Annotatie bij EHRM 6 oktober 2009 (Kuliś and Różycki/Polen)

Abstract

Star Foods is een Poolse producent van aardappelchips. Voor de op de jeugd gerichte reclamecampagne maakt zij gebruik van straattaal en het in Polen populaire striphondje Reksio. Dit leidt tot opschudding in Polen en hieraan wordt in de jeugdbijlage van het tijdschrift Angora aandacht besteed door onder een cartoon te plaatsen waarin een jongen tegen Reksio zegt dat ‘hij ook een moordenaar zou zijn als hij deze troep zou eten’. Star Foods spant een civiele procedure aan tegen de uitgever en de hoofdredacteur van het tijdschrift. De Poolse rechter stelt Star Foods in het gelijk. De uitgever en hoofdredacteur hebben Star Foods in diskrediet gebracht door het product van Star Foods nodeloos in diskrediet te brengen.
EHRM: Een commercieel bedrijf mag zich verdedigen tegen ongegronde en beledigende aanvallen op haar reputatie, maar het moet anderzijds accepteren dat haar handelen kan leiden tot een maatschappelijk debat. De cartoons waren een reactie op wijze waarop de op jonge kinderen gerichte reclamecampagne van Star Foods was ingericht. Daarbij geldt dat de pers in haar voorlichtingstaak mag overdrijven. De vrijheid van de cartoonist prevaleert derhalve boven het belang van Star Foods.

Mediarecht, Persrecht

Bibtex

Case note{nokey, title = {Annotatie bij EHRM 6 oktober 2009 (Kuliś and Różycki/Polen)}, author = {Dommering, E.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Annotatie_NJ_2011_361.pdf}, year = {0921}, date = {2011-09-21}, journal = {NJ}, number = {36/37}, abstract = {Star Foods is een Poolse producent van aardappelchips. Voor de op de jeugd gerichte reclamecampagne maakt zij gebruik van straattaal en het in Polen populaire striphondje Reksio. Dit leidt tot opschudding in Polen en hieraan wordt in de jeugdbijlage van het tijdschrift Angora aandacht besteed door onder een cartoon te plaatsen waarin een jongen tegen Reksio zegt dat ‘hij ook een moordenaar zou zijn als hij deze troep zou eten’. Star Foods spant een civiele procedure aan tegen de uitgever en de hoofdredacteur van het tijdschrift. De Poolse rechter stelt Star Foods in het gelijk. De uitgever en hoofdredacteur hebben Star Foods in diskrediet gebracht door het product van Star Foods nodeloos in diskrediet te brengen. EHRM: Een commercieel bedrijf mag zich verdedigen tegen ongegronde en beledigende aanvallen op haar reputatie, maar het moet anderzijds accepteren dat haar handelen kan leiden tot een maatschappelijk debat. De cartoons waren een reactie op wijze waarop de op jonge kinderen gerichte reclamecampagne van Star Foods was ingericht. Daarbij geldt dat de pers in haar voorlichtingstaak mag overdrijven. De vrijheid van de cartoonist prevaleert derhalve boven het belang van Star Foods.}, keywords = {Mediarecht, Persrecht}, }