Keyword: Auteursrecht
Creative Commons licences and design: Are the two compatible? external link
Using Copyright to Promote Access to Public Sector Information: A Comparative Survey, external link
Abstract
This study, which is part of a three-part report on Using Copyright to Enhance Access to Information and Creative Content, examines the role that copyright plays in facilitating access to and reuse of public sector information. It briefly describes the laws, national policies and government practices relating to the reutilization of public sector information that are currently in place, or being developed, in seven WIPO Member States: France, Japan, Mexico, New Zealand, Uganda, United Kingdom and the United States.
Auteursrecht, Intellectuele eigendom
RIS
Bibtex
Answer to the HADOPI’s public consultation on external link
Abstract
La réponse au questionnaire de l’HADOPI se focalise sur l’évolution possible du système des exceptions vers une approche ouverte de type fair use et est fondée principalement sur les éléments de réflexions énoncés par le Professeur Bernt Hugenholtz et le Professeur Martin Senftleben dans leur étude «Fair use in Europe. In search of flexibilities».
Auteursrecht, Intellectuele eigendom
RIS
Bibtex
Auteursrechtelijke grenzen aan de vrijheid van de beeldende kunstenaar external link
Abstract
Auteurs-recht is toch bovenal kunst-recht? Die laatste stelling is niet juist. Natuurlijk beschermt het auteursrecht ook de rechten van kunstenaars, maar in de praktijk heeft het vooral betekenis voor werk dat op grote schaal reproduceerbaar is. Daarin is al een eerste auteursrechtelijke grens gelegen die inhoudt dat de maker van unieke werken het niet in de eerste plaats van zijn auteursrecht hebben moet. Maar ook de exploitatie van het auteursrecht zelf, is aan beperkingen onderhevig en één van de belangrijkste op het terrein van de moderne beeldende kunst vloeit voort uit de omschrijving van het te beschermen object, het werk in de zin van artikel 1 Auteurswet. De kunstenaar die kiest voor kunst-uitingen die buiten dat werkbegrip vallen, verliest de mogelijkheid zijn werk auteursrechtelijk te exploiteren. Wanneer de kunstenaar ervoor kiest werk van anderen te gebruiken zoals dat in de zgn. appropriation art (ontleningskunst) het geval is, wordt zijn vrijheid, althans in theorie, door rechten van anderen beperkt. Ik zeg met opzet: in theorie, want de praktijk wijst uit dat de kunstenaar daar nauwelijks last van heeft. De vraag is hoe dat auteursrechtelijk is te verklaren. Veel moderne kunst is niet voor de eeuwig-heid gemaakt. Hoeveel eerbied moeten anderen betrachten tegenover vluchtige kunstuitingen? Is er een recht evenredig verband tussen de mate van vluchtigheid van het werk en het te betrachten respect?.
Auteursrecht, Intellectuele eigendom
RIS
Bibtex
De ivoren toren en de kip met de gouden eieren. Contractonderzoek en uitgeefactiviteiten van universiteiten: oneerlijke concurrentie op de kennismarkt? external link
Abstract
Moet de universiteit een ivoren toren blijven waar wetenschappers zich verre houden van de gewone wereld, of mogen universitaire wetenschappers hun werk commercialiseren? En zo ja, onder welke voorwaarden mag dat dan geschieden? Problemen van oneerlijke overheidsconcurrentie bij contractonderzoek en uitgeefactiviteiten van universiteiten.
Auteursrecht, Intellectuele eigendom
RIS
Bibtex
Het scenario van artikel 45d Auteurswet: Ongevraagd, ongebruikt en onbegrepen external link
Abstract
Scenarioschrijvers hebben een beroerde positie, als het gaat om onderhandelingen over hun honorarium met omroeproducenten en met filmproducenten. Hoe komt dat? Heeft de wetswijziging van 1985 en de daaropvolgende wijzigingen van het hoofdstuk over filmrechten in de Auteurswet hun niet het voordeel van een zogenaamde billijke vergoeding opgeleverd? In de rechtspraktijk blijkt de rechter niet goed om te kunnen gaan met de filmrechtregeling. De organbisatorische positie van scenariposchrijvers is ook niet al te best. In andere landen gaat het anders. Kritische beschouwing van de Nederlandse regelgeving en rechtspraak inzake artikel 45d Auteurswet; met een behandeling van de wijze waarop in een aantal andere landen wordt omgegaan met de verhouding tussen filmproducent en scenarioschrijver.
Auteursrecht, Intellectuele eigendom