Mededingingsrecht
Arnbak, A., Geursen, W., Yakovleva, S.
Kaleidoscopic data-related enforcement in the digital age Common Market Law Review, 57 (5), pp. 1461-1494, 2020. @article{Yakovleva2020c,
title = {Kaleidoscopic data-related enforcement in the digital age}, author = {Yakovleva, S. and Geursen, W. and Arnbak, A.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/CMLR_2020.pdf}, year = {2020}, date = {2020-10-01}, journal = {Common Market Law Review}, volume = {57}, number = {5}, pages = {1461-1494}, abstract = {The interplay between competition, consumer and data protection law, when applied to data collection and processing practices, may lead to situations where several competent authorities can, independently, carry out enforcement actions against the same practice, or where an authority competent to carry out enforcement in one area of law can borrow the concepts of another area to advance its own goals. The authors call this “kaleidoscopic enforcement”. Kaleidoscopic enforcement may undermine existing coordination mechanisms within specif ic areas, and may lead to both the incoherent enforcement of EU rules applicable to data, and to sub-optimal enforcement. An EU level binding inter-disciplinary coordination mechanism between competition, consumer and data protection authorities is needed. Now the Commission has announced ambitious plans to enhance the coherent application of EU law in several areas, it is the perfect time to work towards creating such an enforcement mechanism.}, keywords = {}, pubstate = {published}, tppubtype = {article} } The interplay between competition, consumer and data protection law, when applied to data collection and processing practices, may lead to situations where several competent authorities can, independently, carry out enforcement actions against the same practice, or where an authority competent to carry out enforcement in one area of law can borrow the concepts of another area to advance its own goals. The authors call this “kaleidoscopic enforcement”. Kaleidoscopic enforcement may undermine existing coordination mechanisms within specif ic areas, and may lead to both the incoherent enforcement of EU rules applicable to data, and to sub-optimal enforcement. An EU level binding
inter-disciplinary coordination mechanism between competition, consumer and data protection authorities is needed. Now the Commission has announced ambitious plans to enhance the coherent application of EU law in several areas, it is the perfect time to work towards creating such an enforcement mechanism. |
Arnbak, A., Geursen, W,W,, Yakovleva, S.
Tijdschrift Mededingingsrecht in de Praktijk, (2), pp. 30-37, 2020. @article{Yakovleva2020b,
title = {Drie mogelijke boetes van mededingings-, consumenten- en persoonsgegevensautoriteiten voor hetzelfde datagebruik}, author = {Yakovleva, S. and Geursen, W,W, and Arnbak, A.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/MP_2020_164.pdf}, year = {2020}, date = {2020-06-09}, journal = {Tijdschrift Mededingingsrecht in de Praktijk}, number = {2}, pages = {30-37}, abstract = {Door de toename van datagebruik door ondernemingen is er sprake van convergentie tussen het mededingings-, consumenten- en gegevensbeschermingsrecht. Er kan dan parallelle handhaving plaatsvinden ten aanzien van \'{e}\'{e}n en dezelfde handeling door dezelfde onderneming door drie verschillende autoriteiten. Dat noemen wij caleidoscopische handhaving. Dat heeft volgens ons verschillende keerzijden, waaronder het risico op overhandhaving door drie afzonderlijke procedures van drie afzonderlijke autoriteiten en mogelijk drie boetes. Wij onderzoeken in dit artikel waarom het ne-bis-in-idem-beginsel niet van toepassing is en het beginsel van eendaadse samenloop evenmin (net als in de recente Marine Harvest gun-jumping zaak), waardoor proportionaliteit overblijft.}, keywords = {}, pubstate = {published}, tppubtype = {article} } Door de toename van datagebruik door ondernemingen is er sprake van convergentie tussen het mededingings-, consumenten- en gegevensbeschermingsrecht. Er kan dan parallelle handhaving plaatsvinden ten aanzien van één en dezelfde handeling door dezelfde onderneming door drie verschillende autoriteiten. Dat noemen wij caleidoscopische handhaving. Dat heeft volgens ons verschillende keerzijden, waaronder het risico op overhandhaving door drie afzonderlijke procedures van drie afzonderlijke autoriteiten en mogelijk drie boetes. Wij onderzoeken in dit artikel waarom het ne-bis-in-idem-beginsel niet van toepassing is en het beginsel van eendaadse samenloop evenmin (net als in de recente Marine Harvest gun-jumping zaak), waardoor proportionaliteit overblijft.
|
Akker, I., Poort, J., Rutten, P., van der Sloot, B., van Eijk, N.
Digitally binding: Examining the feasibility of charging a fixed price for e-books Amsterdam, 2012, ( Originally published in Dutch as: Digitaal gebonden: Onderzoek naar de functionaliteit van een vaste prijs voor het e-boek. @techreport{,
title = {Digitally binding: Examining the feasibility of charging a fixed price for e-books}, author = {Akker, I. and Rutten, P. and van der Sloot, B. and van Eijk, N. and Poort, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Digitally_binding.pdf}, year = {2012}, date = {2012-03-09}, pages = {1-93}, address = {Amsterdam}, abstract = { Legal price fixing for printed books in the Dutch and Frisian languages was introduced in the Netherlands in 2005. Publishers today are required to fix retail prices for new books and retailers are required to charge the prices set. Fixed prices are valid for an indefinite period, but publishers are permitted to adjust them after a period of six months and to discard the fixed price altogether after a year. The Resale Price Maintenance (Books) Act (Wet op de vaste boekenprijs) seeks to contribute towards a large and varied stock and wide geographic availability of books, as well as towards public participation (purchasing and reading habits). With the emergence of e-books, the question arises as to whether it would be possible and desirable to introduce legally enforced price fixing for digital books too. This study examines the feasibility and enforceability of resale price maintenance (RPM) for e-books and analyses the functionality in terms of the degree to which it contributes to pluralism and the broad availability of supply, the market structure of the book business and the diversity and availability of print books. }, note = { Report commissioned by the Ministry of Education, Culture and Science (OC&W) Originally published in Dutch as: Digitaal gebonden: Onderzoek naar de functionaliteit van een vaste prijs voor het e-boek.
