Annotatie bij Hof Amsterdam 11 oktober 2001 (Casema / Love Radio) external link

Mediaforum, num: 1, pp: 31-32, 2003

Abstract

Civielrechtelijk kort geding van een programma-aanbieder tegen een kabelexploitant, die zijn programma niet langer wil doorgeven. Het Hof gaat voorbij aan een besluit van het Commissariaat voor de Media, dat oordeelde dat de doorgifte niet gestaakt had mogen worden. De noot probeert de kluwen te ontwarren van procedures bij het Commissariaat en de OPTA, alsmede civiele en administratieve rechters.

Mediarecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Annotatie bij HR 26 februari 1999 (Antelecom en De Nederlandse Antillen / Els) external link

Mediaforum, num: 5, 2003

Abstract

Antelecom heeft een monopoliepositie verkregen om noodzakelijke, zeer omvangrijke investeringen te doen in de telecommunicatie-infrastructuur van de Nederlandse Antillen. Het gebruik van call-back services leidt tot een zeer aanzienlijke daling van inkomsten en dit betekent dat geen onderhoud van de infrastructuur kan worden gepleegd noch vernieuwing tot stand kan worden gebracht. Daarom stoort Antelecom deze services. Dit is een inmenging in de communicatievrijheid, aldus de Hoge Raad. Zonder nader onderzoek kan echter niet worden gezegd dat de inmenging een beperking is die in een democratische samenleving niet noodzakelijk is in het belang van het voorkomen van wanordelijkheden of van bescherming van de rechten van anderen; ook in: RvdW 1999, 38.

Telecommunicatierecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Uitzendrechten voor belangrijke evenementen en de EG-Televisierichtlijn external link

Mediaforum, num: 11/12, pp: 318-323, 2003

Abstract

Op 30 juni 1997 stelden het Europees Parlement en de Raad een wijziging vast van de EG-Televisierichtlijn uit 1989. De wijziging moet uiterlijk op 30 december 1998 zijn geïmplementeerd. Een interessante bepaling is artikel 3bis, dat lidstaten de bevoegdheid geeft evenementen aan te wijzen die het publiek gratis moet kunnen zien op de televisie: hetzij live, hetzij met vertraging. Een exclusieve uitzending via abonneetelevisie of pay-per-view kanalen mag worden verboden. Welke consequenties heeft deze bepaling voor het bestaande ‘voorkeursrecht’ van de NOS? En welke (sport-)evenementen mag Nederland op de beschermde lijst plaatsen?

Mediarecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Annotatie bij Afdeling Bestuursrechtspraak Raad van State 3 augustus 2005 ((SBS / Commissariaat voor de Media)) external link

Mediaforum, num: 9, pp: 316-318, 2006

Abstract

Naar huidig recht zijn er drie regiems voor sluikreclame. Het regiem voor Nederlandse commerciële omroep is minder streng dan dat voor de publieke omroep, maar strenger dan het minimum van de EG-Televisierichtlijn.

Mediarecht, Omroeprecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Kroniek Mediarecht external link

Ars Aequi, num: 12, 2006

Abstract

Kroniek over het derde kwartaal van 2005.

Mediarecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Constitutionele toetsing, proportionaliteit en Verhältnismäßigkeit external link

pp: 61-78, 2006

Abstract

Analyse naar aanleiding van het wetsvoorstel-Halsema tot invoering van rechterlijke toetsing van wetten aan de Grondwet. In Duitsland legt het BVerfG de klassieke grondrechten van het GG aldus uit, dat de formele wetgever geen 'onevenredige' beperkingen mag creëren. Zal de Nederlandse rechter dit voorbeeld volgen zodra constitutionele toetsing mogelijk is? En is dat wenselijk?

Constitutional and administrative law

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Kroniek Mediarecht external link

Ars Aequi, num: 3, 2006

Abstract

Kroniek over het vierde kwartaal van 2005.

Mediarecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Verdacht, verdraaid, Verdonk external link

Mediaforum, num: 3, pp: 61, 2006

Abstract

Uitlatingen van minister Verdonk in de zaak Taïda Pasic kunnen niet gerechtvaardigd worden op grond van de uitingsvrijheid. Spanningsveld tussen de Wet openbaarheid van bestuur en de Wet bescherming persoonsgegevens.

Overheidsinformatie

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Toegang tot rechterlijke uitspraken external link

Meij, J.M. de, Haeck, J.F., Wopereis, W.M., Hins, A. & Ekker, A.
Mediaforum, num: 4, pp: 1-20, 2006

Abstract

De rechterlijke macht zou alle vonnissen en arresten in beginsel onverkort en ongeanonimiseerd moeten publiceren. De praktijk van het EHRM laat zien dat het kan.

Overheidsinformatie

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Kroniek Mediarecht external link

Ars Aequi, num: 6, 2006

Abstract

Kroniek over het eerste kwartaal van 2006.

Mediarecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib