PRIVATE 
Noot bij Rb. Amsterdam 28 oktober 1998, Huibregtsen vs. Volkskrant, Mediaforum 1999-1, nr. 5TC  \l 1 "Noot"
Gerard Schuijt

1. De zaak-Huibregtsen heeft tijdens de Olympische Winterspelen van 1998 veel stof doen opwaaien. Hij werd gebeld door de journalist Hans van Wissen van De Volkskrant met het verzoek om commentaar op de benoeming van de kroonprins tot lid van het Internationaal Olympisch Comité. De Volkskrant wilde het commentaar van juist Huibregtsen, omdat hij voorzitter was van het Nederlands Olympisch Comité (NOC/NSF) en bovendien zelf aasde op de functie in het IOC. De Volkskrant kon Huibregtsen niet direct bereiken, maar hij belde terug. Van dat gesprek is in de Volkskrant verslag gedaan en dat veroorzaakte de opschudding. Volgens de krant had hij gezegd dat de kroonprins een judas en aantoonbaar  een saboteur was en had hij hem van lafheid beticht door zijn benoeming tot lid van het IOC te accepteren. Huibregtsen spant een civiele procedure tegen de Volkskrant aan met bovenvermeld vonnis als resultaat. Deze zaak gaat over een conflict waarover in de jurisprudentie weinig precedenten bestaan. Hier zegt een geïnterviewd persoon zélf schade te hebben ondervonden doordat hij niet juist is geciteerd. Meestal is het geschil dat een derde stelt beledigd te zijn door de uitlatingen van een geïnterviewd persoon en dat de laatste ontkent gezegd te hebben wat er in de krant staat. De zaak is ook vooral interessant omdat nogal verschillende aspecten van het verkeer tussen de media en publieke persoonlijkheden aan de orde komen:

a.  Huibregtsen ontkent gezegd te hebben wat de krant heeft afgedrukt en stelt daardoor schade te hebben geleden.

b. Huibregtsen vindt dat hij is misleid door de journalist. Hij was in de veronderstelling tegen een vriend te spreken en niet tegen een journalist.

c. Huibregtsen stelt dat de journalist de tekst van zijn artikel vóór publicatie aan hem ter fiattering had moeten voorleggen.

d. Huibregtsen acht het onrechtmatig dat De Volkskrant geweigerd heeft het gewraakte artikel recht te zetten.

e. De rechter legt de bewijslast bij de  journalist. Hij moet bewijzen dat Huibregtsen gezegd heeft, wat hij in de krant heeft gezet. Daarbij mag hij evenwel de door hem in het geding gebrachte aantekeningen van het gesprek, gemaakt  op de achterkant van bankafschriften, betrekken.  Huibregtsen heeft de authenticiteit en juistheid ervan niet betwist. 

2. De rechtbank stelt Huibregtsen op drie van de vier punten in het ongelijk, de punten (b), (c) en (d), en stelt hem op punt (a) slechts gedeeltelijk in het gelijk. Voorwaar geen slechte score voor De Volkskrant en de kostenveroordeling van de Volkskrant als 'grotendeels in het ongelijk gestelde partij' kan ik daarmee dan ook niet rijmen. Maar ook De Volkskrant zelf, de Nederlandse Vereniging van Journalisten en andere publicisten liepen tegen het vonnis te hoop, omdat er gevaar zou dreigen voor de persvrijheid. Een journalist zou voortaan geen interviews en/of commentaren meer kunnen publiceren zonder de gesprekken op tape te hebben vastgelegd. Men wil de vrijheid voorbehouden dat tussen aanhalingstekens geplaatste zinnen en woorden niet per se letterlijk de uitgesproken zinnen en woorden hoeven weer te geven, maar ook ‘geredigeerde’ uitspraken kunnen zijn. Kennelijk was ook voor deze commentatoren De Volkskrant de grootste verliezer, wat bij nadere analyse niet het geval blijkt te zijn. 

3. Ik ga de verschillende aspecten na.

Ad a. Het punt waarop Huibregtsen gedeeltelijk gelijk krijgt en de krant dus gedeeltelijk in het ongelijk wordt gesteld, is gebaseerd op feitelijke vaststellingen van de rechtbank. De feitelijke vaststelling betreft de conclusie dat de krant de woorden ‘aantoonbaar een saboteur’ en ‘lafheid’ tussen aanhalingstekens heeft gezet en niet hard kan maken, ook niet met de tot bewijsmateriaal toegelaten achterkanten van de bankafschriften van de journalist, dat Huibregtsen deze woorden in de mond heeft genomen. Het woord ‘judas’ heeft de krant daarentegen wel tussen aanhalingstekens mogen zetten en voorzover Huibregtsen daarmee niet de kroonprins maar een ander heeft bedoeld,  heeft hij dat onvoldoende aan de journalist duidelijk gemaakt. Op dat punt is de tekst in de krant niet verwijtbaar onjuist. De journalist heeft kunnen en mogen begrijpen dat Huibregtsen de kroonprins een judas vond. Of op deze feitelijke vaststellingen in hoger beroep wat valt af te dingen, kan ik niet beoordelen.

De waardering van de vastgestelde feiten door de rechtbank is, dat de ten onrechte tussen aanhalingstekens geplaatste woorden Huibregtsen schade hebben berokkend, waardoor de publicatie in De Volkskrant onrechtmatig is. Over de hoogte van de schade laat de rechtbank zich niet uit, omdat slechts een verklaring voor recht werd gevraagd. Als Huibregtsen deze verklaring voor recht wil gebruiken om een actie tot schadevergoeding tegen De Volkskrant in te stellen zal de hoogte van de schade naar mijn mening toch berekend moeten worden aan de hand van de omstandigheid dat het citaat 'judas' niet onzorgvuldig bevonden wordt en dat bij de twee andere citaten De Volkskrant er wat de strekking ervan betreft niet ver naast zat. Dat zal nog een hele klus worden. De beruchte televisie-uitzending van de VARA over de EXOTA-flessen was op 8 januari 1971. Die uitzending was ook gedeeltelijk onrechtmatig bevonden en gedeeltelijk niet. Op 26 juni 1998 werd ten langen leste definitief beslist over de hoogte van de schadevergoeding! (HR 26 juni  1998, Mediaforum 1998-7/8, nr. 36 met nt. T. Deurvorst).

De principiële kant van dit punt betreft de vraag of de journalistieke vrijheid zal worden aangetast, indien wat tussen aanhalingstekens wordt geplaatst ook letterlijk door de geciteerde persoon gezegd moet zijn. De journalist wordt  daardoor immers beperkt in zijn mogelijkheden spreektaal tot schrijf- en krantentaal te verfraaien en een lang betoog tot enkele korte zinnen te comprimeren met behoud van het gebruik van de directe rede. De rechtbank pakt de krant hier streng aan. Mij is één eerdere rechterlijk uitspraak bekend die even streng is. Volgens Pres. Rb. Utrecht 3 mei 1979, NJ 1980, 53 geeft het gebruik van aanhalingstekens aan, dat de verklaring letterlijk zoals deze is afgedrukt door de informant aan de journalist is gegeven. Eisers – in dit geval de door de geïnterviewde persoon beledigde partij; zeg in bovengenoemd geval: de kroonprins – mogen er in beginsel van uitgaan dat het de letterlijke weergave van de door gedaagde gebruikte woorden is, tenzij gedaagde in een ingezonden mededeling publiceert dat hem ten onrechte woorden in de mond zijn gelegd. Bij Pres. Rb. ’s-Gravenhage 15 september 1993, Rechtspraak Rassendiscriminatie, nr. 331, slaagde Janmaat er niet in aan te tonen dat hij zich niet had uitgelaten zoals in de krant werd weergegeven en werd hij eraan gehouden. De President is wat coulanter als het gaat om de letterlijke weergave, ook al werden aanhalingstekens gebruikt. Hij overweegt: 'Daargelaten de vraag of de in het artikel gebruikte bewoordingen exact dezelfde zijn als de door Janmaat gebezigde, blijkt uit hetgeen hij overigens heeft verklaard, dat hij zich wel degelijk in de in het artikel genoemde zin heeft uitgelaten'. 

Wie door een krant wordt geïnterviewd of om commentaar wordt gevraagd, ziet zijn woorden zelden correct weergegeven, zelfs niet als die tussen aanhalingstekens staan. Mij is het zelfs overkomen dat ik voor de bekende rubriek in De Volkskrant met dagelijkse commentaartjes van deze en gene over een actueel item gevraagd werd mijn mening over iets te geven. Ik zei de journalist dat ik er over na wilde denken en mijn commentaartje op de fax zou zetten. Zelfs dat gefaxte stukje moest de journalist zo nodig wijzigen, terwijl het toch echt geen studeerkamertaal was wat ik geproduceerd had. Meestal vloeit er geen bloed uit en als je er op wordt aangesproken, dan zeg je dat de journalist je woorden natuurlijk niet goed heeft weergegeven en je wederpartij of je collega gelooft dat onmiddellijk. Maar die ene keer dat er wél bloed uit vloeit, dat wil in juridische zin zeggen als het onjuist citeren aan de geïnterviewde (of iemand anders) schade kan berokkenen, dan rust er op de journalist mijns inziens een zware verantwoordelijkheid.  Dat was nu precies  het geval met het voorpaginanieuws over Huibregtsen. Ik weet niet wat er ter redactie gebeurd is. Ik weet slechts wat er had moeten gebeuren. De bewuste journalist had ter redactie wel tien keer aan de tand gevoeld moeten zijn vóórdat tot publicatie in deze vorm werd besloten. ‘Heeft hij dat gezegd? Heeft hij het zo gezegd? Laat zien die bankafschriften. Ik zie het niet staan! Kunnen we het dan hard maken?’ Het materiële resultaat had journalistiek hetzelfde kunnen zijn: ‘Op mijn vraag of hij dat laf vond, antwoordde Huibregtsen bevestigend’. Ten opzichte van Huibregtsen zou echter duidelijk zijn gemaakt, dat de journalist het woord ‘laf’ het eerst gebruikt had. Dat maakt wel verschil! Ongeveer hetzelfde kan worden opgemerkt met betrekking tot het gebruik van de woorden ‘aantoonbaar een saboteur’. Ik zie niet in dat het een aanslag op de vrije journalistiek zou kunnen zijn de eis te stellen, dat wat tussen aanhalingstekens staat ook gezegd moet zijn en dat het - vgl. het hierboven genoemde vonnis van Pres. Rb. 's-Gravenhage -  op zijn minst de strekking goed moet weergeven. (Vgl. ook het commentaar van de journalist John Jansen van Galen in Het Parool van 3 november 1998, die als gunstige uitzondering juist niet moord en brand schreeuwde, maar de journalistiek tot zelfkritiek opriep). Nogmaals, het luistert alleen heel nauw als er echt bloed uit vloeit, maar een journalist behoort te weten wanneer dat het geval is. 

Ad b. De stelling van Huibregtsen dat hij niet wist dat hij met de journalist Van Wissen sprak, wuift de rechtbank weg. Uit hoofde van zijn publieke functie moest hij er op bedacht zijn dat zijn woorden in de publiciteit konden komen (rechtsoverweging 5). De rechtbank vindt het niet eens nodig daar nog eens te vermelden dat Huibregtsen zélf de journalist heeft teruggebeld. De Rechtbank stelt vast dat er aan de kant van de journalist van misleiding geen sprake was. Kort gezegd: als Huibregtsen inderdaad off the record of onder valse voorwendselen was benaderd had hij een zaak, maar nu niet. Voor enige jurisprudentie over de onrechtmatigheid van het onder valse voorwendselen iemand voor een interview e.d. strikken, zie Onrechtmatige Daad VII, aant. 84. Zie daar in het bijzonder echter ook Pres. Rb. Amsterdam 23 februari 1988, KG 1988, 148. De cabaretier Herman Finckers had vijf tot vijftien minuten een journalist van Privé  aan de lijn gehad en hij had in die tijd steeds maar weer proberen te zeggen, waarom hij niet tot een interview bereid was. Maar hij had daarmee wel de bouwstenen voor een artikel aangedragen! Privé handelde niet onrechtmatig door dat 'interview' te publiceren. De Pres. Rb. Haarlem 20 februari 1997, KG 1997, 117 overwoog ten aanzien van een lid van de Tweede Kamer: ‘Als geoefend parlementariër moet eiser ervan op de hoogte zijn geweest dat hij door journalisten zou worden geciteerd’.

Ad c. Huibregtsen wordt in het ongelijk gesteld op het punt, dat de journalist de tekst van het artikel vóór publicatie aan Huibregtsen had moeten laten lezen.  Een dergelijke verplichting vindt volgens de rechtbank geen grondslag in het recht. In het hierboven genoemde vonnis van Pres. Rb. Haarlem 20 februari 1997, KG 1997, 117 wordt overwogen: inzage van de politicus vooraf is niet bedongen en evenmin door gedaagde toegezegd. In het algemeen bestaat geen recht op inzage vooraf, tenzij dit is afgesproken.(cursivering GS). 

Ad d. Dat de weigering tot rectificatie onrechtmatig was, is door Huibregtsen  volgens de rechtbank onvoldoende onderbouwd (rechtsoverweging 13).

Ad e. Dat de bewijslast in dit specifieke geval op de journalist werd gelegd, valt te begrijpen. Met niet geautoriseerde interviews staat meestal het 'ja' van de een tegenover het 'nee' van de ander. De geïnterviewde is meestal niet in staat te bewijzen dat hij iets niet of niet precies zo gezegd heeft. De interviewer die geen bandapparaat heeft gebruikt, heeft meestal niet meer dan enkele snelle aantekeningen. Dat hij daarmee dan maar op de proppen moet komen, is billijk tegenover de geïnterviewde, die met lege handen staat. Het is echter volstrekt onjuist uit dit vonnis af te leiden dat de journalist voortaan gedwongen is om  alles te tapen. De rechtbank zegt juist het tegendeel: ook aantekeningen, zelfs die op de achterkant van een bankafschrift, worden als bewijsmateriaal geaccepteerd. Voor het overige: een journalist hoeft niet per se aanhalingstekens te gebruiken. De indirecte rede hoeft niet per se afbreuk te doen aan de schrijfstijl. 

4. Ten tijde van de publicatie in De Volkskrant en ook nu weer na openbaarmaking van het vonnis, wordt er vaak gesuggereerd dat de krant de geïnterviewde tegen zichzelf had moeten beschermen (o.m. Schalken in NJB 1998-42, p. 1917). Huibregtsen zelf kon dat uiteraard niet bij de rechtbank als verwijt tegen De Volkskrant aanvoeren, want dan zou hij impliciet hebben toegegeven gezegd te hebben wat de krant schreef. Het standpunt dat journalisten kennelijk geëmotioneerde uitspraken van geïnterviewde personen niet direct op de pers moeten leggen, is enkele jaren geleden verwoord door de toen kersverse president van de Amsterdamse rechtbank mr. R.C. Gisolf in zijn rede voor de Nederlandse Dagbladpers. Dat wil niet zeggen, zoals de schrijver van het hoofdartikel in NRC Handelsblad van 28 oktober ons wil doen geloven,  dat alle rechters aan de Amsterdamse rechtbank nu aan de leiband van deze president lopen in het beknotten van de media. Rechters zijn onafhankelijk, ook van hun president! Gisolf gebruikte in zijn rede het voorbeeld van de beroepsvoetballer die door de trainer wordt vervangen en zijn boosheid daarover desgevraagd aan een journalist uit en vervolgens wordt ontslagen! Anders dan Gisolf vind ik, dat dan niet de journalist de schuldige is, maar de werkgever die bij het ontslag geen rekening houdt met de emoties! Personen, die bekleed zijn met bepaalde maatschappelijke verantwoordelijkheden – daartoe reken ik ook beroepsvoetballers en een voorzitter van NOC/NSF – behoren vanwege die positie in de samenleving te weten dat zij, als zij tegen journalisten spreken, in het openbaar spreken en dat hun uitlatingen terecht of ten onrechte bekritiseerd kunnen worden (vgl. HR 12 juni 1992, NJ 1992, 554). De media horen daarover te berichten. Als men de bal bij de journalist legt, draagt men hem in wezen op te censureren. Men  zadelt hem dan op met het probleem wanneer wel en wanneer niet dergelijke verantwoordelijke personen tegen zichzelf te beschermen. Als hij het wél doet, laat hij de samenleving  onwetend van uitlatingen die wellicht zeer relevant zijn. Bijvoorbeeld voor de vraag of de trainer (van de beroepsvoetballer) competent is of voor de vraag of  de voorzitter (van een belangrijke organisatie) geschikt is voor zijn functie. Ik denk niet dat het in een democratische samenleving een goede zaak is, journalisten te belasten met het tegen zichzelf in bescherming nemen van verantwoordelijke personen.  Laat de boodschapper de boodschapper blijven en hang niet hem op, maar degene wiens boodschap hij brengt. 

