
 
 
  
 
 

1 
 

 

Mediarecht          Katern 105, bij Ars Aequi 2007-12 

A.W. Hins 

REGELGEVING EN BELEID 

Op 26 september 2007 nam het Comité van Ministers van de Raad van Europa drie teksten 
aan op het gebied van de vrijheid van meningsuiting. Vastgesteld werden een ‘Recom-
mendation on promoting freedom of expression and information in the new information and 
communications environment’, ‘Guidelines on protection of freedom of expression in times 
of crisis’ en een ‘Declaration on the protection and promotion of investigative journalism’. In 
de laatstgenoemde verklaring worden de lidstaten opgeroepen het recht van vrije nieuwsgaring 
stevig vast te leggen in hun nationale recht. De Parlementaire Vergadering van de Raad van 
Europa liet zich ook niet onbetuigd. Op 26 juni 2007 nam zij Resolution 1557 (2007) aan, 
getiteld ‘Image of women in advertising’. Op 29 juni volgde Recommendation 1805 (2007), 
getiteld ‘Blasphemy, religious insults and hate speech against persons on grounds of their 
religion’. De aanbeveling over blasfemie maakt een duidelijk onderscheid tussen enerzijds het 
beledigen van mensen wegens hun godsdienst en anderzijds het beledigen van een godsdienst 
als zodanig. Het eerste zou door de lidstaten strafbaar moeten worden gesteld, het tweede juist 
niet. In dat verband overweegt de Parlementaire Vergadering: ‘(..) in a democratic society, 
religious groups must tolerate, as must other groups, critical public statements and debate 
about their activities, teachings en beliefs’ (zie www.coe.int). 
 
In de vorige aflevering (Katern 104, p. 5853) werd al melding gemaakt van een brief van de 
minister van Justitie d.d. 13 april 2007 over het verschoningsrecht van journalisten. De vaste 
Kamercommissie voor Jusititie had over deze brief een groot aantal vragen, die op 11 juli 2007 
zijn beantwoord. Minister Hirsch Ballin blijft van mening dat het geen aanbeveling verdient 
het uit artikel 10 EVRM voorvloeiende recht op bronbescherming in een wet vast te leggen. 
Dit recht omvat overigens niet alleen een recht voor journalisten om getuigenis te weigeren, 
maar ook een bescherming tegen inbeslagneming, huiszoeking en het afluisteren van 
communicatie (Kamerstukken II, 2006/07, 30800 VI, nr. 117). 
 
De uitspraak van de ABRvS d.d. 10 januari 2007 (Katern 103, p. 5792) over het verdelen van 
religieuze zendtijd onder twee moslimorganisaties heeft een typisch bestuurlijk gevolg 
gekregen. De Afdeling had vastgesteld dat het Commissariaat voor de Media niet bevoegd was 
de zendtijd voor de islamitische stroming te splitsen over twee zendgemachtigden, te weten de 
Nederlandse Moslimraad (NMR) en de stichting Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO). 
Een beleidslijn van het Commissariaat uit 2004, over de toepassing van artikel 39f Mediawet, 
bood daar volgens de Afdeling geen ruimte voor. Daarop heeft het Commissariaat op 
7 september 2007 zijn beleidslijn ‘verduidelijkt’. Als twee organisaties uit dezelfde religieuze 
hoofdstroming weigeren met elkaar samen te werken, kan dit het gevolg hebben dat in het 
geheel geen zendtijd voor die stroming wordt toegewezen. Onder deze druk zijn de NMR en 
de CMO alsnog tot samenwerking gekomen. Zij hebben de Stichting Verzorging Islamitische 
Zendtijd (SVIZ) opgericht, waaraan het Commissariaat op 4 oktober 2007 zendtijd heeft 
toegewezen. Onder de koepel van de SVIZ zullen de NMR en de CMO ieder hun eigen 
programma’s verzorgen (www.cvdm.nl).  
 



 
 
  
 
 

2 
 

 

RECHTSPRAAK 

Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens deed op 31 juli 2007 uitspraak in de zaak 
Chemodurov vs. Rusland. De klager had als journalist kritiek geuit op een regionale 
gouverneur, omdat deze zeer laconiek had gereageerd op het zoek raken van een groot bedrag 
aan overheidsgeld. Hij noemde de gouverneur ‘abnormaal’, maar voegde daaraan toe dat hij 
niet het oog had op diens geestelijke gezondheid. De nationale rechter veroordeelde de 
journalist tot een betrekkelijk lage schadevergoeding wegens belediging, maar deze ver-
oordeling vindt geen genade in de ogen van het EHRM. Het Hof laat meewegen dat de uiting 
een waardeoordeel betrof en geen feitelijke mededeling. Bovendien was het waardeoordeel 
niet van feitelijke grondslag gespeend. Tenslotte merkt het Hof op dat de journalist reeds in 
het artikel zelf duidelijk had gemaakt dat het geen persoonlijke aanval betrof, maar kritiek op 
het politieke functioneren van de gouverneur. De zaak doet zijdelings denken aan de 
kwalificatie ‘knettergek’ die Geert Wilders op 6 september 2007 in de Tweede Kamer ge-
bruikte om zijn afkeurende standpunt over uitspraken van minister Vogelaar kracht bij te 
zetten (www.echr.coe.int/echr). 
 
