Gijs van Til
- : Gijs
Gijs van Til is projectonderzoeker aan het Instituut voor Informatierecht. Gedurende zijn masters in zowel privaatrecht als informatierecht deed hij grondige kennis op van zowel het nationale als het Europese rechtssysteem. Een paper die hij in de loop van zijn studie schreef over de verhouding van zoekmachines tot het auteursrecht werd in juni 2018 gepubliceerd in AMI- tijdschrift voor auteurs-, media- en informatierecht. Zijn masterscriptie schreef hij over voorgestelde maatregelen tot zelfregulering door online platforms ter bestrijding van online desinformatie.
Naast zijn studie was Gijs als juridisch adviseur en voorzitter betrokken bij Clinic, in welke hoedanigheid hij leiding gaf aan een team van twaalf studenten dat gratis juridisch advies verstrekt aan individuen en startups op het gebied van technologie, media en communicatie. Hij is als bestuurslid en penningmeester momenteel nog steeds bij Clinic betrokken.
Publicaties
Coutinho, M.F., Delinavelli, G., Fahy, R., Irion, K., Jusić, T., Kersevan Smokvina, T., Klimkiewicz, B., Llorens, C., Rozgonyi, K., Svensson, S., Til, G. van The independence of media regulatory authorities in Europe 2019, (Capello, M. (ed.), IRIS Special 2019-1, European Audiovisual Observatory, Strasbourg). @techreport{Irion2019b, |
Til, G. van Zelfregulering door online platforms: een waar wondermiddel tegen online desinformatie? In: Mediaforum, vol. 2019, nr. 1, pp. 2-13, 2019. @article{Til2019b, In aanloop naar de Europese parlementsverkiezingen van mei 2019 heeft de Europese Commissie haar inspanningen in de bestrijding van online desinformatie opgevoerd. Veel hoop is daarbij gevestigd op een initiatief van zelfregulering door online platforms en de advertentie-industrie in de vorm van een Code of Practice. In dit artikel wordt de rol die de Europese Commissie momenteel voor zichzelf weggelegd ziet voor zelfregulering kritisch beschouwd en wordt aansluiting gezocht bij een pleidooi voor een meer gezamenlijke aanpak van het probleem van online desinformatie. |
Til, G. van The Netherlands in 'Automating Society – Taking Stock of Automated Decision-Making in the EU' 2019. @techreport{Til2019, Systems for automated decision-making or decision support (ADM) are on the rise in EU countries: Profiling job applicants based on their personal emails in Finland, allocating treatment for patients in the public health system in Italy, sorting the unemployed in Poland, automatically identifying children vulnerable to neglect in Denmark, detecting welfare fraud in the Netherlands, credit scoring systems in many EU countries – the range of applications has broadened to almost all aspects of daily life. This begs a lot of questions: Do we need new laws? Do we need new oversight institutions? Who do we fund to develop answers to the challenges ahead? Where should we invest? How do we enable citizens – patients, employees, consumers – to deal with this? For the report “Automating Society – Taking Stock of Automated Decision-Making in the EU”, our experts have looked at the situation at the EU level but also in 12 Member States: Belgium, Denmark, Finland, France, Germany, Italy, Netherlands Poland, Slovenia, Spain, Sweden and the UK. We assessed not only the political discussions and initiatives in these countries but also present a section “ADM in Action” for all states, listing examples of automated decision-making already in use. This is the first time a comprehensive study has been done on the state of automated decision-making in Europe. |
Hugenholtz, P., Lindhout, P., Poort, J., Til, G. van 2019, (Study requested by the CULT Committee, Policy Department for Structural and Cohesion Policies, Directorate-General for Internal Policies, PE 629.186, European Parliament - January 2019). @techreport{Poort2019, This report studies the role of territoriality in film financing, the legal and market challenges territoriality faces as a key model for film financing and the consequences if EU policies were to reduce or mitigate the scope of territorial exclusivity in the audiovisual sector. It provides information on Member States’ and EU models of film financing, explores the challenges film financing faces from digital developments and evolving consumer behaviour and analyses possible alternatives to traditional methods of financing and policies to support this. |
Til, G. van Waar het wringt: zoekmachines en hyperlinks als mededeling aan het publiek In: AMI, vol. 2018, nr. 3, pp. 103-109, 2018. @article{vanTil2018, De recente jurisprudentie van het Hof van Justitie van de EU over de vraag of een hyperlink kwalificeert als mededeling aan het publiek, heeft al een hoop stof doen opwaaien. De gevolgen die deze uitspraken zouden kunnen hebben voor zoekmachines zijn tot op heden echter onderbelicht gebleven. Deze bijdrage bevat een analyse van de juridische positie van zoekmachines in het licht van de recente jurisprudentie. |