
Mediarecht       Ars Aequi katern 102 
 
A.W. Hins 
 
 
Regelgeving en beleid 

Op 31 oktober 2006 presenteerde het Tweede Kamerlid Bakker (D66) een 
wetsvoorstel om lokale omroepen financieel minder afhankelijk te maken van het 
gemeentebestuur. Dit gezien hun betekenis voor de nieuwsvoorziening. Op grond van 
een nieuw in te voegen artikel 107a Mediawet zouden lokale omroepen recht krijgen 
op een vaste uitkering door het Commissariaat voor de Media. Het initiatief-voorstel 
was één van de laatste politieke daden van de heer Bakker. Bij de verkiezingen van 22 
november 2006 verloor hij zijn zetel, waarna de verdediging van het wetsvoorstel is 
overgenomen door zijn partijgenoot Van der Ham (Kamerstukken II, 2006/07, 
308555, nrs. 1-3 en 4). 
Na de verkiezingen, op 28 december 2006, diende het demissionaire kabinet-
Balkenende III een wetsvoorstel in dat moet leiden tot een Tijdelijke wet 
mediaconcentraties. Het wetsvoorstel geeft uitvoering aan voornemens waarover 
kabinet en Tweede Kamer het twee jaar eerder eens waren geworden (zie Katern 95, 
p. 5267). Dagbladuitgevers mogen in de toekomst via fusies en overnames geen groter 
marktaandeel verwerven dan 35% van de lezersmarkt, maar daar staat tegenover dat 
zij extra mogelijkheden krijgen hun vleugels uit te slaan naar radio en televisie. 
Bestaande belemmeringen in de Mediawet tegen ‘cross media-ownership’ worden 
geschrapt (Kamerstukken II, 2006/07, 30921, nrs. 1-3). 
 
Bij cross-media ownership gaat het om de relatie tussen uitgevers en commerciële 
omroepen. Een andere vraag is of publieke omroepinstellingen mogen samenwerken 
met uitgevers. Naar huidig recht zijn de mogelijkheden daartoe beperkt. De VARA 
zou bijvoorbeeld geen actualiteitenrubriek mogen uitzenden onder de titel 
‘Volkskrant-tv’. In een brief aan de Tweede Kamer d.d. 6 oktober 2006 heeft minister 
Van der Hoeven echter geschreven positief te staan tegenover een liberalisering. Dit in 
aansluiting op een juridisch onderzoek door de Universiteit van Utrecht. Ook het 
Commissariaat voor de Media heeft aangekondigd zijn beleidsregels te willen 
versoepelen (Kamerstukken II, 2006/07, 29692, nr. 15, p. 5-6). 
 
Binnen de Raad van Europa heeft het Committee van Ministers op 27 september 2006 
een Verklaring uitgevaardigd over de noodzaak van een publieke omroep die 
onafhankelijk staat tegenover de overheid. De Verklaring benadrukt dat een 
gegarandeerde financiering de ‘crux’ vormt van echte onafhankelijkheid 
(www.coe.int/t/cm/adoptedTexts_en.asp). 
In Katern 98, p. 5455-5456 werd al gewezen op het voorstel van de Europese 
Commissie tot herziening van de EU-Televisierichtlijn. Het ziet er naar uit dat de 
hoofdlijnen van dit voorstel aanvaard zullen worden. Het Europese Parlement keurde 
op 13 december 2006 het voorstel in eerste lezing goed, zij het met een groot aantal 
technische amendementen. Controversieel lijkt alleen het amendement dat lidstaten 
het recht zou geven beperkingen aan te brengen op het vrije verkeer van diensten ter 



 

 

 

2

bescherming van de pluriformiteit van het informatieaanbod 
(http://ec.europa.eu/comm/avpolicy/reg/tvwf/modernisation/proposal_2005/index_en.
htm). 
 
