Noot bij de zaak Times Newpapers (EHRM 10 maart 2009, appl. 3002/03 en 23676/03)
Verschenen in Nederlandse Jurisprudentie, 2010-10, nr. 109, p. 1075-1077.

Deze zaak gaat over een onrechtmatige publicatie op internet en hoe in die context om te
gaan met een rectificatie. In de wereld van het papier was het ogenschijnlijk eenvoudig:
een bericht dat eerder in de krant was verschenen en door de rechter onrechtmatig was
geoordeeld, werd in een volgend nummer gerectificeerd. De aflevering van de krant met
het oorspronkelijke bericht en de aflevering van de krant met de rectificatie verdwenen in
het archief en leidden daar tot in lengte van jaren een gescheiden slapend bestaan. Met
omroepprogramma’s ging het niet veel anders. Dit ‘slapende’ archief is in de
internetwereld een sprookje uit het verleden. Het foute bericht is op plaatsen in het web
blijven hangen, waar pagina’s in cache (tijdelijke opslag om ze sneller opvraagbaar te
maken) worden bewaard. Zoekmachines toveren die pagina’s bij iedere zoekopdracht weer
te voorschijn. De archieffunctie en de publicatiefunctie van de media zijn versmolten
geraakt. Een publicatie/uitzending gaat ‘in één adem’ door naar een site waar hij een tijd
blijft staan en raadpleegbaar blijft. Daarna wordt zij gearchiveerd, maar dat archief is snel
en op afstand elektronisch te raadplegen op zoekwoord of datum. Iedere keer komt het
foute bericht en niet de rectificatie te voorschijn.

In deze zaak gaat het om twee publicaties in de Engelse Times met iets meer dan een
maand tussenruimte, waarin een zakenman er van wordt beschuldigd dat hij verbindingen
heeft met een Russische criminele organisatie, die aan witwassen doet. De zakenman
begint binnen drie maanden na de publicatie (binnen de verjaringstermijn die in het VK
voor libelacties kort is: één jaar) een actie uit onrechtmatige daad naar aanleiding van beide
(naar strekking gelijke) onrechtmatige berichten tegen de krant, die in de procedure niet
ontkent dat de berichten defamerend voor de zakenman zijn, en die ook geen moeite doet
de juistheid ervan overeind te houden. De Times beroept zich op het algemeen belang dat
zij het bestaan van ernstige beschuldigingen moest publiceren (Dit is een in het Engelse
persrecht aanvaard ‘priviliged” verweer, gebaseerd op de landmark beslissing
Reynolds/Sunday Times uit 2001 geciteerd in paragraaf 22 van de beslissing van het Hof;
met deze uitspraak accepteerde het Engelse House of Lords in grote lijnen de ‘public
figure’ jurisprudentie van het EHRM dat er een publiek belang is kennis te nemen van
beschuldigingen ten aanzien van openbare personen, mits het medium ten tijde van de
publicatie te goeder trouw handelde en afging op betrouwbare bronnen, zie voor deze in
totaal tien punten test, vergelijkbaar met die van de HR in het Gemeenteraadarrest, HR 24
juni 1983, NJ 1984, 801: Helen Fenwick & Gavin Philipson, Media Freedom under the Human
Rights Act, Oxtord: Oxford University Press 2006, p. 1083-1080).

De zakenman was echter een jaar later (na de verjaringstermijn, toen de eerste actie nog
aanhangig was) een tweede actie tegen de krant begonnen, omdat de krant de beide
berichten zonder toevoeging op zijn website (archief) had geplaatst. In deze tweede
procedure voert de Times het verweer dat gebaseerd is op de aan het Amerikaanse recht
ontleende ‘single publication rule’, inhoudende dat de ecerste publicatie (en niet de
herhaalde publicatie) het aanknopingspunt is. Voor libel acties geldt een korte
verjaringstermijn, en de Amerikaanse rechter ontwikkelde die regel om te voorkomen dat
een krant zou blijven blootstaan aan libelacties na de eerste publicatiedatum, telkens nadat
het bericht opnieuw openbaar zou worden gemaakt. Daarvan zou een potentieel ‘chilling



effect’ uitgaan. Dat schermt dus acties tegen gearchiveerde berichten af. In dit geval was
het verweer door de Times opgeworpen, omdat zij het ‘priviliged” verweer een maand na
de berichten in de krant niet meer kon staande houden, zodat ze de beschuldiging niet op
de website had mogen herhalen.

De Engelse rechters wijzen de ‘single publication rule’ af, zodat de Times voor het op
internet ‘gearchiveerde’ bericht hangt. Zoals wel vaker in het Engelse recht, wordt
daarvoor een oeroud precedent uit de kast gehaald, ditmaal de zaak van de Duke of
Brunswick v Harmer uit 1849. De Duke of Brunswick was in 1830 door de Weekly Dispatch
beledigd, maar dat was aan zijn aandacht ontsnapt. Zijn agent viste het nummer uit 1830
zeventien jaar later uit de archieven van de krant en toen werd de hertog alsnog beledigd.
Het beroep op verjaring, onderbouwd door de single publication rule, werd door de
rechter afgewezen. De aflevering van de archiefkopie was een nieuwe publicatie. Het
precedent was in 2001 opgepoetst naar een eigentijdse setting, door het ook toe te passen
op gearchiveerde internetpublicaties (het EHRM plaatst in II B de bespreking van dit deel
van het Engelse recht onder het kopje “The Internet publication rule’). We kunnen dus
spreken van een in het Engelse recht aanvaarde ‘multiple publication rule’. In de
onderhavige zaak bevestigt de Court of Appeal het Brunswick /internet precedent. Ik geef

de argumentatie van de Engelse rechter die is toegespitst op archiefmateriaal:

We accept that the maintenance of archives, whether in hard copy or on the Internet, has a social
utility, but consider that the maintenance of archives is a comparatively insignificant aspect of
freedom of expression. Archive material is stale news and its publication cannot rank in
importance with the dissemination of contemporary material. Nor do we believe that the law of
defamation need inhibit the responsible maintenance of archives. Where it is known that archive
material is or may be defamatory, the attachment of an appropriate notice warning against treating
it as truth will normally remove any sting from the material.

Het EHRM accepteert deze redenering van de Engelse rechter in paragraaf 45 niet
helemaal, maar toch wel grotendeels. Het Hof kent in het kader van de vrijheid van
meningsuiting (mijns inziens terecht) een groter gewicht toe aan de archieffunctie dan de
Engelse rechter (zie ook overweging 27 ten aanzien van de ontvankelijkheid), maar maakt
daarbij een onderscheid tussen de ‘primaire functie’ van de pers, namelijk die van ‘public
watchdog’ , en de ‘secundaire functie’ om nieuwsarchieven te onderhouden. Ten aanzien
van deze secundaire functie is er een grotere ‘margin of appreciation’ van de Lidstaten.
De beoordeling door de Engelse rechter blijft binnen die marge, omdat de krant pas meer
dan na een jaar na datum van de publicaties (dus veel te laat) een mededeling op de
website had geplaatst dat er een libelactie tegen de artikelen liep, en de Engelse rechter
niet had geéist dat de artikelen helemaal uwit het internetarchief moesten worden
verwijderd.

Overweging 48 bevat nog een caveat, dat betrekking heeft op de termijn waarop een actie
wegens onrechtmatige publicatie moet worden gestart. Het EHRM is gevoelig voor het
argument dat ten grondslag ligt aan de single publication rule dat dit tot niet in tijd
begrensde aansprakelijkheden zou kunnen leiden. Maar, zegt het Hof: dat speelde niet in
deze zaak, omdat er vrij snel tegen de publicaties in de krant was geageerd en de tweede
actie tegen de internetpublicatie aanhangig was gemaakt toen de eerste zaak nog liep. Toch
voegt het er aan toe: je moet wel binnen redelijke tijd tegen een onrechtmatige publicatie
opkomen.

Ik kan mij vinden in de benadering van het Hof met behulp van de vergelijkingsmethode
uit de Drie typen van rechtsvinding (G.J. Wiarda, Zwolle: Tjeenk Willink, 2° druk 1980, p. 97
e.v.). De variatie van gevallen waarin de vergelijking moet plaatsvinden wordt enerzijds
begrensd door het beginsel van de historische noodzaak dat de integriteit van de archieven
moet worden beschermd, zodat daarin alle berichten, ook die fout zijn, zijn terug te
vinden, en anderzijds het beginsel dat iemands reputatie niet tot in lengte van jaren in

2



elektronische media door een valse beschuldiging wordt achtervolgd. Het eerste beginsel
zou ik het Omwell beginse/ willen noemen (naar diens boek 7984, waarin het newspeak
departement belast is met de permanente herschrijving van de geschiedenis). Dit beginsel
lijkt de Nederlandse Raad van de Journalistiek in 2008 in de bewoordingen van een nieuw
artikel 2.2.8 van de Leidraad van de Raad te hebben omhelsd:

Internet met de hieraan gekoppelde zoeckmachines heeft de toegankelijkheid van

archiefbestanden stetk vergroot. Het publicke belang van zo volledig mogelijke, betrouwbate

archieven waarvan de inhoud niet kan worden gewijzigd, weegt in beginsel zwaarder dan het belang dat
personen kunnen hebben bij het verwijderen of anonimiseren van gearchiveerde artikelen met een voor
hen onwelgevallige inhoud. Slechts in bijzondere gevallen kan dit maatschappelijk belangtijke principe
wijken voor een privébelang.

Het tweede beginsel zou ik het Brunswick beginsel willen noemen dat de multiple
publication rule tot in eeuwigheid uitbreidt, zodat er altijd een claim boven een publicatie
blijft zweven. Beide beginselen werkten in de papieren wereld met relatief ontoegankelijke
archieven (‘stale news’) nog wel, maar zijn voor de fluide wereld van het internet en
daardoor ‘open archieven’ te absoluut. In de praktijk van de toepassing van de leidraad
door de Raad van de Journalistiek pakt zij minder absoluut uit dan uit de hiervoor
geciteerde bewoordingen kan worden afgeleid, omdat daarin ook ruimte is voor het
opnemen en koppelen van rectificaties in elektronisch gearchiveerde berichten (zie W.
Hins, ‘Het ijzeren geheugen van internet’, in: Ars Aequi 2008, p. 558-564).

De regel dat binnen redelijke tijd tegen de primaire en secundaire publicatie moet worden
opgetreden, beschermt de belangen die beide beginselen beogen te beschermen. Weliswaar
is in het internettijdperk de overgang van de primaire (de actualiteit) naar de secundaire
(het archief) openbaarmaking onscherp (de kritick van J. van Hoboken in zijn noot bij dit
arrest, Mediaforum 2009-4, p. 167), ik denk dat er in de praktijk toch wel mee te werken
valt: ook publicaties op internet schuiven op naar rubricken die worden aangeduid met
‘oude berichten’ en ‘archief’. De tweede in het arrest aanvaarde regel dat berichten niet uit
het archief worden verwijderd, maar dat er een mededeling bij wordt geplaatst dat het
door een rechterlijke uitspraak (wat er in onderling overleg in een schikking wordt
afgesproken is natuurlijk een andere zaak) is gerectificeerd of (daarvoor) dat er een
procedure aanhangig is, doet zowel recht aan het belang van de verbeterde
toegankelijkheid en accuraatheid van archieven als het belang dat het slachtoffer dat hij
niet in eeuwigheid door een valse beschuldiging wordt achtervolgd. Zoals het publiek
profiteert van de informatietechnologie die betere toegankelijkheid van de archieven
mogelijk maakt, zo kan ook het slachtoffer profiteren van die techniek die het mogelijk
maakt een rectificatie aan de publicatie ‘vast te knopen’. In de oude wereld is dat niet
mogelijk omdat het eerste bericht en de rectificatie gescheiden wegen gaan (overigens
zullen advocaten bij de formulering van de rectificatievorderingen met deze nieuwe
mogelijkheden rekening moeten houden). Ik ben dus voor een ‘internet publication rule’
die het midden houdt tussen Orwell en Brunswick.

Een moeilijk op te lossen probleem is dat de foute berichten in cache blijven hangen in
zoekmachines en hyperlinks. Ik ben er geen voorstander van dat de exploitanten van
zoekmachines daarvoor verantwoordelijk worden gehouden. Je kunt de vuilophaaldienst
ook niet aansprakelijk houden voor het feit dat er bij het huisvuil op straat af en toe
staatsgeheimen rondslingeren. Of je dit probleem kunt oplossen aan de hand van
onrechtmatige daadsbeginselen alleen, is overigens een vraag die ik hier verder
onbesproken laat.

Een verder complicerende factor is dat de Wet bescherming persoonsregistraties door het
Lindqvist arrest van 6 november 2003 het HVJEG (Jur. 2003, p. 1-1297, NJCMBulletin
2004-3, p. 415-425 m.nt. HR. Kranenborg) een zeer ruim toepassingsbereik heeft
gekregen op internet. Een internetpublicatie is daardoor al snel een ‘bewerking’” van

3


http://www.ivir.nl/Publicaties/hins/AA_jul_aug_2008_Het_ijzeren_geheugen_van_internet.pdf
http://www.ivir.nl/publicaties/vanhoboken/Annotatie_Mf_2009_4.html

persoonsgegevens in de zin van de wet. Het College Bescherming Persoonsgegevens heeft
in 2007 richtsnoeren publicatie persoonsgegevens op het internet uitgevaardigd. In die
richtsnoeren wordt er mijns inziens iets te gemakkelijk van uitgegaan dat een eerste
publicatie (digitale versie op de site van een bericht in een ander medium of een
journalisticke internetpublicatie) ook steeds ‘een verwerking door een verantwoordelijke’ is
in de zin van de Wbp. Het gevaar dreigt immers dat de normen van de Wbp die in de
eerste plaats zijn geschreven voor bestanden zoals archieven en administraties, ook voor
perspublicaties worden gebruikt. Ik verwijs naar J.J.C. Kabel ‘De werkers van het woord
verworden tot verwerkers’, in : NJB 2008/35 n.a.v. Vzr Rb. Den Bosch 4 juli 2008, KG
Z.A 08-299 en J. van Hoboken, ‘Zoekmachines en de Wbp: over de grens van onze digitale
horizon’, in: P& Afl. 6- december 2008, p. 210-216 (in het bijzonder p. 213). Hier kan het
onderscheid tussen een primaire en secundaire publicatie verhelderend zijn.

E.J. Dommering



