
6748    KwartaalSignaal 120 sociaal-economisch recht

was dit maar een schrale troost. Hij vond dat News of the 
World hem van te voren had moeten waarschuwen, zodat 
hij de kans zou hebben gekregen in kort geding een publi-
catieverbod te vorderen. Naar zijn mening schoot het En-
gelse recht tekort, omdat een effectieve bescherming van 
de privacy eist dat het leed wordt voorkomen in plaats van 
gecompenseerd. Zijn klacht in Straatsburg was dat het 
Verenigd Koninkrijk een positieve verplichting bij artikel 
8 en 13 EVRM had geschonden door geen wet te maken 
die de media verplicht potentiële slachtoffers van een pu-
blicatie tijdig te waarschuwen. 

Het is zeer de vraag of een wet zoals door Mosley be-
pleit verenigbaar zou zijn met artikel 7 van de Neder-
landse Grondwet. Niemand heeft in ons land voorafgaand 
verlof nodig wegens de inhoud van een publicatie. Een con-
flict tussen de Grondwet en het EVRM zal zich echter niet 
voordoen, want het Hof heeft de klacht afgewezen. Het Hof 
had geen enkele sympathie voor het gedrag van News of 
the World – dat twee maanden later wegens andere schan-
dalen is opgeheven – maar een algemene wet die een pre-
ventieve controle verplicht stelt zou snel in strijd komen 
met artikel 10 EVRM. Mede gezien de ruime ‘margin of 
appreciation’ heeft het Verenigd Koninkrijk geen positie-
ve verplichting bij artikel 8 EVRM geschonden (EHRM 10 
mei 2011, Mosley vs Verenigd Koninkrijk, www.echr.coe.int, 
appl. 48009/08).

Het gebruik van een verborgen camera stond ook centraal 
in twee Nederlandse rechtszaken. In een civiele procedure 
heeft de Hoge Raad beslist dat de TROS gebruik mocht ma-
ken van heimelijk gemaakte opnamen in een callcenter van 
Pretium Telecom. Dit bedrijf had zich beroepen op de Lei-
draad van de Raad voor de Journalistiek, die bepaalt dat 
journalisten slechts in zeer bijzondere gevallen gebruik mo-
gen maken van een verborgen camera. Alleen als er geen 
andere weg openstaat om een ernstige misstand aan het 
licht te brengen, zo bepaalt punt 2.1.6 van de Leidraad. Vol-
gens de Hoge Raad is de journalistieke beroepsregel ech-
ter ‘geen rechtens aan te leggen criterium, maar een om-
standigheid die weliswaar in de regel gewicht in de schaal 
zal leggen, maar niet doorslaggevend behoeft te zijn’. Ook 
de overige klachten van Pretium werden verworpen (HR 8 
april 2011, Pretium Telecom vs TROS, LJN: BP6165). 

De tweede zaak betreft een kort geding over een heime-
lijk gefilmd gesprek in een tbs-kliniek. Beeld en geluid wa-
ren zonder toestemming door SBS6 uitgezonden in het te-
levisieprogramma van Peter R. de Vries (zie Katern 115, 
p. 6464-6465, 1AAK20106464). In hoger beroep bekrach-
tigt het hof het verbod dat de voorzieningenrechter van de 
Amsterdamse rechtbank had opgelegd. Het Amsterdam-
se hof verwijst uitdrukkelijk naar de eigen normen van de 
journalistieke beroepsgroep, zoals deze blijken uit een uit-
spraak van de Raad voor de Journalistiek. Er wordt niet 
bij gezegd dat deze normen ‘geen rechtens aan te leggen 
criterium zijn’, maar dat kan komen omdat de zojuist ge-
noemde uitspraak van de Hoge Raad pas een maand later 
zou worden gewezen (Hof Amsterdam 8 maart 2011, SBS 
e.a. vs Koos H., LJN: BP6989).

Mediarecht

1AAK20116748
Prof.mr. A.W. Hins

Regelgeving en beleid
Op 17 juni 2011 stuurde de minister van Onderwijs, Cul-
tuur en Wetenschap een brief aan de Tweede Kamer over 
het mediabeleid. Daarin zet zij uiteen hoe zij uitvoering 
wil geven aan het regeerakkoord wat betreft de landelijke 
publieke omroep, Wereldomroep, regionale omroep en om-
roeporkesten. Enkele van de plannen zullen een wijziging 
van de Mediawet eisen. Zo stelt de minister voor het bud-
get van de landelijke publieke omroep structureel te ver-
lagen met ruim € 127 miljoen per jaar. De wettelijk ge-
garandeerde rijksbijdrage moet dus worden aangepast. 
Daarnaast gaat het bestel op de schop. Vanaf 2016 zal er 
slechts ruimte zijn voor zes omroepverenigingen. De We-
reldomroep houdt feitelijk op te bestaan. Ten slotte zal sa-
menwerking tussen de landelijke en de regionale publieke 
omroep worden voorgeschreven (Kamerstukken II 2010/11, 
32 827, nr. 1).

