
Verschijnt in NJCM-Bulletin jaargang 33, nummer 1,  
januari 2008 
 
 
PERSVRIJHEID EN JOURNALISTIEKE ETHIEK 
 
Europees Hof voor de Rechten van de Mens 5 juni 2007, Gorelishvili t. 
Georgië (appl. no. 12979/04)▪ 
 
met noot van Wouter Hins▪▪ 
 
 
Hoe zorgvuldig moet een journalist zijn wanneer hij een politicus van strafbare 
feiten beschuldigt? Een algemeen antwoord is niet te geven. Van een journalist kan 
niet worden gevergd dat hij de ‘waarheid’ van zijn mening bewijst. Wel moet ook 
een subjectief oordeel enige basis hebben in de feiten. Relevante factoren zijn 
onder meer het maatschappelijk belang van het onderwerp, de schade die de 
publicatie toebrengt aan de persoonlijke levenssfeer en het gezag van de gebruikte 
bronnen. Onderstaand arrest slaat geen nieuwe wegen in, maar geeft een aardige 
illustratie van het geldende recht krachtens artikel 10 EVRM. 
 
 
Feiten 

Mevrouw Gorelishvili is een journaliste in Georgië. Op 3 juli 2000 schrijft zij een 
artikel in de krant ‘Meridiani 44’ over de financiële handel en wandel van het 
parlementslid Lominadze. Het artikel maakt deel uit van een serie over corruptie 
bij de overheid. Corruptie is door de wetgever van Georgië als een belangrijk 
probleem onderkend. Er bestaat een wet van 17 oktober 1997, die publieke 
gezagsdragers verplicht tot het doen van opgaven van hun inkomen en hun 
vermogen. De opgaven moeten jaarlijks worden ingediend zolang de betrokkene 
een ambt bekleedt, alsmede op het moment van aftreden dan wel ontslag. 
Behoudens een paar uitzonderingen zijn de opgaven openbare documenten. Het is 
op basis van deze documenten dat de serie in Meridiani 44 geschreven wordt. 
 Het artikel van Gorelishvili over de politicus Lominadze komt hard aan. 
Op sarcastische toon vraagt zij zich af hoe het parlementslid twee dure huizen – 
naast een derde huis dat hij geërfd heeft – kon kopen. Het reguliere inkomen van 
een parlementariër is daarvoor niet toereikend. Heeft zijn schoonzoon, die directeur 
is van de presidentiële veiligheidsdienst, een handje geholpen? Of kunnen mensen 
zoals Lominadze van de lucht leven? Voor het geval de lezers de hint nog niet 
begrepen hebben, citeert de journaliste een bekende Georgische schrijver: ‘de 
overheid is een heiligdom; daar is geen plaats voor schurken’. Lominadze voelt 
zich zwaar beledigd en spant een procedure wegens smaad aan tegen zowel de 
journaliste als de uitgever. Zijn belangrijkste stelling is dat de publicatie gewoon 
onwaar is. Hij heeft de twee huizen helemaal niet gekocht in de periode waarin hij 

                       
▪ Samenstelling Hof (tweede sectie): Tulkens (president), Baka, Cabral Barreto, 

Türmen, Ugrekhelidze, Mularoni en Jočiené. 
▪▪ A.W. Hins is universitair docent staats- en bestuursrecht aan de Universiteit van 

Amsterdam en bijzonder hoogleraar pers-, omroep- en mediarecht aan de Universiteit 
Leiden. 



 

 

 

2

parlementariër was. Lid van het parlement werd hij in 1993, terwijl hij de twee 
huizen meer dan tien jaar eerder verwierf.  
 Gorelishvili en de uitgever verweren zich voor de nationale rechter met 
een aantal argumenten. In de eerste plaats beroepen zij zich op het feit dat de heer 
Lominadze een politicus is. Politici moeten meer tolerantie opbrengen voor kritiek 
op hun optreden dan een ambteloze burger. Bovendien neemt Lominadze een 
bijzondere plaats in binnen het parlement. Hij vertegenwoordigt de regering in 
ballingschap van Abchazië. Formeel hoort die regio bij de republiek Georgië, maar 
in feite is het een vazalstaat van buurland Rusland. Georgië heeft geen echte 
controle over Abchazië. Alles wat met de ‘afvallige regio’ te maken heeft is 
politiek gevoelig en maakt deel uit van een maatschappelijk debat. Bij de 
bespreking van maatschappelijk relevante onderwerpen moeten de grenzen van de 
uitingsvrijheid ruimer getrokken worden. Tenslotte heeft Gorelishvili haar 
informatie gehaald uit de opgaven van inkomen en vermogen die Lominadze zelf 
heeft ingeleverd en die krachtens de wet van 17 oktober 1997 openbaar zijn. Daarin 
was niets te lezen over de datum van verwerving van de twee huizen. Hoe kon zij 
dan weten dat Lominadze beide huizen al voor zijn toetreding tot het parlement 
bezat? 
 Voor de nationale rechter lijden de journaliste en de uitgever in drie 
instanties een nederlaag. Op 12 september 2003 doet het Georgische 
Hooggerechtshof einduitspraak. Het hof erkent dat politici meer over hun kant 
moeten laten gaan dan gewone burgers, maar besluit toch tot een veroordeling. 
Doorslaggevend acht het hof dat de gedaagden de juistheid van hun kritiek niet 
hebben kunnen bewijzen. Volgens artikel 18 van het Georgische Burgerlijk 
Wetboek kan iedereen een rectificatie vorderen van informatie die schadelijk is 
voor zijn eer of goede naam, tenzij degene die de informatie heeft verspreid de 
waarheid ervan aantoont. Bovendien wijst het Hooggerechtshof op de 
maatschappelijke verantwoordelijkheid van journalisten. Gorelishvili had beter 
onderzoek moeten doen naar de feiten. Ten onrechte is zij in haar artikel afgegaan 
op ongefundeerde veronderstellingen. Het hof veroordeelt de journaliste en de 
uitgever van de krant Meridiani 44 daarom tot een rectificatie. Bovendien wordt 
een klein bedrag aan schadevergoeding opgelegd wegens de immateriële schade 
die geleden is door Lominadze. 
 Op 10 maart 2004 dient Gorelishvili een klacht in bij het Europees Hof 
voor de Rechten van de Mens. De uitgever van de krant laat het erbij zitten. Twee 
jaar later, op 8 maart 2006, besluit het EHRM toepassing te geven aan artikel 29, 
derde lid, EVRM en het onderzoek naar de ontvankelijkheid en de gegrondheid van 
de klacht gelijktijdig uit te voeren.  
 
 
Uitspraak 

(...) 

2. The Court’s assessment 

31.  It is not disputed between the parties that the Supreme Court judgment of 
12 September 2003, being the final instance in the defamation proceedings, 
constituted an ‘interference’ with the applicant’s rights under Article 10 § 1 of the 
Convention. The Court notes that the interference was ‘prescribed by law’ – 
Article 18 of the Civil Code – and pursued the legitimate aim of protecting the 
reputation or rights of others. This point was also not disputed by the parties. 
Consequently, the Court’s remaining task is to determine whether the interference 
was ‘necessary in a democratic society’. 



 

 

 

3

32.  As a matter of general principle, the ‘necessity’ for any restriction on 
freedom of expression must be convincingly established. It is in the first place for 
the national authorities to assess whether there is a ‘pressing social need’ for the 
restriction and, in making their assessment, they enjoy a certain margin of 
appreciation. However, in cases concerning the media, the national margin of 
appreciation is circumscribed by the interests of a democratic society in ensuring 
and maintaining a free press. Similarly, that interest will weigh heavily in the 
balance in determining, as must be done under paragraph 2 of Article 10, whether 
the restriction was proportionate to the legitimate aim pursued (see Fressoz and 
Roire v. France [GC], no. 29183/95, § 45, ECHR 1999-I). 

33.  In exercising its supervisory function, the Court does not take the place of 
the national authorities, but rather reviews under Article 10 the decisions which 
they have taken pursuant to their power of appreciation. In so doing, the Court 
must look at the ‘interference’ complained of in the light of the case as a whole and 
determine whether the reasons adduced by the national authorities to justify it were 
‘relevant and sufficient’ and whether they based their decisions on an acceptable 
assessment of the relevant facts (see Grinberg v. Russia, no. 23472/03, §§ 26-27, 
21 July 2005; Vogt v. Germany, judgment of 26 September 1995, Series A no. 323, 
pp. 25-26, § 52). Moreover, the Court will take the following elements into 
account: the position of the parties to the defamation proceedings, the subject 
matter of the impugned publication and the qualification of the contested 
statements by the domestic courts (see Jerusalem v. Austria, no. 26958/95, § 35, 
ECHR 2001-II). 

34.  As regards the applicant’s position as a journalist, the Court reiterates that 
the press fulfils an essential function in a democratic society. Although it must not 
overstep certain bounds, particularly as regards the reputation and rights of others, 
its duty is nevertheless to impart – in a manner consistent with its obligations and 
responsibilities – information and ideas on all matters of public interest (see De 
Haes and Gijsels v. Belgium, judgment of 24 February 1997, Reports of Judgments 
and Decisions 1997-I, § 37; Bladet Tromsø and Stensaas v. Norway [GC], 
no. 21980/93, § 59, ECHR 1999-III). Moreover, journalistic freedom covers 
possible recourse to a degree of exaggeration, or even provocation (see Prager and 
Oberschlick v. Austria (no. 1), judgment of 26 April 1995, Series A no. 313, § 38). 

35.  As to Mr Lominadze, the Court observes that he was an exiled 
parliamentarian from the Abkhazian legislature at the material time. It is to be 
recalled, in this regard, that the limits of acceptable criticism are wider as regards a 
politician, than as regards a private individual. Unlike the latter, the former 
inevitably and knowingly lays himself or herself open to close scrutiny of every 
word and deed by journalists and the public at large. Therefore, such persons must 
display a greater degree of tolerance (see, for example, Incal v. Turkey, judgment 
of 9 June 1998, Reports 1998-IV, p. 1567, § 54). 

36.  The subject matter of the impugned publication was the applicant’s 
assessment of Mr Lominadze’s financial situation in the light of his property 
declaration. None of the parts of that document criticized by the applicant was 
confidential and its publication was not prohibited (cf., a contrario, Fressoz and 
Roire, cited above, §§ 52 and 53). It is to be noted that the applicant’s article 
contributed to a regular rubric which informed readers of the material welfare of 
different political figures. The specific concern with this particular 
parliamentarian’s assets was heightened by his association with the sensitive 
‘Abkhazian problem’ (paragraphs 8, 10 and 30 above). Also taking also into 
account the problem of corruption in the public service at the material time 
(paragraphs 6 and 9 above) – a fact not disputed by the Government – the Court 
has no doubt that the applicant’s freedom of expression was exercised in the 



 

 

 

4

context of a matter of important public interest (c.f., a contrario, Katamadze 
v. Georgia (dec.), no. 69857/01, 14 February 2006). Consequently, an interference 
with the exercise of press freedom cannot be compatible with Article 10 of the 
Convention unless it is justified by another overriding requirement of public 
interest (Fressoz and Roire, cited above, § 51). 

