Cable television networks in Europe external link

Munoz Machado, S., Lorenzo, R. de & van Eijk, N.
pp: 1073-1079, 1998

Abstract

The European Commission adopted in October 1995 a directive to allow the carriage of all liberalised telecommunications services on cable TV networks as from 1 January 1996. By adopting this directive, the European Commission aims to foster competition and new initiatives in the telecommunications field. This article refers to the enforcement and content of the Commission's directive.

Mediarecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

ONP voor de kabel external link

Mediaforum, num: 9, pp: 1-7, 1998

Abstract

De recente conflicten in Amsterdam over het verdwijnen van programma's als MTV en CNN, geven aan dat de toegang tot de kabel nog steeds een geliefd discussie-onderwerp is. In de aflopen jaren stond het hoog op de politieke agenda en zijn er de nodige juridische geschillen uitgevochten. Bij de inwerkingtreding van de nieuwe Telecommunicatiewet zal de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) bevoegd worden om toezicht uit te oefenen op de 'toegang tot de kabel'. Mogelijk zal OPTA daarbij uitgangspunten gaan hanteren die vergelijkbaar zijn met de Open Network Provision (ONP)-regels die gelden voor andere delen van de telecommunicatie-sector. In dit artikel worden enkele aspecten van een dergelijke toepassing van ONP voor kabeltelevisienetten besproken.

Mediarecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Regulating old values in the Digital Age external link

pp: 1-5, 2004

Mediarecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Public Service Broadcasting and State Aid external link

pp: 1-6, 2005

Mediarecht, Omroeprecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Wijzer kijken: schadelijkheid, geschiktheid en kennisbevordering bij het gebruik van audiovisuele producten door jeugdigen external link

Stoel, A.L. van der, Hoogland, D., Noorduyn, E. van, Wermuth, M. & van Eijk, N.
2005

Abstract

Ouders en verzorgers hebben onvoldoende mogelijkheden om te beoordelen of een film, tv-programma, computerspel of internetdienst geschikt is voor hun kinderen. De huidige Kijkwijzer biedt een goede basis, maar geeft alleen aan voor welke leeftijdscategorie en waarom een product mogelijk schadelijk is. Die schadelijkheidsaanduiding wordt vaak verward met geschiktheid. Aanvullende informatie over geschiktheid is nodig, naast een nieuwe leeftijdscategorie van 9 jaar.

Mediarecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Verkenning van omroepmarkten in Nederland: Marktontwikkelingen en beleidsinstrumenten external link

Munck, S. de, Kool, L., Poel, M., Rutten, P. & van Eijk, N.
2007

Abstract

Dit rapport is een verkenning naar de omroepmarkten in Nederland, waarbij wordt gekeken naar de economische en juridische maatregelen voor concurrentiebevordering op deze markten. Dit is onderzoek is niet beperkt tot de traditionele telecommunicatie regulering, maar neemt ook mediarechtelijke- en consumentenbeschermingsregulering mee, zoals de recente wijziging van de Telecommunicatiewet waarbij aan OPTA ook bevoegdheden worden toegekend ten aanzien van programmadiensten. Het onderzoek beoogt primair het formuleren van praktische adviezen en aanbevelingen voor de toekomstige activiteitenagenda van OPTA. Het gaat om een verkenning van wetgeving en 'regulatory package' enerzijds en markt, technologie en instrumentenmix anderzijds.

Mediarecht, Omroeprecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

The modernisation of the European Television without Frontiers Directive: unnecessary regulation and the introduction of internet governance external link

pp: 1-24, 2007

Abstract

Kritische analyse van de voorgestelde Audiovisuele Media Diensten Richtlijn.

Mediarecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Media Literacy: No Longer the Shrinking Violet of European Audiovisual Media Regulation? external link

Media Law & Policy, num: 2, pp: 187-212, 2013

Abstract

Media literacy is very much in the ascendant in European regulatory and policy-making circles at the moment, prompting the suggestion that it has now lost its erstwhile shrinking-violet status in the European audiovisual media sector. The article will commence with a brief exploration of selected theories surrounding media literacy. More precisely, it will canvas the main rationales for promoting media literacy, definitional issues, and the groups centrally implicated in media literacy initiatives – both as target groups and as other stakeholders. The article will then identify, contextualise and scrutinise the key reference points for the promotion of media literacy in the European audiovisual regulatory and policy frameworks. Both the EU and the Council of Europe have adopted a number of legally binding and policy instruments that aim to improve media literacy levels across Europe. Finally, the article will consider the prospects for the future development of media literacy within European regulatory structures.

Mediarecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

European Copyright Law external link

Dreier, T. & Hugenholtz, P.B.
0727, pp:

Mediarecht, Omroeprecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Annotatie bij HvJEG 6 februari 2003, C-245/00 (SENA/NOS), HR 28 mei 2004 (SENA/NOS) en HR 28 november 2003 (SENA/NKP) (SENA / NOS, SENA / KPN) external link

NJ, vol. 3617-3619, num: 30, 2006

Mediarecht, Omroeprecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib