Abstract

A series of recent developments highlight the increasingly important role of online platforms in impacting data privacy in today's digital economy. Revelations and parliamentary hearings about privacy violations in Facebook's app and service partner ecosystem, EU Court of Justice judgments on joint responsibility of platforms and platform users, and the rise of smartphone app ecosystems where app behaviour is governed by app distribution platforms and operating systems, all show that platform policies can make or break the enjoyment of privacy by users. In this article, we examine these developments and explore the question of what can and should be the role of platforms in protecting data privacy of their users.

frontpage, Privacy, Regulering, smartphones

Bibtex

Article{vanHoboken2021b, title = {Smartphone platforms as privacy regulators}, author = {van Hoboken, J. and Fahy, R.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/Smartphone-platforms-as-privacy-regulators.pdf}, doi = {https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.clsr.2021.105557}, year = {0610}, date = {2021-06-10}, journal = {Computer Law & Security Review}, volume = {41}, pages = {}, abstract = {A series of recent developments highlight the increasingly important role of online platforms in impacting data privacy in today\'s digital economy. Revelations and parliamentary hearings about privacy violations in Facebook\'s app and service partner ecosystem, EU Court of Justice judgments on joint responsibility of platforms and platform users, and the rise of smartphone app ecosystems where app behaviour is governed by app distribution platforms and operating systems, all show that platform policies can make or break the enjoyment of privacy by users. In this article, we examine these developments and explore the question of what can and should be the role of platforms in protecting data privacy of their users.}, keywords = {frontpage, Privacy, Regulering, smartphones}, }

Crosshatching Privacy: Financial Intermediaries’ Data Practices Between Law Enforcement and Data Economy external link

Ferrari, V.
European Data Protection Law Review, vol. 6, num: 4, pp: 522-535, 2020

Abstract

Financial data are key to various law enforcement processes, including criminal investigations, anti-money laundering strategies and the implementation of national fiscal policies. However, financial data also qualify as personal data. While law enforcement objectives can derogate certain privacy-related legal safeguards, private financial firms should, in principle, comply with the privacy standards upheld by GDPR. Highlighting the most critical trends of the current financial industry (i.e. commercial exploitation of data; international dimension of financial informational networks; use of automated processing and decision-making tools), the present paper analyses how privacy and law enforcement priorities interplay in determining the governance of financial data. We conclude by recognizing that privacy loopholes exist in the current financial industry’s data practices, and that - as payments tend to be increasingly performed in digital manners, exponentially increasing the availability of financial data - privacy-enhancing payment methods should be encouraged and legitimised.

financiele dienstverlening, handhaving, Privacy

Bibtex

Article{Ferrari2020b, title = {Crosshatching Privacy: Financial Intermediaries’ Data Practices Between Law Enforcement and Data Economy}, author = {Ferrari, V.}, url = {https://edpl.lexxion.eu/article/EDPL/2020/4/8 https://www.ivir.nl/publicaties/download/edpl_2020_04.pdf}, doi = {https://doi.org/https://doi.org/10.21552/edpl/2020/4/8}, year = {1222}, date = {2020-12-22}, journal = {European Data Protection Law Review}, volume = {6}, number = {4}, pages = {522-535}, abstract = {Financial data are key to various law enforcement processes, including criminal investigations, anti-money laundering strategies and the implementation of national fiscal policies. However, financial data also qualify as personal data. While law enforcement objectives can derogate certain privacy-related legal safeguards, private financial firms should, in principle, comply with the privacy standards upheld by GDPR. Highlighting the most critical trends of the current financial industry (i.e. commercial exploitation of data; international dimension of financial informational networks; use of automated processing and decision-making tools), the present paper analyses how privacy and law enforcement priorities interplay in determining the governance of financial data. We conclude by recognizing that privacy loopholes exist in the current financial industry’s data practices, and that - as payments tend to be increasingly performed in digital manners, exponentially increasing the availability of financial data - privacy-enhancing payment methods should be encouraged and legitimised.}, keywords = {financiele dienstverlening, handhaving, Privacy}, }