Persberichten van het Openbaar Ministerie die de suggestie wekken dat een verdachte reeds 
schuldig is bevonden, kunnen een onrechtmatige daad opleveren wegens strijd met het 
onschuldvermoeden van artikel 6, tweede lid, EVRM. Dat blijkt uit een civiele procedure 
tussen een Amsterdams effectenhuis, dat verdacht was geweest van financiële malversaties, en 
de Staat. De civiele procedure eindigde deze zomer bij de Hoge Raad. De lagere rechters 
hadden de vordering van het effectenhuis afgewezen en ook Advocaat-Generaal Spier meende 
dat het OM binnen de grenzen van zijn beleidsvrijheid was gebleven. Verwijzend naar de 
jurisprudentie van het EHRM komt de Hoge Raad tot een andere conclusie. De persberichten 
waren wat betreft inhoud en toonzetting onvoldoende zakelijk en terughoudend geweest. Een 
deel van het cassatieberoep was echter ongegrond. Het feit dat het OM de naam van het 
verdachte bedrijf naar buiten had gebracht was op zichzelf niet onrechtmatig (HR 13 juli 2007, 
X vs Staat der Nederlanden, LJN: BA3161). 
 
Zoals eerder vermeld in deze rubriek (Katern 97, p. 5390) heeft de Rotterdamse rechtbank op 5 
oktober 2005 een correctie aangebracht op de verdeling van radiofrequenties onder commer-
ciële omroepen, die in 2003 plaats vond. Volgens de rechtbank had de minister van EZ 
onvoldoende gemotiveerd waarom een frequentiekavel met de bestemming ‘Nederlandstalige 
muziek’ was toegewezen aan RTL FM en niet aan Mediasales Finland OY. Laatstgenoemde 
omroep zou betere plannen hebben ingediend voor dit doel. In het voorjaar van 2006 nam de 
minister een nieuw besluit en heeft hij de kavel alsnog toegewezen aan Mediasales. Tegen de 
uitspraak van de rechtbank en het herziene besluit van de minister stelden twee andere partijen 
beroep in bij het CBB. Op 30 mei 2007 heeft het CBB hun beroep ongegrond verklaard. Ook 
Mediasales – inmiddels Radiocorp OY geheten – stelde beroep in. Volgens haar had de 
begunstigende beschikking na de uitspraak van de rechtbank een geldigheidsduur moeten 
hebben van acht in plaats van vijf jaar. Door de fout van de minister had Mediasales immers 
pas drie jaar later met uitzendingen kunnen beginnen. Dit beroep is door het CBB op 24 juli 
2007 ongegrond verklaard. Het CBB oordeelt dat de voorschriften voor de vergelijkende toets 
duidelijk maken dat de verleende vergunningen voor alle frequenties gelijktijdig moeten 
aflopen. Het is immers doelmatig dat de relevante frequenties bij een volgende verdeling in 
één keer worden verdeeld (CBB 30 mei 2007, Distrined en Arrow Media Group vs EZ, LJN: 
BA5525 en CBB 24 juli 2007, Radiocorp OY vs. EZ, LJN: BA9351).  
 



 
 
  
 
 

3 
 

 

De rechtszaak over het eventuele voorkeursrecht van de NOS op het uitzenden van samen-
vattingen van het eredivisievoetbal is voorlopig geëindigd in een anticlimax. De NOS heeft na 
bezwaar beroep ingesteld tegen het rechtsoordeel van het Commissariaat voor de Media, dat 
artikel 71t van de Mediawet de NOS geen afdwingbaar recht geeft (Katern 96, p. 5324). Talpa – 
inmiddels opgegaan in RTL –, dat exclusieve rechten heeft verworven van de voetbalbond, 
was volgens het Commissariaat niet verplicht met de NOS te onderhandelen over het verlenen 
van een sublicentie. Op 25 juli 2007 deed de rechtbank te Amsterdam uitspraak. Naar het 
oordeel van de rechtbank was het verzoek tot handhaving van artikel 71t van de Mediawet dat 
de NOS had ingediend, onvoldoende nauwkeurig. Voor de rechtbank kon dit gebrek niet 
meer worden gerepareerd (Rb Amsterdam 25 juli 2007, NOS vs CvdM, LJN: BB0477).  
 

LITERATUUR 

– F.W. Grosheide en M. de Cock Buning (red.), Hoofdstukken communicatie- & mediarecht, 
2e  druk, Nijmegen: Ars Aequi Libri 2007; 480 p., ISBN 9789069165271; € 39,50. 
– J. van Dijk, Dit kan niet en mag niet. Belemmeringen van de uitingsvrijheid in Nederland, Amsterdam: 
Otto Cramwinckel 2007; 224 p., ISBN 9789075727500; € 19,50. 
– Bas Kist, Blijf van m’n naam af! BN’rs in conflict over merken, portretten en privacy, Amsterdam: 
Podium 2007; 176 p., ISBN 9789057592171, € 17,50. 
– R.D. Chavannes, ‘Effectief procederen tegen anonieme internetgebruikers’, NJB 2007, 
aflevering 29, p. 1816-1823. 
– Rick Zagers, ‘Bronbescherming erkend en gekend? Over het regelen van het journalistiek 
verschoningsrecht bij wet’, Mediaforum 2007-7/8, p. 218-222. 
– Wouter Hins, De Wob en het Kabinet van de Koningin, Mediaforum 2007-7/8, p. 223-227. 
– Dolf van Harinxma, ‘Gebrekkige verantwoordigsmechanismen pers. Iets aan doen of zo 
maar laten?’, Mediaforum 2007-9, p. 266-275. 
 
 


