Buitenlandse kroniek

LARCIER

Kroniek van het Nederlandse
mediarecht 2006-2011

AW, Hins en G.A.L Schuijt

Deze kroniek beslaat een periode van bijna vijf
jaar: van eind mei 2006 tot begin mei 2011 In die
periode vonden twee belangrijke kabinetswisselingen
plaats. Kort nadat de vorige kroniek werd afgesloten
lkwam op 30 juni 2006 het kabinet Balkenende IT ten
val, dat steunde op een coalitic van CDA (christen-
democraten), VVD (rechtsliberalen) en D66 (sociaal-
liberalen). De bewindslieden van D66 stapten op,
nadat de Tweede Kamerfractie van D66 haar vertrou-
wen had opgezegd in de minister voor Vreemdelin-
genzaken. Ben rompkabinet Balkenende III schreef
vervroegde verkiezingen uit, die plaats vonden op
22 november 2006. Op basis van de uitslag daarvan
lewam op 22 februari 2007 het kabinet Balkenende
IV tot stand, bestaande nit CDA, PvdA (sociaalde-
mocraten) en ChristenUnie (christelijk-sociaal). Het
politieke roer ging om. Voor deze kroniek is relevant
dat het kabinet Balkenende IV veel positiever dacht
over de wenselijkheid van een sterke publieke omroep
dan zijn voorganger. Het kabinet heeft geregeerd rot
het voorjaar van 2010, toen interne meningsverschil-
len over een eventuele verlenging van de militaire
missie naar Afghanistan onoverbrugbaar bleken. Dit
keer waren het de bewindslieden van de PvdA die
opstapten. Br volgde een romplkabinet Balkenende V,
dat wederom vervroegde verkiezingen uitschreef.

Laatstgenoemde  Tweede  Kamerverkiezingen
vonden plaats op 9 juni 2010. De VVD won fors
en werd voor het cerst in haar bestaan de grootste
partij. Dat betekende dat deze partij de minister-
president mocht leveren. Grootste winnaar was
de rechts-populistische PVV van Geert Wilders.
Op 14 oktober 2010 is het huidige kabinet Rutte
beédigd. Dit is een minderheidskabinet van VVD en
CDA, met gedoogsteun van de PVV. Met name de
PVV zou graag zien dat de publieke omroep cen paar
koppen kleiner wordt gemaake en ook de VVD staac
kritisch tegenover een publieke financiering van de
media. Het roer ging voor de tweede keer om. Wel
is het zo dat het kabinet steunt op slechts 77 van
de 150 Tweede Kamerleden en de politicke basis
in de Berste Kamer is nog hachelijker. Dat dwingt
het kabinet bij allerlei onderwerpen steun te zocken
bij één of meer oppositiepartijen, die daar icts voor
terugverlangen. Een niet onbelangrijke minderheid
van het CDA heeft bovendien grote aarzelingen bij

(1) Zoals in de vorige kroniek besproken, was een
eerdere poging tot Grondwetsherziening in 2004
gestrand: zie G.A.L ScHulpr, «Kroniek van het Neder-
landse mediarecht 2001-2006», A&EM, 2006/3, 238-256.

de samenwerking met de PVV, die weigert de islam
als een normale godsdienst te erkennen. Voor een
consequent rechts beleid ontbreekt daarom de poli-
ticke ruimte. De politieke verschillen tussen het
kabinet Rutte en het centrumlinkse kabinet Balke-
nende IV zijn echeer evident.

In het overzicht dat hierna volgt besteden wij eerst
aandacht aan de bestuursrechtelijke wetgeving. De
nadruk ligt daarbij op de rechtspositie van mediabe-
drijven. Achtereenvolgens bespreken we de Grondwet,
de Mediawet, de Tijdelijke wet mediaconcentraties
en enkele bijzondere aspecten van het mediabeleid.
Daarna verschuiven we de aandacht naar ontwikkelin-
gen in het privaatrecht en het strafrecht. In dat tweede
gedeclte staar de individuele journalist centraal. Het
zal duidelijk worden dat de politieke besluitvorming
in Den Haag een belangrijke invioed heeft, maar niet
de enige factor is. Het Nederlandse mediarecht wordt
ook gestuurd door Europa. Het woord «Europa»
omvat zowel de FEuropese Unie als de Raad van
Europa. Besluiten die zijn gevallen in Brussel, Luxem-
burg en Straatsburg hebben onmiskenbaar een stempel
gedruke op de rechtsontwikkeling in Nederland.

I. Grondwetsherziening

In het coalitieakkoord van het vierde kabinet
Balkenende van 7 februari 2007 was afgesproken
dat een staatscommissic zou worden ingesteld om
advies uit te brengen over een herziening van de
Grondwet™. Na een advies van de Raad van State
over de precieze formulering van de opdracht, werd
de staatscommissie bij koninklijk besluit van 3 juli
2009 ingesteld. Voorzitter werd mevrouw W.M.E.
Thomassen, lid van de Hoge Raad en voorma-
lig rechter in het Buropese Hof voor de Rechten
van de Mens. Bén van de onderwerpen waarover de
commissie zou moeten adviseren was blijkens het
instellingsbesluit «de grondrechten in het digitale
tijdperk». In het eindrapport, dat op 11 november
2010 werd uitgebrache, zijn voorstellen te vinden
tot wijziging van het huidige art. 7 (vrijheid van
meningsuiting), art. 10 (eerbiediging van de per-
soonlijke levenssfeer) en art. 13 (brief-, telefoon- cn
telegraafgeheim) van de Grondwet®. Ben reeds lang

(2)  Het rapport van de Staatscommissic Grondwet is
digitaal gepubliceerd op www.rijksoverheid.nl. De web-
site www.staatscommissiegrondwet.nl bevat behalve de
tekst van het rapport ook veel achtergrondinformatie,
maar deze site zal op 1 december 2011 offline gaan.

287

2
£

urs & Media 2011

e

Au



Auteurs & Media 2011/3

Buitenlandse kroniek

gevoeld bezwaar is het gebruik van techniekafhanke-
lijke onderscheidingen, die niet op het internettijd-
perk zijn afgestemd. Zo bevat art. 7 verschillende
regiems voor «drukpers», «radio en televisie» en
«andere middelen». In art. 13 wordt gesproken van
communicatiemiddelen die grotendeels verdrongen
zijn door nieuwe elektronische technieken.

Voor deze kronick is vooral het voorstel van de
staatscomnmissie inzake art. 7 van de Grondwet van
belang. De commissie stelt de volgende tekst voor:

«1. Niemand heeftr voorafgaand verlof nodig om
gedachten en meningen te openbaven bebondens ieders ver-
antwoordelijkheid volgens de e,

2. Het ontvangen van informatie is vrif, behoudens
beperkingen bij de wer gesteld.

3. De overheid eerbiedigt de pluriformiteit van de
media».

Ten opzichte van de huidige Grondwet zijn er
drie belangrijke verschillen. Deze verschillen hebben
betrekking op de bescherming van handelsreclame,
de ontvangstyrijheid en de pluriformiteit®.

Wat betreft handelsreclame bepaalt het huidige
art. 7 vierde lid van de Grondwet dat deze catego-
rie geheel buiten de reikwijdte van het artikel valt.
Deze algemene uitsluiting komt in het voorstel van
de commissie te vervallen. De commissie is echter
verdeeld. Drie van de tien leden delen het stand-
punt dat een volledige uitsluiting te ver gaat, maar
vinden dat aan handelsreclame minder bescherming
toekomt dan aan andere uitingen. Volgens hen zou
de Grondwet moeten bepalen dat handelsreclame
vrij is «behoudens bij of krachtens de wet te stellen
beperkingen». Daarmee zou de formele wetgever de
bevoegdheid krijgen regelgevende taken ten aanzien
van handelsreclame te delegeren aan lagere organen.
Bovendien zou het verbod van voorafgaand verlof
niet van toepassing zijn.

‘Nieuw is verder de vermelding van de ont-
vangstvrijheid. Twee leden van de commissie vin-
den dat ook het recht om actief op zoek te gaan naar
informatie moet worden gewaarborgd. Zij stellen
voor aan de tekst van het tweede lid toe te voegen:
«Bij of krachtens de wet kan het recht om inlich-
tingen te vergaren worden beperkt.» De derde ver-
nieuwing betreft de pluriformiteit van de media,
waaronder de huidige Grondwet zwijgt. Het woord
«eerbiedigt» in het derde lid is blijkens de roelich-
ting van de commissie bewust gekozen. Binnen de
commissie bleek men verschillend te denken over de
wenselijkheid van een actief optreden door de over-

(3) L.EM. VERHEY, «Grondrechten in het digitale
tijdperk: driemaal is scheepsrecht?», Tijdschrift voor Con-
stitutioneel Recht 2011/2, pp. 152-167 en B.]. Koors,
«Digitale grondrechten en de Staatscommissie: op zoek
naar de kerns, Tijdschrift voor Constitutioneel Rechr 201112,
pp. 168-185.

heid ter bevordering van de pluriformiteit. Daarom
heeft de commissie afgezien van het opnemen van
een plicht tot overheidsinterventie. Ben voordeel van
deze keuze is dat bestaande waarborgen tegen vrij-
heidsbeperkingen niet onder valse voorwendselen
kunnen worden uitgehold. Nadeel is dat het voor-
gestelde derde lid weinig toegevoegde waarde heeft.

De grote vraag is natuurlijk wat er nu gaat
gebeuren. Politici maakten geen deel uit van de
commissie. Her vierde kabinet Balkenende heeft
gekozen voor een commissie die vooral bestond uit
hoogleraren staatsrecht, vanuit de gedachee dat het
minder gepast is dat de politick zichzelf adviseert.
Ben praktisch gevolg is dat politici hun handen vrij
hebben gehouden®. Eerst zal een kabinetsreactie
moeten worden opgesteld. Bij brief van 15 febru-
ari 2011 heeft de minister van Binnenlandse Zaken
en Koninkrijksrelaties aan de Tweede Kamer laten
weten dat de gebruikelijke termijn van drie maan-
den niet is gehaald, mede als gevolg van de veelom-
vattendheid van het advies®. Als de Tweede Kamer
in grote lijnen akkoord gaat met het kabinetsstand-
punt, zullen wetsvoorstellen moeten worden inge-
diend en door beide Kamers met gewone meerder-
heid moeten worden aangenomen. Daarna volgen
nieuwe verkiezingen en de indiening van wetsvoor-
stellen in tweede lezing. Beide Kamers moeten deze
met een meerderheid van twee derden van het aantal
uitgebrachte stemmen aannemen. Met andere woor-
den: de procedure kan nog jaren duren.

II. Algehele herziening
van de Mediawet

In de vorige kroniek kon nog net vermeld wor-
den dat het tweede kabinet Balkenende op 24 mei
2006 een wetsvoorstel indiende voor een nieuwe
Mediawet. Wetsvoorstel 30571 beoogde een com-
plete reorganisatie van de publieke omroep, die zou
worden omgedoopt tot «publieke mediadiensts.
Een jaar eerder had het kabinet daarvoor de contou-
ren geschetst. Dat was gebeurd in de beleidsnota
«Met het oog op morgen... De publieke omroep
na 2008». Politiek gevoelig waren de voorstellen
tot het opheffen van de culturele omroep «Neder-
landse Programma Stichting» en het vergroten van
de macht van de Raad van Bestuur van de Neder-
landse Omroep Stichting. Belangrijk was verder

(4)  G. BooGaaRrDp, «Staatscommiuissie Grondwet: sche-
pen in de nacht?», Tijdschrift voor Constitutioneel Recht
2011/2, pp. 112-121.

(5)  Kamerstukken 11, 2010/11, 31570, nr. 19.

288 LARCIER




Buitenlandse kroniek

LARCIER

dat de publieke omroep actief zou kunnen worden
op het terrein van nieuwe elektronische media. In
beginsel zou de publieke omroep zelf mogen bepalen
hoe men het publiek wil bereiken. Dat zou kunnen
via algemene zenders, maar ook via gespecialiseerde
themakanalen op de kabel en internetdiensten. De
overheid zou echter controle houden via de goedkeu-
ring van het vijfjaarlijkse beleidsplan en het sluiten
van een prestatieovereenkomst©,

Het kabinet streefde ernaar de wet begin 2007 in
het Staatsblad ve publiceren, waarna de inwerkingtre-
ding zou volgen in september 2008. Door de val van
het kabinet op 29 juni 2006 viel die ambitieuze plan-
ning in het water. De verantwoordelijke staatssecreta-
ris was lid van D66 en juist de bewindslieden van die
partij waren collectief opgestapt. Het rompkabinet
Balkenende IIT zou er nooit in slagen het wetsvoorstel
succesvol door de Tweede Kamer te loodsen, want de
fracties van CDA en VVD dachten zeer verschillend
over de gewenste taak en organisatie vah de publieke
omroep. Zij wilden-het resultaar van de vervroegde
vetkiezingen afwachten om te bezien of zij daarna
meer van hun doelstellingen zouden kunnen berei-
ken. Op 31 augustus 2006 besloot de Tweede Kamer
daarom de behandeling van wetsvoorstel 30571 aan
te houden. In een brief van 22 september 2006 zette
de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
die de zorg voor het mediabeleid van de opgestapte
staatssecretaris had overgenomen, uiteen hoe zij wilde
handelen in de tussenliggende periode®.

Zoals gezegd, steunde het nieuwe kabinet Bal-
kenende IV op een coalitie van christendemocraten
(CDA) en sociaaldemocraten (PvdA), aangevuld met
de kleine Christen-Unie. De reches-liberale VVD
kwam in de oppositie. Bij de kabinetsformatie werd
afgesproken dat wetsvoorstel 30571 zou worden ver-
vangen door een nieuw wetsvoorstel, waarin hoofd- en
neventaken van de publieke omroep «toekomstgericht
worden herijke»®. Het taalgebruik van politici is wel
vaker een beetje zonderling. Op 25 februari 2008
diende de regering inderdaad een nieuw wetsvoorstel
in onder gelijktijdige increkking van het oude voor-
stel®. Toch was niet alle energie die wetgevingsjuris-
ten in het eerdere wetsvoorstel hadden gestoken voor
niets geweest. Sommige teksten zijn letterlijk overge-
nomen. Na een redelijk vlotte behandeling in het par-
lement haalde het voorstel eind december 2008 het
Staatsblad. De officiéle naam luidt «Mediawet 2008».
De meeste artikelen zijn in werking getreden op
1 januari 2009, tegelijk met een algemene maatregel

(6)  Kamermukken 11, 2005/06, 30571, nrs. 1-3,
(7Y Kamerstukken 11, 2006/07, 30571, nr. S.

(8)  Kamerstukken 11, 2006/07, 30891, nr. 4, p. 31.
(9 Kamerstukken 11, 2007/08, 31356, nrs. 1-3.

289

van bestuur (Mediabesluit 2008) en een minisceriéle
regeling (Mediaregeling 2008)9.

Wat brache de Mediawet 2008 voor nieuws?
Het meest principi€le element is de uitbreiding van
de taak van de publicke omroep. Volgens de memo-
rie van toelichting behoren themakanalen, websites
en audiovisuele diensten zoals «Ultzending gemist»
onlosmakelijk bij de publieke taak. Het onderscheid
tussen hoofdtaken en neventaken is daarom verval-
len. Eens in de vijf jaar moet de stichting Nederlandse
Publieke Omroep cen plan indienen voor het torale
aanbod van de «publieke mediadienst». De minister
van Onderwijs moct het plan goedkeuren, waarna een
prestaticovereenkomst wordt gesloten. Een tweede
doelstelling van de wet is het versoepelen van de
regels inzake reclame en sponsoring. Daarmee is een
concurrentienadeel weggenomen dat Nederlandse
commerciéle omroepen ondervonden ten opzichte van
zenders die vanuit Luxemburg opereren. Tenslotte
bevat de wet nieuwe regels inzake het programma-
pakket op de kabel, bestuurlijke handhaving en het
bestrijden van haatzaaiende uitingen. De bepalingen
over haat zaaien echter nooit in werking getreden,
omdat de Eerste Kamer tot de conclusie kwam dat
zij te absoluut waren geformuleerd en in strijd waren
met art. 10 EVRM. Omdat de Eerste Kamer geen
recht van amendement heeft, leiden deze gebrekkige
bepalingen nu een slapend bestaan. Alleen een nieuwe
wet kan ze laten vervallen®?.

III. Salami-tactiek

Bij de indiening van het wetsvoorstel dat zou
leiden tot de Mediawet 2008, kondigde de regering
al aan dat dit maar een eerste stap was. Er zouden
meer wetswijzigingen volgen. De regering achtte
het wenselijk de hoeveelheid zendtijd en de finan-
ciéle vergoeding voor publieke omroepverenigin-
gen nauwkeurig te koppelen aan het aantal leden.
In plaats van de bestaande ruwe tweedeling tussen
A-omroepen en B-omroepen zou er een glijdende
schaal moeten komen. Een tweede wetswijziging
was nodig in verband met de EU Richtlijn Audio-
visuele Mediadiensten van 11 december 2007, die
uiterlijk op 19 december 2009 in Nederlands recht
moest worden omgezet. De Raad van State was kri-
tisch over het plan de herziening van de Mediawet
in drie stukken te hakken, maar de regering heeft
dit advies genegeerd®®. Omdat de toekomstige

(10) Staatsblad 2008, 583-585 en Staatscourant 2008,
252, p. 43)

(11) Zie de Nota van toelichting bij het koninklijk
besluit van 29 december 2008 tot vaststelling van de
datum van inwerkingtreding, Staatiblad 2008, 585.

(12) Kamerstukben 11, 2007/08, 31356, nr. 4.

Auteurs & Media 2011/3



Aureurs & Media 2011/3

Buitenlandse kroniek

Mediawet onder meer betrekking zou hebben op
audiovisuele internetdiensten leek het de regering
verstandig eerst het begrippenapparaat goed te rege-
len. Het wetsvoorstel inzake de interne organisatie
van de publicke mediadienst («Erkenningswet») en
het wetsvoorstel inzake de Richelijn Audiovisuele
Mediadiensten («Implementatiewet») konden dan
wijzigingen aanbrengen in de Mediawet 2008.

IV. Organisatie
van de publieke mediadienst

Bij Koninklijke boodschap van 8 december
2008 — enkele dagen voor de totstandkoming van de
Mediawet 2008 — diende de regering het wetsvoor-
stel in voor de Erkenningswet™. Op het moment
van indiening was het een «novelle», een voorstel
tot wijziging van een wet die nog niet bestaat. Zoals
gezegd, beoogde de ontwerp-Erkenningswet het
onderscheid tussen A- en B- omroepen te vervan-
gen door een glijdende schaal. De glijdende schaal
is als volgt vorm gegeven. Boven het minimale
ledental van 150 000 krijgt een omroepvereniging
voor ieder extra lid meer zendtijd en meer geld. Dat
gaat door tot een bovengrens van 400 000 leden.
Aspirant-omroepen kunnen een «voorlopige» erken-
ning krijgen als zij minimaal 50 000 leden hebben.
Voorwaarde is dat zij een specifieke achterban verte-
genwoordigen en naar verwachting een toegevoegde
waarde zullen hebben. Om de nieuwe regels toe te
kunnen passen op de concessieperiode. 2010-2015
moest de wet voor 1 augustus 2009 in werking
treden. Dat is gelukt. De Tweede Kamer nam het
voorstel aan op 26 maart 2009, de Eerste Kamer op
30 juni 2009. De artikelen die betrekking hadden
op de erkenning van verenigingen traden in wer-
king op 17 juli 2009%. Dat gold echter niet voor
de bepalingen die een scheiding aanbrachten tus-
sen het bestuurlijke codrdinatieorgaan Nederlandse
Publieke Omroep (NPO) en het omroepbedrijf
Nederlandse Omroep Stichting (NOS). Deze traden
pas in werking op 1 september 2010, het begin van
de nieuwe concessieperiode”,

Op basis van de Erkenningswet heeft de minis-
ter van Onderwijs op 4 november 2009 de aspirant-
omroepen «Wakker Nederland» en «Powned» een
voorlopige erkenning gegeven. Daardoor maken zij
sedert 1 september 2010 deel uit van de publieke
mediadienst. Beide nieuwkomers hebben een meer

(13) Kamerstukken I, 2008/09, 31804, nrs. 1-4. Een
kritisch commentaar op dit wetsvoorstel gaf R. Chavannes,
«Waar is de nitgang?», Mediaforum 2009-2, p. 41.

(14) Staatsblad 2009, 300 en 301,

(15) Staatsblad 2009, 528,

of minder rechtse signatuur. De omroep voor senio-
ren Max had in de periode 2005-2010 een voor-
lopige erkenning gehad en kreeg een definitieve
erkenning voor de periode 2010-2015. Het Com-
missariaat voor de Media had vastgesteld dat Max op
de peildatum van 1 april 2009 de grens van 150.000
leden ruimschoots had gehaald. Bovendien stelde de
minister op basis van diverse adviezen vast dat Max
voldeed aan de kwalitatieve criteria van de Erken-
ningswet, Dat laatste was niet het geval bij de eco-
logische omroep Llink, die de afgelopen vijf jaar
eveneens met een voorlopige erkenning had gefunc-
tioneerd. Llink was er volgens de wettelijke advi-""
seurs niet in geslaagd een toegevoegde waarde voor
het publieke bestel te leveren. De minister schreef
daarom dat hij voornemens was aan deze vereni-
ging geen definitieve erkenning te verlenen. Enkele
weken later besloot hij inderdaad de aanvraag af te
wijzen, welk besluit bij de rechter in stand bleef',

V. Omzetting van EU Richtlijn
Audiovisuele Mediadiensten

Op 19 december 2009 moest de EU-richtlijn
Audiovisuele Mediadiensten in nationale wetgeving
zijn omgezet. Dat is op het nippertje gelukt. Een
daartoe strekkend wetsvoorstel tot wijziging van de
Mediawet, ingediend op 27 februari 2009, bereikte
op 18 december 2009 het Staatsblad. Krachtens een
Koninklijk Besluit trad de wet de volgende dag in
werking®”. Het Commissatiaat voor de Media moet
nu controleren of non-lineaire televisie - televi-
sie waarbij de kijker het ‘moment van uitzending
bepaalt — aan Buropese minimumeisen voldoet.

Niet alle websites die videobeelden aanbieden
vallen onder dit toezicht. Er moet sprake zijn van
een massamedium, waarbij de consument kan vol-
staan met standaardapparatuur. Verder moet het
aanbieden van video het hoofddoel zijn. Een illu-
strerend filmpje op de site van een dagblad is geen
audiovisuele mediadienst in de zin van de richtlijn.
Tenslotte is belangrijk dat de aanbieder redactio-
nele verantwoordelijkheid uitoefent. Dat betekent
dat hij zowel invloed moet kunnen uitoefenen op de
presentatie en organisatie als op de selectie van de
inhoud. Op grond van art. 3.29 Mediawet moeten
aanbieders zich melden bij het Commissariaat voor
de Media, dat vervolgens zal beslissen of de desbe-
treffende dienst inderdaad onder de Mediawet valt.

(16) Rb Amsterdam 26 maart 2010, LJN BLIS14 (Ver-
eniging Llink 1. minister van OCW) en Rb Amsterdam

28 april 2011, LN BQ3068 (Vereniging Liink t. minister
van OCW).

(17) Stbh. 552 en 553.

290 LARCIER




Buitenlandse ktomek‘

LARCIER

In december 2010 heeft het Commissariaat cen con-
ceptbeleidsregel gepubliceerd waarin de criteria zijn
uitgewerkt op basis waarvan het Commissariaat zal
bepalen of sprake is van een onder zijn toezicht val-
lende commerciéle mediadienst op aanvraag”®.

Bij de parlementaire behandeling van dit wets-
voorstel is uitvoerig gedebatteerd of voorafgaand toe-
Licht door het Commissariaat in overeenstemming is
met de grondwettelijke vrijheid van meningsuiting.
Zijn mediadiensten op aanvraag gelijk te stellen met
«televisie» in de zin van art. 7, tweede lid, van de
Grondwet? Die bepaling verbiedt voorafgaand toe-
zicht op de inhoud van afzonderlijke programma’s,
maar sluit een vergunningenstelsel niet uit. Een pro-
bleem ontstaat echter wanneer de mediadiensten op
aanvraag worden beschouwd als «een ander middel
van bekendmaking» dan radio of televisie. Art. 7 van
de Grondwet verbiedt in dat geval vergunningen-
stelsels die betrekking hebben op de inhoud. In het
verleden heeft de Tweede Kamer diverse keren uit-
gesproken dat de beperkte uitingsvrijheid volgens
art. 7, tweede lid, van de Grondwet alleen van toe-
passing is op traditionele radio en televisie. Media-
diensten op aanvraag zouden vallen onder het ecrste
of derde 1id®?. Bij een eerdere poging om art. 7 van
de Grondwet te moderniseren stelde de regering zich
in het vergaderjaar 2000/01 op hetzelfde standpunt.

Bij deze uitleg zouden sommige bepalingen
van het wetsvoorstel ongrondwettig zijn. Een motie
van de VVD en de PVV stelde voor dat de Tweede
Kamer nogmaals zou uitspreken dat mediadien-
sten op aanvraag geen gewone televisie zijn en dus
niet vallen onder art. 7, tweede lid, van de Grond-
wet. Die motie is echter op 30 juni 2009 verwor-
pen, omdat de regeringspartijen het wetsvoorstel
niet wilden afwijzen. Zolang de Nederlandse rechter
geen wetten aan de Grondwet mag toetsen, heeft de
wetgever het laatste woord®”.

VI. Persbeleid

De geschreven pers kijkt van oudsher argwa-
nend naar de concurrentie die zij ondervinde van de
publicke omroep die door de Staat financieel wordt
gesteund. Uitgevers van kranten en tijdschriften
roepen de overheid op twee dingen te doen: ver-
bied de publieke omroep activiteiten te verrichten

(18) Gepubliceerd op www.cvdm.nl.

(19) Kamerstukken 11, 1983/84, 18035, nrs. 23 en 70 en
Kamerstubben 11, 1983/84, 17370, nrs. 14 en 15.

(20) Kamerstukken 11, 2008/09, 31876, nr. 17.

(21) Kamerstukken 11, 2006/07, 29692, nr. 15, pp. 5-6.
(22) Beleidsbrief ontheffing programmatitel publieke
omtoep van 19 februari 2008, alsmede de beleidsbrief

291

waardoor wij schade lijden (reclame uitzenden, tijd-
schriften uitgeven, websites exploiteren) of maak het
mogelijk dat wij in samenwerking met de publieke
omroep geld verdienen. Tot 2008 waren de moge-
lijkheden voor publiek-private samenwerking in
de omroep zeer beperke. In een brief aan de Tweede
Kamer van 6 oktober 2006 kondigde het derde kabi-
net Balkenende echter een liberalisering aan®. Zo
zou het mogelijk moeten worden dat een publieke
omroepinstelling samenwerkt met de redactie van
cen krant en dat tot uitdrukking brengt in de titel
van een programma («Volkskrant-TV»). Een plei-
dooi daarvoor was gehouden in een onderzoeksrap-
port van de Universiteit van U trecht. Op 19 februari
2008 heeft ook het Commissariaat voor de Media
zijn beleid op dit punt versoepeld®?.

De minister van Onderwijs uit het vierde kabi-
net-Balkenende schreef op 14 november 2008 een
brief aan de Tweede Kamer over het persbeleid,
waarin hij aandacht besteedde aan de regelgeving,
de steunverlening door het Stimuleringsfonds voor
de pers en het bevorderen van zelfregulering. De
minister wilde de mogelijkheden om steun te ver-
lenen aan de pers verruimen. Ook gratis dagbladen
zouden gesteund moeten kunnen worden. De brief
is door de Tweede Kamer besproken in een algemeen
overleg op 18 december 2008. De Kamer nam een
motie aan waarin de regering werd gevraagd een
tijdelijke adviescommissie voor het persbeleid in te
stellen®. Die commissie is er inderdaad gekomen in
de vorm van de Tijdelijke Commissie Innovatie en
Toekomst Pers (Commissie-Brinkman). Op 23 juni
2009 bracht deze commissie haar rapport uit. Eén
van de aanbevelingen van de commissie was dat de
stichting Nederlandse Publieke Omroep tegen rede-
lijke condities videomateriaal zou mocten leveren
voor websites van derden die primair gericht zijn op
het verschaffen van journalistieke informatic®?.

VII. Staatssteun
en concurrentievervalsing

Op 27 april 2010 zond de staatssecretaris van
Onderwijs een notitie aan de Tweede Kamer over het
overleg dat de regering gevoerd had met de Europese
Commissie inzake de publieke omroep. De staatssecre-
caris schreef dat de Commissie op 18 (lees: 26) janu-

publiek-private samenwerking van 4 maart 2008, gepu-
bliceerd op www.cvdm.nl.

(23) Kamerstukken 11, 2008/09, 31777, ars. 1 en 6.

(24) Adviesrapport Tijdelijke Commissie Innovatie en
Toekomst Pers, «De volgende editie», p. 9. Te vinden op
hetp://vorige. nre.nl/multimedia/archive/00232/TCITP_
rapport_23-06_23245 la.pdf.

Auteurs & Media 201173



Auteurs & Media 2011/3

Buitenlandse kroniek

ari 2010 een positief besluit heeft genomen over de
verenigbaarheid van de Mediawet met de EU-regels
inzake staatssteun. De staatssecretaris ging vervol-
gens in op de Omroepmededeling van de Commissie
wit 2009, het concessiebeleidsplan van de stichting
Nederlandse Publieke Omroep, de prestatieovereen-
komst met deze stichting en de komst van nieuwe
mediadiensten. In de brief werd ook aandacht besteed
aan een procedure die de Nederlandse regering had

aangespannen bij het Gerecht van de Europese Unie®.

Laatstgenoemde procedure had betrekking op een
beschikking van de Buropese Commissie van 22 juni
2006, inhoudende dat de publieke omroep NOS een
subsidie van 76 miljoen euro voor bijzondere doelein-
den moest terugbetalen aan de staat. Enkele maanden
later werd het beroep tegen deze beschikking afgewe-
zen. Het Gerecht oordeelde dat de betalingen aan de
NOS moesten worden aangemerkt als «staatssteun»,
dat het geen bestaande steun betrof en dat sprake
was van overcompensatie®®. Minstens zo belangrijk
is echter het positieve besluit van de Commissie van
26 januari 2010 en de toezeggingen die de Neder-
landse regering heeft gedaan om de Commissie tot dit
besluit te brengen. De toezeggingen zouden een grote
rol gaan spelen in het juridische gevecht rond de the-
makanalen van de publieke omroep.

Commerciéle uitgevers vinden dat de publieke
omiroep te veel vrijheid heeft bij het verzorgen van
themakanalen op het internet en de kabel. Volgens
hen wordt de markt voor private initiatieven op die
manier bedorven. Onder het regiem van de oude
Mediawet en het oude Mediabesluit, geldend rtot
1 januari 2009, werden themakanalen behandeld als
een «neventaak». Zij waren alleen toegestaan na goed-
keuring van de minister van Onderwijs en in bepaalde
gevallen na goedkeuring van het Commissariaat voor
de Media. In de Mediawet 2008 is het begrip «neven-
taak» vervallen, maar de minister van Onderwijs heeft
nog steeds een vetorecht. Themakanalen moeten vol-
gens art. 2.20 van de Mediawet worden vermeld-in
het concessiebeleidsplan van de Nederlandse Publieke
Omroep en op grond van art. 2.21 behoeft dit onder-
deel de instemming van de minister van Onderwijs.

De vraag is nu in hoeverre de minister van
Onderwijs een «ex ante markttoets» moet uitvoe-
ren alvorens in te stemmen met een themakanaal.
In een procedure over een goedkeuringsbesluit van
het Commissariaat voor de Media uit 2007 heeft de
Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State

(25) Kamerstukken 11, 2009/10, 21501-34, nr. 142.

(26) Gerecht EU 16 december 2010, gevoegde zaken
TL231/06 en T-237/06, Nederland en NOS t. Commissie,
heep://euria.curopa.eu.

(27) ABRVS 13 oktober 2010, LJN: BO0270. Zie ook
JB 2010, 256 en Mediaforum 2011-2, nr. 6 m.nt. S.A. de
Vries.

292 LARCIER

op 13 oktober 2010 geoordeeld dat het Commuissa-
riaat een ex ante toets ten onrechte achterwege had
gelaten. Van belang achtte de Afdeling dat de Neder-
Jandse regering tegenover de Europese Commissie
had toegezegd een dergelijke toets bij wet te zullen
voorschrijven, waarna de Commissie op 26 januari
2010 heeft besloten geen procedure tegen Nederland
te zullen voeren. De Afdeling verwees naar het begin-
sel van gemeenschapstrouw, neergelegd in art. 10
(oud) van het EG-verdrag. Belofte maakt schuld®”.,

De uitspraak van de Afdeling was een belangtijke
vingerwijzing voor de rechtbank Amsterdam, die op |
24 december 2010 moest oordelen over een instem-
ming op grond van art. 2.21 van de huidige Mediawet.
De rechtbank concludeert. dat het louter doorlopen
van een uniforme voorbereidingsprocedure volgens de
Algemene wet bestuurstecht nog geen ex ante markt-
toets oplevert. Het besluit van de minister om de des-
betreffende themakanalen toe te staan is daarom ver-
nietigd. Wel heeft de rechtbank de publieke omroep
toegestaan de exploitatie van de betwiste themakana-
len voort te zetten tot 1 september 2011%Y,

VIII. De agenda
van het kabinet Rutte

Had het vierde kabinet Balkenende sympathie
voor een sterke publieke mediadienst, bij het kabi-
net Rutte ligt dat anders. De politieke uitgangspun-
ten zijn neergelegd in het regeerakkoord van VVD
en CDA, en in het gedoogakkoord van VVD, CDA
en PVV. In het regeerakkoord is te lezen: «The-
makanalen worden alleen uit de eigen middelen
van omroepen gefinancierd». Met andere woorden,
staatssteun is uit den boze. Ook stelt het regeerak-
koord: «Er wordt bezuinigd op de publicke omroep
zonder de kwaliteit aan te tasten. Indien hierdoor het
aanbod verschraalt vervalt er een televisienet.» Het
gedoogakkoord van VVD, PVV en CDA voegt daar-
aan toe dat per 1 januari 2013 een nieuwe Mediawet
van kracht zal worden®. In een brief van 3 decem-
ber 2010 heeft de minister van Onderwijs de Tweede
Kamer geinformeerd over de nadere invulling. De
rijksbijdrage aan de publieke omroep zal vanaf 2013
stapsgewijs worden verlaagd. In samenhang daarmee
zal het kabinet fusies binnen de publieke omroep
stimuleren en zo nodig afdwingen®®.

(28) Rb. Amsterdam 24 december 2010, LJ/N: BO8591
en Mediaforum 2011-2, nr. 5 nunt. 8.A. de Vries onder
nr. 6.

(29) Kamerstukken 11, 2010/11, 32417, nr. 15, p. 32 en
pp. 87-88.

(30) Kamerstukben 11, 2010711, 32500 VIII, nr. 80.



Buitenlandse kroniek

LARCIER

Misschien wordt de soep echeer nict zo heet
gegeten. De brief is besproken in een wetgevings-
overleg van de Tweede Kamer op 13 december
2010, waarbij een aantal moties is ingediend. Enkele
daarvan zijn aangenomen, omdat het CDA met de
oppositie meestemde. Principieel de belangrijkste
is cen motie-Van Dam (PvdA), die de regering ver-
soekt «uit te gaan van een publieke omroep die met
cen breed aanbod het bereiken van een breed publiek
nastreeft». Bedoeling van de motie is, zo lichtte de
indiener toe, te voorkomen dat de VVD-agenda gaat
domineren. De VVD is voorstander van een smalle
publieke omroep die zich concentreert op program-
ma’s die niet door commerciéle bedrijven worden
aangeboden®?.

IX. Tijdelijke wet
mediaconcentraties

In de vorige kroniek is beschreven dat het
rweede kabinet Balkenende eind 2004 de tijd rijp
achtte voor een specifieke concentratieregeling voor
de dagbladmarkt. Het daartoe strekkende wets-
voorstel werd bij de Tweede Kamer ingediend op
28 december 2006. Dit is de Tijdelijke wet media-
concentraties geworden, die in werking trad op
13 juni 2007. Op dezelfde dag trad een algemene
maatregel van bestuur in werking die de gebrui-
kersmarkten voor dagbladen, televisie en radio defi-
nieerde®?. De Tijdelijke wet bevatte een aanscher-
ping van de Mededingingswet, die de Nederlandse
Mededingingsautoriteit NMa de bevoegdheid geeft
toezicht te houden op fusies en overnames in het
algemeen.

Kern van de Tijdelijke wet was dat het dagblad-
uitgevers verboden werd via fusies en overnames een
groter marktaandeel te verwerven dan 35% van de
lezersmarke. Daarnaast gold de regel dat een fusie of
overname niet mocht leiden tot een groter markt-
aandeel dan 90% van de gecombincerde markten
voor dagbladen, radio en televisie (totaal 300%). Het
marktaandeel bij dagbladen werd bepaald door de
oplage, het marktaandeel bij televisie en radio door
de kijk- en luistertijd. Hoewel de NMa de beslis-
singen nam, kreeg het Commissariaat voor de Media
cen adviserende rol. Deze adviserende rol had alleen
betrekking op de berekening van het marktaandeel.

(31) Kamerstukben 11, 2010/11, 32500 VIII, nrs. 99 en
132, Handelingen 11, 2010/11, 16 december 2010.

(32) Wet van 16 mei 2007, $tb. 2007, 204. De algemene
muaatregel van bestuur is gepubliceerd in S76. 2007, 205,
(33) Brief minister van Onderwijs over het rapport

van de Commisie-Brinkman, Kamerstukken 11, 2009/10,
31777, ar. 18.

Een kwalitatieve beoordeling van eventuele schade
voor de pluriformiteit van het informaticaanbod was
niet aan de orde. Bij de invoering van de Tijdelijke
wet werd ook de Mediawet gewijzigd. Bestaande
belemmeringen tegen «cross media~ownership»
werden geschrapt.

De Tijdelijke wet mediaconcentraties zou in
beginsel vervallen op 1 januari 2010, maar bij
koninklijk besluit kon de regering een later cijd-
stip aanwijzen. Aan het eind van 2009 rees de
vraag of van die mogelijkheid gebruik moest wor-
den gemaakt, De commissie-Brinkman, hierboven
al genoemd, had in haar rapport over de toekomst
van de pers geadviseerd dat niet te doen. De PvdA-
ministet voor Onderwijs vond een verlenging wel
wenselijk®?. Ben meerderheid van de Tweede Kamer
was het echter met de commissie-Brinkman eens.
Op 8 december 2009 nam de Kamer een motie aan
die ervoor pleitte de wet niet te verlengen of in ieder
geval te versoepelen. Het kabinet besloot daarop
het eerste deel van de motie niet uit te voeren. Bij
koninklijk besluit van 21 december 2009 werd de
geldigheid van de Tijdelijke wet mediaconcentraties
verlengd rot 1 januari 20129, Naar de wenselijk-
heid van versoepeling zou het kabinet onderzoek
doen®”.

Het huidige kabinet Rutte, dat op 14 oktober
2010 werd beédigd, had weinig bedenkrtijd nodig.
De Tijdelijke wet mediaconcentraties is per 1 januari
2011 buiten werking getreden. Het kabinet vond de
tijdelijke wet overbodig en schadelijk voor de inno-
vatie. De vervroeging van het tijdstip is vastgelegd
in een koninklijk besluit van 16 december 201069

X. Etherfrequenties

~ Op 26 mei 2003 is op grond van de Telecom-
municatiewet een aantal vergunningen verleend
voor het gebruik van etherfrequenties voor commer-
ciéle radio. Zij hadden een looptijd van acht jaar en
drie maanden. Op die grondslag heeft een commer-
cieel radiobestel gefunctioneerd, dat in beginsel op
1 september 2011 ten einde zou komen. Moest er
nu een nieuwe vergelijkende toets plaats vinden voor
de verdeling van de FM- en de AM-frequenties? Een
complicatie is dat in de komende jaren een digitali-
sering van de distributie plaats zal vinden, waardoor
de ether efficiénter kan worden gebruike. Dat bete-

(34) Stb. 2009, 603.

(35) Kamerstukken 11, 2009/10, 32123 VIIL, nrs. 74,93
en 106. Ben verslag van dit onderzock is aan de Tweede
Kamer aangeboden op 21 juni 2010, Kamerstukken 11,
2009/10, 32123 VIII, nr, 136.

(36) Sth, 2010, 835.

293

Aureurs & Media 2011/3



" Autenrs & Media 2011/3

Buitenlandse kroniek

kent dat nieuwe frequenties zullen worden uitgege-
ven en consumenten zullen een nieuw toestel moeten
aanschaffen. Hoe krijgt men commerciéle omroepen
zover dat zij gaan investeren in de nieuwe techniek?

In de zomer van 2009 nam het toen zittende
kabinet een paar principebesluiten. De bestaande
(analoge) vergunningen zullen met zes jaar worden
verlengd onder voorwaarde dat de vergunninghou-
ders gaan investeren in digitale radio. De vergun-
ningen worden gekoppeld aan een digitale multi-
plex die ook daadwerkelijk in gebruik moet worden
genomen. Na vier jaar moet in 80% van Nederland
digitale etherontvangst mogelijk zijn. Als partijen
niet aan deze verplichting voldoen, is dat een grond
voor intrekking van hun vergunningen. Ben brief
van 21 januari 2010 werkte de plannen verder uit®”.
Voor de verlenging van hun vergunning moeten de
houders een vergoeding betalen waarvan de hoogte
door externe deskundigen wordt vastgesteld. Daarpa
kunnen de vergunninghouders beslissen of zij op
deze basis willen doorgaan®®.

Bij koninklijk besluit van 18 februari 2011
is het Frequentiebesluit, een algemene maatregel
van bestuur op basis van de Telecommunicatiewet,
aangepast om dit alles in' goede banen te leiden®”.
Daarna heeft de minister van Economische Zaken,
Landbouw en Innovatie twee ministeri€le regelingen
vastgesteld. Hieruit blijkt dat de vergunningen ver-
lengd kunnen worden tot 1 september 2017 als de
houder de vereiste vergoeding betaalt aan de Staat™™.

