Facebook is a news editor: the real issues to be concerned about external link

Trilling, D. & Helberger, N.
2016

Abstract

Facebook's use of human editors may bring comfort to some, but there are wider issues to do with editorial responsibility that need to be addressed.

frontpage, Mediarecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Beyond control: Exploratory study on the discourse in Silicon Valley about consumer privacy in the Internet of Things external link

Eskens, S., Timmer, J., Kool, L. & Van Est, R.
2016

frontpage, Grondrechten, Privacy

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Ondeugdelijke bronnen en aansprakelijkheid external link

2016

Abstract

Een journalist die klakkeloos afgaat op zijn bronnen kan stevig afgaan. Dat blijkt uit een vonnis van de Amsterdamse rechtbank van 13 april 2016, gewezen in de zaak van een Japans bedrijf tegen AVROTROS en twee journalisten.

frontpage, Mediarecht

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Annotatie bij Hoge Raad 7 maart 2014 (Staat der Nederlanden / NORMA e.a.), Hof van Justitie van de EU 10 april 2014 (ACI Adam e.a. / Stichting de Thuiskopie en Stichting Onderhandelingen Thuiskopie vergoeding), Hof van Justitie van de EU 5 maart 2015 (Copydan Båndkopi / Nokia Danmark) external link

NJ, num: 16/17, pp: 2384-2388., 2016

Auteursrecht, frontpage, Intellectuele eigendom

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

De ontsporing van het begrip databank. Enige bedenkingen bij HvJEU Freistaat Beieren / Verlag Esterbauer external link

AMI, num: 2, pp: 25-30., 2016

Abstract

Het Hof van Justitie heeft bij de uitleg van Richtlijn 96/9/EG betreffende de rechtsbescherming van databanken het begrip 'databank' zelden onder een vergrootglas gelegd. Meer aandacht ging uit naar het vereiste van substanti‘le investering en naar de reikwijdte van het recht om opvraging en hergebruik van data te verbieden. Nu ligt er een uitspraak die het criterium dat de gegevensverzameling uit zelfstandige elementen moet bestaan, uitholt. Gaan we naar een databankrecht op alle 'informatie'?

Databankenrecht, frontpage, Intellectuele eigendom

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Annotatie bij Rb. Rotterdam 23 december 2015 (X / Interlynx) external link

AMI, num: 2, pp: 49-50., 2016

Abstract

Bewijslevering makerschap door eisende auteur tegenover naamsvermelding in de zin van artikel 8 van gedaagde.

Auteursrecht, frontpage, Intellectuele eigendom

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Doemdenken? Annotatie bij Rb. Amsterdam 21 maart 2016 (Van Huut / CRI Residence Amstelveen) external link

AMI, num: 2, pp: 31-35., 2016

Abstract

Tegen totale vernietiging van de door eiser ontworpen gevel van gebouw De Bovenlanden kan de architect zich niet met een beroep op zijn persoonlijkheidsrechten verzetten. Nu de eigenaar een zwaarwegend belang heeft bij de transformatie van het gebouw is er ook geen sprake van misbruik van recht. Vordering tot verbod van sloop en transformatie van het gebouw afgewezen. 

Auteursrecht, frontpage, Intellectuele eigendom

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

The Reform of the e-Privacy Directive: How to get it right? external link

2016

frontpage

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Should we worry about filter bubbles? external link

Zuiderveen Borgesius, F., Trilling, D., Trilling, D., Bodó, B., Vreese, C.H. de & Helberger, N.
Internet Policy Review, vol. 5, num: 1, 2016

Abstract

Some fear that personalised communication can lead to information cocoons or filter bubbles. For instance, a personalised news website could give more prominence to conservative or liberal media items, based on the (assumed) political interests of the user. As a result, users may encounter only a limited range of political ideas. We synthesise empirical research on the extent and effects of self-selected personalisation, where people actively choose which content they receive, and pre-selected personalisation, where algorithms personalise content for users without any deliberate user choice. We conclude that at present there is little empirical evidence that warrants any worries about filter bubbles.

behavioural targeting, Big data, frontpage, Personal data, profiling

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib

Profiling and targeting in the Internet of Things – A new challenge for consumer protection external link

frontpage

RIS

Save .RIS

Bibtex

Save .bib