Regulating Disinformation in Europe: Implications for Speech and Privacy external link

UC Irvine Journal of International, Transnational, and Comparative Law, vol. 6, num: 1, pp: 9-36, 2021

Abstract

This Article examines the ongoing dynamics in the regulation of disinformation in Europe, focusing on the intersection between the right to freedom of expression and the right to privacy. Importantly, there has been a recent wave of regulatory measures and other forms of pressure on online platforms to tackle disinformation in Europe. These measures play out in different ways at the intersection of the right to freedom of expression and the right to privacy. Crucially, as governments, journalists, and researchers seek greater transparency and access to information from online platforms to evaluate their impact on the health of their democracies, these measures raise acute issues related to user privacy. Indeed, platforms that once refused to cooperate with governments in identifying users allegedly responsible for disseminating illegal or harmful content are now expanding cooperation. However, while platforms are increasingly facilitating government access to user data, platforms are also invoking data protection law concerns as a shield in response to recent efforts at increased platform transparency. At the same time, data protection law provides for one of the main systemic regulatory safeguards in Europe. It protects user autonomy concerning datadriven campaigns, requiring transparency for internet audiences about targeting and data subject rights in relation to audience platforms, such as social media companies.

disinformatie, frontpage, Privacy, Regulering, Vrijheid van meningsuiting

Bibtex

Article{vanHoboken2021, title = {Regulating Disinformation in Europe: Implications for Speech and Privacy}, author = {van Hoboken, J. and Fahy, R.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/Regulating-Disinformation-in-Europe.pdf}, year = {0601}, date = {2021-06-01}, journal = {UC Irvine Journal of International, Transnational, and Comparative Law}, volume = {6}, number = {1}, pages = {9-36}, abstract = {This Article examines the ongoing dynamics in the regulation of disinformation in Europe, focusing on the intersection between the right to freedom of expression and the right to privacy. Importantly, there has been a recent wave of regulatory measures and other forms of pressure on online platforms to tackle disinformation in Europe. These measures play out in different ways at the intersection of the right to freedom of expression and the right to privacy. Crucially, as governments, journalists, and researchers seek greater transparency and access to information from online platforms to evaluate their impact on the health of their democracies, these measures raise acute issues related to user privacy. Indeed, platforms that once refused to cooperate with governments in identifying users allegedly responsible for disseminating illegal or harmful content are now expanding cooperation. However, while platforms are increasingly facilitating government access to user data, platforms are also invoking data protection law concerns as a shield in response to recent efforts at increased platform transparency. At the same time, data protection law provides for one of the main systemic regulatory safeguards in Europe. It protects user autonomy concerning datadriven campaigns, requiring transparency for internet audiences about targeting and data subject rights in relation to audience platforms, such as social media companies.}, keywords = {disinformatie, frontpage, Privacy, Regulering, Vrijheid van meningsuiting}, }

Annotatie bij Hof van Justitie EU 16 juli 2020 (Data Protection Commissioner / Facebook Ireland & Schrems)(Schrems II) external link

Nederlandse Jurisprudentie, vol. 2021, num: 5/6, pp: 455-458, 2021

Abstract

Uitlevering persoonsgegevens Ierland/VS in strijd met de AVG omdat veiligheidsdiensten in VS ongecontroleerd toegang hebben tot serviceproviders die deze persoonsgegevens ontvangen.

