
 

Legal Opinion of Professor Egbert Dommering [1] concerning the Freedom of the Press 
in relation to the numerous conflicts in and around the Company Presspublica between 
the government and the other shareholder, the management and the editors 
Warsaw, 9 May 2002  

E.J. Dommering  

 

Summary 

1. This opinion analyses , from the point of view of the freedom of the press, the facts of the chain of court cases 
initiated by the Polish government in its capacity as a shareholder of Presspublica, and in particular the criminal 
action it started against the management of the Board of that company. The conclusion is that, f rom the 
perspective of an unbiased observer, the facts present the picture of a government that uses all its legal ressources (in 
public and private law) to keep and extend its control over the media in Poland as much as is in its scope of 
influence. What is particularly troublesome is that the latest criminal actions initiated against the management of 
the company Presspublica clearly aim to reverse the proces, started in 1989, of making the newspaper 
Rzecpospolita independent and to bring the editorial content of the paper back into the influence of a ruling 
political majority in government. 

2. The history of the Press in the Western European democracies shows the steady withdrawal of the government 
from the privately owned Press. The freedom of the press has been garantueed in most countries as a strong 
constitutional right protecting the Press against any governmental interference. Private ( non- state) ownership is the 
other string of this freedom, because it prevents a ruling government to use its powers as an owner to take control 
over editorial power. 

The situation in the post communist countries seem to evolve slowly in the same direction. However, the fragility of 
public and private institutions and the not wholly completed privatisation still jeopordizes the independent position 
of the media. The present dispute between the state owner and the private owner of Rzeczpospolita are a striking 
case in point what are the risks of a not fully completed privatisation. 

What has been said about the essential function of strong property rights and the possible threats of state owned 
media is supported by the findings in the World Development Report 2002 of the World Bank which 
features a special chapter on media 

3. The history of the freedom of the press is reflected in the European Convention on Human Rights and 
Fundamental Freedoms, ratified by Poland. From the wordings of article 10 of that Convention, the case law of 
the European Court and the recommendations of the Council of Europe can be derived some leading principles 
which can be expressed as followed. 

The basis of article 10 is that the interference of the state with the dealings of the mass media should be an 
exception and needs a strong justification. Ownership of a Press company (as it creates the conditions for a 
permanent control) does not fit well into this scheme, although is not forbidden explicitely. In matters of freedom of 
expression the Press and the people employed by the press enjoy a priviliged position to make the free and 



independent working of the Press possible. Dominance of ownership should be avoided, which means that the ties of 
owners with mass media companies should not pertain to dominant positions in the market . When it comes to 
state monopolies or dominant positions of the state the market situation as a whole shoud be judged in the light of 
technical and economical developments. In that light the development of a equivalent market segment next to the 
services directly or indirectly controlled by the state should be made possible. 

Although the Council of Europe and the European Court did not yet formulate clear guidelines to be applied to 
post communist societies, it follows from the principles set out above that the strucure the media markets in these 
societies which used to be dominated by the state, should be judged in the light of the necessary creation of media 
companies no longer dependent on or controlled by the state. 

4. The facts of the case support the conclusion that Poland fails to create the necessary conditions of the free exercise 
of the freedom of expression which may be considered as a violation of article 10 of the Convention. The arguments 
may be summerized as follows. 

• The co-ownership of the State of Presspublica which publishes Rzeczpospolita is an inheritance of the 
communist period and in itself a situation that requires close examination under article 10 of the 
Convention (see chapter II 3 and 4). As far as I know there were not put mechanisms in place to prevent 
the government from having direct control over the newspaper or to safeguard its independency. 

• The actions brought against the company by the State holding in itself could be considered as actions 
justified under company law, but by its number and the systematical character show a pattern that 
supports the conclusion that the motive is to damage the exploitation of a Press company. 

• The latest action over the Warsawa Print dispute in particular has disproportionate aspects. Firstly, 
because the government acted in its double capacity as share holder and chief of the public prosecution, 
which gave the action the threatening feature of a direct interference in the actions of the company by the 
powers of the state. Secondly, because the witholding of the passports and survey by the police of the 
management of the company constitutes a direct infringment of article 2 of the fourth Protocol of the 
Convention (ratified as well by Poland) which protects the right of everyone to free movement including the 
right to leave the country. This right may only be restricted in the interest of legitimate aims prescribed by 
law and proportionate to those aims pursued. I can heardly see in the facts that were brought to my 
attention any necessity for the imposition of these measures. Thirdly, a criminal conviction of the members 
of the managing board, even if contested in an appeal, could be used as a pretext to appoint a state trustee 
to get control over the managemant and the editorial board. If the government would go that far, that, in 
my opinion, constitutes a direct unjustifiable interference. 

5. Poland strives to join the European Union. By doing so it has to meet the constitutional requirements of the 
Union. In the Charter, adopted recently, the fundamental rights and freedoms (already recognized by the Court of 
Justice in Luxembourg as fundamental principles of community law) are explicitely defined as rights of community 
law. It is quite obvious that the requirements of the Charter are part and parcel of the socalled Acquis 
Communautair which not only should be fully adopted but also carried out if Poland wants to become a member 
of the Union. It is hardly conceivable that an action to get control over a newspaper would be acceptable in the light 
of the Acquis.. 

  

I Factual Background 

1. The Company and the Newspaper 

Presspublica is a company in which PPW Rzeczpospolita (a state treasury entity enterprise fully 
owned by the Polish government, herinafter called PPW) owns 49 % of the shares and 



Presspublica Holding Norway (a holding company fully owned by the Norwegian company 
Orkla, hereinafter called PHN AS) owns 51 % of the shares. Presspublica publishes the 
Newspaper RZECZPOSPOLITA. 

RZECZPOSPOLITA is a newspaper with a long history. The newspaper was first published in 
1920. After the Second World War the Polish Workers' Party (communists) taking advantage of 
the title which was known before the war recommenced publishing the newspaper. However, 
after 6 years the newspaper was abolished as not fulfilling its role. 

In 1982 during the political and economic crisis, the government decided to take advantage of 
the „RZECZPOSPOLITA” title as a title for a government newspaper. It was published in such 
form for the whole period of martial law and later until the reforms carried out in 1989. During 
this period It served the government's interests as an official newspaper, some sort of Government 
Gazette, publishing all the official information from the governement and carrying in the title that 
it was the government newspaper. Tadeusz Mazowiecki, the first non-communist prime 
Minister, decided in 1989 to launch a newspaper for other political persuasions and to make it 
independent from the government. The first step was to skip the reference to the government 
from the title and to appoint a new politcally independent chief editor, whose first measure was 
to make the newspaper financially independent from the State. The next step of the government 
was to sell 49 % of the shares to the Robert Hersant press group, which was raised in1995 to 
51%. The clear object of these measures was to make the newspaper an independent newspaper. 

In 1996 the owner of the majority shareholdings became PHN AS whose owner is Orkla Media 
AS. 

RZECZPOSPOLITA is a very influential newspaper. 60 thousand institutions subscribe to it in 
a joint print-run in actual subscription of 122 thousand copies. The print-run of 
RZECZPOSPOLITA is 263,000 copies. According to research the newspaper is read every day 
by 700,000 readers. 

RZECZPOSPOLITA delivers information with a particular emphasis on economic matters and 
current political events. It is a liberal-conservative newspaper. 

The nature of the newspaper is neutral and independent. Its first task is to deliver credible, and 
objective information. 

The publications of the newspaper often disclosed irregularities in the functioning of public 
bodies and indicated the guilty parties. Often they disclosed scandals. Officials connected with 
specific political groups or politicians appeared in such situations directly or indirectly with 
objections against the newspaper and its journalists. [2] The newspaper was also charged that it 
serves foreign capital and infringes the principles of objectivity. Such charges appeared under the 
governments of each political persuasion. There was no government which would not hide its 
disapproval of critical articles.  

RZECZPOSPOLITA is the only newspaper in Poland in which the State Treasury has a stake of 
shares. This is the reason why since the mid-90's certain governments were tempted to influence 
the newspaper's opinions or lately recover capital control. 

Over the last two and a half years the company Presspublica was involved in many procedures 
initiated by PPW and backed by public authorities under the control of the government, 
culminating in the most recent, and for the reputation of the company and its management most 



damaging, procedure described in paragraph 2.1. 

  

2 The procedures against Presspublica. 

2.1 Procedure Warszawa Print 

The subject of the proceedings is the alleged damage sustained by Presspublica Sp. z o.o. as a 
consequence of an agreement concluded by the Management Board of Presspublica Sp. z o.o. 
and “Warszawa Print” Sp. z o.o. (50,57 % owned by PHN and 49,25 % owned by Presspublica) 
for the lease of assets of the latter. According to the prosecutor's office and the opinions of 
court experts the total damage amounts to 7,287,200 PLN (and constitutes so called: damage of a 
large dimension). In the opinion of the prosecutor's office the evidence collected in the case was 
sufficient for charges to be submitted against Mr. Gauden, Mr. Fr¹tczak and Ms. Ponik³o on 20 
and 21 of February 2002. Initially, all the suspects pleaded not guilty and exercised their right not 
to submit any statements in this part of the proceedings, until new legal opinions were prepared. 
The prosecutor imposed preventive measures such as police surveillance and prohibition to leave 
the country combined with retention of passports. 

The procedure is a criminal procedure based on article 296 par. 1 and 3 of the Polish Criminal 
Code, which read: 

“1. A person having a duty on the basis of a legal act, an administrative decision or an agreement 
to run a financial affair or conduct a business activity of a natural or a legal person or other 
organization without a legal personality, causes substantial damage by abuse of authority or 
default in vested duties, shall be penalized by being deprived of freedom from 3 months to 5 
years. 

3. If a perpetrator accused of a crime described in par. 1 or 2 causes damage of a large dimension 
he shall be penalized by being deprived of his freedom from 1 year to 10 years.” 

Investigation in this case was initiated on the basis of notification of crime filed by Mr. Maciej 
Ceglowski, a director of PPW. The Prosecutor's office took evidence and on its own initiative, 
collected some documents concerning the transaction between the Company and Warszawa 
Print, examined witnesses, took opinions from two court experts from the regional court list. 
The public prosecutor's office under the Polish criminal system is not an independent institution. 
It is placed in structures of executive authorities, and the Justice Minister as the General Public 
Prosecutor is at its head. 

PPW's denunciation was directed against Messrs Gauden and Fr¹tczak and the investigation was 
conducted against those people. Charges against Ms. Ponik³o were raised at the last moment. 
These three people were charged with damaging the company to a significant extent, on the basis 
of the government accountants opinions, which were drawn up subjectively, repeating the 
denunciations and on the basis of documents chosen subjectively. The counter-opinion prepared 
bears witness to the quality of the opinions which were presented at the prosecutor's office. Its 
analysis, based on a careful examination of all the relevant financial data, shows that an 
indictment that the transaction between Presspublica and Warsawa Print has been 'causing 
substantial damages' in the sense of the Criminal Code, is not sustainable. The conclusions 
drawn by the government accountants had no foundation in the facts looked at it according to 
current accountacy standards. What in orderly bussines should have been treated as a 



commercial dispute between two shareholders over the desirable commercial policy of the 
company in the future, seems to have been drawn by the State into the criminal domain with the 
sole intention to damage the reputation of the management of the company. What is more: it 
seems that the government has chosen to go the path of criminal law, because, in case a 
condemnation would follow, the prosecution would have the right to arrest the management, 
even if it lodged an appeal, which places the government in the position to appoint a trustee to 
manage the company in absence of the board. This trustee could act on his own behalf and 
replace the chief editor in this interregnum for some one supposedly more favourable to the 
views of the government. Although this scheme is not officialy confirmed my informants say 
they have this from sources close to the government. 