 
Rechtspraak 

De stroom aan jurisprudentie van het Europese Hof voor de Rechten van de Mens 
inzake de vrijheid van meningsuiting wordt steeds breder. In deze kroniek moeten we 
ons beperken tot een paar voorbeelden. In de zaak Leempoel vs. België (zaaknr. 
64772/01) besliste het EHRM op 9 november 2006 dat een rechterlijk bevel tot het uit 
de handel nemen van een bepaald tijdschrift geen schending opleverde van artikel 10 
EVRM. In casu vormde de bescherming van de persoonlijke levenssfeer daarvoor een 
rechtvaardiging. In de zaak Veraart vs. Nederland (zaaknr. 10807/04) was wel sprake 
van een schending. De advocaat Veraart had van de hoogste tuchtrechter een 
waarschuwing gekregen, omdat hij in een radio-interview een psychotherapeut had 
beschuldigd van gevaarlijke beunhazerij. Volgens het EHRM had het Hof van 
Discipline de feiten beter moeten onderzoeken.  
Het meest interessant is misschien het arrest van 7 december 2006 in de zaak 
Österreichischer Rundfunk vs. Oostenrijk (zaaknr. 35841/02). Hierin komen twee 
thema’s aan de orde. In de eerste plaats de vraag of de publieke omroep ÖRF kan 
worden beschouwd als een ‘non-governmental organisation’, die gerechtigd is een 
klacht in te dienen in Straatsburg. Het antwoord van het EHRM is bevestigend, nadat 
het uitvoerig het verschil heeft onderzocht tussen een publieke omroep en een 
staatsomroep. Het tweede thema is inhoudelijk van aard. Mocht de ÖRF het portret 
van een veroordeelde neo-nazi op de televisie laten zien op het moment dat deze 
voorwaardelijk in vrijheid werd gesteld? Ja, zegt het EHRM. In casu woog de 
uitingsvrijheid zwaarder dan het recht op privacy. Het EHRM noemt vijf factoren die 
in de afweging moeten worden betrokken. Alle uitspraken van het Hof zijn te 
raadplegen op www.echr.coe.int/ECHR. 
 
Wat betreft de Nederlandse jurisprudentie valt te wijzen op HR 5 december 2006 in de 
strafzaak tegen de auteur Fons Schirris. Mag een schrijver/journalist valsheid in 
geschrifte plegen om aan te tonen dat het bancaire systeem van automatische incasso 
gebreken vertoont? Het Hof in Amsterdam had de auteur schuldig verklaard zonder 
oplegging van straf, waarna Schirris in cassatie ging. De Hoge Raad oordeelt dat het 
Hof zonder miskenning van artikel 10, tweede lid, EVRM heeft kunnen oordelen dat 
het OM gerechtigd was een strafvervolging in te stellen (LJN-nr. AY8343). 
Het Hof te Arnhem wees arrest in een strafzaak over het ophangen van een poster die 
volgens het OM smaad opleverde jegen minister Rita Verdonk (‘Reisbureau Rita; 
arrestatie – deportatie – crematie; adequaat tot het bittere einde’, vergezeld van een 
foto van het detentiecentrum Schiphol). Het Hof acht artikel 261 Sr overtreden, maar 
laat dit artikel buiten toepassing op grond van artikel 94 Grondwet jo. artikel 10 
EVRM. Dat is opmerkelijk. Meestal kiezen rechters in gevallen als deze voor een 
verdragsconforme interpretatie: bij nader inzien heeft toch geen smaad plaats 
gevonden. Wat niet helemaal consequent lijkt, is dat het Hof te Arnhem eerst vaststelt 
dat de gewraakte poster een tenlastelegging van bepaalde ‘feiten’ oplevert (vandaar 



 

 

 

3

smaad), maar vervolgens overweegt dat de poster geen beschrijving van feiten bevat, 
maar slechts een waardeoordeel is.  
 
 
Literatuur 

– M. de Cock Buning e.a., De mediamachine als zevenkoppig monster, Amsterdam: 
Otto Cramwinckel Uitgever 2006; ISBN 9075727194; 40 p. 
– J. Mentink, Veel raad, weinig baat. Een onderzoek naar nut en noodzaak van de 
Nederlandse Raad voor de Journalistiek, diss. Universiteit Leiden, Rotterdam: Ad. 
Donker 2006; ISBN 9061006031; 319 p. 
– H. Fenwick, G. Phillipson, Media freedom under the Human Rights Act, Oxford: 
Oxford University Press 2006; ISBN 0406942897; 1133 p.  
– Gerard Schuijt, ‘Rotstreek en rotschop’, Ars Aequi 2007-1, p. 42-44. 
– Tom Zwart, ‘Sticks and stones may break my bones, but words can never hurt me’, 
Ars Aequi 2007-1, p. 45-46 . 
 


