
 

The Electronic Rights War. 
Who owns the rights to new digital uses of existing works of authorship? 
published in IRIS – Legal Observations of the European Audiovisual Observatory, 2000-4. 

P. Bernt Hugenholtz & Annemique M.E. de Kroon  

 

  

Introduction 

“New technologies breathe new value into old content.” [1] The history of the media provides 
many illustrations of this simple truism. The break-through of television broadcasting in the 
1950's and 1960's created huge secondary markets for existing cinematographic works. The 
proliferation of video recorders in the 1980's gave new life to popular television programs (e.g. 
Monty Python's Flying Circus), and further increased the commercial life-span of movies, new 
and old. With the introduction of each new medium, a new shackle is added to the existing 'chain 
of exploitation'. For a major film this chain will typically comprise cinema distribution, 
subscriber and hotel television, video release and rental, primary broadcast television, second-run 
broadcast television ('syndication'), cable retransmission, et cetera. Increasingly, successful films 
are also 'serialised' (adapted for television), 'novelised' (transformed into novels) or 'theatricised' 
(turned into plays). In addition, film characters or props (e.g. the legendary Batmobile) are 
subjected to all sorts of merchandising. 

In the digital revolution that is currently taking place, history repeats itself again. Authors, 
producers, publishers and broadcasters are discovering, as they did in 'analogue' times, that 
existing 'content' can be put to new, sometimes profitable secondary uses. Archived television 
news items may serve as input to multimedia encyclopedias; film clips may become part of 
computer games or educational software; newspaper articles may be republished on Internet web 
sites, or archived on commercial CD-ROMs. 

Not surprisingly, the rapidly emerging market for secondary electronic uses of existing works of 
authorship has led to disputes over the ownership of so-called electronic rights. Who owns the 
rights to reuse in electronic form an article originally written for a newspaper; a television 
program originally produced for broadcast television; or a film originally made for the screen? Is 
it the journalist or the newspaper publisher; the television producer or the broadcasting 
company; the film producer or the distributor? In recent years, a number of disputes over the 
ownership of electronic rights, mostly involving the works of newspaper journalists, have been 
decided by the courts. This article provides an overview of the most interesting case law to 
emerge from Europe and the United States. Some of the cases have been previously reported, in 
summary form, in this journal; others have only recently surfaced. 

  



Austria 

The first 'electronic rights' case to be decided by a highest-level national court was litigated in 
Austria. [2] In a publishing contract concluded in 1984, the widow of an author of literary works 
had assigned the exclusive publishing rights in the works to a publisher. Under the contract, 
exclusive rights had been granted, inter alia, for the reproduction and commercial distribution of 
the work, for reproduction on microfilm, and for uses in compilations. In 1997, another 
publisher had used parts of the author's works in an art catalogue (on the 'Wiener Gruppe') for 
the Venice Biennale art festival, to be published both in printed form, on CD-ROM, and over 
the Internet. The publisher, however, had failed to secure the right owner's prior permission. 

Before the courts, the defendant (the publisher of the art catalogue) argued that the grant of 
rights in the publishing contract was limited to print media, and did not extend to uses in 
electronic form. The Austrian Supreme Court agreed. The language in the publishing agreement 
suggested that the plaintiff had acquired only such rights as were necessary for exploiting the 
work in printed form. At the time of contracting (in 1984), Internet and CD-ROM were either 
unknown media, or uses of which the author could not have foresees their economic impact. In 
sum, the Court concluded, no electronic rights had been granted to the publisher. Thus, no such 
rights of the plainttiff's could have been infringed. 

  

Belgium 

Belgium boasts the first case on electronic rights to be decided anywhere in the world. [3] Ten 
publishers of newspapers and magazines had founded Central Station, an online database 
containing a cross-section of news articles published in various print media. The articles were 
sent to Central Station when ready for print, and were put online on a daily basis. The Belgian 
Union of Journalists alleged that Central Station needed the permission of the journalists (both 
freelance and employed) for such electronic uses of their works. 