2.2. Tax Office proceedings on the payment of stamp duty on the acquisition of shares by PHN 
AS and specifying its amount in December 2001 

The inspection of the Company continued from September 2000 to December 2001 although it 
was officially instituted only by an order of October 2001. The inspection was instigated on the 
application of Mr Maciej Ceg³owski, director of PPW, representing the State Treasury in the 
company and being the Chairman of the company's Supervisory Council until 9 October 2001. 

The nature of the inspection and the activities conducted were not coherent with the officially 
given purpose and scope, and the officials carrying it out did not hide at least their reluctant 
attitude to the foreign shareholder. The activities were clearly aimed at leading to a situation in 
which the shares of PHN AS would be seized by the State Treasury or another tax inspection 
chamber. The proceedings have currently finished positively for PHN AS. The decision on 
assessing the stamp duty has been overruled and the proceedings discontinued due to them 
being time barred. 

2.3 The Polish shareholder - PPW- has been submitting statements of claim before the Polish 
courts or motions aimed at destabilising the Company's activities. 

Among others PPW led to (unjustified in the Company's opinion and shareholder PHN AS) a 
suspension in the registration proceedings of the company according to the new provisions on 
the commercial register. PPW is abusing its authorisations, manipulating with facts or presenting 
the facts of the case selectively and is endeavouring to paralyse the Company (statements of 
claim on invalidating resolutions of the shareholders' meetings – simultaneously attempting to 
paralyse such meetings, motions to secure suits, motions to appoint an administrator and so on). 
In such cases, there have been positive judgments for the Company which are being appealed 
against by PPW which is prolonging the proceedings. Below is a list of such actions: 

COURT ACTIONS 

Instituted against the Company by PPW or former member of the Board – Piotr M. Mikosz, 
supported by PPW 

  DATE 
ACTION 
WAS 
BROUGHT 

PLAINTIFF COURT REFERENCE CASE  



2001: 

1. November 
2001 

PPW Regional 
Court in 
Warsaw 

XVI GC 
1589/01 

Declaration of invalidity of 
the extraordinary 
shareholders' meeting of 9 
October 2001 to dismiss 
Maciej Ceg³owski from the 
Supervisory Council (the 
court has refused to 
establish an interim 
injunction and in the 
grounds stated that the 
dismissal complied with the 
Company's deed and the 
law) 

Declaration of invalidity of 
the resolution to appoint a 
chartered accountant for 
2001; (as above) 

A motion to appoint an 
administrator for the 
Company was attached to 
the statement of claim 
which would mean the 
exclusion of the 
Management Board; (the 
court refused, not finding 
grounds for appointing an 
administrator.) 

Case pending 

2. September 
2001 

PPW Regional 
Court in 
Warsaw 

XVI GC 
1361/01 

Declaration of invalidity of 
the resolution of the 
extraordinary meeting of 
shareholders of 31 August 
2001 appointing Adam 
Wojdyło to the Board; 

Case pending 

3. September 
2001 

PPW Arbitration 
Court (ad 
hoc) in 

----------- To pay the profits for 1999; 
PPW misled the Court on 
the formal circumstances 
connected with the 



Warsaw appointment of arbitrators 
which meant that the 
Company was excluded 
from the procedure of 
appointing the arbitrators to 
the Arbitration Court. On 
appeal the Court overruled 
its own decision. In March 
of this year the Company 
consented to conclude a 
settlement and appointed an 
arbitrator. 

4. September 
2001 

Piotr 
M.Mikosz 
(former 
member of 
the board) 

Regional 
Court in 
Warsaw 

XVI GC 
1110/01 

To dissolve the Company; 
PPW's director publicly 
supported this motion. 
Possible dissolution of the 
Company in the State 
Treasury's representative's 
belief should indicate a 
return of the right to the 
RZECZPOSPOLITA press 
title to the State Treasury 

Case pending 

5. August 2001 PPW Regional 
Court in 
Warsaw 

XVI GC 
1132/01 

Declaration of invalidity of 
the resolution of the 
extraordinary shareholders' 
meeting of 9 July 2001 to 
dismiss Piotra M.Mikosz 
from the position of a 
member of the Management 
Board together with the 
motion to secure the suit; 
the court also refused to 
issue such an order in this 
case; 

Case is pending 

6. July 2001 PPW Regional 
Court in 
Warsaw 

XVI GC 
1034/01 

Declaration of invalidity of 
the resolution of the 
ordinary shareholders' 
meeting of 19 June 2001 



ratifying the Board's motion 
on the purchase of printing 
machines; 

In practice the resolution is 
not being implemented, 
against the threat of the 
Director of PPW to send 
the next denunciation to the 
prosecutor's office in case 
this resolution comes into 
force. 

Case pending 

YEAR 2000: 

7. September 
2000 

PPW Regional 
Court in 
Warsaw 

XVI GC 
1078/00 

Declaration of invalidity of 
the resolution of the 
extraordinary shareholders' 
meeting transferring the 
matter of selecting a 
candidate for the position of 
Chief Editor of the 
newspaper to the editorial 
board. 

Case is pending 

8. September 
2000 

Piotr 
M.Mikosz  

(former 
member of 
the board) 

Regional 
Court in 
Warsaw 

XVI GC 
1047/00 

Declaration of invalidity of 
the Board's resolutions no 
92/2000 and 93/2000 
concerning the dismissal of 
P. Aleksandrowicz from the 
position of Chief Editor and 
entrusting such position to 
M. Lukasiewicz; 

Case is pending 

9. February 
2000 

PPW Regional 
Court in 
Warsaw 

XVI GC 
170/00 

Declaration of invalidity of 
the resolution of the 
extraordinary shareholders' 
meeting of 20 January 2000 
awarding a member of the 
Board, Elżbieta Ponikło, a 
special prize (one month's 



pay) for excellent work 
regarding the opening of the 
new printers; 

Case is pending 

  

2.4. Registration obligations 

From 1 January 2001 the new Commercial Companies' Code is in force in Poland which 
together with other laws imposes on companies an obligation to re-register to the newly 
established enterprises register. PPW submitted to the registration court motions to suspend 
such registration proceedings of a company, until other courts resolve the statements of claim 
submitted by PPW. As a result of PPW's motion the court suspended the registration 
proceedings. This situation hinders the company's commercial activity which the state 
shareholder knows about and which it does not hide. 

  

3. The proposed law on cross ownership 

In March of this year the Polish government proposed to Parliament a law on cross ownership 
that introduces restrictions on ownership in the electronic media. Although the proposal looks 
like a law combatting media concentrations, its apparent object is, by exempting the State and 
State controlled media organisations from its effects, to strengthen and enlarge existing state 
dominance in this field. By all means, this was the way the Western Press reported about it. [3] 
And from an open letter to the Polish government form the International Press Institute I take 
the following quotations [4] : 

'Worringly, comments made in public by government officials indicate that the draft law may 
have been specifically designed to weaken Agora, the owner of Gazeta Wyborcza. [5] On 13 
March, Lech Nikolski, the Prime Minister's Chief of Staff, while speaking on public television, 
said that, since Gazeta Wyborcza had said “Stop SLD”, “SLD will now stop Agora”. Responding 
to the protests about the draft law from all of the Polish media, the Undersecretary for Culture, 
Aleksandra Jakubowska, said,”It is just a protest of a few companies whose interest it is to 
monopolise the market” IPI notes that the Deputy Prime Minister Marek Pol has spoken vaguely 
in the press about the need to combat the “threat of excessive monopolisation around a certain 
group of views, certain editorial”. However, this view fails to take into account the considerable 
strength of the state media inside Poland. (…) 

With regard to the lack of transparency on this issue, IPI believes that it reveals the government's 
true intentions, namely that it has devised a law to protect its own media and to diseadventage 
the independent media.' 

  

4. Conclusion 



From the perspective of an unbiased observer the facts present the picture of a government that 
uses all its legal ressources (in public and private law) to keep and extend its control over the 
media in Poland as much as is in its scope of influence. What is particularly troublesome is that 
the latest criminal actions initiated against the management of the company Presspublica clearly 
aim to reverse the proces, started in 1989, of making the newspaper Rzecpospolita independent 
and to bring the editorial content of the paper back into theinfluence of a ruling political majority 
in government.  

  

II Some Brief Historical Notes on the Freedom of the Press 

1. The Press 

1.1 The Press: the combat against governmental influence 

The origins of the Freedom of the Press can be traced back to England and France in the end of 
the 17th century. Until then, ruling governments tried to control the free circulation of 
information by a mixture of public and private law instruments. An individual or a company who 
wanted to issue a book or a newspaper needed a license (privilige) which gave him the exclusive 
right to publish on a prescribed range of subjects in a circumscribed territory in the country of 
the licensing authority. Parrallel to the protection of exclusivity by the Licensing Authority all 
material to be published had to be approven beforehand. [6] The control before publishing 
(censorship) focused on subjects of religion and politics and the due respect to be paid by 
publisher and writer to religious and worldly powers. 

The historical rupture with this system of governmental control on the flow of information, 
came about with the abolishment of the Licensing Act in England in 1695, which meant that no 
longer a license was required to publish information. In France the growing criticism on the 
absolutist regimes of the subsequent kings Louis XIII-XV led to the break down of the privilege 
and censorship system. The Revolution of 1789 was the callibration point of the small fires of 
dissent which had sparked up everywhere in the country in the preceding decades. The 
Déclaration de droits de l'homme et de citoyen broke with the government controlled systems of 
property rights (the priviliges) and gave a firm basis to the formulation of the right of freedom of 
expression, to be followed soon by the first amendment added to the American Constitution. 
The prohibition of prior consent (in the American positive wording of the principle often called 
'prior constraint') became the leading principle of all the West European constitutions and still 
figures in the Dutch Constitution. Article 7 of this Constitution which lays down the 
requirements for the right of freedom of expression, opens with the phrase; 'No one needs a 
governmental permit to convey his thoughts and feelings to the printing press' and this phrase is 
still construed by the Dutch Courts as an absolute prohibition of any license system whatsoever 
for any press related company or organisation (Printing press companies, publishers, libraries 
etc). 

It should be noted that the abolishment of a license system did not stop governmental 
interference with the press. The Napoléon empire and the Restauration that followed can be 
considered as one of the most repressive era 's in the history of the press. However, the 
emphasis was no longer on prior consent, but on restictive measures that intended to impede the 
free circulation of newspapers (such as stamp laws on paper, criminal offences hampering free 
distribution and the like) and draconic defamation laws that encouraged self censorship of the 
editors to avoid criminal procedures. It was not until after the liberal revolutions of 1848 that the 



freedom of the press to publish and distribute freely information without prior consent of the 
government and without undue restrictions in public law became an established notion in 
European constitutional thinking. It is this common notion that is reflected in article 10 of the 
European Convention on Human Rights and Fundamental Freedoms (ECHR). The European 
Court of Human Rights (as shall be explained in more detail in Chapter III of this opinion) 
considers the freedom of the press and the functional part an independent Political Press as an 
institution plays in it, the cornerstone of a parliamentary democracy. 

1.2 The Press: ownership structures 

The first period in Press History focusses on the forcing back of state influence on the press. 
Private ownership was and is part of that freedom. The press developed as a free enterprise in a 
competing market. The tremendous growth of the popular mass papers in the early twenty 
century was also the growth and expansion of large press companies. In Western Europe 
ownership of press companies by the State was not entirely unknown but the exception. 
Moreover the papers owned by the government evolved into Governmental Gazettes, official 
information channels for the publication of texts of legislation, official decrees, policy papers. 
Although these papers have independent editorial staffs that publish comments on governmental 
policies they are not considerd to be part of the independent political press. 

At the end of the twentieth century the dominant positions of certain media tycoons (such as 
Berlusconi in Italy) became a worrying reality which more and more drew the attention of 
democratic governments. Departing from general principles of competition law sector specific 
regulations putting certain restrictions on (cross) ownership in the media were devised and 
applied. Private ownership as a protection against governmental interference could, in its more 
dominant forms, as well become a threat to the independance of the media. 

It should be stressed that the concerns over dominant ownership were indeed concerns over 
dominance. The essential function of private ownership as such was never questioned. Rules about 
ownership should be seen and understood against the background of the development of 
markets and the part the state plays in these markets. Markets that are not fully developed or 
privatised need strong ownership. 

  

2. Broadcasting 

Let me be brief on the history of broadcasting, so rich and complicated, that it is impossible to 
treat it fully in a paper which main topic is the Press. From the outset the regulation of 
broadcasting was different from that of the Press, because the government had an important role 
to play in regulating the access of the market which in the beginning had tremendous technical 
and economical entry barriers. In most Western European countries, this led to the 
establishment of a government funded public service, which until the eighties enjoyed a near 
monopoly, today countered by a fully commercial market. The idea behind a public service 
(conceived and brought to full stature by the British BBC) was that, taking into account that the 
supply of information for technical and economical reasons was monopolistic, the monopolist 
was put under heavy legal constraints to serve the interests of the public at large. To this core 
idea were added ingredients of educational and cultural policy: the public service should not only 
be the forum for public democratic debate but ought also to educate and cultivate the masses. 

The socalled 'public' broadcasting organisations found their legal status in a variety of rules of 



public law in the different Western countries, the common denominator of which is how to cope 
with the problem of, on the one hand a fully by the state dominated organisation, and, on the 
other hand the requirements of independence of a media organisation. These opposing forces 
were conciliated in organisation forms that saveguarded the independence of the editorial 
management of the public broadcasters and created representive structures to reflect all the 
political and societal movements in society. This could not prevent that from time to time 
disputes arose over political oriented appointments of the board of the public broadcasters by 
the ruling political coalition and the influence this ruling coalition excercised over the 
programming of the public service. These conflicts were often the case in Spain, France and 
Italy, but did occur in other Western democracies as well. 

When in the early eigthies, due to technical (satellite and cable technology), economical (the 
booming advertising market) and social (the pop culture of the post war generation) changes, 
Western governments were forced to open the commercial market for commercial companies, 
the broadcasting systems became 'dual' in the sense that next to a public service developed a 
commercial market. In many countries the financing of the public service became 'mixed' which 
meant that public broadcasters were allowed to take part of their income from the advertising 
market, while still profiting from the income of the license fee. This put the public service in the 
ambiguous position to fulfill public services obligations on behalf of the public at large (including 
minorities) and to compete at the same time for large audiences in the advertising market. 
Discussion over the proper mission of a public broadcasting organisation in a changing 
commercial environment became therefore part of the political agenda in all Western 
democracies in the early nineties, and it still is. If the majority of the public watches shows and 
soap on commercial tv, why should they pay a license fee for high brow programming on the 
public tv, watched by the allready educated and well to do? On the other hand, and more 
pressing each year, the commercial broadcasters were complaining that the conditions of 
competition between the public and private broadcasters were unfair and unequal, in terms of 
the technical and financial means granted for free to the public broadcasters. 

  

3. Post authoritarian and post communist countries. [7] 

Already in the twilight of the ruling authoritarian and totalitarian regimes, signs of press freedom 
and independent media showed up. In former authoritarian dictatorships, like Spain, the 
liberalisation took a different shape from those in former communist countries. Although not 
the only decisive factor, one of the main differences seem to be that in post communist countries 
the issue of state ownership remained to be solved. 

Spain had known the franquist rule which, while recognising private ownership, had woven a 
web of public law rules regarding appointments and content around the press organisations. The 
turning point for the press is the year of 1976, the year of generalissimo Franco's death. In this 
period of interregnum which knew extreme political tensions, the governement maintained its 
control over the electronic media, but the press enjoyed much more freedom. New magazins and 
newspapers were founded, the most important of which became El Pais. 

'From its very first issue, it was clear that El Pais represented an important change in Spanish 
journalism. It functioned as if there were restrictions on freedom of the press. (…) It appeared at 
a key moment in Spain's political development'. [8] 

When El Pais became to much the newspaper of the socialist government of Felipe Gonzáles, 



the establishment of the more centre oriented Madrid newspaper El Mundo, rebalanced the 
political spectre of the press. 

In broadcasting the two channels of TVE were identified with the government as they were 
under direct control of the Ministry of Information. Although legal reforms in 1980 brought 
important changes in this respect, the 1988 law opening the commercial market for new players 
such as Antena 3 and Canal Plus formed an essential addition to pluralism. 