X1. Kabelnetten
en uitingsvrijheid

In de vorige kroniek werd gewezen op het arrest
Hof Amsterdam van 8 december 2005 in de zaak
Wageningen 1. UPC. Volgens het Hof was de contrac-
tuele afspraak tussen de gemeente en de exploitant
over de hoogte van de kabeltarieven in strijd met
art. 7, tweede lid, van de Grondwet. Blijkens een
persbericht van de gemeente Wageningen (www.
wageningen.nl) van 9 maart 2006 is de zaak ver-
volgens geschikt en heeft de gemeente haar cassa-
tieberoep ingetrokken. In latere zaken lijkt het Hof
Amsterdam een meer genuanceerde benadering te
kiezen. Afspraken over de hoogte van de kabeltaric-
ven zijn in beginsel geen inbreuk op de uitingsvrij-

(37) Brief van de staatssecretaris van Economische Zaken
van 21 januari 2010, Kamerstukken 11, 2009/10, 24095,
nt. 254,

(38) Kamersinkken 11, 2009710, 24095, nr. 254.
(39) Sth. 2011, 88.
(40) Staatscourant 22 maart 2011, ars. S064 en 5069.

heid, afspraken over de samenstelling van het pro-
grammapakket wel®. Het wachten is nog steeds op
cen uitspraak van de Floge Raad over de reikwijdte
van het censuurverbod. Eind 2010 heeft het Amster-
damse Hof besloten prejudiciéle vragen te stellen
aan het Hof van Justitie van de EU, omdat het zich
afvraagt of gemeentelijke tariefsafspraken in over-
censtemming zijn met het Buropese telecommuni-
catierecht™.

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad
van State deed op 12 mei 2010 uitspraak in een
geschil tussen kabelexploitant Ziggo en het Com-
missariaat voor de Media. Het Commissariaat had
cen boete opgelegd aan Ziggo omdat deze zon-
der geldige reden geen gevolg had gegeven aan
het advies van de programmaraad in Amstelveen
om de uitzendingen van de Concertzender via de
plaatselijke kabel door te geven. Kernvraag was of
de Concertzender, een themakanaal van de Neder-
landse Publieke Omroep, een «radioprogrammay
verzorgt in de zin van art. 1 van de oude Mediawet.
Volgens Ziggo is de Concertzender een webstation
dat via internet datapakketjes doorgeeft. Daardoor
zou sprake zijn van een datadienst en niet van een
omroepdienst. De Afdeling oordeelt echter anders.
Onder verwijzing naar de jurisprudentie van het Hof
van Justitie overweegt de Afdeling dat de Neder-
landse wetgeving inzake de verplichte doorgifte van -
programma’s moet worden uitgelegd in het licht
van art. 31 van de Universcledienstrichtlijn van
de EU. Technische criteria zijn daarbij niet door-
slaggevend. Door de nadruk op het belang van een -
richtlijnconforme interpretatie is deze uitspraak ook
relevant voor de uitleg van de huidige Mediawet, die |
in art. 6.20 juncto art. 1.1 spreekt van «programma-
aanbod».

Hoewel de kabelexploitant op dit punt geen -
gelijk kreeg, is het hoger beroep wel gegrond. Het
Commissariaat had zijn boetebesluit zorgvuldiger
moeten vootbereiden. Zo had Ziggo eerder de gele-
genheid moeten krijgen aan te tonen welke nade-
lige consequenties het opvolgen van het advies van
de programmaraad zou hebben. Ook klaagt Ziggo
er terecht over dat de programmaraad ten tijde van
het advies minder dan zeven leden had, waardoor
het advies niet rechtsgeldig was. Indertijd was het
minimumaantal van zeven leden voorgeschreven in
art, 82m (oud) van de Mediawet, tegenwoordig in
art. 6.16 van de Mediawet™,

(41) Hof Amsterdam 2 maatt 2000, Mediaforum 2006-4,
nr, 11, Hof Amsterdam 19 oktober 2010, LJN BO1050.
(42) Hof Amsterdam 19 oktober 2010, UPC . gemeente
Hilversum, LJN BO1050.

(43) ABRYS 12 mei 2010, Ziggo t. Commissariaar voor de
Media, I JN BM4162.

294 LARCIER




Buitenlandse kroniek

LARCIER

K11, Vaste boekenprijs

Boeken horen ook tot de media. De regering heeft
in 2011 een wetsvoorstel ingediend tot wijziging van
de Wet op de vaste boekenprijs. Voorgesteld wordt
onder meer de wet van toepassing te laten zijn op bui-
renlandse bedrijven die boeken uit Nederland impor-
ceren om deze vervolgens aan Nederlandse consumen-
ten te verkopen, bijvoorbeeld via internet. Momenteel
kunnen bedrijven die buiten Nederland zijn gevestigd
niet worden aangepakt door de territoriale werking
van de wet. In de memorie van toelichting schrijft de
regering dat de Europese Commissie geen bezwaar
heeft tegen de voorgestelde wijziging. Wel zal het
Commissariaat voor de Media van geval tot geval
moeten aantonen dat een verkoper die in een andere
lidstaat van de EU gevestigd is, het oogmerk heeft de
Wederlandse wet te ontduiken?.

KII1. Overheidsvoorlichting

Persberichten van het Openbaar Ministerie die
de suggestic wekken dat een verdachte reeds schul-
dig is bevonden, kunnen een onrechtmatige daad
opleveren wegens strijd met het onschuldvermoe-
den van art. 6 tweede 1lid EVRM. Dat blijkt uit een
civiele procedure tussen een Amsterdams effecten-
huis, dat verdacht was geweest van financiéle mal-
versaties, en de Staat. De civiele procedure eindigde
in de zomer van 2007 bij de Hoge Raad. De lagere
rechters hadden de vordering van het effectenhuis
afgewezen en ook Advocaat-Generaal Spier meende
dat het OM binnen de grenzen van zijn beleids-
vrijheid was gebleven. Verwijzend naar de juris-
prudentie van het EHRM komt de Hoge Raad tot
een andere conclusie. De persberichten waren wat
betreft inhoud en toonzetting onvoldoende zakelijk
en terughoudend geweest. Een deel van het cassatie-
beroep was echter ongegrond. Het feit dat het OM
de naam van het verdachte bedrijf naar buiten had
gebrache was op zichzelf niet onrechtmatig!™.

Het college van procureurs-gencraal heeft kort
daarna op grond van art. 130, lid 4 van de Wet Rech-
terlijke Organisatie aanwijzingen vastgesteld inzake

(44) Kamerstukken 11, 2010/11, 32641, nrs. 1-4.

(45) HR 13 juli 2007, X . Staat der Nederlanden, LJN:
BA3161.

(46) Sterr. 18 okrober 2007, nr. 202, p. 28, met een rec-
cificatie in Stert. 2 november 2007, nr. 213, p. 7.

(47) Sters. 11 december 2007, nr. 240, p. 27.

(48) Sterr. 2008, nr. 138, p. 6)

(49) Kamerstuklken 11, 2008/09, 30539, nr. 10.

(50) EHRM 15 november 2007, nr. 12556/06 (Pfeifer
1. Oostenrifk), HR 18 januari 2008, LJN BB 3210, NJ

de persvoorlichting in strafzaken. Diverse grondrech-
ten zijn hierbij relevant: het recht op informatie, het
recht op privacy en het recht op een eerlijk proces™®.
Enigszins vergelijkbaar met deze aanwijzingen zijn
de Richrsnoeren publicatie van persoonsgegevens op
internet, die nog weer een paar weken later door het
college bescherming persoonsgegevens werden vast-
gesteld. Ook hier speelt op de achtergrond een bot-
sing van grondrechten, te weten het recht op privacy
en het recht op vrije meningsuiting®”.

De regeling van de minister van Algemene Zaken
die grenzen stelde aan het mede bekostigen van
omroepprogramma’s door afzonderlijke ministeries is
ingetrokken. Het kabinet heeft besloten deze vorm
van financiering per 1 augustus 2008 helemaal stop te
zetten. De richtlijnen waren in de praktijk moeilijk te
handhaven, terwijl de verdenking van ongeoorloofde
overheidsbeinvloeding «onontkoombaar en onuitroei-
baar» bleek®, Vermeldenswaard is tenslotte de brief
van de minister-president van 3 september 2009 over
de embargoregeling rond Prinsjesdag, de dag waarop
de regering de rijksbegroting bij de Tweede Kamer
indient en de Troonrede wordt gehouden. De embar-
goregeling is afgeschaft omdat de meeste hoofdredac-
teuren er niet meer voor wilden tekenen. In het verle-
den hadden zij te vaak met lede ogen moeten aanzien
dat concurrenten het nieuws dankzij een lek voortijdig
konden publiceren®.

XIV. Ongeoorloofde publicaties

In navolging van het EHRM in de zaak Pfeifer
t. Ousienrijk zet de Hoge Raad in 2008 met het arrest
Van Gasteren 1. Hemelrijk de bescherming van eer en
goede naam en die van de persoonlijke levenssfeer
op gelijke voet®™. Ook reputatieschending wordt
beschermd door art. 8 EVRM. Aangezien het grond-
recht van de vrijheid van meningsuiting niet nood-
zakelijkerwijze voorrang heeft op de bescherming
van de persoonlijke levenssfeer, zal de oplossing van
een conflict gezoche dienen te worden in een belan-
genafweging tussen de twee grondrechten, zoals ecr-
der uiteengezet door het EHRM in de zaak-Caroline
von Hannover t. Duitsland®?.

2008, 274 met noot E.J. DOMMERING (Van Gasterer 1.
Hemelrijk); zie ook G. ScHUIJT, «Eer en goede naam,
privacy en de noodzakelijkheidstoets na Vi Gasteren
Hemelrijl», Mediaforum 2008-3, pp. 102-108.

(51) EHRM 24 juni 2004, nr. 59320/00,

NJ 2005, 22 met noot B.J. DOMMERING; Mediaforum
2004-7/8, nr. 27 met noot G.A.L SCHUJT; NJCM-Bulle-
tin 2004-8, pp. 1171-1184 met noot V. DE GRAAL;

AB 2005, 1 met noot R. Nehmelman

(Caroline von Hannover 1. Duitsland).

295

Aureurs & Media 2011/3




Auteurs & Media 2011/3

Buitenlandse kroniek

Geheel nicuw was het niet wat de Hoge Raad
in 2008 deed. Dertien jaar eerder, toen het om een
zelfde klacht ging van Van Gasteren tegen het dag-
blad Het Parool, benadrukte de Hoge Raad reeds, dat
hier niet louter de goede naam van Van Gasteren in
het geding was, «maar tevens en zelfs in de eerste
plaats diens — uit zijn algemene persoonlijkheids-
recht af te leiden — recht» om niet, méér dan veertig
jaar later met zijn daad te worden geconfronteerd,
kort gezegd zijn recht om met rust gelaten te wor-
den®?, Louis van Gasteren is een bekend Nederlands
filmer die in de Tweede Wereldoorlog een joodse
onderduiker om het leven heeft gebracht. Eind
jaren tachtig vertelde hij in interviews dat het om
een verzetsdaad ging en dat hij er over dacht er ooit
nog eens een film over te maken. Het Parool zette in
artikelen in 1990 vraagtekens bij het verzetsmotief
en wel zo sterk dar het blad volgens het gerecheshof
«naar de kern genomen» Van Gasteren beschuldigde
van roofmoord.

De columniste Pamela Hemelrijk vond in 1998
dat journalisten door het arrest van de Hoge Raad
van 1995 de mond gesnoerd werd. Als zij het ver-
zetsrelaas waarop Van Gasteren zich bleef beroemen
in twijfel trekken, loopt hij meteen naar de rechrer,
aldus de columniste. Ook zij zette vele vraagtekens
bij het verzetsmotief maar liet zich, anders dan Het
Parool, niet uit over wat dan wel het motief zou zijn
geweest. Anders dan Het Paroo/ handelde Hemel-
rijk niet onrechtmatig jegens Van Gasteren. Haar
column bevarte vooral waardeoordelen waarmee zij
beoogde bij te dragen aan het publicke debat.

Nog om een andere reden is dit arrest belang-
rijk. Van Gasteren klaagde in cassatie erover dat het
hof alleen de noodzakelijkheidstoets van art. 10 lid 2
EVRM had uitgevoerd en niet ook de noodzakelijk-
heidstoets van art. 8 lid 2 EVRM. Het antwoord van
de Hoge Raad luidt dat het hier niet gaat om een
in twee fasen te verrichten toetsing aldus dat eerst
wordt bepaald welk van beide rechten zwaarder
weegt, waarna vervolgens nog moet worden beoor-
deeld of de noodzakelijkheidstoets als neergelegd in
art. 8 lid 2, respectievelijk art. 10 lid 2 EVRM zich
verzet tegen het resultaat van die afweging. Deze
roetsing dient volgens de Hoge Raad in één keer
te geschieden waarbij het oordeel dat een van beide
rechten, gelet op alle terzake dienende omstandig-
heden, zwaarder weegt dan het andere recht, mee-
brengt dat daarmee de inbreuk op het andere recht
voldoet aan de noodzakelijkheidstoets van het desbe-

(52) HR 6 januari 1995, NJ 1995, 422 met noot

E.J. DOMMERING (Het Parool t. Van Gasteren). Over een
«algemeen persoonlijkheidsrecht» ook HR 15 april
1994, NJ 1994, 608 (Valkenborst).

(53) Vgl. EHRM 15 februari 2005, nr. 68416/01, NJ
20006, 39, met noot B,J. DOMMERING (Stee/ & Morris 1.

treffende tweede lid. Hierin volgt de Hoge Raad wat
het BEMRM in de zaak Caroline von Hannover t. Duits.
land impliciet al had aangegeven. ;

Qok interessant in deze zaak is, dat in cassatie-
werd geklaagd dat het gerechtshof de «open briefs
van Pamela Hemelrijk — gepubliceerd op haar"
weblog, niet in een krant — had beschouwd als een
«perspublicatie». De Hoge Raad verwerpt de klache -
omdat het hof kennelijk bedoeld heeft dat de open
brief op één lijn gesteld moet worden met een pers-
publicatie. Daarbij verwijst de Hoge Raad naar de
vitale rol van publieke waakhond die de pers ver- |
vult en vindt dat Hemelrijk met haar open brief een”
dergelijke rol heeft willen spelen en aldus heeft wil- "
len handelen in het algemeen belang. De wijze van
publicatie deed er niet toe. Belangrijk is slechts de
functie die zij met haar open brief vervulde®?.

