Publications
Top Keywords
- Art. 10 EVRM (25)
- Art. 17 CDSM Directive (13)
- Artificial intelligence (72)
- Big data (12)
- Constitutional and administrative law (11)
- Consumer law (11)
- Content moderation (22)
- Copyright (188)
- Cybersecurity (10)
- Data protection (29)
- Data protection law (11)
- Digital Services Act (DSA) (32)
- Digital Single Market (13)
- EU (19)
- EU law (26)
- Europe (12)
- European Union (10)
- Fake news (14)
- Freedom of expression (46)
- Fundamental rights (18)
- GDPR (22)
- Human rights (31)
- Intellectual property (29)
- Internet (24)
- Journalism (15)
- Kluwer Information Law Series (43)
- Licensing (13)
- Media law (28)
- Online platforms (19)
- Patent law (20)
- Personal data (35)
- Platforms (24)
- Privacy (326)
- Regulation (11)
- Social media (11)
- Software (10)
- Surveillance (11)
- Text and Data Mining (TDM) (20)
- Trademark law (13)
- Transparency (19)
Access to State-Held Information as a Fundamental Right under the European Convention on Human Rights external link
Abstract
Access to state-held information essential in a democratic society - Traditional reluctance of the European Court of Human Rights to apply Article 10 European Convention on Human Rights in access to information cases - Positive obligations and new perspectives: initiatives within the Council of Europe - Parallel with the Inter-American Court of Human Rights - Sdruženi Jihoceské Matky decision of the European Court: the beginning of a new era?
Overheidsinformatie
RIS
Bibtex
De Wob en het Kabinet van de Koningin external link
Abstract
Op 6 juni 2007 deed de Raad van State uitspraak in een Wob-procedure van de NPS, die erop gericht was informatie te krijgen over het Kabinet van de Koningin. Openbaarheid werd geweigerd. Volgens de Raad van State zijn noch het Kabinet van de Koningin, noch de Koningin zelf, een bestuursorgaan. Toch is er een kans dat openbaarheid langs andere wegen kan worden bereikt.
Overheidsinformatie
RIS
Bibtex
Neem nou de Commissie gelijke behandeling external link
Abstract
Reactie op het rapport 'Klachten over mediapublicaties' van de commissie-Dommering (VMC). Gepleit wordt voor een eenvoudige, toegankelijke en niet te kostbare geschillenregeling met een wettelijke basis, naar analogie van de Commissie gelijke behandeling.
Mediarecht
RIS
Bibtex
Kroniek Mediarecht external link
Kroniek Mediarecht external link
Persvrijheid en journalistieke ethiek, annotatie bij EHRM 5 juni 2007 ((Gorelishvili / Georgië)) external link
Abstract
Hoe zorgvuldig moet een journalist zijn wanneer hij een politicus van strafbare feiten beschuldigt? Hoofdregel is dat een journalist zijn feiten checkt alvorens te publiceren, maar uitzonderingen zijn mogelijk. Relevante factoren zijn onder meer de betrouwbaarheid van de bron en de ernst van de beschuldiging.
Mediarecht, Persrecht
RIS
Bibtex
Kroniek Mediarecht external link
Televisierichtlijn 3.0 en het Commissariaat voor de Multimedia external link
Abstract
De Televisierichtlijn van het Europees Parlement en de Raad werd eind 2007 grondig gewijzigd en omgedoopt to Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten. Het februarinummer van Mediaforum is geheel aan de herziene richtlijn gewijd. Deze opinie is de inleiding tot dit themanummer. Bij de omzetting van de richtlijn - uiterlijk 19 december 2009 - zal de wetgever rekening moeten houden met artikel 7 van de Grondwet. Het bestaande regiem van vergunningen voor televisie kan niet zonder meer worden uitgebreid naar andere media.
Mediarecht
RIS
Bibtex
Geschillenbeslechting en collectief rechtenbeheer: Over tarieven, transparantie en tribunalen in het auteursrecht external link
Abstract
Het collectieve rechtenbeheer in Nederland wordt gekenmerkt door wettelijke monopolies of feitelijke machtsposities met betrekking tot het licentiëren van auteursrechtelijk beschermde werken. Door dit gebrek aan marktwerking ontstaan problemen bij de tarifering. In dit onderzoek staat de vraag centraal of deze problemen door de invoering van een bijzondere geschillenregeling en eventuele flankerende maatregelen verlicht kunnen worden. Na een analyse van in Duitsland en Canada bestaande oplossingen én van de constitutionele (on)mogelijkheden in Nederland, wordt een oplossing 'op maat' geformuleerd, die evenredig is met de geschatte omvang van het probleem en aansluit bij de bestaande Nederlandse verhoudingen en de gegroeide praktijk. Deze oplossing bestaat uit een drietal componenten: 1. een transparantieplicht (verplichte openbaarmaking van tarieven); 2. wettelijke normering van tarieven en 3. een geschillenregeling.
Auteursrecht, Intellectuele eigendom