The changes in Russia began under Gorbachev's perestroika program, which, increasingly, gave 
editors the opportunity to follow a direction independent from the Polit bureau . What draws, 
however, most of our attention, is the privatisation of television, because it is a case in point to 
show how in post communist countries the issue of the independence of the media became 
intertwined with the issue of property rights. In 1993 the wholly private owned TV stations TV 6 
and NTV started their emissions, but many stations remained in whole or in part in the 
ownership of the State. I here quote at length from Ellen Mickiewicz [9] who, in my view, hits 
the hammer on the nail, when she writes: 

'In addition to pluralism, a democratic media system requires editorial autonomy, or protection 
from interference with editorial news decisions. In the United States, the autonomy has been 
defined as freedom from government control or censorship. A broader definition might also 
include making editorial decisions independently of owners' interests. With regard to 
government, freedom from interference in post-Soviet Russia has been lodged in very fragil 
institutions. Over 100 television stations are owned by a state that is also the major shareholder 
in the country's largest station, Channel One (ORT), and the direct owner of the second largest, 
Channel Two (RTR). No effective mechanisms were put in place to protect the stations from the 
state (…). In addition to government-owned stations, there were fully commercial ones (…). The 
market structure did enable these commercial stations to be reasonably independent of 
government interference, but the autonomy that they enjoyed depended not on the legal 
ptotection that private property afforded, but rather on the political clout of the very rich and 
powerful owners.' 

It may be added that the subsequent conflicts between the Putin government and media tycoons 
such as Berezovsky were over political control of TV sattions, but were fought in the disguise of 
conflicts over issues of company and property law. 

The turning point in Central Europe in countries like Poland, Hungary and Czechoslovakia was 
in the late seventies. After 1989 the ownership structure of media was privatised, but , the ruling 
governement to a different degree in the different countries still holds some private strongholds 
in the media in order to keep political control. Like the present conflicts in Poland show, the 
issue of political control and private ownership in these countries are different faces of the same 
coin. The ruling Poland government in 2002 uses its capacity of state power and private owner in 
the same direction to recover control over a newspaper that was made independent from the 
then ruling government in 1989. 

  

4. Conclusion 

The history of the Press in the Western European democracies shows the steady withdrawal of 
the government from the privately owned Press. The freedom of the press has been garantueed 
in most countries as a strong constitutional right protecting the Press against any governmental 



interference. Private ( non- state) ownership is the other string of this freedom, because it 
prevents a ruling government to use its powers as an owner to take control over editorial power. 

The position of broadcasting is different. Although the constitutional garantuees extend to 
braoadcasting as well, the role the state has assumed in the electronic media to organise a public 
service gave it much more influence than is the case with the press. Commercial broadcasting 
and the creation of a balanced dual system offered an important correction on that influence. 

The dominant positions in the media market became a concern and gave rise to the development 
of on competition law based cross ownership rules, not to combat ownership as such but as a 
correction of abusive dominance. 

The situation in the post communist countries seem to evolve slowly in the same direction. 
However, the fragility of public and private institutions and the not wholly completed 
privatisation still jeopordizes the independent position of the media. The present dispute 
between the state owner and the private owner of Rzeczpospolita are a striking case in point 
what are the risks of a not fully completed privatisation. 

What has been said about the essential function of strong property rights and the possible threats 
of state owned media is supported by the findings in the World Development Report 2002 of the 
World Bank which features a special chapter on media from which I quote the following: [10] 

'What determines independence? Ownership is a central factor because it's the owners who 
control information flows and thus influence economical, political, and social outcomes. (…) A 
project for this report gathered new evidence on the ownership structures the largest five 
newspapers and five television stations in each 97 countries. (…) The evidence indicates that 
monopoly control over information or high levels of state ownership reduce the effectiveness of 
the media in providing checks and balances on public behaviour. Analysis of the 97 countries in 
the same study established that media in countries with high levels of state ownership are much 
less free, measured by the media freedom indexes; they also transmit much less information to 
people in economic and political markets. In addition, state ownership of the media is found to 
be negatively correlated with economic, political, and social outcomes. Generally speaking, this 
translates into more corruption, inferior economic governance, less developed financial markets, 
fewer political rights for citizens, and poorer social outcomes in education and health. For all 
regions in the world, these associations between ownership and outcomes hold even after 
accounting for different levels of income, general state ownership in the economy, and a measure 
of political freedoms. This is important because poorer countries - and those with high state 
ownership in the economy and more autocratic governments – were more likely to have high 
state ownership of the media. (…) 

The negative consequences of state control of information through ownership highlighted by the 
experience in several countries underscores the importance of media ownership in pressing for 
better governance. In Mexico, for example, the privatisation of broadcasting in 1989 substantially 
increased the coverage of governement corruption scandals and othe stories priviously 
unreported by the state station. (…) 

The privatisation of state-owned media in transition countries, for example –supported by 
broader market liberalisation and knowledge transfers from foreign owners with experience in 
journalism – has generated dramatic increases in coverage of economic and financial news as 
well. But private ownership can also restrict media freedom. For example, private owners 
associated with the state or political parties – or protecting their business interests – can control 



flows of information. In Ukraine, for example, privately owned television stations with links to 
the state provided more favourable coverage of the incumbent party during elections than did 
more independent privately owned stations. (…) 

Competition among media outlets promotes the supply of alternative views to voters and 
consumers – and helps prevent one firm from distorting too heavily the information it supplies. 
(…) One potential downside of public-private competition is that governements can give 
advantages to the media firms that they own. (…) The data also show that dominance of state 
media, even if some private media exist, can effect the relationship between information flows 
and outcomes. For example, 75 percent state ownership of the media still leads to outcomes 
comparable to those when there is 100 percent state ownership. For newspapers, state 
ownership, on average, is detrimental whether there is a state monopoly or not.' 

  

III Article 10 of the European Convention for the Protection of Human Rights and 
Fundamental Freedoms (ECHR) 

1. Introduction 

Poland has ratified in 1993 the ECHR and the Protocols belonging to it. The Convention 
contains rights which are directly enforcable in the member states. In the following I will 
examine what might be the impact of article 10 for the disputes of Presspublica with the Polish 
governement/shareholder. The ECHR establishes a European Court on Human Rights wich 
gives binding interpretations of the Convention (ECtHR). 

The text of article 10 reads as follows: 

1 Everyone has the right to freedom of expression. The right shall include freedom to hold opinions and to receive 
and impart information and ideas without interference by public authority and regardless frontiers. This Article 
shall not prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema enterprises. 

2.The excercise of this freedom, since it carries with it duties and responsabilities, may be subject to such 
formalities, conditions, restrictions or penalities as are prescribed by law and are necessary in a democratic society, 
in the interests of national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder and crime, for 
the protection of health and morals, for the protection of the reputation of others, for the prevention of disclosure of 
information received in confidence, or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary. 

  

2. General considerations about the mass media 

2.1 The role of the Mass Media 

In the Sunday Times case of 1979 [11], repeatedly quoted by the ECtHR afterwards as an 
important precedent, the Court gave its vision of the function of the Press in a democratic 
society. It held that the principles of freedom of expression 'are of particular importance to the 
press. (..) Whilst the mass media must not overstep the bounds imposed in the interest of the 
proper administration of justice, it is incumbant to them to impart information and ideas 
concerning matters that come before the courts just as other areas of public interest. Not only do 



the media have the task of imparting such information and ideas: the public also has the right to 
receive them.' In many cases the Court has emphasized the essential function of the Press and 
the particular importance it attributes to the fact that journalists have the right to do their job 
without any interference by the State or third parties. In the Goodwin case (in which the court 
recognized the journalist privilege to keep his sources secret) [12] the Court said: ' Protection of 
journalistic sources is one of the basic conditions for press freedom. (…) Without such 
protection, sources may be deterred from assisitng the press in informing the public on matters 
of public interest. As a result the vital public-watch dog role of the press may be undermined and 
the ability of the press to provide accurate and reliable information may be adversely affected.' 
Furthermore the Court speeks of the potentially 'chilling effect' of the obligation to disclose its 
sources. 

Until sofar the Court was not in a position to say what this meant for the independency of the 
editorial board or the management of a Press enterprise. However, in a conflict over the 
employee contract between a Spanish journalist and the Spanish public broadcaster it ruled that 
the principles of article 10 fully applied. [13] This could be hold true for conflicts over 
management issues between the management of the board and a shareholder, especially when 
such a conflict could have a potential chilling effect on the independent exploitation of the 
newspaper. 

The Council of Europe, whose opinions are of particular interest to the Court, on several 
occasions expressed concerns over the independency of media in a democratic society. I recall 
the Recommendation R (96) 4 on the protection of journalists, Recommendation R (99) I on 
Media pluralism and Recommendation REC (2000) 23 on the Independence of Regulatory 
Authorities in the Broadcasting Sector, all of which stress the importance of independency and 
the interest that the Press has to fulfill its watch-dog role unhindered y other parties. 

2.2 State monopolies and state ownership 

In 1993 the Court had to decide whether the monopoly of the public broadcaster in Austria 
could still be justified in the light of article 10. The decision, which became known as the Lentia 
case, reveals the approach the Court takes in matters of a state monopoly. [14] The Court 
decided that a public monopoly was no longer justified and it gave the following reasons: 

'Of all means of ensuring that these values (democratic pluralism) are respected, a public 
monopoly is the one which imposes the greatest restrictions on the freedom of expression, 
namely the total impossibility of broadcasting otherwise than through a national station and, in 
some cases, to a very limited extent through a local cable station. The far reaching character of 
such restrictions means that they can only be justified where they correspond to a pressing social 
need. As a result of the technical progress made over the last decades, justification can no longer 
be found today in considerations relating to the number of frequencies (…) The Government 
finally adduced an economic argument, namely that the Austrian market was too small to sustain 
a sufficient number of stations to avoid regroupings and the constitution of private monopolies. 
In the applicant's opinion, this is a pretext for a policy which, by eliminating all competition, 
seeks above all to garantuee to the public broadcaster advertising revenue at the expense of free 
enterprise. The Court is not persuaded by the argument of the government. Their assertions are 
contradicted by the experience of several European States, of a comparable size of Austria, in 
which the coexistence of private and public stations (…) shows the fears expressed to be 
groundless.' 

2.3 Conclusion 



From the wordings of article 10, the aforementioned case law and the recommendations of the 
Council of Europe can be derived some leading principles which can be expressed as followed. 

The basis of article 10 is that the interference of the state with the dealings of the mass media 
should be an exception and needs a strong justification. Ownership of a Press company (as it 
creates the conditions for a permanent control) does not fit well into this scheme, although is not 
forbidden explicitely. In matters of freedom of expression the Press and the people employed by 
the press enjoy a priviliged position to make the free and independent working of the Press 
possible. Dominance of ownership should be avoided, which means that the ties of owners with 
mass media companies should not pertain to dominant positions in the market . When it comes 
to state monopolies or dominant positions of the state the market situation as a whole shoud be 
judged in the light of technical and economical developments. In that light the development of a 
equivalent market segment next to the services directly or indirectly controlled by the state 
should be made possible. 

Although the Council of Europe and the European Court did not yet formulate clear guidelines 
to be applied to post communist societies, it follows from the principles set out above that the 
strucure the media markets in these societies which used to be dominated by the state, should be 
judged in the light of the necessary creation of media companies no longer dependent on or 
controlled by the state. 

  

3. The facts of the case; has there been a violation of article 10 ECHR? 

3.1 Positive and negative obligations of the State 

The Court looks at the obligations of the member states from a postive and a negative 
perspective. From the positive perspective (also called the positive obligations of member states) 
it judges whether a member state has done everything to create the necessary conditions for the 
unhinderd exercise and unfoldling of the rights garentueed in the Convention. This means that 
the State has an obligation to create in law and in fact safeguards for the protection of the rights 
and should in general refrain from actions that impede the free exercise of the freedom rights. In 
this respect article 1 of the Convention is of primordial interest. It imposes a duty on the 
Convention Parties to secure to every one within their jurisdiction the equal protection of the 
rights and freedoms defined in the convention. 

From the negative perspective the Court looks whether there has been an unjustified interference 
by the State in the sense of article 10 paragraph 2 of the Convention in the individual exercise of 
a right of a legal or natural person. For example, in matters of public debate over matters of 
public concern, it scrutinizes whether there has been an interference, whether the interference 
can be based on an legitimate aim prescribed by law and whether the interference is 
proportionate to the aim pursued. 

3.2 Positive obligations 

In this case in which there is a pattern of actions that have a negative impact on the working of 
the privately owned media, I would opt for the approach to look at the violation of positive 
obligations. Two decisions of the European Court have relevance here. 

In the Turkish Case Özgür [15] a newspaper was subject of serious attacks and harassment 



which forced its eventual closure and for which the Turkish authorities were directly or indirectly 
responsible. The assaults were numerous but accounted, i.a., for intimidation of journalists and 
distributors, detention of journalists, several criminal prosecutions brought against the 
newspaper. The Court expressed the general principle as follows: 

'The Court recalls the key importance of freedom of expression as one of the preconditions for a 
functioning democracy. Genuine, effective exercise of this freedom does not depend merely on 
the State's duty not to interfere, but require positive measures of protection, even in the sphere 
of relations between individuals.' 

It concluded that in the circumstances of the case it failed to comply with its positive obligation 
to protect the eexerciseof the freedom of expression. 

The other case I would like to mention is the case Vereinigung demokratischer Soldaten 
Österreichs/Austria. [16] The case concerned the prohibition of the circulation of a paper in the 
army, whereas the army allowed to circulate other papers for free. Although the case was finally 
tried on the basis of an unjustified interference, I quote this case because it shows that the Court 
took as its point of departure that a State has the duty to garantuee without discrimination the 
exercise of the freedoms of the Convention: 

' As the Court has consistently held, the responsibility of a Contracting State is engaged if a 
violation of one of the rights and freedoms defined in the Convention is the result of non-
observance by that State of its obligation under article 1. 

In the present case the authorities effected themselves and at their own expense the distribution 
on a regulary basis of military periodicals published by various associations, by sending them out 
with official publications.(…) The Court further notes that of all the periodicals for servicemen, 
only the periodical of the applicant was not allowed access to this type of distribution. The 
applicant could therefor reasonably claim that this situation should be remedied.' 

3.3 The facts of the case 

If we apply the foregoing to the facts as described in chapter I my assessment is the following: 

The co-ownership of the State of Presspublica which publishes Rzeczpospolita is an inheritance 
of the communist period and in itself a situation that requires close examination under article 10 
of the Convention (see chapter II 3 and 4). As far as I know there were not put mechanisms in 
place to prevent the government from having direct control over the newspaper or to safeguard 
its independency. 

The actions brought against the company by the State holding in itself could be considered as 
actions justified under company law, but by its number and the systematical character show a 
pattern that supports the conclusion that the motive is to damage the exploitation of a Press 
company. 

The latest action over the Warsawa Print dispute in particular has disproportionate aspects. 
Firstly, because the government acted in its double capacity as share holder and chief of the 
public prosecution, which gave the action the threatening feature of a direct interference in the 
actions of the company by the powers of the state. Secondly, because the witholding of the 
passports and survey by the police of the management of the company constitutes a direct 
infringment of article 2 of the fourth Protocol of the Convention (ratified as well by Poland) 



which protects the right of everyone to free movement including the right to leave the country. 
This right may only be restricted in the interest of legitimate aims prescribed by law and 
proportionate to those aims pursued. I can heardly see in the facts that were brought to my 
attention any necessity for the imposition of these measures. Thirdly, a criminal conviction of the 
members of the managing board, even if contested in an appeal, could be used as a pretext to 
appoint a state trustee to get control over the managemant and the editorial board. If the 
government would go that far that, in my opinion constitutes a direct unjustifiable interference. 

The proposal for new legislation on cross ownership should be reviewed in the light of article 10 
(see chapter II 3 and 4, and this chapter 2.3). The point has been raised that one of the objects of 
the legislation is to weaken the position of the newspaper Gazeta Wyborcza . Further more it has 
been stated that the legislation does not apply to the state broadcasting stations and will enforce 
the dominant position of the State in the electronic media. 

These points, taken together, support the conclusion that there are strong indications that the 
Polish government fails to fulfill its positive obligations under article 10 ECHR to create the 
necessary conditions for the free exercise of the freedom of expression. 

  

IV The Charter of the European Union 

Poland strives to join the European Union. By doing so it has to meet the constitutional 
requirements of the Union. In the Charter, adopted recently, the fundamental rights and 
freedoms (already recognized by the Court of Justice in Luxembourg as fundamental principles 
of community law) are explicitely defined as rights of community law. Article 11 of the Charter 
reads: 

Everyone has the right of freedom of expression. This right shall include the freedom to hold opinions and to receive 
and impart opinions and information, without interference by a public authority and regardless frontiers. 

The freedom and pluriformity of the media shal be respected. 

The first paragraph is identical to article 10 of the Convention. The Court of Justice in its case 
law follows the development of the case law of the ECtHR and the recommendations of the 
Council of Europe. The second paragraph expresses more strongly than article 10 the essential 
role of the media and the positive obligation of the state to garantuee the unhindered exercise of 
the freedoms. 

It is quite obvious that the requirements of the Charter are part and parcel of the socalled Acquis 
Communautaire which not only should be fully adopted but also carried out if Poland wants to 
become a member of the Union. It is hardly conceivable that an action to get control over a 
newspaper would be acceptable in the light of the Acquis. 

 