Op dezelfde wijze benadert de Hoge Raad de
cassatieklacht dat het gerechtshof de open brief heeft
gelijkgesteld met een column. Het hof heeft volgens
de Hoge Raad echter niet méér gezegd dan dat de:
open brief met een column gemeen heeft dat daarin
niet (in de eerste plaats) een feitelijk relaas wordt
gedaan, maar een mening of oordeel wordt gepre-:
senteerd op een prikkelende wijze. Aan de beoor-
deling van de rechtmatigheid van opinies worden
andere eisen gesteld dan wanneer het gaat om een
feitelijk relaas. Niet het etiket column is dus van:
belang, maar de inhoud. De Hoge Raad zegt dus;
in andere woorden, dat onderscheid moet worden
gemaakt tussen feitelijke beweringen en waardeoor-
delen, zoals het BHRM doet sedert de zaak Lingens 1.
Oostenrifk®?, ‘

XV. De begrippen pers,
media en journalisten

Hert belang van het afbakenen van de begrippen
als «pers», «media», «journalisten», «columns» en
dergelijke moet dus sterk worden gerelativeerd. De
vrijheid van meningsuiting en de vrijheid informa-
tie te ontvangen en te vergaren zijn gegarandeerd in
de grondwet en in het Europese Verdrag tot bescher-
ming van de rechten van de mens en de fundamentele
vrijheden en deze rechten komen iedere burger toe.
Zeker in het huidige internectijdperk is niet meer
gemakkelijk te bepalen of iemand die publiceert
ock journalist is. Meestal wordt daaronder verstaan:

UK), waar een actiegroep voor wat betreft de bijdrage aan
het politieke debat wordt gelijkgesteld aan een perspu-
blicatie.

(54) EHRM 8 juli 1986, NJ 1987, 901 met noot

E.A. ALKEMA (Lingens r. Oostenrifk),

96 LARCIER



i
.

Buitenlandse kroniek |

LARCIIR

iemand die beroepsmatig meewerkt aan de verzor-
ging van de redactionele inhoud van de nieuws-
media. Ook hier zijn de grenzen soms vaag, maar
het belang van de definitie is berrekkelijk, omdat
journalisten niet per se een grotere bescherming van
genoemde grondrechten genieten dan clke andere
burger. Fen afbakening van de begrippen media en
journalisten is slechts min of meer relevant voor
zover in wet of rechtspraak de media een bepaalde
functie wordt toegedacht of aan journalisten cen spe-
cifiek recht wordr toegekend, bijvoorbeeld het recht
van journalisten op bronbescherming. Maar zelfs dan
wordt in de rechtspraak van het EHRM meer dan
op de afbakening van de begrippen ingegaan op de
functie van de media en journalisten in de publieke
informatievoorziening en het publiecke debat. Zij
vervullen de rol van de public watchdogs®. In dit ver-
band is ook het arrest van de Hoge Raad in de zaak
Lycos t. Pessers interessant, omdat de Hoge Raad wel-
iswaar aan een hostingprovider het recht op bron-
bescherming ontzegt, maar er wel bij opmerkt dat
ook in het geval van een hostingprovider niet licht-
vaardig aan het belang van de vrijheid van menings-
uiting mag worden voorbijgegaan®®. Van Wikileaks
hadden we toen nog niet gehoord, maar laat de Hoge
Raad hier niet doorschemeren dat in bepaalde geval-
len het zwijgrecht ook moet worden toegekend aan
personen die in strikte zin niet onder-de definitie van
journalist vallen?

XVI. Persvrijheid
vs bescherming
van de persoonlijke levenssfeer

Met betrekking tot de bescherming van de per-
soonlijke levenssfeer door het portretrecht werd hier

(55) EHRM 26 april 1979, NJ 1980, 146 met noot
E.A. ALREMA (Sunday Times t. VK); BHRM 27 maart
1996, NJ 1996, 577, met noot E.J. DOMMERING (Good-
win t. UK); EHRM 24 februari 1998, NJ 1998, 360

(De Haes en Gigsels); EHRM 21 januari 1999, Nj 1999,
713 (Fressoz en Roire), Zie verder het themanummer van
Mediafornm 2008-5 «Wie is cen journalist?»; daarin o.m.
G.AL Scruiyr, «De juridische relevantie van de begrip-
pen “journalist” en “journalistieke werkzaamheden”»,
pp. 191-197 en D. VoorHOOF, «Krijgen journalisten
cen streepje voor in Straatsburg?», pp. 197-203. Zie ook
G.A L Scuuiyr, Vrigheid van nienwsgaring, 's-Graven-
hage: Boom Juridische Ultgevers 2006, pp. 26-27,
alsmede B.J. DOMMERING, «Nieuws en geheime
informatie(bronnen) - De [elegraaf tegen de AIVD», Ars
Aequi 2009, pp. 818-828. Hij is het niet cens met de
functionele benadering door de FIR in de zaak Van Gas-
teven 1. Hemelrigk en bepleit dat aan de hand van materiéle

en daar geopperd dat de geportretteerde door het
arrest van het EHRM in de zaak Reklos 1. Gricken-
lund een verbodsrecht zou hebben gekregen en dat
hij zich niet alleen tegen openbaarmaking maar ook
tegen het maken, bewaren en kopiéren van zijn pos-
tret kan verzetten®”, Het uitgangspunt echter, dat er
bij verzet tegen een publicatie van een portret zon-
der dat daartoe opdracht of toestemming is gegeven
een belangenafweging dient plaats te vinden, is niet
anders geworden door het arrest. Bij lezing van het
arrest dient men immers rekening te houden met
de bijzondere omstandigheden van dat geval. Het
betrof in deze Griekse zaak foto’s van een pas gebo-
ren baby in een ziekenhuis. De foto’s waren gemaake
in opdracht van het ziekenhuis zonder dat op eniger-
lei wijze de ouders daarvoor toestemming gevaagd
was. Toen de ouders bemerkt hadden dat er foto’s
waren gemaakt, maakten zij niet alleen bezwaar
tegen publicatie maar cisten zij ook de negatieven en
afdrukken op. Het zickenhuis weigerde de negatie-
ven en afdrukken af te geven. Een afweging tegen-
over de informatievrijheid was in het geheel niet aan
de orde. Het toetsingskader in die zaak was uitslui-
tend art. 8 EVRM.

FEen jaar na het arrest wees de Rechtbank
Amsterdam op deze bijzondere omstandigheden
en vond in de zaak Reklos geen aanknopingspunten
voor het antwoord op de vraag hoe te handelen in
het geval sprake is van een botsing tussen art. 8 en
art. 10 EVRM®®. Geen zelfbeschikkingsrecht van de
geportretteerde dus, maar belangenafweging van pri-
vacy-bescherming en informatievrijheid. De bekende
voetballer Johan Cruijff beriep zich vergeefs op zijn
portretrecht om zich te verzetten tegen de publicatie
van het boek Johan Cruifff — De Ajacied (met uiter-
aard tal van foto’s van het fenomeen).

Ook in een andere zaak speelde Reklos geen rol.
Kroonprins Willem-Alexander was met vrouw en
kinderen in de zomer van 2009 op skivakantie in

criteria wordt vastgesteld of men met «de pers» of «een
journalist» te doen heeft.

(56) HR 25 november 2005, Mediaforum 2006-1, nr. 1.
(57) EHRM 15 januari 2009, nr. 1234/05, NJ 2009, 524
met noot B.J. DOMMERING; Mediaforum 2009-5 nr. 16
met noot BE BrLokHUIs; AMI 2009-5, nr. 18 met noot
E.J. DOMMERING (Reklos & Davourlis 1. Grickenland).

(58) Rb. Amsterdam 14 april 2010, B9 8761, Media-
Sforum. 2010-6, nr. 16 met noot J.D. Horrnuts; AMI
2010-6, nr. 16 met noot J.C.S. PINCKAERS (Cruzjff 1.
Tirion). Zie ook R.D.C. CHAVANNES, «Totograferen
verboden», www.nu.nl/colamn/1947401, alsmede de dis-
cussie tussen Dommering en Pinckaers: B.]. DOMMERING,
«Portretrecht en privacy», AMI 2009-4, pp. 142-143;
J.C.S. PinckAnRS, «Naschrift», AMI 2009-4,

pp. 144-145. Pinckaers overtuigt meer dan Dommering.
Hij heeft in elk geval de Rechebank Amsterdam aan zijn
zijde.

297

Aureurs & Media 2011/3



Auteurs & Media 2011/3

Buitenlandse kroniek

Argentinié, het geboorteland van zijn echtgenote.
De bestemming hadden zij opzettelijk geheim
gehouden om verlost te zijn van nieuwsgierige papa-
razzi. Als tegenprestatie had het paar van tevoren een
fotosessie voor de pers georganiseerd in de hoop dat
het verder met rust zou worden gelaten. Het gezel-
schap werd echter ontdekt op een openbare piste en
gefotografeerd door een medewerker van Associated
Press (AP) en een freelance fotograaf die de foto’s aan
AP verkocht. Het Persbureau bood de foto’s via een
«satellite stream» aan de Nederlandse media voor
publicatie aan en dat vond de Voorzieningenrech-
ter schending van de privacy van de kroonprins c.s.
en een onrechtmatige openbaarmaking. Volgens de
rechter moet het internationaal persburean véérdat
het portretten voor publicatie aan de media aan-
biedt van geval tot geval nagaan of een inbreuk op
de privacy wordt gerechtvaardigd door de nieuws-
waarde daarvan®. Fen veel bekritiseerde uitspraak.
De rechter had beter de verantwoordelijkheid bij de
Nederlandse media kunnen leggen dan bij een inter-
nationaal persbureau. Hij zou voorts onvoldoende
oog hebben gehad voor de verschillen met het arrest
Caroline von Hannover, die anders dan prins Willem-
Alexander géén officiéle functie bekleedt en die —
ook anders dan de prins — werd gefotografeerd op
afgeschermde terreinen. Bovendien kon men stellen
dat publicatie van de foto’s van het kroonprinselijk
gezin verband hield met het maatschappelijk debat
over bijvoorbeeld de financiering van het konings-
huis en kritiek op het niet bekend maken van de
vakantiebestemming.

Er zijn in het vonnis echter ook positieve punten
voor de persvrijheid te lezen. Eisers kregen lang niet
alles waar zij om vroegen. Het verbod was beperkt
tot vier concrete foto’s en een verbod om in de toe-
komst andere privéfoto’s te koop aan te bieden werd
niet gegeven. Bovendien maakte de rechter een
strikt onderscheid tussen het maken en publiceren
van foto’s. Het maken als zodanig is niet ongeoor-
loofd zolang het niet heimelijk gebeurt en de foto-
graaf op een gepaste afstand blijft. Een gemaakte
foto waarvan de publicatie wegens schending van de
privacy aanvankelijk niet geoorloofd is, kan eventueel
later nieuwswaarde krijgen of een bijdrage leveren
aan het publieke debat, waardoor publicatic wel
gerechtvaardigd kan zijn. Hiermee gaf de Voorzie-

(59) Rb. Amsterdam (voorz.) 28 augustus 2009, LJN
BJ6330, Mediaforum 2009-10, nr. 30 (Skivakantie kroon-
prins c.s).

(60) De Mediacode is gepubliceerd op
www.konigklijkhuis.nl; uitvoerig en kritisch over de
mediacode: G.A.I. ScHUIJT, Vrijheid van nicnwsga-

ring, Den Haag: Boom Juridische Uitgevers, 2006,

pp. 302-310.

ningenrechter impliciet te kennen dat volgens hem

met betrekking tot het maken en bewaren van foto’s

in deze situatie de zaak Reklos niet van toepassing is.

Tenslotte is deze beslissing van belang voor de juri-

dische betekenis van de door de Rijksvoorlichtings-

dienst opgestelde Mediacode in het bijzonder met

betrekking tot het fotograferen van leden van het -
Koninklijk Huis. De code geeft ook aan dat pers-

fotografen die de code onderschrijven worden uit-

genodigd voor zogenaamde persmomenten, waarop

foto’s gemaakt mogen worden die ook mogen wor--
den gepubliceerd. Over het verwijt aan Associa-

ted Press dat het zich niet aan deze Mediacode had *
gehouden, merkt de voorzieningenrechter op dat de
code de door de rechter te maken belangenafweging

bij publicatie van andere portretten, bijvoorbeeld

van die welke buiten genoemde «persmomenten»

gemaakt zijn in de publicke ruimte, niet overbodig.

De Mediacode kan niet worden aangemerkt als een

rechtens bindende overeenkomst tussen eisers of de

RVD enerzijds en de journalistiek anderzijds®”.

XVII. Geen blad voor de mond

Her lijkt er op dat naarmate men in het publieke
debat meer en meer geen blad voor de mond neemt,
ook’ de rechtspraak toleranter wordt en de burger de
vrijheid geeft «to shock, offend and disturb», hoe-
wel niet altijd expliciet naar deze fameuze overwe-
ging van het EHRM wordt verwezen®”. We noteren
als niet beledigend (uiteraard in de context van het
desbetreffende geval) «kwakzalver», «asociaal wijf>,
«oplichters», «boevenbende», «bandieten», «patho-
logische leugenaar» alsmede een poster met de tekst
«Reisbureau Rita: arrestatie, deportatie, crematie;
adequaat tot het bittere einde», aan het adres van
minister Rita Verdonk na de brand in een detentie-
centrum voor asielzoekers op luchthaven Schiphol in
2005 waarbij elf gedetineerden om het leven kwa-
men®. Maar ook in Nederland is niet alles toege-
staan: een bekende advocaat een «maffiamaatje»
noemen, politieagenten «vuile homo’s, homofielen,
vieze smerissen» of gewoon «homo» of «homofiel»
alsmede «sukkels, klootzakken, losers, kankerlijers».
De opvatting, dat politieagenten een «dikkere huid»
behoren te hebben dan gewone burgers, vindt vol-

(61) EHRM 26 april 1979, NJ 1980, 146.

(62) Resp. HR 15 mei 2009, L/N BH1193, NJ 2009,
372 met noot E.J. DOMMERING; ook: Mediaforun 2009-
7/8, nr. 23 met noot D, GrirvrrHs (Ver. 1. Kwakzalverij/
Sickesz); Rb. Haarlem (ketr.) 25 februari 2009, LJN
BHS203; Voorz. Rb. Amsterdam 10 september 2009,
LJN BJ7440; Hof Amsterdam 22 september 2009

B9 8216; HR 16 juni 2009, NJ 2009, 379 met noot
E.J. DOMMERING (Reisburean Rita).