De genoemde plannen zijn besproken door de vaste com-
missie van OCW op 27 juni 2011, waarbij diverse moties 
zijn ingediend. Op 30 juni 2011 vonden de stemmingen 
plaats in de voltallige Tweede Kamer. Slechts de moties die 
waren ingediend door de regeringspartijen zijn aangeno-
men. Eén van de aangenomen moties verzoekt de regering 
ervoor zorg te dragen dat Radio 2 tussen 7.00 en 19.00 uur 
minimaal 35% Nederlandstalige muziek uitzendt. Een an-
dere motie stelt voor dat omroepverenigingen een jeugd-
lidmaatschap van € 7,50 gaan aanbieden aan jongeren tot 
25 jaar (Kamerstukken II 2010/11, 32 827, nr. 7, 9 en 24). 

Rechtspraak
Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens wees een 
principieel arrest over de verhouding tussen het recht op 
privacy en de vrijheid van meningsuiting. De rijke Britse 
zakenman Mosley, tevens voorzitter van een internationale 
federatie voor auto- en motorsport, was met een verborgen 
camera gefilmd tijdens een orgie met vijf prostituees. Eén 
van de prostituees had de beelden verkocht aan de zon-
dagskrant News of the World, die daarmee breed uitpakte. 
Niet alleen werden saillante foto’s afgedrukt, ook werden 
de lezers uitgenodigd het filmpje te bekijken op de website 
van de krant. De Britse rechter legde een hoge schadever-
goeding op wegens schending van de privacy. Voor Mosley 



KwartaalSignaal 120    6749sociaal-economisch recht

Mag een journalist strafrechtelijke regels overtreden in 
het kader van de nieuwsgaring? In beginsel niet, maar er 
zijn uitzonderingen. Dit blijkt uit een strafzaak tegen de 
journalist Alberto Stegeman van het SBS6-televisiepro-
gramma Undercover in Nederland en één van zijn mede-
werkers. De twee verdachten hadden een KLM-personeels-
pas vervalst om in het televisieprogramma aan te tonen 
dat de beveiliging van Schiphol niet deugde. Zij waren 
door de rechtbank Haarlem veroordeeld wegens valsheid 
in geschrifte, maar het Amsterdamse hof heeft in hoger be-
roep beslist dat de relevante artikelen van het Wetboek 
van Strafrecht buiten toepassing moesten blijven wegens 
strijd met artikel 10 EVRM. Stegeman kreeg van het hof 
alleen een boete voor het feit dat hij de valse pas niet met-
een na de uitzending heeft vernietigd (Hof Amsterdam 28 
april 2011, LJN: BQ2981 en BQ2983). 

De strafzaak tegen Maurice de Hond inzake smaad jegens 
‘de klusjesman’ uit de Deventer moordzaak is voorbij. Op 
14 juni 2011 verwierp de Hoge Raad het cassatieberoep 
van De Hond tegen zijn veroordeling tot een gevangenis-
straf van twee maanden voorwaardelijk met een proeftijd 
van twee jaar. Het strafrechtelijke arrest moet niet ver-
ward worden met HR 1 oktober 2010, NJ 2010, 529, dat 
gewezen werd in de civiele procedure van de klusjesman 
tegen De Hond. In de strafzaak had advocaat-generaal Sil-
vis geconcludeerd tot vernietiging, omdat het gerechtshof 
onvoldoende rekening zou hebben gehouden met het feit 
dat een gevangenisstraf bij uitingsdelicten slechts bij hoge 
uitzondering mag worden opgelegd. De Hoge Raad laat de 
veroordeling echter in stand, waarbij hij eraan herinnert 
dat de gevangenisstraf geheel voorwaardelijk was (HR 14 
juni 2011, LJN: BP0287).

Literatuur
–– Peter C. Schouten, Trial by media. Wie beschermt de 
verdachte in een mediaproces?, Deventer: Kluwer 2011;

–– Jens van den Brink, Christien Wildeman, ‘Kroniek 
Persrecht 2009-2010’, Mediaforum 2011-5, p. 130-147;

–– Commissariaat voor de Media, ‘Jaarverslag 2010’,  
www.cvdm.nl.