37.  The Court further observes that the scope of the interference imposed by 
the Supreme Court judgment of 12 September 2003 extended not to the publication 
in its entirety but solely to the two following phrases: ‘the son-in-law has probably 
given a hand to his father-in-law [the Parliamentarian], otherwise the latter could 
hardly have finished ... the construction of the summer house ...’ and ‘one can only 
wonder whether Lominadze and people like him feed on air, without ever spending 
salaries; how else could they manage to save so much?!’. 

38.  The Supreme Court found these phrases defamatory since they were, in its 
view, untrue. Thus, without examining the question whether they could be 
considered to be value-judgments (see, a contrario, Katamadze (dec.), cited 
above), the Supreme Court concluded that they were statements of fact, since only 
the latter are susceptible of proof (see Grinberg, cited above, § 30). The state of the 
Georgian law on defamation at the material time led to this incomplete analysis. 
Notably, Article 18 of the Civil Code made no distinction between value-
judgments and statements of fact, referring uniformly to ‘information’ (cnobebi), 
and required that the truth of any such ‘information’ be proved by the respondent 
party. Such an indiscriminate approach to the assessment of speech is, in the eyes 
of the Court, per se incompatible with freedom of opinion, a fundamental element 
of Article 10 of the Convention (see, Zakharov v. Russia, no. 14881/03, §§ 29 and 
30, 5 October 2006; Karman v. Russia, no. 29372/02, §§ 42 and 43, 14 December 
2006). 

39.  The Court considers that the expressions condemned by the Supreme Court 
in the present case amounted to an opinion, albeit expressed provocatively, as they 
represented the applicant’s subjective assessment of the credibility of the 
parliamentarian’s property declaration. The burden of proof in respect of such an 
assessment is obviously impossible to satisfy. 

40.  Sarcastic and cynical as the applicant’s phrases were, in the Court’s view, 
they did not constitute a gratuitous personal attack upon the parliamentarian (cf., a 
contrario, Katamadze v. Georgia (dec.), no. 69857/01, 14 February 2006), since 
they were not devoid of any factual basis (De Haes et Gijsels, cited above, § 47), 
e.g. the kind and value of the parliamentarian’s declared property, his salary level, 
his kinship with the Head of the President’s Security Service, etc. In other words, 
there was a sufficiently close link between the applicant’s contested phrases and 
the circumstances of the case (see Feldek v. Slovakia, no. 29032/95, § 86, 
ECHR 2001-VIII). 

41.  The Court is not convinced by the argument that the applicant was under a 
duty to enquire when and how exactly the impugned property had been acquired by 
the parliamentarian. It notes in this regard that, as acknowledged by the 
Government, no such information was contained in Mr Lominadze’s property 
declaration. The Court further observes that the applicant’s article described the 
kind and value of the assets exactly as disclosed by the parliamentarian’s 
declaration (paragraph 28 above). Consequently, whilst the applicant could not be 
said to have either knowingly distorted or recklessly disregarded the publicly 
available information about the origin of the parliamentarian’s assets, the Court 
finds that she, as a journalist, was entitled, when contributing to the public debate 
on a matter of legitimate concern, to rely on the contents of the property 
declaration – an official document – without having to undertake independent 
research. To hold otherwise would undermine the vital role of public-watchdog 



 

 

 

5

which the press fulfils in a democratic society (see Colombani and Others 
v. France, no. 51279/99, § 65, ECHR 2002-V). 

42.  In the light of the above, the Court concludes that the standards applied by 
the Supreme Court were not compatible with the principles embodied in Article 10, 
since it did not adduce relevant and sufficient reasons justifying the interference 
with the applicant’s right to impart information and ideas on matters of public 
concern. Therefore, the Court concludes that the interference was not necessary in 
a democratic society. 

43.  There has accordingly been a violation of Article 10 of the Convention. 
(...) 

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY 

1.  Declares the complaint under Article 10 of the Convention admissible and the 
remainder of the application inadmissible; 

 
2.  Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention; 
 
3.  Holds 

(a)  that the respondent State is to pay the applicant, within three months from 
the date on which the judgment becomes final in accordance with 
Article 44 § 2 of the Convention, EUR 1,500 (one thousand five hundred 
euros) in respect of non-pecuniary damage, plus any tax that may be 
chargeable, which sums are to be converted into the currency of the respondent 
State at the rate applicable on the date of settlement: 

(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until settlement 
simple interest shall be payable on the above amounts at a rate equal to the 
marginal lending rate of the European Central Bank during the default period 
plus three percentage points. 

 
4.  Dismisses the remainder of the applicant’s claim for just satisfaction. 

Done in English, and notified in writing on 5 June 2007, pursuant to Rule 77 §§ 2 
and 3 of the Rules of Court. 
 
 
Noot 

1. Als een journalist insinueert dat iemand strafbare feiten heeft begaan, schendt 
hij diens eer en goede naam. Naar Nederlands recht kan dat een onrechtmatige 
daad opleveren (artikel 6:162 BW) en een strafbaar feit (artikel 261 e.v. Sr). Het 
EHRM beoordeelt zo’n situatie als een botsing van grondrechten, te weten de 
vrijheid van meningsuiting (artikel 10 EVRM) en het recht op eerbiediging van de 
persoonlijke levenssfeer (artikel 8 EVRM). Laatstgenoemd artikel biedt niet alleen 
bescherming tegen het onthullen van privégegevens, maar ook tegen aantasting van 
iemands reputatie.1 In de zaak Chauvy, waarin de schrijver van een boek was 
veroordeeld wegens smaad, overwoog het EHRM dat  

                       
1  Het maakt wel verschil of een publicatie iemands privacy schendt dan wel diens recht 

op eer en goede naam. Een schending van de privacy – zoals het onthullen van 
medische gegevens – is meestal onrechtmatig ongeacht de waarheid van de onthulling. 