The Brussels Court of first instance held that the then new Belgian Copyright Act (Act of 20 
June 1994) applied to the contracts the freelance journalists had entered into. The 1994 Act 
requires a written contract of transfer, and provides that both the scope of the grant and the 
means of exploitation need to be narrowly interpreted. However, Central Station could not 
produce any written permission of the freelance journalists, and therefore lacked the authority to 
disseminate the articles electronically. 

In respect of the employed journalists, the Court applied the old Copyright Act of 1886. The 
Court considered that in order to determine the scope of the grant of their copyrights, it had to 
be established whether the dissemination of the articles on the Internet strictly corresponded 
with the publishers' principal activities; whether the “distribution is the natural complement of 
the written press” (“si cette diffusion est le complément naturel de la presse écrite”). The Court 
noted several important differences between print and electronic publication: putting the articles 
online requires certain manipulations; online audiences are generally larger and more 
international than readership of print publications; the Central Station database allows one to 
select articles by subject matter from a variety of newspapers; et cetera. For all these reasons, the 
Court held that the rights under dispute were not implicitly granted. 

Central Station lodged an appeal against the decision concerning the employed journalists. The 
Brussels Court of Appeals affirmed the decision of the lower court, albeit for completely 



different reasons. The contractual relationship between the publishers and the journalists was 
held to be a contract 'intuitu personae', i.e. a contract imposing personal obligations that cannot 
be assigned to third parties. According to the Court, a journalist of the printed press who has an 
oral employment agreement has merely granted to the publisher the right to render his ideas 
typographically - ideas which he has translated into an article for a specific publication in a 
particular newspaper or magazine. The Court concluded that the journalists' refusal to have their 
work exploited on the Internet was justified by Central Station's refusal to offer appropriate 
remuneration. 

  

France 

French courts have produced more than a handful of interesting decisions on electronic rights. 
In the case of Plurimédia [4] a number of journalists and their trade unions brought legal action, 
not against 'their' newspaper publisher, but directly against the provider of the online 
information service concerned (Plurimédia). The case concerned the online dissemination of 
news items, both from printed sources (the newspaper Dernières Nouvelles d'Alsace), and from 
television (news programmes broadcast by channel FR3). The newspaper publisher and the 
television station had given Plurimédia prior permission to re-use the printed and televised news 
on the Internet. Permission of the (employed) journalists had not been sought. 

The Strasbourg Court decided (in the form of an ordonnance de référé, in summary proceedings) 
that in both cases the reproduction right was implicated. According to the Court, a newspaper 
qualifies as a collective work under article L 113-5 of the Intellectual Property Code. 
Consequently, the publisher of the newspaper is the owner of the copyright in the newspaper. 
On the basis of article L 761-9 of the Employment Code and article 7 of the collective 
bargaining agreement for journalists, however, a grant of rights is limited to first publication; the 
right to publish a work in more than one newspaper or magazine needs to be agreed upon 
expressly, and the express agreement needs to define the conditions for reproduction. The Court 
considered the medium of a newspaper in print to be different from the medium of an online 
newspaper, because online distribution requires certain technical manipulations; the online 
product is different from a newspaper, and a new means of communication is involved. 
Therefore, there had been publication in more than one newspaper or magazine. The collective 
agreement for journalists was concluded in 1983, at which time Internet uses could not have 
been foreseen. Therefore, no express agreement was found, and the online reproduction of 
articles previously published in the newspaper was subject to the journalists' prior permission. In 
respect of the televised news items, the Court came to similar conclusions, even though the 
journalists' employment agreements with FR3 did not contain any relevant provisions. The Court 
concluded that the journalists could not have granted the rights required because Internet use 
was unknown at the time the employment agreements were entered into. 

After the decision, the journalists and the newspaper publisher reached an agreement. The 
appeal, [5] therefore, merely concerned the reuse of televised news items, which had been an 
experiment of only six months, and had been terminated at the time the appeal was heard. Even 
though the Court adopted the arguments of the court in first instance, the decision was 
overturned on procedural grounds. The Court held that there was no obviously illicit 
interference in a legal position nor imminent damage (préjudice). In consequence, no reason to 
issue an ad interim injunction existed. 

The Figaro case was decided by a 'juge de fond'. [6] Le Figaro, a major French daily newspaper, 



offered to the public the possibility of consulting its electronic archives containing news articles 
published in the past two years, and to obtain copies thereof. Journalists and a trade union 
complained that Le Figaro had not asked their permission. The Court prohibited the service, and 
awarded damages on grounds that echo the Plurimédia decision. In the absence of an express 
agreement to the contrary, the journalists' grant of reproduction rights only covers the first 
publication in the form agreed upon by the parties. “Since publication in more than one 
newspaper or magazine, that is on another support of the same kind, is prohibited, this applies a 
fortiori to the reproduction of articles on a new support resulting from recent technology.” 

Journalists of newspaper Le Progrès, supported by the national union of journalists (SNJ), took 
the newspaper publisher to court for putting their articles on the Internet and on Minitel without 
their consent. [7] Contrary to the lower court, the Court of Appeals considered the newspaper to 
be a collective work. It nevertheless upheld the decision of the lower court, once again invoking 
the Employment Code and the collective bargaining agreement for journalists. Moreover, the 
Court noted that article L 121-8 of the Intellectual Property Code stipulates that an author of a 
work which has been published in a newspaper or magazine reserves the right to reproduce and 
exploit his work in whatever form, provided that the reproduction or exploitation does not 
compete with that newspaper or magazine, and unless an agreement to the contrary has been 
concluded. 

The Court held that online publication and archiving on a server “cannot be considered an 
extension of the distribution on paper, particularly since the typographic layout and the 
presentation of an article in a publication corresponding to a current of ideas upheld by its 
author at the time the contract was concluded, disappear; readership is extended and the 
duration of publication is different.” Absent the express agreement of the employed journalists, 
the re-use of the journalists' articles on the Internet and on Minitel was prohibited. 

  

Germany 

Germany has produced some important case law on electronic rights as well. In 1997, the 
District Court of Hamburg decided that the use of photographic works in an annual CD-ROM 
compilation of news magazine Der Spiegel did not infringe the rights of freelance photographers. 
[8] The annual CD-ROM, which contained the full texts and illustrations of the printed volumes 
(not including advertisements), started to appear in the spring of 1993. No express permission 
for electronic uses had been granted by the photographers. According to FreeLens, an 
association of some 70 freelance news photographers, the licences previously granted by its 
members to Der Spiegel, either in oral or in written form, did not extend to re-uses on CD-
ROM. 

In this context two 'author-friendly' provisions of the German Copyright Act ('GCA') were of 
particular importance. Article 31(4) GCA declares null and void any obligation in respect of uses 
(i.e. any independent means of exploitation) that were unknown at the time a licence was 
granted. Obviously, under the rule of article 31 (4) the moment of knowledge of a novel use is 
crucial in determining the scope of a license. In 1982 the German Federal Supreme Court 
decided that television broadcasting was a known use since 1939. [9] The secondary exploitation 
of films on video was considered unknown in 1968 [10] , but a known use as from 1971 [11] . In 
respect of digital uses, the Court of Appeal of Duesseldorf held that the reproduction of musical 
works on digital media (CD, DAT, DCC) was still unknown in 1971. [12] 



Another import provision is Article 31(5) GCA, that codifies the so-called 'purpose-of-grant' rule 
('Zweckübertragungsregel'). Whenever the terms of a contract do not specifically enumerate the 
uses for which rights are granted, the author is deemed to have granted no more rights than are 
required by the purpose of the contract. 

Surprisingly, the Hamburg Court held for defendant Der Spiegel. The Court left open the 
question of whether re-use on CD-ROM constitutes an independent means of use for the 
purpose of article 31(4). According to the Court, at the time the licences were granted (in 1989 or 
later) CD-ROM was a known use, even if market success for the new medium came only later. 
Thus, the photographers could not invoke article 31(4). 

In interpreting the licences, the Court noted that the photographers had never previously 
objected to republication of their works in printed compilations, or in microfilm versions of the 
same. Accepting Der Spiegel's argument, the Court observed that the CD-ROM edition was 
merely a substitute for previous paper or microfilm editions. Thus, the licences were deemed to 
include the right to republish the photographs on CD-ROM. 

On appeal, the FreeLens decision was overturned. [13] The Court of Appeals considered that the 
CD-ROM, compared to the magazine, the bound volume and the microfilm, constituted a new 
independent means of exploitation. According to the Court, a CD-ROM allows for a more 
intensive use, and is not merely a new technique for transmission. Moreover, consumers perceive 
CD-ROM as a medium different from print or microfilm. A CD-ROM not only looks different, 
but, more importantly, has faster search capabilities; is more easily manageable; takes up less 
space; does not wear (out); and is easier to reproduce - digital data can be distributed directly 
over international networks such as the Internet. The Court further observed that, once an image 
has been digitised, further distribution without any loss of quality is possible, with obvious 
(negative) consequences for the rights of the authors. 

In another decision involving the rights of photographers, a daily newspaper and the editor of 
the newspaper's web site were ordered to stop publishing photos online without the 
photographer's permission. [14] Providing online access to photographs was held to be a 
technically and economically separate and independent form of exploitation. Therefore, a 
separate license for the use of the photographs on the Internet was required. According to the 
Court, no such permission was ever granted, either expressly or implicitly. The mere fact that the 
photographer had continued his business relationship with the publisher, without protesting, 
could not be taken to imply that he had agreed to the use of his works on the Internet. [15] 

In a case involving the unauthorised Internet use of an item broadcast on television, the Munich 
District Court [16] confirmed that such use constitutes an independent means of exploitation. 
No permission could be inferred from the production contract. Only television broadcast rights 
had been expressly granted; the contract did not contain any language to suggest that items might 
also be used in other media, such as the Internet. Even today, the Court continued, the 
possibility of watching television programmes on the Internet is very limited; only few television 
stations offer their programs online. 

There are several more German cases involving electronic rights, but in the framework of this 
article only one more will be mentioned briefly. In December 1999, the Court of Appeals of 
Cologne granted a temporary injunction against a service providing electronic press reviews via 
e-mail. The Court considered that electronic press reviews are far more harmful for copyright 
owners than their 'paper' equivalents. The use of computers providing direct access to 
information stored allows for a different and more rapid use of articles, as compared to press 



reviews in paper form. According to the Court, individual contributions put online can be freely 
used by anyone, and the circle of users is not as limited as is the case in respect of traditional 
press reviews. [17] 

  

The Netherlands 

A Dutch case pitting three prominent freelance journalists against De Volkskrant, publisher of a 
major daily newspaper, has attracted considerable attention. [18] For several years, De 
Volkskrant had posted a selection of articles from its printed version on its Internet web site, and 
had produced quarterly CD-ROM compilations containing all newspaper copy in full-text - 
without securing the journalists' permission. Were the rights of the journalists infringed? 

Unlike its neighbouring countries Germany and Belgium, Dutch law does not contain any 
'author-friendly' provisions dealing with publishing agreements or copyright contracts in general 
- with a single notable exception. The exception is article 2 of the Dutch Copyright Act ('DCA'). 
Article 2 (2) limits the scope of any transfer to such rights as are specifically mentioned in the 
contract, or are necessarily implied by the nature or purpose of the agreement. Even if the 
wording of this provision is similar to article 31 (5) of the German Copyright Act, controversy in 
Dutch legal doctrine persists as to whether the purpose-of-grant rule has effectively been 
codified in the Dutch Act. Whatever the eventual outcome of this debate, it is clear that article 2 
(2) calls for a restrictive interpretation of copyright transfers. 

In the De Volkskrant case, no rights had been transferred at all. Apart from the occasional letter, 
no contracts in writing were ever concluded between the journalists and the commissioning 
newspaper publisher. According to plaintiffs, the (implied) licenses granted by the journalists 
included only one-time print rights; no electronic uses were implied. 

The Amsterdam District Court held for the plaintiffs. According to the Court, the unauthorised 
republication of articles on CD-ROM and over the World Wide Web amounted to copyright 
infringement. Such electronic uses constitute restricted acts, subject to the right holders' prior 
authorisation. 

According to the Court, both the CD-ROM compilations and the web site differ substantially, 
qua content and lay-out, from the original printed version of the newspaper. In respect of the 
CD-ROM publication the Court observed “that the CD-ROM consists of a compilation of 
separate articles that appear in the newspaper, by which circumstance the cohesion which makes 
these articles a newspaper in the paper edition is lacking in the CD-ROM.” 

Similarly, the Court identified multiple differences between the De Volkskrant web site and its 
paper counterpart, e.g. the web site's hyperlinks and its global reach. The Court concluded that 
the CD-ROM and Internet versions of De Volkskrant are not simply extensions or substitutes of 
existing archival or documentary media. CD-ROM and web site constitute independent means of 
reproduction and communication to the public in different media, for which additional 
permissions must be secured. 

The Court then focused on the scope of the licences granted by the journalists. Did the print 
licences imply a right of electronic re-use? Tacitly applying the rule of article 2 (2), the Court 
rejected the principal argument put forward by De Volkskrant, that the journalists had implicitly 
granted permission for electronic uses, by submitting their articles for publication in the journal. 



In the 1980's, when the licences where initially granted, plaintiffs could not have foreseen their 
contributions would be included in a CD-ROM or web site. 

In sum, the Court held for the plaintiffs. Interestingly, the Court found infringement not only of 
the authors' pecuniary rights, but of their moral rights as well. The Court ruled that the authors' 
moral right of first publication ('droit de divulgation') effectively covers first publication in every 
separate (new) medium. In other words, the journalists had the moral right to decide over 
electronic republication. 

In a recent follow-up decision [19] involving the amount of compensation, the Amsterdam 
Court ordered De Volkskrant to pay 3 % of the journalists' annual honorarium for each initial 
year of web site republication, and 1,5 % for each subsequent year. For CD-ROM uses the 
percentages were set at 4 % and 2 % respectively. 

United States 

The much-publicised case of Tasini v. The New York Times e.a. [20] involved six freelance authors 
who had written articles for publication in The New York Times, Newsday and Sports 
Illustrated. The contents of these periodicals were then sold to companies for inclusion in their 
electronic databases, such as NEXIS. As a result, the articles became available to the public 
through electronic databases, and could be retrieved individually or in combination with other 
pieces originally published in different editions of the periodical or in different periodicals. 

Before the court of first instance, the Federal District Court, the publishers did not dispute that 
the authors owned the copyright in their individual works. Rather, they argued that the 
publishers owned the copyright in the 'collective works' that they produced, and were 
subsequently protected by the privilege, under section 201(c) of the U.S. Copyright Act ('USCA'), 
of “reproducing and distributing” the individual works in “any revision of that collective work”. 

According to Section 201 (c) USCA, “copyright in each separate contribution to a collective 
work is distinct from copyright in the collective work as a whole, and vests initially in the author 
of the contribution. In the absence of an express transfer of the copyright or of any rights under 
it, the owner of copyright in the collective work is presumed to have acquired only the privilege 
of reproducing and distributing the contribution as part of that particular collective work, any 
revision of that collective work, and any later collective work in the same series.” Section 101 
USCA defines 'collective work' as “a work, such as a periodical issue, anthology, or encyclopedia, 
in which a number of contributions, constituting separate and independent works in themselves, 
are assembled into a collective whole.” 

The District Court accepted the publishers' argument, and ruled in favour of the defendants. 
According to the Court, the electronic databases at hand were, indeed, simply 'revisions' of the 
individual periodical issues from which the articles had been taken. The Court of Appeals 
(Second Circuit) disagreed. The higher court held that the copyright law does not permit the 
publishers to licence individually copyrighted works for inclusion in electronic databases. The 
Court rejected the argument, embraced by the District Court, that each database constitutes a 
'revision' of the particular collective work in which each author's individual contribution first 
appeared. Each database comprises thousands or millions of individually retrievable articles 
taken from hundreds or thousands of periodicals. It can hardly be deemed a 'revision' of each 
edition of every periodical that it contains. In holding for the plaintiffs, the Court of Appeals 
emphasised that its decision focuses entirely on the facts of the case, i.e. a situation where no 
(express) transfer of copyrights had occurred. Thus, publishers and authors would be free to 



contract around the statutory framework. 

  

Conclusion 

“The seismic explosion of digitised information systems appears to drive myriad splinters into 
copyright contracting”. Professor Cornish's introductory words to the ALAI Conference in 
Montebello (1997) have proven to be prophetic. [21] Indeed, the digitalization of the information 
industry has had, and is still having, far-reaching consequences for the law of copyright contracts. 
In this process, media convergence plays an important role – a development already begun in 
analogue times, but progressing at a dazzling pace through the digitalization of the production, 
distribution and consumption of information products and services. The traditional borderlines 
between print publishing, sound recording, film production, broadcasting and so-called 'new 
media' are rapidly evaporating. 

As we have seen from the case law summarized in this article, Round 1 of the 'Electronic Rights 
War' has been won, quite convincingly, by the original authors of the works reused. All over the 
world courts seem to agree that, absent clear contractual language to the contrary, authors have 
granted only one-time, single-medium rights in their works, and have retained all rights in respect 
of any subsequent uses in new media. Even if courts (and market players) still appear to struggle 
with questions of rights valuation (what is the market value of web site republication, when web 
sites only rarely generate additional income?), the message the courts have delivered is clear: 
additional licenses, presumably for payment, are required - even in cases of works created under 
employment. Publishers or broadcasters that embark on 'digital adventures' without properly 
clearing electronic rights, run serious legal risks. 

However, the rights war is far from over. The court decisions discussed in this article have 
inspired media companies world-wide to redraft their standard publishing or production 
contracts in such a way as to secure electronic rights for the future. In many cases, revised 
standard contracts effectively strip the authors of their pecuniary rights entirely. More often than 
not, authors who do not wish to sign the amended agreements will no longer be commissioned 
for future work. 

Not surprisingly, this development is causing great anxiety among the authors and their 
representatives. Organisations of authors would prefer to draft model contracts bilaterally with 
organisations of publishers, broadcasters or producers, so as to achieve an equitable allocation of 
rights between the authors and their counterparts. From their part, publishers, broadcasters and 
producers might argue that in this emerging world of multimedia their 'mission' has become 
media-independent, and that it would be inefficient to leave rights for unknown uses with the 
authors. Producers would be forced to track down and negotiate with authors (or their heirs) 
each time a novel use would become reality. 

Perhaps the case law described in this article, and the contractual countermeasures it has 
provoked, might inspire both authors and producers (in the widest sense of the term) to rethink 
their future interrelationship, particularly in the light of the digital environment. Is the author of 
the future an independent creator, willing and able to market each 'slice' of the copyright 'cake' 
individually, or perhaps collectively? Is the publisher or broadcaster of the future truly capable of 
exploiting works 'in all media now known or to be developed in the future', as some particularly 
author-unfriendly contractual provision might have it? Will the future really bring us 'multimedia 
publishers', or will separate media-specific companies exploit rights in different media, much in 



the same way as in the past? 

Whatever the outcome of the ongoing 'rights war', and the interesting debates it inspires, much 
can be said in favour of harmonisation, both on the European and the international level, of 
existing statutory law governing copyright contracts. From country to country, there are 
astounding differences in the ways the copyright law deals with questions of contract formation 
and interpretation. In view of the ongoing process of globalisation of the information and 
entertainment markets, these divergences create additional unwanted complexities - problems 
exacerbated by the fuzzy state of private international law ruling conflicts of law. For the 
lawmakers of the world, much work still remains to be done. 

  

* * * * * 
 