298

LARCIER



Buitenlandse kroniek

LARCIER

gens de Hoge Raad in zijn algemeenheid geen steun

in her recht®,

XVIII. Cartoons

Hoewel in verscheidene Nederlandse media de
befaamde, het islamgeloof hekelende, cartooms van de
Deense krant Jyllands-Posten werden gepubliceerd
besloot het Openbaar Ministerie niet tot vervolging
over te gaan. Maar grote verwondering en kritiek
wekte in mei 2008 de arrestatie van de Nederlandse
cartoonist Gregorius Nekschot omdat zijn cartoons
beledigend voor moslims en mensen met een don-
kere huidskleur zouden zijn. Het leidde tot een
spoeddebat in de Tweede Kamer, waarin minister
van Justitie Hirsch Ballin moest verklaren dat hij
geen actieve rol had gespeeld bij het besluit van het
Openbaar Ministerie de tekenaar te arresteren. Drie
maanden later deelde het Openbaar Ministerie mee
dat het de cartoons strafbaar vindt, maar dat Nek-
schot, mede omdat hij een aantal tekeningen en tek-
sten van zijn website had verwijderd, niet vervolgd
zou worden. Blijven over de vragen waarom Nek-
schot moest worden gearresteerd en in voorarrest
worden genomen en waarom het niet opportuun was
Nekschot te vervolgen. Nu is er geen rechter aan te
pas gekomen om te oordelen of deze inbreuk op de
vrijheid van meningsuiting noodzakelijk was in een
democratische samenleving en of hij terecht onder
druk de carroons van zijn site heeft gehaald.

Precies op die laacste vraag haskte een andere
tekenaar in met een carroon, die als een soort tegen-
actie werd gepubliceerd op de site van de Arabisch-
Buropese Liga: twee ogenschijnlijk joodse mannen
bestuderen een bordje waarop «Auswitch» staat. De
ene man zegt: «I don’t think they are Jews» en de
andere: « We have to get to the 6.000.000 somehow».
Weer stelde het Openbaar Ministerie voor om niet
te vervolgen op voorwaarde dat de tekening van de
site zou worden gehaald. Dat weigerde de Liga. De
rechtbank Utrecht erkende dat de tekenaar de dub-
bele moraal had willen aantonen die maakt dat een

grievende cartoon over de profeet Mohammed is

(63) Hof Amsterdam 24 mei 2007, Mediafornm 2007-

6, nr. 21, met noot A.J. NIEUWENHUIS (Moszko-

wicz . Kelder); HR 19 december 2000, NJ 2001, 101
(straflkamer); Hof ‘s-Iertogenbosch 28 december 2007,
[JN BC0815; HR 22 september 2009, L/N BI5G23. Dat
de Hoge Raad het woord homo ook beledigend vond,
viel in homofiele kringen niet altijd in goede aarde:

G. SPONG, «Een homo-discriminatoire rechterlijke uit-
spraak», NJB 2004, 12, p. 632; zie ook R. DE WINTER,
«Belediging van agenten: téch nooit een “gewoon”

beroepsrisico?», NJB 2009-35, p. 2270.

toegestaan, terwijl een cartoon over een historisch
trauma die joden en vele anderen grieft, dit niet zou
zijn. Het Hof Arnhem vernietigde dit vonnis ech-
ter. De louter subjectieve intentie van verdachte is
niet beslissend volgens het hof. Als bepaalde uitla-
tingen in hun context moeten worden beschouwd,
dan moet die context voor derden kenbaar zijn en
moet naar objectieve maatstaven de context zodanig
zijn, dat het beledigende karakter van de betreffende
uitlating wegvalt®?,

XIX. Het proces Wilders

Het meest echter was Nederland, als het om de
vrijheid van meningsuiting gaat, in de greep van het
proces tegen de rechts-populistische politicus, leider
van de Partij voor de Vrijheid (PVV), Geert Wil-
ders. Nog in 2008 vond de Voorzieningenrechter in
Den Haag in een kort geding, aangespannen door
de Nederlandse Islamitische Federatie, dat Wilders’
uitlatingen over de islam en de koran civielrechtelijk
niet verboden konden worden. Wilders had de islam
en de Koran «fascistisch» genoemd, de Koran beti-
teld als «de islamitisch Mein Kampf» en de profeet
Mohammed als een «barbaar». De Voorzieningen-
rechter overwoog: de uitlatingen van gedaagde in
kwestie, beschouwd in hun context, houden recht-
streeks verband met diens politieke opvattingen.
Zij zijn als zodanig voor hem van betekenis in het
maatschappelijk debat over de positie van de islam
in Nederland, de oorzaken van moslimextremisme
en integratievraagstukken. In het bijzonder voor
een parlementariér geldt dat hij in het openbaar
debat ook buiten de Tweede Kamer, zo nodig met
scherpte, zijn standpunt naar voren moet kunnen
brengen. In dit licht bezien kan niet worden gezegd
dat gedaagde met de door hem gekozen bewoor-
dingen, ofschoon provocerend, oproept tot haat of
geweld tegen moslims®.

BEr was ook een achttal klachten binnen geko-
men met het verzoel Wilders strafrechtelijk te ver-
volgen, maar het Openbaar Ministerie zag daarvan
af. Tegen die beslissing gingen klagers op grond van

(64) Rb. Utrechr 22 april 2010, LJN BM1984 en LJN
BM1987, Mediaforum 2010-5 ar. 14 met noot A.J. NIEU-
WENHUIS (strafzaak AEL); Hof Arohem 19 augustus
2010, LJN BN4204 (strafzaak AEL). Zie hierover ook:
E.J. DOMMERING, «De dubbele moraal van het groeps-
beledigen in cartoons; een fictieve redevoeting ter gele-
genheid van het niet op 30 september gevierde vijfjarige
jubileum van de Deense cartoonrellen (9/30), NJB
2010-35, pp. 2264-2268.

(65) Rb. ‘s-Gravenhage (voorz.) 7 april 2008, LJN
BC8732 (Islamitische Federatie t. Wilders).

299

Aureurs & Media 2011/3



Aureurs & Media 2011/3

Buitenlandse kroniek

art. 12 Wetboek van Strafvordering in beroep bij
het Gerechtshof Amsterdam en dat besliste dar Wil-
ders wél vervolgd moest worden®. Ten aanzien van
de klacht over belediging van een groep op grond
van ras en/of geloofsovertuiging is het hof genuan-
ceerd®”. Het oordeelt dat cen aantal van Wilders’
gewraakte uitlatingen wel degelijk strafbaar is, maar
dat het algemeen belang niet tot strafrechtelijke ver-
volging noopt «De traditie binnen de Nederlandse
debatcultuur is gebaseerd op een grote mate van
tolerantie ten opzichte van elkaars opvartingen».
Het hof maakt evenwel een uitzondering voor uit-
latingen waarbij vergelijkingen met het nazisme
worden gemaakt («fascistische islam» en «de Koran
als «het islamitische Mein Kampf»). Die acht het hof
dermate beledigend voor moslimgelovigen dat zij
binnen het bereik van het strafrecht kunnen wor-
den gebracht. Ook vindt het hof dat Wilders ver-
volgd dient te worden voor een aantal uitlatingen,
waarmee wordt aangezet tot haat jegens een groep
op grond van ras of geloof, zoals «De grenzen diche,
geen islamieten meer in Nederland, veel moslims
Nederland uit». Het hof acht bij bewezenverkla-
ring een mogelijke veroordeling van Wilders niet
in strijd met de vrijheid van meningsuiting en de
rechtspraak van het EHRM ten aanzien van art. 10
van het EVRM. ,
Het rechtstreeks op televisie uitgezonden pro-

ces tegen Wilders bij de rechtbank Amsterdam

werd wat velen ervan hadden gevreesd. Wilders
speelde de rol van slachtoffer van inbreuk op zijn
vrijheid van meningsuiting en zijn politieke vrij-
heid en daarmee werd het inderdaad een politiek
proces, ook al deden de rechters er alle moeite
voor om elke schijn van partijdigheid te vermij-
den. Hetgeen, in de ogen van Wilders niet lukte.
Eenmaal wraakrte hij de rechters wegens schijn van
partijdigheid zonder succes, maar op het eind van
het proces trof een nieuw wrakingsverzoek doel.
Het proces werd in 2011 in zijn geheel over gedaan
met andere rechters®, Op 23 juni 2011 deed de
rechtbank uitspraak®. Met betrekking tot de aan-
klacht van groepsbelediging (art. 137¢, lid 1, Wet-
boek van Strafrecht) is het oordeel dat de gewraakte
uitlatingen niet gericht zijn op een groep mensen
wegens hun godsdienst, maar op de islam en de
Koran. Ook van de film Fitna vinde de rechtbank
dat de bewoordingen daarin onmiskenbaar betrek-
king hebben op de islam. Moslims worden immers
niet genoemd en uit de film blijkt niet dat Wil-

(66) Hof Amsterdam 21 januari 2009, LJN BH0496,
Mediaforum 2009-3, nr. 8 met noot A.J. NIBUWENHUIS
(Vervolging Wilders). ,
(67) Daarover actueel en grondig: A.J. NIEUWENHUIS,
«Tussen grondwettelijke vrijheid en parlementaire
onschendbaarheid — De vrijheid van meningsuiting van

300

ders met deze uitlating op zich negatieve conclu-
sies over moslims trekt. Volgens de rechtbank is
evenmin sprake van aanzetten tot haat of discri-
minatie (art. 137d, Wetboek van Strafrecht). Om
aan te kunnen zetten tot haat, een extreme emotie
van diepe afkeer en vijandigheid, moet de uitla-
ting welhaast altijd een krachtversterkend element
bevatten, en dit element is niet aanwezig in de
uitspraken of uitlatingen van Wilders. Len aantal
uitspraken van Wilders beschouwt de rechtbank als
uitlatingen van politicke voorstellen in het kader
van het publieke debat en als kritiek op het rege-
ringsheleid of op plannen van anderen in het poli-
tiek bestuurlijke speelveld. Een politicus moet in
beginsel zeer veel ruimte worden geboden om zijn
standpunt voor het voetlicht te brengen. De uitla-
tingen van Wilders moeten immers worden gezien
als voorstellen die hij hoopt te verwezenlijken nadat
hij op democratische wijze aan de macht is geko-
men. De rechtbank is ook van ootdeel dat de film
Fitna in zijn geheel bezien, in de context van het
maatschappelijke debat, waarbij de nadruk wordt
gelegd op de in de ogen van Wilders noodzake-
lijke waarschuwing tegen de islam als religie, niet
aanzet tot haat. De film bevat evenmin uitlatingen
of fragmenten die kunnen beschouwd worden als
aanzet tot discriminatie. Van een aantal uitlatin-
gen vindt de rechtbank wel dat ze de indruk geven

‘dat de toename van het aantal moslims in Neder-

land negatieve gevolgen heeft voor de samenleving.
Waar Wilders oproept dat er «een strijd gaande (is)
en we (ons) moeten verdedigen», is wel sprake van
een aansporing met een opruiend karakter. Volgens
de rechtbank begeeft Wilders zich hiermee «op
de grens van het strafrechtelijk toelaatbare», maar
omdar Wilders ook liet verstaan dat hij niets heeft
tegen de moslims, maar enkel iets heeft tegen de
islam is er geen sprake van het aanzetten tot de
extreme emotie van diepe afkeer of vijandigheid
en is er dus geen aanzet tot haat, aldus het vonnis.
De Wilders ten laste gelegde feiten van groepsbe-
lediging en aanzetten tot discriminatie en haat zijn
dus niet bewezen, reden waarom Wilders is vrijge-
sproken. De Hoge Raad benadrukte eerder ook al
dat art. 137¢ van het Wetboek van Strafrecht dat
het zich beledigend uitlaten «over een groep men-
sen wegens hun godsdienst» strafbaar stele, niet het
zich beledigend uitlaten over een godsdienst impli-
ceert, ook niet indien dit geschiedt op zo'n wijze
dat de aanhangers van die godsdienst daardoor in

de parlementari€rs, Tijdschrift voor Constitutioneel recht
2010-1, pp. 3-24.

(68) Zie het Evaluatierapport van de Commissie-
Meijerink: www.njb.nl (Actuele Documentatie, 2011
week 3).

(69) Rb. Amsterdam 23 juni 2011, LJN BQ9001.

LARCIER



Buitenlandse kroniek

LARCIER

hun godsdienstige gevoelens worden gekrenkte”?.

Al veel eerder heeft de Hoge Raad er op gewezen
dar men beledigende uitingen steeds in hun con-
text dient te lezen".

Ondertussen heeft Wilders niet te klagen gehad
over zijn rechters. Naast het hierboven al genoemde,
door hem gewonnen, kort geding en de rechters die
zijn wrakingsverzoek honoreerden én het vonnis van
23 juni 2011 waarmee Wilders vrijuit ging, kan nog
worden gewezen op een strafrechtelijke veroordeling
van een rapper die Wilders bedreigde door in een rap
onder verwijzingen naas de moorden op Pim Fortuyn
en Theo van Gogh telkens te vragen «Wie is de vol-
gende?». Het verweer dat een kunstenaar de ruimte
moet krijgen om te confronteren en shockeren en dat
van een politicus, zeker een politicus die zelf ferme
uitspraken voor zijn rekening peemt, een dikkere
huid verwacht mag worden dan van een andere bur-
ger, trof bij de rechtbank terecht geen doel, ofschoon
het een krachtig argument werd bevonden’”. En
bij het Openbaar Ministerie vond Wilders meteen
gehoor toen hij aangifte deed van bedreiging en
het Openbaar Ministerie per omgaande een colum-
nist voor verhoor in voorarrest nam, om later tot de
conclusie te komen dat de gewraakre column geen
bedreiging aan het adres van Wilders bevatte en de
columnist dus niet strafbaar was"?.

X ¥X. Krantenarchieven on line

Dommering noemde het ooit het olifantsgeheu-
gen van het internet. Inderdaad snuffelen in oude
jaargangen, in de «leggers» van de papieren kyran-
ten, was een tijdrovende aangelegenheid, maar veel
kranten en tijdschriften hebben inmiddels al hun
oude jaargangen gedigitaliscerd en via het internet
toegankelijk gemaake. Dat brengt «slachtoffers»
er soms toe om uit dergelijke bestanden de hun
onwelgevallige publicaties te willen laten verwij-
deren. Zo'n eis werd afgewezen omdat het bericht
bij de oorspronkelijke publicatie niet onrechtma-
tig was"?. Of omdat de samenleving moet kunnen
vertrouwen op cen volledige en integere (online)

(70) HR 10 maart 2009, LJN BF0GSS, Mediaforum
2009-3, nr. 7 (strafzaak).

(71) HIR 11 februari 1986, NJ 1986, 689 (Theo van
Gogh).

(72) Rb. Rotterdam 18 december 2009 LJN BK7104
(strafzaal).

(73) Aanbangsel Handelingen 11 2008109, nrs. 2862 en
3406.

(74) Voorz. Rb. Amsterdam 19 februari 2010, IJN
BL5458, Mediaforun 2010-4, nr. 10 m.nc. J.P. van den
Brink (X/Eindhovens Dagblad).

archivering”. Deze rechtspraak sluit aan bij het
door het BHRM duidelijk uitgesproken standpunt
over de functie van zo'n krantenatchief. Met becrek-
king tot archieven van persorganen op het internet,
maakt het EHRM onderscheid tussen wat het noemt
de primaire rol van de pers als publieke waakhond,
terwijl het beschikbaar stellen van digitale archieven
volgens het Hof slechts een secundaire rol vervult,
hoewel het dat laacste wel een waardevolle functie
toedicht™. In Nederland rees in een bestuursrech-
telijke zaak de vraag of zo'n krantenarchief ook valt
onder de exceptie «voor journalistieke doeleinden»
in art. 3 van de Wet Bescherming Persoonsgegevens
en Richtlijn 95/46/EG, alsmede de Richtsnoeren van
het College Bescherming Persoonsgegevens daarom-
trent. Het Hof van Justitie EG verschafte duidelijk-
heid: deze archivering van eerdere publicaties moet
worden beschouwd als verwerking van persoonsge-
gevens uitsluitend voor journalisticke doeleinden in
de zin van art. 9 van de richtlijn, indien de verwer-
king als enig doel heeft de bekendmaking aan het
publiek van informatie, meningen of ideegn””. Onze
administratieve rechter sloot zich hierbij aan®. De
Raad voor de Journalistiek besliste in gelijke zin: De
samenleving is gebaat bij goed functionerende, zo
volledig mogelijk en betrouwbare archieven, waar-
van de inhoud niet kan worden gewijzigd. Alleen
in bijzondere gevallen zou een uitzondering kunnen
worden gemaakt”?.

XXI. Raad voor de Journalistiek

Deze Raad voor de Journalistick kan geadieerd
worden naast een actie bij de rechter. De Raad is
geen tuchtrechtelijk college, want hij kan geen
sancties opleggen. Hij spreekt slechts een oordeel
uit over de vraag «of de grenzen zijn overschreden
van hetgeen, gelec op de eisen van journalistieke
verantwoordelijkheid, maatschappelijk —aanvaard-
baar is». Er zijn nogal eens klachten over het func-
tioneren van de raad, die variéren van «te traag»
tot «tandeloze tijger». Zo waren er de dissertaties
van Van Harinxma thoe Slooten en Mentink, als-

(75) Rb. Amsterdam 31 maart 2010, LJN BM4462 (A/
De Volkskrant).

(76) EHRM 10 maart 2009, o 3002/03 en 23676/03,
NJ 2010, 109 m. nt. E,J. Dommering; Mediaforum 2009~
4, nr. 11 m. nt. J. van Hoboken 23676/03(Times/UK).
(77) Hv]JEG 16 december 2008, nr, C73-07, Mediaforum
2009-2, nr. 5 m. nt. Q. Kroes; ook Computerrecht 2009,
ar. 109 m. nt. S. de Schrijver.

(78) ARRVS 8 september 2010, L/N BN 672 Mediafo-
pam 2010-11/12, nr. 31 met noot T, SCHIPHOF.

(79) Rvd] 15 november 2007, nr. 2007/67 (X 1. Ublad).

301

3
2
v
4
g
p
<



Auteurs & Media 2011/3

Buitenlandse kroniek

mede het rapport van een commissie van de Ver-
eniging voor Media- en Communicatierecht®. En
zelf kwam de Raad in 2009 met een nieuwe aanpak
voor de werkwijze in het beleidsplan «Bouwstenen
voor een tweede jeugd»®". In 2007 had de Raad al
een ander loffelijk initiatief genomen door een Lei-
draad te formuleren en wel aan de hand van de eigen
oordelen die hij heeft geveld naar aanleiding van
klachten over journalistieke publicaties of gedragin-
gen. Met nadruk werd het geen «code» genoemd,
omdat een niet bindend hulpmiddel werd beoogd
voor soms lastige vragen, waarop vaak niet zonder
nuanceringen antwoord is te geven. De Raad pleegt
de Leidraad ook periodiek bij te stellen®®. Dit niet-
bindende karakter is door de Hoge Raad onderkend,
toen een onderneming in cassatie klaagde over het
gebruik van een verborgen camera door een journa-
list van de TROS. Hij zou zich niet aan de Leidraad
van de Raad voor de Journalistiek hebben gehou-
den en dat zou het Gerechtshof hebben miskend.
De Hoge Raad overweegt: wat naar journalisticke
maatstaven toelaatbaar is, is in het kader van de
door de rechter te verrichten afweging van belangen
(het belang van de persvrijheid en het belang van
de bescherming van de goede naam) géén rechtens
aan te leggen criterium, maar een omstandigheid
die weliswaar in de regel gewicht in de schaal zal
leggen maar niet doorslaggevend behoeft te zijn®?.
Overigens had klager over het hoofd gezien dat de
Leidraad het gebruik van een verborgen camera ook
niet absoluut onaanvaardbaar noemt.

XXII. Vrijheid van
nieuwsgaring: bronbescherming
en redactiegeheim

Het bevel van het Gerechtshof Amsterdam de
journalist Voskuil, die in een strafzaak als getuige
weigerde de identiteit van zijn bron te onthullen, te
doen gijzelen is al in de twee voorgaande Kronieken
ter sprake gekomen, maar nu pas kunnen we melden
dat de gijzeling door het EHRM een niet gerecht-

&

(80) L.R. van HARINXMA THOE SLOOTEN, Toegang tot het

recht in perszaken, Den Haag: Boom Juridische Uitgevers
2006; J. MENTINK, Vee! raad, weinig baat - Een onderzock
naar nut en noodzaak van de Nederlandse Raad voor de Jonr-
nalistiek, Rotterdam: Donker 2006 (diss. UL); Rapport
Studiecommissie Vereniging voor Media- en Communi-
catierecht, «Klachten over mediapublicaties: Een onder-
zoek naar de mogelijkheden van eenvoudig toegankelijke
niet-rechterlijke procedures», bijlage bij Mediaforum
2007-5.

(81) «Jaarverslag Raad voor de Journalistiek 2010»,
www.rvdj.nl.

vaardigde inbreuk op de vrijheid van nieuwsgaring -
werd bevonden®. De door het gerechtshof aange-
voerde reden, het waarborgen van een eerlijk proces
aan de verdachte Mink K. en twee medeverdachten,
was niet relevant. Wat de informatie die het gerechts-
hof van Voskuil probeerde te verkrijgen voor het ver-
loop van het strafproces ook betekend zou hebben,
het gerechtshof was er volgens het BEHRM niet van
weerhouden de merites van de beschuldigingen tegen

de verdachten te onderzoeken. Later heeft het hof . .

inderdaad nog zeven andere journalisten alsmede nog

twee andere personen gehoord en met de verkregen .

informatie was het recht op een eerlijk proces kenne- -
lijk voldoende gewaarborgd. De andere reden die het
gerechtshof noemde, de integriteit van de politie (en
dus het achterhalen van de identiteit van de politie-
beambte die de bron van de journalist was geweest)
was niet voldoende om het belang van de bronbe-
scherming opzij te zetten. Het EHRM is er verbaasd
over hoe ver men in Nederland bereid is te gaan om
de identiteit van een klokkenluider te achterhalen en
de mogelijkheden waarover de autoriteiten daarvoor
beschikken. Dat heeft niet alleen een afschrikkend
effect op de vrije journalistiek, maar 66k op iedereen
die met misstanden in zijn omgeving naar buiten wil
komen door die ter kennis van de media te brengen.

Het Hof in Straatsburg wees het Amsterdamse
gerechtshof dus gevoelig terecht en de Nederlandse
minister van Justitie liet terstond weten dat er een
wet moest komen om het verschoningsrecht voor
journalisten te regelen, terwijl diezelfde minister
eerder tot tweemaal toe schriftelijk aan de Tweede
Kamer liet weten dat een wettelijke regeling voor
het journalistiecke verschoningsrecht geen meer-
waarde zou betekenen. Evenals zijn voorganger vond
hij dat de uitdrukkelijke aansporing van de Raad
van Buropa in 2000 niet noodzaakte tot aanpassing
van de Nederlandse wet®™, De rechtspraak bood de
rechter voldoende mogelijkheden om tot een verant-
woorde afweging van de in het geding zijnde belan-
gen te komen®. De minister noemde het arrest van
het EHRM in de zaak Voskuil de aanleiding, maar
naar de reden van de omslag in zijn denken moest
men gissen®”. Sindsdien publiceerde de minister

(82) www.rvdj.nl.

(83) HR 8 april 2011, LJN BP6185 (Pretinm Telecom t.
TROS). Zie ook de conclusie van A.-G. HUYDECOPER.
(84) EHRM 22 november 2007, nr. 64752/01, NJCM-
Bulletin 2008-1, pp. 75-89 met noot G.A.L. SCHUIJT;
Mediaforum 2008-2, ar. 6 met noot W.E KORTHALS
ALTES (Voskuil t. Nederland).

(85) Bedoeld is de Recommendation R (2000) 7; Kamer-
stukken 11 2000/01, 27 400 V1, nr. 7.

(86) Kamerstukken I 2006/07, 30 800 VI, nrs. 82 en 117.
(87) Kamerstukken 11 2007/08, 31 200 VI, nr. 92.

302 LARCIER




Buitenlandse kroniek

LARCITR

alleen nog maar een VOOIONCWErP waarop commen-
taar geleverd kon worden, een concreet wetsvoorstel
is voor advies naar de Raad van State gestuurd, maar
daarna is er niets meer van vernomen.

Op het voorontwerp komen we verderop terug.
Eerst cen andere terechtwijzing van Nederland door
Straatsburg. Bij arrest van 14 september 2010 oor-
deelde de Grote Kamer van het EHRM — anders
dan eerder de Kamer ~ dat Nederland in september
2000 ten onrechte ten kantore uitgeverij Sanoma
de redactie van het blad Awioweek bevel had gege-
ven een CD-Rom met foto’s ter in beslagneming af
te staan®. De redactie was getipt over tijd en plaats
van een illegale straatrace voor auto’s met de belofte
dat zij de identiteit van de deelnemers niet zou ont-
hullen. Foto’s van de race stonden op de CD-Rom.
Het Openbaar Ministerie wilde de foto’s bekijken,
niet zozeer om de identiteit van een der deelnemers
te achterhalen, maar — en dat werd er niet bij gezegd
tegen de redactic — om een vluchtauto te traceren
die betrokken zou zijn geweest bij een ramkraak,
waarbij grote hoeveelheden geld bij een bank wer-
den buit gemaakt en waarbij ook een vuurwapen was
gebruikt. Na dreigementen dat het hele kantoor van
Sanoma, waar ook andere tijdschriftredacties geves-
tigd zijn, zou worden doorzocht — nota bene, het was
de vooravond van het huwelijk van de kroonprins —
heeft Sanoma onder protest de CD-Rom afgegeven.

De Grote Kamer van het EHRM stelde vast
dat sprake was van een inbreuk op de vrijheid van
nieuwsgaring, die moest worden getoetst aan lid
2 van art. 10 EVRM. Het verweer van Nederland
dat het niet ging om de identiteit van een bron, een
klokkenluider, werd verworpen. Onder verwijzing
naar eerdere uitspraken stelt het Hof dat ook inbe-
slagneming van foto- en filmmateriaal van openbare
gebeurtenissen en doorzoeking van cen redactiekan-
toor inbreuken zijn op de vrije nieuwsgaring, ook
als er geen belofte van vertrouwelijkheid is gedaan.
De bedreiging het hele kantoor te zullen doorzoe-

(88) EHRM 14 september 2010, nr. 38224/03,
Mediafornm 2010-11/12, nr. 29; uitvoerig daatover
G.A.L Scuuiyt, «Nederland wederom in strijd met
are. 10. Hoe verder na Sanoma?», Mediafornm 2010-
11/12, pp. 346-350. Voor het arrest van de Kamer:
EHRM 31 maart 2009, nr, 38224/03, NJ 2009, 450
met noot B.J. DOMMERING (Sanoma t, Nederland); ook
EHRGC 2009, 70 met noot A.J. NIEUWENHUIS; verder:
W.F KORTHALS ALTES, «Sanoma naar de Grote Kamer
_ Van Hoornse streetraces, ramkraken en het Huwelijk
van de Teuw», NJB 2010-5, pp. 287-292; A.W. Hins,
«Wat is de belofte van een journalist waard? — Vrijheid
van nieuwsgaring na het arrest Sanoma tegen Nederland>»,
Mediaforum 2009-5, pp. 202-2006.

(89) Zie daarover G.A.L ScHUIJT, «Journalistieke
bronbescherming met of zonder wet?», in D. VOOR-
woor (red.), Het journalistick brongebeim onthnid, Brugge:

ken, waarbij de opsporingsbeambten toegang zou-
dent hebben tot alle documenten die de journalisten
onder zich hebben, had een buitengewoon groot chil-
ling effect op de vrijheid van de journalisten. Een chil-
ling effect zal er volgens de Grote Kamer altijd zijn
wanneer journalisten worden geacht te helpen bij de
identificatie van anonieme bronnen. Met de toets of
deze inbreuk gerechtvaardigd was onder de criteria
van art. 10 lid 2, kwam de Grote Kamer niet verder
dan de constatering dat zij niet was voorzien bij wet,
in die zin dat de bepaling in het Wetboek van Scraf-
vordering waarop de muaatregel was gebaseerd niet
voorziet in cen dwingende voorafgaande toets door
een onafhankelijke rechter.

In Straatsburg liggen op dit moment nég drie
klachten tegen Nederland ter zake van schen-
ding van art. 10 op het punt van het journalistieke
geheim. Br is inderdaad de afgelopen jaren nog
wel het een en ander gebeurd in Nederland op dat
gebied. Te veel om allemaal uitgebreid te vermel-
den®. Er ligt een klacht in Straatsburg tegen een
beschikking van de Hoge Raad met betrekking tot
het bevel tot afgifte ter inbeslagneming van de bij
De Telegraaf belande documenten van de voormalige
veiligheidsdienst BVDY?. De overweging van de
Hoge Raad dat de inbeslagneming niet diende om
de identiteit van een bron te achterhalen, zal het in
Straatsburg zeker niet halen, weten we nu. Ook zal
het Hof het de Hoge Raad zwaar aanrekenen, schat-
ten wij in, dat hij het door De Telegraaf aangereikte,
veel minder ingrijpende, alternatief (vernietiging in
het bijzijn van een vertegenwoordiger van hec OM)
niet in de beschouwingen heeft betrokken®”.

Verder liggen er in Straatsburg nog klachten
tegen een volstrekt overbodige gijzeling van de jour-
nalisten van De Telegraaf in 20069% en het afluiste-
ren van Telegraafjournalisten door de veiligheids-
dienst AIVD, wat door de Hoge Raad slechts ten
dele onrechtmatig werd bevonden®. Belangrijke
vraag zal ook hier zijn of de Wet op de Inlichtingen-

die Keure, pp. 63-68; W. Hins, M. GROOTHUIS en

C. WiLRSMA, Persvrijheidsmonitor Nederland 2009, Die-
men: AMB, pp. 16-37; E.J. DOMMERING, «Nieuws

en geheime informatie(bronnen) - De Telegraaf en de
AIVD», Ars Aegui 2009, pp. 818-823.

(90) HR 25 maart 2008, NJ 2009, 452; ook: Mediaforum
2008-5, nr. 18 met noot G.A.I. SCHUIJT.

(91) Dit alles los van de vraag of het niet reeds zal stran-
den wegens gebrek aan wettelijke basis, waarbij zij aan-
getekend dat het marteriaal was verzegeld in afwachting
van een rechterlijke beslissing.

(92) Zie ook W.F KorTHaLs ALTs, «Onnodige gi jze-
ling», Mediaforum 2007-1, p. 1.

(9%) HIR 11 juli 2008, NJ 2009, 451 met noot

E.]. DOMMERING; ook Mediaforum 2008-11/12, nr. 36
met noot I FERNHOU'T.

303



o
<
=
—t
o
o
z
o
I~
-
Ed
P
&
5
T
bt
=
-

Buitenlandse kroniek

en Veiligheidsdiensten die bijzondere bevoegdheden
aan de AIVD toekent door het Hof voldoende kwa-
liteit zal worden toegedacht ter bescherming van het
journalistieke (bron)geheim®?.

Vermeldenswaard is nog het arrest van de Hoge
Raad over de huiszoeking en inbeslagneming bij
het links radicale blad Rawvage in 1996 (1), waar een
claimbrief van een terreurgroep met betrekking
tot drie aanslagen was binnengekomen en waar-
over wij in de vorige kroniek berichtten. De Hoge
Raad noemde huiszoeking bij een journalist een
ingrijpende maatregel, mede omdat daardoor toe-
gang kon worden verkregen tot andere, door art. 10
EVRM beschermde gegevens waarover de journalist
beschikt. De staat moest gemotiveerd stellen en zo
nodig bewijzen dat een dergelijke inbreuk noodza-
kelijk was. Dus avant la lertre in overeenstemming
met de hierboven genoemde Sanoma-uitspraak van
de Grote Kamer van het EHRM. De Hoge Raad
had de zaak terugverwezen omdat het aan de feiten-
rechter is te beoordelen of die noodzaak inderdaad
aanwezig was®?. Die vond dat de staat de noodzaak
genoegzaam had aangetoond en dat de huiszoeking
en inbeslagneming grotendeels niet onrechtmatig
waren. De redactie van het blad kreeg geen scha-
devergoeding®®. Het cassatieberoep hierregen werd
verworpen®”.

Met het aangekondigde wetsontwerp bron-
bescherming van journalisten lijkt het inmiddels
aangetreden nieuwe kabinet van VVD en CDA met
gedoogsteun van de PVV geen haast te maken. Of
sleutelt het nog steeds aan het voorontwerp? Dat
zou inderdaad nodig zijn, want op het voorontwerp
valt veel kritiek te leveren®®. Juist op de gesigna-
leerde knelpunten biedt het geen soelaas: nog steeds
geen hoger beroep en cassatie tegen een bevel tot
gijzeling van een journalist, alleen bronbescher-
ming over de herkomst van gegevens die hem «zijn
toevertrouwd» (terwijl het EHRM de eis van ver-
trouwelijkheid juist niet stelt en uitgaat van een
veel ruimer redactiegeheim) en Jast not least het
ontbreken van enigerlei bepaling die journalisten
en redactielokalen moet beschermen tegen inbe-
slagneming, huiszoeking en afluisteren, rerwijl daar
de ene na de andere procedure over moest worden
gevoerd.

(94) Daarover ook; Hof Amsterdam 13 oktober 2009,
LJN BKO003, Mediaforum 2009-11/12, nr. 31 met noot
LJ. DE VRE.

(95) HR 2 september 2005, Mediaforum 2005-10, nr. 31,
(96) Hof Amsterdam 29 november 2007 (Ravage).

(97) HR 18 september 2009, L/N BI 7191 (Ravage).

(98) Het is gepubliceerd in Mediaforum 2008-11/12,
pp. 466-472 met commentaar van W.I KORTHALS
ALTES.

XXIII. Strafbare feiten
bij de nieuwsgaring

Mogen journalisten strafbare feiten plegen bij het:
vergaren van hun nieuws en informatie? Men denke
aan diefstal, verduistering of heling van documenten
of andere informatiedragers, het plaatsen van afluister-
apparatuur, werken met verborgen camera en micro-
foon, inbreken in computerbestanden e.d. Ook jour-
nalisten dienen zich aan de wet te houden, aldus het
EHRM, maar er kunnen omstandigheden zijn dat een
veroordeling van een journalist die in het kader van de
nieuwsgaring de wet overtrad, niet noodzakelijk is in
een democratische samenleving en dus in strijd met
art. 109, In Nederland ziet men bij een strafrechte-
lijke vetvolging van een journalist, dat de rechter in
elk geval nagaat of een eventuele veroordeling de toets
aan art. 10 lid 2 EVRM kan doorstaan, zonder dat de
journalist daar overigens altijd mee vrij uit gaat.

Een journalist probeerde in 2005 een lacune in
het bancaire systeem van automatische incasso’s aan
te tonen door in te breken in het computersysteem
van een bank en valse incasso-opdrachten te ver:
strekken. Het Gerechtshof Amsterdam erkende dat
de journalist zonder de ondersteuning van zijn actie
weinig of nauwelijks voet aan de grond zou hebben
gekregen voor zijn bewering en toetste de vervol-
ging en eventuele veroordeling als een inbreuk op de
vrijheid van nieuwsgaring aan are, 10 lid 2 EVRM.
Met echter als resultaat dat de journalist zijn doel
voorbij geschoten was en een minder ingrijpende
methode had kunnen kiezen om zijn stelling te sta-
ven. Het Hof achtte hem schuldig maar legde geen
straf op. Het cassatieberoep werd verworpent®,

Een persfotograaf en een journaliste weigerden
in 2003 gevolg te geven aan een bevel van de poli-
tie om het erf van een boerderij te verlaten, waar in
verband met de vogelpest loslopende dieren zouden
worden afgeschoten. Hun strafrechtelijke veroorde-
ling bleef bij de Hoge Raad in stand. Volgens de
Hoge Raad had het gerechtshof terecht de inbreuk
op de vrijheid van nieuwsgaring gerechtvaardigd
geoordeeld in het belang van de bescherming van de
veiligheid en gezondheid. Daarbij had het hof laten
meewegen dat de journalisten vanaf het toegangshek
hun werk hadden kunnen voortzetten".

(99) EHRM 21 januari 1999, NJ 1999, 713 (Fressoz &
Roire t. Frankrijk); zie verder G. AL Scruiyr, Vrijheid
van nienwsgaring, Den Haag: Boom Juridische Ultgevers,
pp. 69-90.

(100) Hof Amsterdam 8 maart 2005, LJN AS9143; HR
S december 2006, LN AY8343 (valse incasso-opdrach-
ten).

(101) HR 23 januari 2007, NJ 2007, 94.

304 LARCIER




Buitenlandse kroniek

LARCIER

De journalist Alberto Stegeman was de afgelo-
pen jaren verscheidene malen in het nieuws om zijn
spectaculaire wijze van nieuwsgaring, waarbij hij
keer op keer de wet overtrad. Voor het werken met
cen verborgen camera in een particuliere woning had
de journalist volgens de rechter niet een rechtvaardi-
gingsgrond aangezien hem andere, minder bezwaar-
lijke, wegen ten dienste stonden om zijn doel te
bereiken®?. Dat had hij in eerste instantie ook niet
toen hij met een vals pasje het beveiligde deel van
luchthaven Schiphol wist binnen te dringen en zo
crachtte aan te tonen dat het daar nogal schortte aan
de beveiliging. De Rechtbank Haarlem beoordeelde
de eventuele veroordeling als een inbreuk op Stege-
mans vrijheid van nieuwsgaring, maar de door hem
gepleegde valsheid in geschrifte en het binnendrin-
gen op Schiphol werden nict proportioneel bevon-
den. In hoger beroep slaagde Stegeman echter wel
met zijn beroep op de vrijheid van nieuwsgaring.
Zijn actie was nodig om een ernstige misstand aan de
kaak te kunnen stellen. De Nederlandse Grondwet
bepaalt in art. 94 dat wetsbepalingen buiten toepas-
sing moeten worden gelaten, indien die toepassing
strijdigheid oplevert met eenieder verbindende ver-
dragsbepalingen. Het Gerechtshof Amsterdam liet
dus de door Stegeman overtreden arct. 225 en 461
van het Wetboek van Strafrecht buiten toepassing en
ontsloeg Stegeman van rechtsvervolging. Wel werd
hij veroordeeld voor het voorhanden hebben van een
valse pas, ook nog enige tijd nd zijn televisieuitzen-
ding. Dat was niet langer proportioneel ten opzichte
van het te dienen maatschappelijk belang”?. Enkele
jaren eerder, in 2007, zag het Openbaar Ministerie
af van vervolging, toen hij onbevoegd een militaire
basis wist binnen te dringen. De Rechtbank Den
Haag wilde in 2009 aannemen dat de hoofdredacteur
van Revy feitelijke onderbouwing nodig had om aan
te tonen dat de beveiliging van privé-mailboxen van
bewindslieden gebrekkig was. Dat kon niet anders
dan door het hacken van de e-mailbox van een staats-
secretaris. Anders zou het verhaal beduidend min-
der journalisticke waarde hebben. Strafvervolging

(102) Rb. Assen 26 september 2007, LJN BB4240
(Stegeman).

(103)  Rb. Haarlem 29 april 2010, LJN BM3106 en
BM3074 (undercover op Schiphol); Hof Amsterdam
28 april 2011, LIN BQ2981.

305

daarvoor zou daarom in strijd zijo met arc. 10 lid 2
EVRM, zodat de hoofdredacteur ter zake van dat
feit werd ontslagen van rechesvervolging. Dat gold
echter niet voor het vervolgens kennis nemen van
de inhoud van de mailbox en het installeren van een
programma waardoor alle e-mails ook direct bij de
hacker zouden binnenkomen. Het doel was bereike
en hiermee schoot men te ver door", Maar toen het
ene persbureau bij het andere inbrak in het compu-
tersysteem waardoor het zich toegang verschafte tot
afgeschermde berichten van een concurrent, gold dat
in goed Nederlands gewoon als «jatten».

Literatuur

A.LJ. Janssen & A.J. Nieuwenhuis, Uitingsde-
licten, Deventer: Kluwer 2008 (2° dr.); E.J. Dom-
mering, Gevangen in de waarneming. Hoe de burger
de communicatiemiddelen overnam en zelf ook de bewa-
king ging verzorgen. Afscheidscollege UvA, Amsterdam
Cramwinckel 2008. B.J. Dommering, De achtervol-
ging van Promethens. Over vrijheid en bezit van informa-
tie, Amsterdam: Cramwinckel 2008; N. van Eijk &
B. Hugenholez (red.), Dommeringbundel. Opstellen over
informatievecht aangeboden aan prof. mr. E.J. Domme-
ring, Amsterdam: Cramwinckel 2008. D.J.G. Vis-
ser (red.) Commercieel portretvecht. 30 Jaar 't Schaep met
de 5 Pooten, Amstelveen 2009; A.W. Hins, Smaad
door de Staat. Rede uitgesproken bij aanvaarding van bet
ambt van bijzonder hoogleraar in het pers-, omroep- en
mediarecht, Amstelveen: deLex 2010; A.J. Nieuwen-
huis, Over de grens van de vrijheid van meningsuiting,
Nijmegen: Ars Aequi Libri 2011 (3¢ geheel -herz.
dr.); W. Hins, M. Groothuis en C. Wiersma, Pers-
vriheidsmonitor Nederland 2009, Diemen: Uitgeveri]
AMB 2010; W. Hins, M. Groothuis en C. Wiersma,
Persvrigheidsmonitor Nederland 2010, Diemen: Uitge-
verij AMB 2011; J. van den Brink & O. Volgenant,
«Kroniek persrecht 2006-2009», Mediaforum 2009~
10, p. 350-364; J. van den Brink & C. Wildeman,
«Kroniek Persrecht 2009-2010», Mediafornm 2011-
5, p. 130-147,

(104) Rb. Den Haag 23 november 2009, IJN B KA0GS
(Hacken mailbox).

(105) Hof 's-Gravenhage 16 december 2009, L/N
BKG6789 (Novin t. ANP).

Aurteurs & Media 2011/3