 

 

 

6

‘the Court must verify whether the authorities struck a fair balance when 
protecting two values guaranteed by the Convention which may come into 
conflict with each other in this type of case, namely, on the one hand, 
freedom of expression protected by Article 10 and, on the other, the right of 
the persons attacked by the book to protect their reputation, a right which is 
protected by Article 8 of the Convention as part of the right to respect for 
private life.’2  

Het komt in de praktijk ook voor dat het slachtoffer van een smadelijke publicatie 
een klacht indient in Straatsburg. De klacht houdt dan in dat de Staat een positieve 
verplichting krachtens artikel 8 EVRM heeft geschonden doordat de nationale 
rechter onvoldoende bescherming bood tegen het onrechtmatige gedrag van de 
media.3 
 
2. Het is niet in zijn algemeenheid te zeggen welk grondrecht bij zo’n botsing 
voorrang moet krijgen. Wel zijn in de jurisprudentie van het EHRM een aantal 
richtlijnen te vinden.  
a. de uitingsvrijheid werpt extra gewicht in de schaal als de publicatie een 
onderwerp van algemeen belang betreft;  
b. politici moeten meer inbreuken op hun persoonlijke levenssfeer gedogen dan 
gewone mensen; 
c. de rechter mag verlangen dat een journalist de waarheid van zijn feitelijke 
beweringen aantoont, maar die eis mag niet gesteld worden ten aanzien van 
waardeoordelen;  
d. een beledigend waardeoordeel moet niet gespeend zijn van elke feitelijke 
grondslag; 
e. de pers heeft het recht een beetje te overdrijven en te provoceren; 
f. journalisten dienen te goeder trouw te handelen, in overeenstemming met de 
‘ethics of journalism’; 
g. de sanctie die de rechter oplegt mag niet onevenredig zijn in verhouding tot de 
fout die de journalist heeft begaan.  
Bijna al deze punten komen in bovenstaand arrest aan de orde. De meeste aandacht 
besteedt het Hof aan het verschil tussen feiten en meningen (punt c), alsmede aan 
de hoeveelheid onderzoek die van een journalist verwacht mag worden (punt f). Op 
deze twee onderwerpen gaat deze noot wat dieper in. 
 
 
Feiten en meningen 

3. Het onderscheid tussen feitelijke mededelingen en waardeoordelen werd voor 
de eerste keer gemaakt in het Lingens-arrest van 1986.4 De desbetreffende 
overweging luidt als volgt: 
                       

Als een publicatie alleen de reputatie van een bepaalde persoon beschadigt is de 
waarheid een veel belangrijker criterium. 

2 EHRM 29 juni 2004, appl. 64915/01, Chauvy e.a. t. Frankrijk, r.o. 70. Zie ook EHRM 
17 december 2004 (Grote Kamer), appl. 33348/96, Cumpănă en Mazăre t. Roemenië, 
r.o. 91. 

3 Een voorbeeld biedt EHRM 19 september 2006, appl. 42435/02, White t. Zweden. 
White was door een krant aangewezen als de mogelijke moordenaar van de Zweedse 
premier Olof Palme in 1986. De klacht wegens schending van artikel 8 EVRM was 
weliswaar ontvankelijk, maar ongegrond. 

4 EHRM 8 juli 1986, Lingens t. Oostenrijk, r.o. 46, NJ 1987, 901 (m.nt. Alkema). Zie 
ook  



 

 

 

7

‘In the Court’s view, a careful distinction needs to be made between facts 
and value-judgments. The existence of facts can be demonstrated, whereas 
the truth of value-judgments is not susceptible of proof. The Court notes in 
this connection that the facts on which Mr. Lingens founded his value-
judgment were undisputed, as was also his good faith (see paragraph 21 
above). 
Under paragraph 3 of Article 111 of the Criminal Code, read in conjunction 
with paragraph 2, journalists in a case such as this cannot escape conviction 
for the matters specified in paragraph 1 unless they can prove the truth of 
their statements (see paragraph 20 above). 
As regards value-judgments this requirement is impossible of fulfilment and 
it infringes freedom of opinion itself, which is a fundamental part of the right 
secured by Article 10 (art. 10) of the Convention. (...)’ 

4. Artikel 18 van het Burgerlijk Wetboek van Georgië blijkt aan hetzelfde euvel 
te lijden als bovengenoemd artikel 111 van het Wetboek van Strafrecht in 
Oostenrijk (zie r.o. 38). Het artikel bepaalt namelijk dat een ieder rectificatie kan 
vorderen van informatie die schadelijk is voor zijn eer, goede naam of 
professionele reputatie, tenzij de persoon die de informatie heeft verspreid de 
waarheid ervan kan bewijzen. Voorzover het begrip ‘informatie’ ook 
waardeoordelen omvat, is deze bewijslast in strijd met artikel 10 EVRM. De 
waarheid van een mening kan immers niet bewezen worden. Ook Rusland had tot 
voor kort een wet die ten onrechte geen onderscheid maakte tussen feiten en 
meningen. Dat blijkt uit de twee arresten die het Hof in r.o. 38 aanhaalt. In beide 
zaken werd geklaagd over een veroordeling wegens smaad. In de zaak Zakharov 
ging het om de kwalificatie ‘asociaal’, in de zaak Karman om ‘neofascist’. 
Zakharov en Karman hadden de juistheid van hun beweringen niet kunnen 
bewijzen, maar dat hoefden zij volgens het EHRM ook niet. Voldoende was dat 
hun waardeoordeel niet uit de lucht kwam vallen. Een vergelijkbare uitspraak is het 
recente arrest Chemodurov, waarin een journalist de plaatselijke gouverneur 
‘abnormaal’ had genoemd.5 
 
5. Soms kan het behoorlijk lastig zijn een scheiding te maken tussen feiten en 
meningen. De Nederlandse rechter heeft de laatste tijd een aantal malen met die 
vraag geworsteld. Is het een feitelijke bewering als columnist Jort Kelder de 
strafpleiter Bram Moszkowicz een ‘maffiamaatje’ noemt?6 Hoe zit het met de 
kwalificatie van een alternatieve therapeut als ‘kwakzalver’?7 Beide uitingen 
konden volgens het Hof te Amsterdam niet door de beugel. Illustratief voor de 
verwarring is het arrest van het Hof te Arnhem over een poster die volgens het OM 
smaad zou opleveren jegens minister Rita Verdonk (‘Reisbureau Rita; arrestatie – 
deportatie – crematie; adequaat tot het bittere einde’, vergezeld van een foto van 
het detentiecentrum Schiphol). Het Arnhemse Hof achtte artikel 261 Sr overtreden, 
maar liet dit artikel buiten toepassing op grond van artikel 94 Grondwet jo. artikel 
10 EVRM. Verwarrend is dat het Hof eerst bewezen verklaart dat de gewraakte 

                       
5 Zie ook EHRM 31 juli 2007, appl. 72683/01, Chemodurov t. Rusland. 
6 Hof Amsterdam 24 mei 2007, Moszkowicz t. Kelder, Mediaforum 2007-6, nr. 21 (m.nt. 

Nieuwenhuis). 
7 Hof Amsterdam 31 mei 2007, Sickesz t. Vereniging Tegen de Kwakzalverij, 

Mediaforum 2007-9, nr. 32 (m.nt. Griffiths). 



 

 

 

8

poster een tenlastelegging van bepaalde ‘feiten’ oplevert (vandaar smaad) en 
vervolgens overweegt dat de poster een ‘waardeoordeel’ tot uitdrukking brengt8. 
 
6. Het EHRM is zich bewust van de problemen. In de zaak Cumpănă en Mazăre 
overwoog het Hof met zoveel woorden: ‘Admittedly, where allegations are made 
about the conduct of a third party, it may sometimes be difficult, as in the instant 
case, to distinguish between assertions of fact and value judgments. Nevertheless, 
even a value judgment may be excessive if it has no factual basis to support it 
(...)’.9 In andere zaken erkende het Hof dat in een concrete publicatie feitelijke 
beweringen en waardeoordelen met elkaar vervlochten waren.10 Het Hof beoordeelt 
dan in het licht van alle omstandigheden van het geval welk elementen 
doorslaggevend zijn. Meestal komt het Hof tot de conclusie dat de subjectieve 
elementen de boventoon voeren, waardoor een beperking op de uitingsvrijheid 
moeilijker te rechtvaardigen is. In de zaak Gorelishvili aarzelt het Hof niet het 
gewraakte krantenartikel als een mening te bestempelen (r.o. 39). Het gaat volgens 
het Hof om een subjectieve inschatting door Gorelishvili van de geloofwaardigheid 
van de financiële opgaven die het parlementslid Lominadze had ingediend. 
 
 
Journalistieke ethiek 

7. In diverse arresten heeft het EHRM verwezen naar de journalistieke ethiek. 
Als beroepscodes zijn nageleefd, werkt dat in het voordeel van de journalist. Zo 
niet, dan is een beperking op de persvrijheid eerder gerechtvaardigd. ‘Professional 
codes of conduct’ kunnen in uiteenlopende situaties een rol spelen. In het arrest 
William Goodwin werden dergelijke codes genoemd ter ondersteuning van het 
recht op bronbescherming.11 In Ormanni hechtte het Hof belang aan het feit dat een 
weekblad na het publiceren van negatieve berichten over een bepaalde ambtenaar, 
deze ambtenaar de mogelijkheid van een weerwoord had gegund.12 In de arresten 
Fressoz en Roire, respectievelijk Dupuis, ging het om de vraag of een journalist 
gebruik mag maken van verduisterde overheidsdocumenten, met name wanneer hij 
niet actief bij de verduistering betrokken is geweest.13 Het bestraffen van 
journalisten is in een dergelijk geval moeilijk te rechtvaardigen, aldus het EHRM, 
omdat hun functie als ‘waakhond’ van de democratie in het geding is. In beide 
arresten overwoog het Hof: ‘L’article 10 protège le droit des journalistes de 
communiquer des informations sur des questions d'intérêt général dès lors qu’ils 
s’expriment de bonne foi, sur la base de faits exacts et fournissent des informations 
“fiables et précises” dans le respect de l'éthique journalistique’.  
 
8. De vraag of een journalist bestraft mag worden wegens het citeren uit 
vertrouwelijke documenten staat centraal in het recente arrest Stoll t. Zwitserland 
                       
8 Hof Arnhem 28 december 2006, strafzaak poster Rita Verdonk, Mediaforum 2007-2, 

nr. 6 (m.nt. Nieuwenhuis). 
9 EHRM 17 december 2004 (Grote Kamer), appl. 33348/96, Cumpănă en Mazăre t. 

Roemenië, r.o. 99. 
10 EHRM 11 april 2006, appl. 71343/01, Brasilier t. Frankrijk, r.o. 37. Zie ook EHRM 

19 januari 2006, appl. 46389/99, Albert-Engelmann GmbH t. Oostenrijk, r.o. 32. 
11 EHRM 27 maart 1996, William Goodwin t. UK, r.o. 39, NJ 1996, 577 (m.nt. 

Dommering). 
12 EHRM 17 juli 2007, appl. 30278/04, Ormanni t. Italië, r.o. 75. Vgl. EHRM 2 mei 

2000, appl 26132/95, Bergens Tidende e.a. t. Noorwegen, r.o. 58. 
13 EHRM 21 januari 1999, Fressoz en Roire t. Frankrijk, r.o. 54 en 55, NJ 1999, 713 

(m.nt. Dommering). EHRM 7 juni 2007, appl. 1914/02, Dupuis t. Frankrijk, r.o. 46. 



 

 

 

9

van 10 december 2007.14 Om verschillende redenen is dat een opmerkelijk arrest. 
Anders dan de gewone Kamer in 2006 oordeelt de Grote Kamer dat de 
veroordeling van Stoll geen inbreuk maakte op artikel 10 EVRM. Doorslaggevend 
blijkt dat het krantenartikel waarin de vertrouwelijke informatie werd onthuld 
allerlei gebreken vertoonde: het was onvolledig, tendentieus, sensatiebelust en 
slordig. Het Hof wijst in dat verband op een uitspraak van de Zwitserse Raad voor 
de Journalistiek. Waarom had Stoll zo selectief geciteerd uit het uitgelekte rapport? 
Nu werd een hoge ambtenaar onevenredig gedupeerd. Andere kranten in 
Zwitserland hadden het gehele rapport afgedrukt, waardoor de lezers in staat waren 
geweest zich een eigen oordeel te vormen. Als je dan toch geheimen onthult, doe 
het dan goed, zo lijkt de gedachtegang van de Grote Kamer. De ‘dissenting 
opinion’, die door vijf rechters wordt onderschreven, wijst er echter op dat Stoll 
niet was veroordeeld wegens smaad, maar uitsluitend wegens het schenden van 
staatsgeheimen.15 Bij het verwerven van het vertrouwelijke rapport had Stoll geen 
beroepsnormen geschonden. Het is de vorm van de publicatie die hem in 
Straatsburg de das omdeed. 
 
9. Het meest komt een verwijzing naar de journalistieke ethiek voor in relatie tot 
het feitenonderzoek dat van een journalist mag worden verwacht. Tot de 
standaardarresten behoort Bladet Tromsø en Stensaas t. Noorwegen, waarin het 
EHRM overwoog:16 

‘By reason of the “duties and responsibilities” inherent in the exercise of the 
freedom of expression, the safeguard afforded by Article 10 to journalists in 
relation to reporting on issues of general interest is subject to the proviso that 
they are acting in good faith in order to provide accurate and reliable 
information in accordance with the ethics of journalism. 
(...) 
It must therefore be examined whether there were any special grounds in the 
present case for dispensing the newspaper from its ordinary obligation to 
verify factual statements that were defamatory of private individuals. In the 
Court’s view, this depends in particular on the nature and degree of the 
defamation at hand and the extent to which the newspaper could reasonably 
regard the Lindberg report as reliable with respect to the allegations in 
question. The latter issue must be determined in the light of the situation as it 
presented itself to Bladet Tromsø at the material time (see paragraphs 7-19, 
25-26 above), rather than with the benefit of hindsight (...).’ 

 
Onderzoeksplicht journalist 

10. Hoofdregel is dus dat een journalist zijn feiten checkt alvorens iemand te 
beschuldigen. Uitzonderingen op deze ‘ordinary obligation’ zijn echter mogelijk. 
Twee criteria zijn van belang om te bepalen welke mate van zorgvuldigheid van 
een journalist geëist mag worden. In de eerste plaats de aard en de omvang van de 
                       
14 EHRM 10 december 2007, appl. 69698/01, Stoll t. Zwitserland. Zie vooral r.o. 102-

107 en r.o. 140-152. De eerdere Kameruitspraak was EHRM 25 april 2006, 
Mediaforum 2006-7/8, nr. 23. 

15 Dissenting opinion van Zagrebelsky, bijgevallen door Lorenzen, Fura-Sandström, 
Jaeger en Popović. De Nederlandse rechter Myer bevond zich bij de meerderheid van 
twaalf. 

16 EHRM 20 mei 1999, appl. 21980/93, Bladet Tromsø en Stensaas t. Noorwegen, r.o. 65 
en 66. 



 

 

 

10

beschuldiging in kwestie. Het ligt voor de hand dat meer voorzichtigheid op zijn 
plaats is naarmate de dreigende schade ten gevolge van de publicatie groter is. Een 
tweede criterium is de betrouwbaarheid van de bron. Op een officieel document 
van de overheid zal een journalist eerder mogen afgaan dan op een roddelpraatje 
tijdens een receptie. De vraag in hoeverre een bron als betrouwbaar mag worden 
beschouwd, moet de rechter ex tunc beoordelen. Belangrijk is wat de journalist ten 
tijde van de publicatie kon weten. Het feit dat de informatie achteraf niet blijkt te 
kloppen, doet aan zijn goede trouw geen afbreuk. Beide criteria zijn ook in latere 
arresten toegepast en zijn relevant voor de zaak Gorelishvili. 
 