Annotaties, AVG, frontpage, gegevensbescherming, Persoonsgegevens, Privacy, Schrems II, serviceproviders, veiligheidsdiensten

Bibtex

Article{Dommering2021c, title = {Annotatie bij Hof van Justitie EU 16 juli 2020 (Data Protection Commissioner / Facebook Ireland & Schrems)(Schrems II)}, author = {Dommering, E.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/Annotatie_NJ_2021_24.pdf}, year = {0312}, date = {2021-03-12}, journal = {Nederlandse Jurisprudentie}, volume = {2021}, number = {5/6}, pages = {455-458}, abstract = {Uitlevering persoonsgegevens Ierland/VS in strijd met de AVG omdat veiligheidsdiensten in VS ongecontroleerd toegang hebben tot serviceproviders die deze persoonsgegevens ontvangen.}, keywords = {Annotaties, AVG, frontpage, gegevensbescherming, Persoonsgegevens, Privacy, Schrems II, serviceproviders, veiligheidsdiensten}, }

Formal meeting (oral evidence session): Digital trade and data external link

2021

Abstract

Oral testimony on the UK House of Commons International Trade Committee. The Committee has launched an inquiry into digital trade and data. Digital trade refers to digitally enabled, or digitally delivered, trade in goods and services. Such trade involves the movement of data. The Committee’s inquiry will explore a range of issues, including: • Digital trade and data provisions in Free Trade Agreements • Concerns around the security and privacy of data • The environmental impact of digital trade • Relevant legal frameworks

frontpage, gegevensbescherming, handel, Privacy

Bibtex

Online publication{Irion2021b, title = {Formal meeting (oral evidence session): Digital trade and data}, author = {Irion, K.}, url = {https://committees.parliament.uk/event/3859/formal-meeting-oral-evidence-session/}, year = {0312}, date = {2021-03-12}, abstract = {Oral testimony on the UK House of Commons International Trade Committee. The Committee has launched an inquiry into digital trade and data. Digital trade refers to digitally enabled, or digitally delivered, trade in goods and services. Such trade involves the movement of data. The Committee’s inquiry will explore a range of issues, including: • Digital trade and data provisions in Free Trade Agreements • Concerns around the security and privacy of data • The environmental impact of digital trade • Relevant legal frameworks}, keywords = {frontpage, gegevensbescherming, handel, Privacy}, }

Personalised pricing: The demise of the fixed price? external link

Abstract

An online seller or platform is technically able to offer every consumer a different price for the same product, based on information it has about the customers. Such online price discrimination exacerbates concerns regarding the fairness and morality of price discrimination, and the possible need for regulation. In this chapter, we discuss the underlying basis of price discrimination in economic theory, and its popular perception. Our surveys show that consumers are critical and suspicious of online price discrimination. A majority consider it unacceptable and unfair, and are in favour of a ban. When stores apply online price discrimination, most consumers think they should be informed about it. We argue that the General Data Protection Regulation (GDPR) applies to the most controversial forms of online price discrimination, and not only requires companies to disclose their use of price discrimination, but also requires companies to ask customers for their prior consent. Industry practice, however, does not show any adoption of these two principles.

algorithms, frontpage, GDPR, gegevensbescherming, Personalisation, Price discrimination, Privacy

Bibtex

Article{Poort2021, title = {Personalised pricing: The demise of the fixed price?}, author = {Poort, J. and Zuiderveen Borgesius, F.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/The-Demise-of-the-Fixed-Price.pdf}, year = {0304}, date = {2021-03-04}, abstract = {An online seller or platform is technically able to offer every consumer a different price for the same product, based on information it has about the customers. Such online price discrimination exacerbates concerns regarding the fairness and morality of price discrimination, and the possible need for regulation. In this chapter, we discuss the underlying basis of price discrimination in economic theory, and its popular perception. Our surveys show that consumers are critical and suspicious of online price discrimination. A majority consider it unacceptable and unfair, and are in favour of a ban. When stores apply online price discrimination, most consumers think they should be informed about it. We argue that the General Data Protection Regulation (GDPR) applies to the most controversial forms of online price discrimination, and not only requires companies to disclose their use of price discrimination, but also requires companies to ask customers for their prior consent. Industry practice, however, does not show any adoption of these two principles.}, keywords = {algorithms, frontpage, GDPR, gegevensbescherming, Personalisation, Price discrimination, Privacy}, }