
Katern 113    6351sociaal-economisch recht

Mediarecht
AAK20096351

A.W. Hins

Regelgeving en beleid
De wijzigingswet van de Mediawet die bekend staat als de 
‘Erkenningswet’ (Katern 112, p. 6296, AAK20096296) 
is in het Staatsblad verschenen. De meeste artikelen tra-
den in werking op 17 juli 2009. Daaronder bevinden zich 
voorschriften die relevant zijn voor de erkenning van om-
roepverenigingen in de periode 2010-2015 (Stb. 2009, 300 
en 301).
	 Over het functioneren van de publieke omroep in de lo-
pende concessieperiode, 2005-2010, heeft een visitatiecom-
missie reeds in april 2009 een rapport uitgebracht onder 
de titel ‘De publieke omroep: het spel, de spelers, het doel’. 
In hoofdlijnen was het oordeel van de commissie positief, al 
blijft een spanning bestaan tussen het belang van een cen-
trale coördinatie en de autonomie van de afzonderlijke om-
roepverenigingen. Wat dat betreft is er een treffende ge-
lijkenis met het onderwijs aan een rechtenfaculteit, waar 
autonome leerstoelgroepen elk verantwoordelijk zijn voor 
een deel van het onderwijsaanbod. Op 13 juli 2009 gaf mi-
nister Plasterk van OCW zijn standpunt over het rapport. 
Hij onderschrijft de meeste aanbevelingen (Kamerstukken 
II, 2008/09, 31700 VIII, nr. 217).

In de zomer kwam de publieke omroep een paar keer ne-
gatief in het nieuws. Op 1 juli 2009 hield de Tweede Ka-
mer een spoeddebat met de minister van OCW over het feit 
dat de TROS een kinderprogramma − Bibaboerderij − in 
strijd met de Mediawet liet maken en betalen door de su-
permarkt C1000. Eventuele boetes van het Commissariaat 
voor de Media zouden door C1000 worden vergoed, zo luid-
de de afspraak. In hetzelfde spoeddebat toonde de Kamer 
zich kritisch over de hoge salarissen van sommige presen-
tatoren. (Handelingen II, 1 juli 2009, p. 8111-8129 en 2 juli 
2009, p. 8315-8316). De schending van de Mediawet door de 
TROS zal verder worden afgehandeld door het Commissa-
riaat voor de Media, zo blijkt uit een brief van de minister 
d.d. 16 september 2009 (Kamerstukken II, 2009/10, 31804, 
nr. 79). Over de salariëring van presentatoren heeft de Raad 
van Bestuur van de NPO op 14 juli 2009 inmiddels een ‘be-
loningskader’ opgesteld. Dit besluit is door de minister van 
OCW goedgekeurd op 18 augustus 2009 (Kamerstukken 
II, 2009/10, 31804, nr. 80). Probleem is dat dit soort regels 
makkelijk te ontduiken zijn, bijvoorbeeld door het inschake-
len van een besloten vennootschap die als productiebedrijf 
fungeert. De SP stelde hierover schriftelijke vragen aan 
de minister van OCW. Die antwoordde vertrouwen te heb-
ben in het toezicht van NPO (Aanhangsel Handelingen II, 
2008/09, nr. 3484) .

Vermeldenswaard is tenslotte de brief van de minister-pre-
sident d.d. 3 september 2009 over de embargoregeling rond 
Prinsjesdag. De embargoregeling is dit jaar afgeschaft om-
dat de meeste hoofdredacteuren er niet meer voor wilden 

tekenen. In het verleden hadden zij te vaak met lede ogen 
moeten aanzien dat concurrenten het nieuws dankzij een 
lek voortijdig konden publiceren (Kamerstukken II, 2008/09, 
30539, nr. 10).

Rechtspraak
Naar aanleiding van een klacht tegen Moldavië gaf het Eu-
ropese Hof voor de Rechten van de Mens een uitvoerige ana-
lyse van de positieve en negatieve verplichtingen van de 
staat ten opzichte van een publieke omroep. In casu was 
sprake geweest van een grote invloed van de regering en de 
heersende politieke partij op het programmabeleid en het 
management. Unaniem oordeelt het EHRM dat artikel 10 
EVRM is geschonden (EHRM 17 september 2009, Manole 
e.a. vs Moldavië, www.echr.coe.int, appl. 13936/02). 
	 Ook Frankrijk werd veroordeeld wegens schending van 
artikel 10 EVRM. De Franse rechter had ten onrechte de 
uitgever van het tijdschrift Ici Paris veroordeeld wegens 
schending van het portretrecht van de voormalige rockster 
Johnny Halliday. In een artikel was beschreven hoe de rock-
ster in financiële problemen was gekomen en nu geld moet 
bijverdienen door te figureren in allerlei advertenties. Ter 
illustratie waren enkele van die advertenties afgebeeld. De 
veroordeling tot een schadevergoeding van 20.000 euro was 
volgens het Hof niet noodzakelijk in een democratische sa-
menleving, omdat Johnny Halliday eerder zelf had onthuld 
dat hij er een verkwistende levensstijl op nahield. Ook de 
advertenties waren reeds bekend. In zo’n geval werpt de 
privacy minder gewicht in de schaal (EHRM 23 juli 2009, 
Hachette Filipacchi vs Frankrijk, www.echr.coe.int, appl. 
12268/03).
	 De zaak Sanoma tegen Nederland inzake de bronbescher-
ming bij fotojournalisten krijgt een vervolg. Op 31 maart 
2009 had een gewone kamer met 4 tegen 3 stemmen geoor-
deeld dat Nederland artikel 10 EVRM niet had geschon-
den (Katern 111, p. 6248). Op 14 september 2009 besliste 
een panel van vijf rechters om de zaak voor te leggen aan de 
Grote Kamer.

Een nationale procedure over de geoorloofdheid van een 
doorzoeking op een redactielokaal is wel afgesloten. Op 2 
september 2005 had de Hoge Raad een cassatieberoep van 
het krakerstijdschrift Ravage gegrond verklaard (Katern 97, 
p. 5389). De zaak werd terugverwezen naar het Hof Amster-
dam, dat op 29 november 2007 ten gunste van de Staat oor-
deelde (Katern 106, p. 5561). Ravage is wederom in cassatie 
gegaan, maar dit keer tevergeefs (HR 18 september 2009, 
Ostade Blade vs Staat, LJN: BI7191).
	 Veel publiciteit trokken twee uitspraken waarbij het 
dagblad De Telegraaf betrokken was. De Telegraaf had 
geheime stukken van de AIVD gepubliceerd, waarna de 
AIVD besloot de verantwoordelijke journalisten af te luis-
teren om het lek te achterhalen. Tevens voerde het OM 
een doorzoeking uit in de woning van één van de jour-
nalisten. Enkele documenten werden in beslag geno-
men. Het afluisteren is vooralsnog onrechtmatig bevon-
den, maar het klaagschrift tegen de inbeslagneming werd 
afgewezen (Vzr. Rb Amsterdam 23 juli 2009, De Tele-



6352    Katern 113 sociaal-economisch recht

graaf e.a. vs Staat, LJN: BJ3552 en Rb Haarlem 23 juli 
2009, klaagschrift Jolande van der Graaf en De Telegraaf, 
LJN: BJ3535).
	 Het portretrecht van de Koninklijke familie stond cen-
traal in een kort geding over de skifoto’s in Argentinië. Wil-
lem-Alexander en Maxima vonden dat zij op vakantie recht 
hadden op privacy en dat het Amerikaanse persbureau AP in 
strijd had gehandeld met gemaakte afspraken door foto’s van 
hun vakantie te koop aan te bieden. Volgens de voorzienin-
genrechter was het fotograferen zelf niet verboden, maar de 
openbaarmaking wel (Vzr. Rb. Amsterdam 28 augustus 2009, 
Willem-Alexander e.a. vs Associated Press, LJN: BJ6330). 

Literatuur
−	�Commissariaat voor de Media, Jaarverslag 2008, www.

cvdm.nl;
− �Anne Weber, Manual on hate speech, Straatsburg: Council 

of Europe Publishing 2009, ISBN 978-92-871-6614-2; 
− �Johan Wolswinkel en Adriaan Overbeeke, ‘Velen zijn ge-

roepen, maar weinigen uitverkoren: zendtijdverdeling on-
der kerken en geestelijke genootschappen in de Mediawet 
2008’, Mediaforum 2009-9, p. 310-323;

− �Jens van den Brink en Otto Volgenant, ‘Kroniek Persrecht 
2006-2009’, Mediaforum 2009-10, p. 350-364.