11. De jurisprudentie laat zien dat beschuldigingen aan het adres van gewone 
burgers zwaarder worden opgenomen dan beschuldigingen aan het adres van 
politici. In de zaak McVicar was een journalist veroordeeld wegens smaad jegens 
de Britse atleet Linford Christie, die hij van dopinggebruik had beschuldigd. Het 
EHRM achtte de veroordeling niet in strijd met artikel 10 EVRM. Daarbij 
overwoog het Hof ‘that the potential consequences of the allegations made in the 
article for an individual who had achieved fame and fortune purely as a result of 
his athletic achievements were very grave’.17 Ook in de zaak Pedersen en 
Baadsgaard werd geen schending van artikel 10 EVRM aangenomen. Hier was een 
hoofdcommissaris van politie aangewreven dat hij in een spectaculaire strafzaak 
ontlastend bewijsmateriaal had weggemoffeld. Het Hof nam in aanmerking dat de 
beschuldiging zeer ernstig was en betrekking had op een ambtsmisdrijf. Daardoor 
kwam tevens de ‘presumptio innocentiae’ krachtens artikel 6, tweede lid, EVRM in 
het geding. Interessant is dat de hoofdcommissaris ergens tussen een gewone 
burger en een politicus werd ingeschaald. Hij zou meer kritiek moeten dulden dan 
gewone burgers, maar kon ook niet op één lijn worden geplaatst met politici. 
Volgens het Hof kan namelijk niet worden gezegd ‘that civil servants knowingly 
lay themselves open to close scrutiny of their every word and deed to the extent 
politicians do’.18 
 
12. Ook de betrouwbaarheid van de bron komt in diverse arresten aan de orde. 
Rechterlijke uitspraken zijn bij uitstek een betrouwbare bron. Een journalist mocht 
spreken van de ‘burgemeester-inbreker’ nadat de desbetreffende burgemeester voor 
inbraak was veroordeeld. Een veroordeling wegens smaad was in strijd met artikel 
10 EVRM.19 Journalisten mogen daarnaast afgaan op rapporten die in opdracht van 
de overheid zijn opgesteld. Zo kon Bladet Tromsø zich beroepen op een rapport dat 
was opgesteld door een inspecteur van het ministerie van Visserij over de 
zeehondenjacht. De krant hoefde niet op eigen houtje een aanvullend onderzoek te 
doen.20 Hetzelfde gold voor een journalist van Le Monde die een artikel had 
geschreven op basis van een rapport over drugshandel, opgesteld in opdracht van 
de Europese Commissie.21 Mondelinge mededelingen van hoge ambtenaren zijn 
even gezaghebbend als schriftelijk stukken, al kunnen later bewijsproblemen 
ontstaan. Als de ambtenaren hun uitspraken later bevestigen, doet deze complicatie 
zich niet voor.22 Niet elk document dat er serieus uitziet is echter een bron waar 
journalisten zonder meer op mogen afgaan. Een persbericht van een politieke partij 

                       
17 EHRM 7 mei 2002, appl. 46311/99, McVicar t. UK, r.o. 85. 
18 EHRM 17 december 2004 (Grote Kamer), appl. 49017/99, Pedersen en Baadsgaard t. 

Denemarken, r.o. 80. 
19 EHRM 19 december 2006, appl. 18235/02, Dąbrowski t. Polen, r.o. 33. 
20 EHRM 20 mei 1999, appl. 21980/93, Bladet Tromsø en Stensaas t. Noorwegen, r.o. 68. 
21 EHRM 25 juni 2002, appl. 51279/99, Colombani t. Frankrijk, r.o. 65. 
22 EHRM 1 maart 2007, appl. 510/04, Tønsberg Blad en Haukom t. Noorwegen, r.o. 97. 



 

 

 

11

waarin een politieke tegenstander van wangedrag wordt beschuldigd, ontslaat een 
journalist niet van de plicht zelfstandig onderzoek naar de feiten te doen.23 
 
 
Tenslotte 

13. In de zaak Gorelishvili stelt het Hof eerst vast dat de gewraakte publicatie 
moet worden beschouwd als een mening (r.o. 39). Vervolgens besteedt het 
aandacht aan de vraag of de journaliste meer aandacht had moeten besteden aan het 
feitenonderzoek (r.o. 41). Op het eerste gezicht lijkt dat in strijd met elkaar. De 
waarheid van meningen hoeft toch niet bewezen te worden? Bij nader inzien valt 
het met die tegenstrijdigheid mee. Waardeoordelen die iemand beledigen mogen 
niet ‘devoid of any factual basis’ zijn (r.o. 40). Hoeveel feitelijke basis voor het 
waardeoordeel aanwezig moet zijn, staat niet bij voorbaat vast. In casu was het 
waardeoordeel sterk vervlochten met de feitelijke bewering: de heer Lominadze 
heeft twee duren huizen gekocht uit inkomsten die hij ten onrechte niet heeft 
opgegeven. Het is geen gewaagde veronderstelling te denken dat er meer feitelijke 
basis aanwezig moet zijn naarmate het gehalte aan feitelijke beweringen groter is. 
De Studiecommissie voor alternatieve geschillenbeslechting in de journalistiek 
(Commissie-Dommering) plaatste in mei 2007 theoretische vraagtekens bij het 
onderscheid tussen een waardeoordeel en een feitelijk oordeel.24 Intussen lijkt het 
Hof de scherpe tweedeling uit het Lingens-arrest van 1986 te hebben genuanceerd 
tot een glijdende schaal. 

