Data & Democracy: een nieuwe liefde?

ASCoR & IViR 
‘Data & Democracy: een nieuwe liefde?’

Op 15 maart vonden de Tweede Kamerverkiezingen plaats. Geïnspireerd door hun Amerikaanse collega’s, bekijken politieke campagnestrategen hoe zij met data en moderne technologie kiezers voor zich kunnen winnen. Denk aan gepersonaliseerde advertenties op Facebook, een voor u op maat gemaakte verkiezingsbelofte in een persoonlijke brief of een aanmoediging op verkiezingsdag om toch vooral te gaan stemmen. Op basis van persoonsgegevens proberen deze campagnestrategen een steeds beter beeld te krijgen van wat de kiezer denkt, vindt en beweegt. Maar hoe werkt dat nu precies: datagedreven campagnevoeren? En wat zijn dan eigenlijk de gevolgen voor de democratie?

Verschillende sprekers discussiëren hierover op 9 mei, van 14.00 tot 16.30 uur (en aansluitend een borrel) in De Nieuwe Liefde. De keynote speech wordt verzorgd door Europarlementariër Sophie In ’t Veld (D66). Andere sprekers zijn onder meer NRC-columnist en filosoof Maxim Februari en dr. Maurits Kaptein.

Zie de flyer voor meer informatie.