Pim ten Thije
- : Pim
Pim ten Thije started his Research Master in Information Law (LL.M) in 2018. He has a very broad interest in the impact of technology and algorithms on society and the judiciary; privacy issues; telecommunication law and internet governance. He holds an interdisciplinary Bachelor of Science in Politics, Psychology, Law and Economics (PPLE) at the University of Amsterdam, with a major in (comparative) law. He wrote his thesis on the feasibility of An Ethical Digital Driving License for Autonomous Vehicles (8.0/10, available upon request) and did a minor in Programming (8.5/10). During his bachelor, he was i.a. active as co-founder and first chairman of study association AIM PPLE; interviewer and editor at Room for Discussion; coordinator study associations at ASVA Student Union and was involved in the writing of the Youth Coalition on Internet Governance (YCIG) Charter at the Internet Governance Forum 2015, in Joao Pessoa, Brasil (IGF 2015). Before his bachelor, he was i.a. part of the managerial team of Dutch Mobile Virtual Network Operator (MVNO) *bliep.
Publications
Angelopoulos, C., Senftleben, M., Thije, P. ten In: Auteursrecht, no. 3, pp. 120-142, 2021. @article{Angelopoulos2021, Met de Richtlijn auteursrechten en naburige rechten in de digitale eengemaakte markt (‘DSM-RL’) zijn nieuwe wettelijke verplichtingen op het terrein van het filteren van online content ontstaan. Aanbieders van onlinediensten voor het delen van content (‘OCSSPs’) dienen – op basis van door rechthebbenden verstrekte informatie – ervoor te zorgen dat beschermd materiaal niet beschikbaar is op hun platforms. Tegelijkertijd bevestigt artikel 17 lid 8 DSM-RL dat de nieuwe auteursrechtelijke regels niet tot een algemene toezichtverplichting moeten leiden. Ondanks de nieuwe filterverplichtingen heeft de Uniewetgever het traditionele verbod op een algemene toezichtverplichting – dat al 20 jaar deel uitmaakt van de regeling van aansprakelijkheidsprivileges in de Richtlijn inzake elektronische handel (‘REH’) – uitdrukkelijk overeind gehouden. Ook het voorstel van de Europese Commissie voor een Digital Services Act (‘DSA’) houdt het verbod op algemene toezichtverplichtingen in stand. Tegen deze achtergrond rijst de vraag hoe de nieuwe auteursrechtelijke filterverplichtingen moeten worden uitgelegd om een verboden algemene toezichtverplichting te voorkomen. De volgende analyse geeft antwoord op deze vraag op basis van een nadere bespreking van het verbod op algemene toezichtverplichtingen in de REH, de DSM-RL en het DSA-voorstel. Naast relevante rechtspraak van het HvJ EU komt het nauwe verband tussen het verbod op algemene toezichtverplichtingen en fundamentele rechten aan de orde. |
Ausloos, J., Leerssen, P., Thije, P. ten Operationalizing Research Access in Platform Governance: What to learn from other industries? 2020. @techreport{Ausloos2020b, A new study published by AlgorithmWatch, in cooperation with the European Policy Centre and the University of Amsterdam’s Institute for Information Law, shows that the GDPR needn’t stand in the way of meaningful research access to platform data; looks to health and environmental sectors for best practices in privacy-respecting data sharing frameworks. |
Thije, P. ten In: Kluwer Copyright Blog, vol. 2019, 2019. @article{Thije2019b, |
Thije, P. ten Online platforms and the advertising industry deliver EU Code of Practice on disinformation In: IRIS Newsletter , 2019. @article{tenThije2019a, The newsletter and Merlin Database entry describe the most recent European Union Code of Practice on disinformation and fake news. The code of practice was created by online platforms such as Google and Facebook and the advertising industry to counter fake news online. |