                       
23 EHRM 22 februari 2007, appl. 37464/02, Standard Verlagsgesellschaft mbH (no. 2) t. 

Oostenrijk, r.o. 42. 
24 Rapport ‘Klachten over mediapublicaties’, p. VI. Het rapport is gepubliceerd als 

katern in Mediaforum 2007-5 en op de website <www.ivir.nl>. Onlangs wees het Hof 
een arrest waarin een publicatie eerst werd behandeld als een waardeoordeel en 
daarna, subsidiair, als een feitelijk oordeel. Zie EHRM 24 april 2007, appl. 7333/06, 
Lombardo e.a. t. Malta, r.o. 59 en 60. 



<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /All
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Warning
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJDFFile false
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /DetectCurves 0.0000
  /ColorConversionStrategy /LeaveColorUnchanged
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedOpenType false
  /ParseICCProfilesInComments true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveDICMYKValues true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveFlatness true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments false
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
    /Arial-Black
    /Arial-BoldItalicMT
    /Arial-BoldMT
    /Arial-ItalicMT
    /ArialMT
    /ArialNarrow
    /ArialNarrow-Bold
    /ArialNarrow-BoldItalic
    /ArialNarrow-Italic
    /ArialRoundedMTBold
    /ArialUnicodeMS
    /TimesNewRomanPS-BoldItalicMT
    /TimesNewRomanPS-BoldMT
    /TimesNewRomanPS-ItalicMT
    /TimesNewRomanPSMT
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /CropColorImages true
  /ColorImageMinResolution 300
  /ColorImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 300
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageMinDownsampleDepth 1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /CropGrayImages true
  /GrayImageMinResolution 300
  /GrayImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 300
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageMinDownsampleDepth 2
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /CropMonoImages true
  /MonoImageMinResolution 1200
  /MonoImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /CheckCompliance [
    /None
  ]
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile ()
  /PDFXOutputConditionIdentifier ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName ()
  /PDFXTrapped /False

  /Description <<
    /CHS <FEFF4f7f75288fd94e9b8bbe5b9a521b5efa7684002000500044004600206587686353ef901a8fc7684c976262535370673a548c002000700072006f006f00660065007200208fdb884c9ad88d2891cf62535370300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c676562535f00521b5efa768400200050004400460020658768633002>
    /CHT <FEFF4f7f752890194e9b8a2d7f6e5efa7acb7684002000410064006f006200650020005000440046002065874ef653ef5728684c9762537088686a5f548c002000700072006f006f00660065007200204e0a73725f979ad854c18cea7684521753706548679c300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c4f86958b555f5df25efa7acb76840020005000440046002065874ef63002>
    /DAN <>
    /ESP <>
    /FRA <>
    /ITA <>
    /JPN <>
    /KOR <FEFFc7740020c124c815c7440020c0acc6a9d558c5ec0020b370c2a4d06cd0d10020d504b9b0d1300020bc0f0020ad50c815ae30c5d0c11c0020ace0d488c9c8b85c0020c778c1c4d560002000410064006f0062006500200050004400460020bb38c11cb97c0020c791c131d569b2c8b2e4002e0020c774b807ac8c0020c791c131b41c00200050004400460020bb38c11cb2940020004100630072006f0062006100740020bc0f002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e00300020c774c0c1c5d0c11c0020c5f40020c2180020c788c2b5b2c8b2e4002e>
    /NLD (Gebruik deze instellingen om Adobe PDF-documenten te maken voor kwaliteitsafdrukken op desktopprinters en proofers. De gemaakte PDF-documenten kunnen worden geopend met Acrobat en Adobe Reader 5.0 en hoger.)
    /NOR <>
    /PTB <>
    /SUO <>
    /SVE <>
    /ENU (Use these settings to create Adobe PDF documents for quality printing on desktop printers and proofers.  Created PDF documents can be opened with Acrobat and Adobe Reader 5.0 and later.)
    /DEU <>
  >>
  /Namespace [
    (Adobe)
    (Common)
    (1.0)
  ]
  /OtherNamespaces [
    <<
      /AsReaderSpreads false
      /CropImagesToFrames true
      /ErrorControl /WarnAndContinue
      /FlattenerIgnoreSpreadOverrides false
      /IncludeGuidesGrids false
      /IncludeNonPrinting false
      /IncludeSlug false
      /Namespace [
        (Adobe)
        (InDesign)
        (4.0)
      ]
      /OmitPlacedBitmaps false
      /OmitPlacedEPS false
      /OmitPlacedPDF false
      /SimulateOverprint /Legacy
    >>
    <<
      /AddBleedMarks false
      /AddColorBars false
      /AddCropMarks false
      /AddPageInfo false
      /AddRegMarks false
      /ConvertColors /NoConversion
      /DestinationProfileName ()
      /DestinationProfileSelector /NA
      /Downsample16BitImages true
      /FlattenerPreset <<
        /PresetSelector /MediumResolution
      >>
      /FormElements false
      /GenerateStructure true
      /IncludeBookmarks false
      /IncludeHyperlinks false
      /IncludeInteractive false
      /IncludeLayers false
      /IncludeProfiles true
      /MultimediaHandling /UseObjectSettings
      /Namespace [
        (Adobe)
        (CreativeSuite)
        (2.0)
      ]
      /PDFXOutputIntentProfileSelector /NA
      /PreserveEditing true
      /UntaggedCMYKHandling /LeaveUntagged
      /UntaggedRGBHandling /LeaveUntagged
      /UseDocumentBleed false
    >>
  ]
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice


