6248 Katern 111

MEDIARECHT
7 AAK20096248

A.W. Hins

Regelgeving en beleid

Het zal niemand zijn ontgaan dat een aantal nieuwe om-
roepverenigingen probeert toegang te krijgen tot het
publieke bestel. Voorbeelden zijn Wakker Nederland,
PowNed, Nederland C en Piep. Zij streven naar een ‘voor-
lopige erkenning’ door de minister van OCW voor het tijd-
vak 2010-2015. Eén van de voorwaarden die de Mediawet
stelt is dat zij tenminste 50.000 leden moeten hebben. Op
grond van artikel 2.27 Mediawet is 1 april 2009 als peilda-
tum aangewezen. Dat heeft de minister van OCW besloten
op 13 februari 2009 (Stcrt. 2009, 42). Het Commissariaat
voor de Media, dat met de telling is belast, zal het resul-
taat eind juni 2009 bekendmaken. De telling heeft ook be-
trekking op bestaande omroepverenigingen die hun gesub-
sidieerde verblijf in het publieke bestel willen voortzetten.
Voor het verwerven van een definitieve erkenning heb-
ben zij minimaal 150.000 leden nodig. Uiterlijk 31 decem-
ber 2009 zal de minister van OCW beslissen wie mag mee-
doen en wie niet. Het aantal leden is een belangrijke, maar
niet de enige drempel. Zo eist artikel 2.26 van de Media-
wet dat nieuwe omroepen in kwalitatief opzicht een toege-
voegde waarde moeten hebben. Zie de rubriek Nieuws op
www.cvdm.nl.

Tegen de tijd dat de minister van OCW de knopen door-
hakt, zal de Mediawet waarschijnlijk weer gewijzigd zijn.
Zoals besproken in de vorige Katern, heeft de regering op 8
december 2008 een wetsvoorstel ingediend, dat wordt aan-
geduid als de Erkenningswet (Katern 110, p. 6197). Op 26
maart 2009 heeft de Tweede Kamer dit voorstel aangeno-
men. Als de Erkenningswet voor 1 augustus 2009 in wer-
king treedt, zullen nieuwkomers in het publieke bestel
moeten voldoen aan een extra eis. Zij moeten dan aanto-
nen dat zij een bepaalde stroming bedienen. Wordt de da-
tum van 1 augustus niet gehaald, dan geldt die stromings-
eis niet, zo volgt uit artikel V van het wetsvoorstel. Een
tweede wijziging is dat het onderscheid tussen A- en B-om-
roepen (meer, respectievelijk minder dan 300.000 leden)
wordt afgeschaft. Daarvoor in de plaats komt een glijden-
de schaal, die meer evenredigheid beoogt tussen het aan-
tal leden en de hoeveelheid zendtijd en subsidie. Tenslotte
wordt de huidige NOS gesplitst in een stichting die de pu-
blieke omroep coérdineert en een stichting die eigen pro-
gramma’s verzorgt. De eerste stichting krijgt de naam
Stichting Nederlandse Publieke Omroep, de tweede blijft
Nederlandse Omroep Stichting heten. Het woord is nu aan
de Eerste Kamer (Kamerstukken I, 2008/09, 31804, A).

Intussen is op 27 februari 2009 een tweede wetsvoorstel in-
gediend tot wijziging van de Mediawet. Het wetsvoorstel
heeft als doel de omzetting van de Europese Richtlijn Audio-
visuele mediadiensten van 11 december 2007 (Katern 106,

sociaal-economisch recht

p. 5560, F7AAK2008556). Volgens deze Mediarichtlijn zijn
de lidstaten niet alleen verplicht bepaalde minimumre-

gels in te voeren voor de klassieke (‘lineaire’) televisie, maar
ook voor interactieve (‘niet-lineaire’) media. Televisie op
aanvraag dus. Let op dat de begrippen ‘programma’ in de
Mediawet en in de Europese richtlijn een verschillende be-
tekenis hebben. Volgens de Mediawet worden programma’s
per definitie aangeboden via een omroepdienst, hetgeen in-
teractieve media uitsluit. De Mediarichtlijn gebruikt het
woord ‘programma’ voor zowel lineaire als niet-lineaire dien-
sten. Principieel belangrijk is de uitleg die de regering geeft
aan de Grondwet. Zij schrijft in de memorie van toelichting
dat interactieve media beschouwd kunnen worden als ‘tele-
visie’ in de zin van artikel 7, tweede lid, van de Grondwet.
Zo ontstaat ruimte voor een vergunningenstelsel met inhou-
delijke voorschriften. In het verleden heeft de wetgever ech-
ter steeds het standpunt ingenomen dat interactieve media
vallen onder artikel 7, derde lid, dat voorafgaand verlof we-
gens de inhoud verbiedt. Merkwaardig genoeg heeft de Raad
van State geen aandacht aan deze ommezwaai besteed
(Kamerstukken II, 2008/09, 31876, nr. 3, p. 7).

Rechtspraak

Het EHRM deed op 31 maart 2009 uitspraak in een zaak
tegen Nederland, waarin het ging om het recht van jour-
nalisten hun bronnen geheim te houden. Op grond van ar-
tikel 96a Sv hadden politieambtenaren de redactie van
het tijdschrift Autoweek bevolen een CD-ROM af te staan
waarop foto’s stonden van een illegale autorace. Het bij-
zondere van deze zaak is dat de foto’s alleen genomen had-
den kunnen worden omdat de fotojournalist geheimhou-
ding had toegezegd aan de deelnemers van de race. Om die
reden meende Autoweek dat de inbeslagneming inbreuk
maakte op artikel 10 EVRM. De Nederlandse rechter be-
sliste echter in een beklagprocedure ex artikel 552a Sv dat
de inbeslagneming rechtmatig was geweest. Met een krap-
pe meerderheid van 4 tegen 3 oordeelt het EHRM even-
eens dat geen schending van artikel 10 EVRM heeft plaats
gevonden. Een belangrijk argument voor het Hof is dat
justitie niet op zoek was naar de deelnemers aan de auto-
race, maar naar een auto die gebruikt was bij een geweld-
dadige overval. De minderheid van drie rechters schrijft in
scherpe bewoordingen dat het volstrekt kunstmatig is een
verschil te maken tussen het afdwingen van een monde-
linge getuigenis en het opeisen van materiaal dat de iden-
titeit van journalistieke bronnen kan onthullen (EHRM 31
maart 2009, Sanoma vs Nederland, www.echr.coe.int, appl.
38224/03).

In een zaak tegen het Verenigd Koninkrijk heeft het
EHRM voor de eerste keer een arrest gewezen over digita-
le archieven van kranten. In het Verenigd Koninkrijk geldt
een korte verjaringstermijn van één jaar voor smadelijke
publicaties op het internet. Volgens de nationale rechter
gaat die termijn echter iedere keer opnieuw van start wan-
neer iemand de publicatie elektronisch opvraagt. De kla-
ger in de Straatsburgse procedure, The Times, meent dat



sociaal-economisch recht

een dergelijke uitleg ertoe leidt dat kranten controversié-
le artikelen zullen verwijderen uit hun archief, omdat zij
tot in lengte van jaren aansprakelijk kunnen worden ge-
steld. Het EHRM oordeelt dat in casu geen sprake was van
een schending van artikel 10 EVRM. In de gegeven om-
standigheden was The Times namelijk niet werkelijk ge-
dupeerd (EHRM 10 maart 2009, Times Newspapers Ltd.
vs Verenigd Koninkrijk, www.echr.coe.int, appl. 3002/03 en
23676/03).

Op nationaal niveau trokken twee arresten over strafba-
re belediging van mensen wegens hun godsdienst de aan-
dacht. Het Hof te Amsterdam beval op 21 januari 2009 dat
het Kamerlid Geert Wilders alsnog vervolgd moet worden
wegens strafbare groepsbelediging (art. 137¢ Sr) en het
aanzetten tot discriminatie en haat (art. 137d Sr). Enke-
le weken later oordeelde de strafkamer van de Hoge Raad
over een poster waarop onder meer stond ‘Stop het gezwel
dat Islam heet’. Geen strafbare groepsbelediging, zo con-
cludeerde de Hoge Raad (HR 10 maart 2009 en Hof Am-
sterdam 21 januari 2009, Mediaforum 2009-3, nr. 7 en 8,
m.nt. A.J. Nieuwenhuis).

Literatuur

— T. Prakken, ‘Wilders: verbieden of toestaan?’, NJB 2009
(270), afl. 6, p. 363-366;

— T. Zwart, ‘Wilders: ja toestaan!”, NJB 2009 (271), afl. 6,
p. 367-369;

— H. Sarolea, ‘Wie haat zaait komt geen beroep op vrije
meningsuiting toe’, NJB 2009 (396), afl. 8, p. 503-504;

— A.J. Nieuwenhuis, ‘Steun aan de pers: permanent in ont-
wikkeling?, Mediaforum 2009-3, p. 78-86;

— J. van den Woudenberg, ‘Verbeteringen in de werkwijze
en de procedure van de Raad voor de Journalistiek?’,
Mediaforum 2009-3, p. 87-93.

Katern 111

6249