Legal price fixing for printed books in the Dutch and Frisian languages was introduced in the Netherlands in 2005. Publishers today are required to fix retail prices for new books and retailers are required to charge the prices set. Fixed prices are valid for an indefinite period, but publishers are permitted to adjust them after a period of six months and to discard the fixed price altogether after a year. The Resale Price Maintenance (Books) Act (Wet op de vaste boekenprijs) seeks to contribute towards a large and varied stock and wide geographic availability of books, as well as towards public participation (purchasing and reading habits). With the emergence of e-books, the question arises as to whether it would be possible and desirable to introduce legally enforced price fixing for digital books too. This study examines the feasibility and enforceability of resale price maintenance (RPM) for e-books and analyses the functionality in terms of the degree to which it contributes to pluralism and the broad availability of supply, the market structure of the book business and the diversity and availability of print books.
|
Poort, J.
2011. @periodical{,
title = {Wantrouw minimumprijzen}, author = {J.P. Poort}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/14%20-%20wantrouw%20minimumprijzen.pdf}, year = {2011}, date = {2011-07-26}, journal = {Financieel Dagblad}, note = { 23 augustus 2007. }, keywords = {}, pubstate = {published}, tppubtype = {periodical} } |
Poort, J.
Nederlands tijdschrift voor Europees recht, (2), pp. 50-58, 2011. @article{,
title = {Mededingingseconomisch perspectief op het leerstuk van de doelbeperking: toepassing op het BIDS-arrest}, author = {J.P. Poort}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/10%20-%20Baarsma_Poort_BIDS_NTER_2009_2.pdf}, year = {2011}, date = {2011-07-26}, journal = {Nederlands tijdschrift voor Europees recht}, number = {2}, pages = {50-58}, keywords = {}, pubstate = {published}, tppubtype = {article} } |
Poort, J.
Tijdschrift Vervoerwetenschappen, (3), pp. 88-97, 2011. @article{,
title = {De prijs van een taxirit}, author = {J.P. Poort}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/11%20-%20De%20prijs%20van%20een%20taxirit.pdf}, year = {2011}, date = {2011-07-26}, journal = {Tijdschrift Vervoerwetenschappen}, number = {3}, pages = {88-97}, keywords = {}, pubstate = {published}, tppubtype = {article} } |
Dommering, E.
Boekbespreking van Digitale Diversiteit 2006. @misc{,
title = {Boekbespreking van Digitale Diversiteit}, author = {E.J. Dommering}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Computerrecht_2006_2.pdf}, year = {2006}, date = {2006-06-08}, journal = {Computerrecht}, number = {2}, pages = {137-140}, abstract = { Bespreking van het proefschrift van P. Valcke. De probleemstelling van het proefschrift is, of er buiten het mededingingsrecht nog andere juridische instrumenten nodig zijn om het pluralisme in de samenleving te beschermen. In deze bespreking wordt een analyse gegeven van het begrip pluralisme. }, keywords = {}, pubstate = {published}, tppubtype = {misc} }
Bespreking van het proefschrift van P. Valcke. De probleemstelling van het proefschrift is, of er buiten het mededingingsrecht nog andere juridische instrumenten nodig zijn om het pluralisme in de samenleving te beschermen. In deze bespreking wordt een analyse gegeven van het begrip pluralisme.
|
Nieuwenhuis, A.
Pluriformiteit in het mededingingsrecht Mediaforum, (4), pp. 116-124, 2000. @article{,
title = {Pluriformiteit in het mededingingsrecht}, author = {A.J. Nieuwenhuis}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/pluriformiteit.pdf}, year = {2000}, date = {2000-05-15}, journal = {Mediaforum}, number = {4}, pages = {116-124}, abstract = { De overheid heeft naar algemeen wordt aangenomen een voorwaarden scheppende taak op het gebied van de media en de informatievoorziening. Daarin staat de zorg voor de pluriformiteit centraal. Het belang van de pluriformiteit heeft in het verleden geleid tot mededingingsbeperkende maatregelen en het accepteren van mededingingsbeperkende afspraken als ‘de vaste boekenprijs.’ De auteurs stellen zich de vraag óf en in hoeverre de Mededingingswet ruimte biedt om net als in het verleden rekening te houden met het pluriformiteitsbelang. }, keywords = {}, pubstate = {published}, tppubtype = {article} }
De overheid heeft naar algemeen wordt aangenomen een voorwaarden scheppende taak op het gebied van de media en de informatievoorziening. Daarin staat de zorg voor de pluriformiteit centraal. Het belang van de pluriformiteit heeft in het verleden geleid tot mededingingsbeperkende maatregelen en het accepteren van mededingingsbeperkende afspraken als ‘de vaste boekenprijs.’ De auteurs stellen zich de vraag óf en in hoeverre de Mededingingswet ruimte biedt om net als in het verleden rekening te houden met het pluriformiteitsbelang.
|
01.09.1999. @misc{,
title = {Press release}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/1612.pdf}, year = {1999}, date = {1999-09-01}, keywords = {}, pubstate = {published}, tppubtype = {presentation} } |
01.09.1999. @misc{,
title = {Persbericht}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/1613.pdf}, year = {1999}, date = {1999-09-01}, keywords = {}, pubstate = {published}, tppubtype = {presentation} } |