Kroniek Mediarecht external link

Ars Aequi, num: 6, 2007

Abstract

Kroniek over het eerste kwartaal van 2007.

Mediarecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Access to State-Held Information as a Fundamental Right under the European Convention on Human Rights external link

Voorhoof, D. & Hins, A.
European Constitutional Law Review (EuConst), num: 1, pp: 114-126, 2007

Abstract

Access to state-held information essential in a democratic society - Traditional reluctance of the European Court of Human Rights to apply Article 10 European Convention on Human Rights in access to information cases - Positive obligations and new perspectives: initiatives within the Council of Europe - Parallel with the Inter-American Court of Human Rights - Sdruženi Jihoceské Matky decision of the European Court: the beginning of a new era?

Overheidsinformatie

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

De Wob en het Kabinet van de Koningin external link

Mediaforum, num: 7/8, pp: 223-227, 2007

Abstract

Op 6 juni 2007 deed de Raad van State uitspraak in een Wob-procedure van de NPS, die erop gericht was informatie te krijgen over het Kabinet van de Koningin. Openbaarheid werd geweigerd. Volgens de Raad van State zijn noch het Kabinet van de Koningin, noch de Koningin zelf, een bestuursorgaan. Toch is er een kans dat openbaarheid langs andere wegen kan worden bereikt.

Overheidsinformatie

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Neem nou de Commissie gelijke behandeling external link

Mediaforum, num: 7/8, pp: 217, 2007

Abstract

Reactie op het rapport 'Klachten over mediapublicaties' van de commissie-Dommering (VMC). Gepleit wordt voor een eenvoudige, toegankelijke en niet te kostbare geschillenregeling met een wettelijke basis, naar analogie van de Commissie gelijke behandeling.

Mediarecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Kroniek Mediarecht external link

Ars Aequi, num: 9, 2007

Abstract

Kroniek over het tweede kwartaal van 2007.

Mediarecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Kroniek Mediarecht external link

Ars Aequi, num: 12, 2007

Abstract

Kroniek over het derde kwartaal van 2007.

Mediarecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Persvrijheid en journalistieke ethiek, annotatie bij EHRM 5 juni 2007 ((Gorelishvili / Georgië)) external link

NJCM-Bulletin, num: 1, pp: 64-74., 2007

Abstract

Hoe zorgvuldig moet een journalist zijn wanneer hij een politicus van strafbare feiten beschuldigt? Hoofdregel is dat een journalist zijn feiten checkt alvorens te publiceren, maar uitzonderingen zijn mogelijk. Relevante factoren zijn onder meer de betrouwbaarheid van de bron en de ernst van de beschuldiging.

Mediarecht, Persrecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Kroniek Mediarecht external link

Ars Aequi, num: 3, 2008

Abstract

Kroniek over het vierde kwartaal van 2007.

Mediarecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Televisierichtlijn 3.0 en het Commissariaat voor de Multimedia external link

Chavannes, R. & Hins, A.
Mediaforum, num: 2, pp: 49-50, 2008

Abstract

De Televisierichtlijn van het Europees Parlement en de Raad werd eind 2007 grondig gewijzigd en omgedoopt to Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten. Het februarinummer van Mediaforum is geheel aan de herziene richtlijn gewijd. Deze opinie is de inleiding tot dit themanummer. Bij de omzetting van de richtlijn - uiterlijk 19 december 2009 - zal de wetgever rekening moeten houden met artikel 7 van de Grondwet. Het bestaande regiem van vergunningen voor televisie kan niet zonder meer worden uitgebreid naar andere media.

Mediarecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Geschillenbeslechting en collectief rechtenbeheer: Over tarieven, transparantie en tribunalen in het auteursrecht external link

Visser, D., Hins, A. & Hugenholtz, P.B.
pp: 80, 2008

Abstract

Het collectieve rechtenbeheer in Nederland wordt gekenmerkt door wettelijke monopolies of feitelijke machtsposities met betrekking tot het licentiëren van auteursrechtelijk beschermde werken. Door dit gebrek aan marktwerking ontstaan problemen bij de tarifering. In dit onderzoek staat de vraag centraal of deze problemen door de invoering van een bijzondere geschillenregeling en eventuele flankerende maatregelen verlicht kunnen worden. Na een analyse van in Duitsland en Canada bestaande oplossingen én van de constitutionele (on)mogelijkheden in Nederland, wordt een oplossing 'op maat' geformuleerd, die evenredig is met de geschatte omvang van het probleem en aansluit bij de bestaande Nederlandse verhoudingen en de gegroeide praktijk. Deze oplossing bestaat uit een drietal componenten: 1. een transparantieplicht (verplichte openbaarmaking van tarieven); 2. wettelijke normering van tarieven en 3. een geschillenregeling.

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib