
Mediaforum 2016-116

Nr. 1 	 Satamedia/Finland

EHRM 21 juli 2015, 931/13

In the case of Satakunnan Markkinapörssi Oy and Satamedia Oy v. 
Finland, The European Court of Human Rights (Fourth Section), sit-
ting as a Chamber composed of:
Guido Raimondi, President, Päivi Hirvelä, George Nicolaou, Nona 
Tsotsoria, Krzysztof Wojtyczek, Faris Vehabović, Yonko Grozev, jud-
ges, and Fatoş Aracı, Deputy Section Registrar,
Having deliberated in private on 23 June 2015,
Delivers the following judgment, which was adopted on that date:

PROCEDURE

[…]

THE FACTS

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE

5.  The applicant companies have their seat in Kokemäki.

6.  The first applicant company Satakunnan Markkinapörssi Oy has 
been publishing Veropörssi magazine since 1994. The magazine 
publishes yearly information about natural persons’ taxable income 
and assets. This information is public according to Finnish law. Sever-
al other publications and media companies also publish such infor-
mation. The editor-in-chief of the magazine lodged an application 
with the Court in 2010 (see Anttila v. Finland (dec.), no. 16248/10, 19 
November 2013).

7.  In 2002 the magazine appeared 17 times and each issue concen-
trated on a certain geographical area of the country. Data on 1.2 
million persons’ taxable income and assets was published, which 
constituted at the time a third of all taxable persons in Finland. The 
magazine also published tax-related articles and announcements.

8.  The first applicant company Satakunnan Markkinapörssi Oy has 
worked in cooperation with the second applicant company, Satame-
dia Oy. The companies are owned by the same persons. In 2003 the 
second applicant company, together with a telephone operator, star-
ted an SMS-service. By sending a person’s name to a service number, 
taxation information concerning that person could be obtained if 
information was available in the database. The database was created 
using data already published in the magazine. Since 2006 the second 
applicant company has also been publishing Veropörssi magazine.

9.  On an unspecified date the Data Protection Ombudsman (tieto-
suojavaltuutettu, dataombudsmannen) contacted the applicant 
companies and advised them to stop publishing taxation data in the 
manner and to the extent that had been the case in 2002. Collecting 
data which was not to be published was not forbidden. The compa-
nies declined because they felt that this request violated their free-
dom of expression.

10.  By letter dated 10 April 2003 the Data Protection Ombudsman 
requested the Data Protection Board (tietosuojalautakunta, datase-
kretessnämnden) to order that the applicant companies be forbid-
den to process taxation data in the manner and to the extent that had 
been the case in 2002 and to pass such data to an SMS-service. He clai-
med that, under the Personal Data Act, the companies had no right to 
establish such personal data registers and that the derogation pro-
vided by the Act concerning journalism did not apply to the present 
case. The collecting of taxation information and the passing of such 
information to third parties was not journalism but processing of 
personal data which the applicant companies had had no right to do.

11.  On 7 January 2004 the Data Protection Board dismissed the 
request of the Data Protection Ombudsman. It found that the dero-
gation provided by the Personal Data Act concerning journalism 
applied to the present case. As concerned the SMS-service, the data 
used in the service had already been published in Veropörssi maga-
zine and the Act did not therefore apply to it.

12.  By letter dated 12 February 2004 the Data Protection Ombuds-
man appealed to the Helsinki Administrative Court (hallinto-oikeus, 
förvaltningsdomstolen), reiterating his request that the applicant 

companies be forbidden to process taxation information in the man-
ner and to the extent that had been the case in 2002 and to pass such 
data to the SMS-service.

13.  On 29 September 2005 the Administrative Court rejected the 
appeal. It found that the derogation provided by the Personal Data 
Act concerning journalism, which had its origins in Directive 95/46/
EC, should not be interpreted too strictly as it would then favour pro-
tection of privacy over freedom of expression. The court considered 
that Veropörssi magazine had a journalistic purpose and that it was 
also in the public interest to publish such data. The court empha-
sised, in particular, that the published data was public. The deroga-
tion provided by the Personal Data Act concerning journalism thus 
applied to the present case. As concerned the SMS-service, the court 
agreed with the Data Protection Board that, as the information had 
already been published in the magazine, the Act did not apply to it.

14.  By letter dated 26 October 2005 the Data Protection Ombudsman 
appealed further to the Supreme Administrative Court (korkein hal-
linto-oikeus, högsta förvaltningsdomstolen), reiterating the grounds 
of appeal already presented before the Administrative Court.

15.  On 8 February 2007 the Supreme Administrative Court decided 
to request a preliminary ruling from the Court of Justice of the Euro-
pean Union on the interpretation of Directive 95/46/EC.

16.  On 16 December 2008 the Court of Justice of the European Uni-
on, sitting in a Grand Chamber composition, gave its judgment (see 
Case C-3/07 Tietosuojavaltuutettu v. Satakunnan Markkinapörssi Oy 
and Satamedia Oy, judgment of 16 December 2008 (Grand Cham-
ber)). It found first of all that the activities in question constituted 
“processing of personal data” to which the Directive applied. More-
over, activities involving the processing of personal data such as that 
relating to personal data files which contained solely, and in unalte-
red form, material that had already been published in the media, also 
fell within the scope of the Directive. In order to take account of the 
importance of the right to freedom of expression in every democratic 
society, it was necessary to interpret notions relating to that freedom, 
such as journalism, broadly. However, in order to achieve a balance 
between the two fundamental rights, the protection of the funda-
mental right to privacy required that the derogations and limitations 
in relation to the protection of data provided for in the Directive had 
to apply only in so far as was strictly necessary. In conclusion, activi-
ties such as those involved in the domestic proceedings, relating to 
data from documents which were in the public domain under natio-
nal legislation, could be classified as “journalistic activities” if their 
object was to disclose to the public information, opinions or ideas, 
irrespective of the medium which was used to transmit them. They 
were not limited to media undertakings and could be undertaken for 
profit-making purposes.

17.  On 23 September 2009 the Supreme Administrative Court qua-
shed the previous decisions and referred the case back to the Data 
Protection Board. It requested the Board to forbid the processing of 
taxation data in the manner and to the extent carried out in 2002. 
The court noted first that the term “journalism” was not defined in 
Directive 95/46/EC but that, according to the Court of Justice of the 
European Union, it was necessary to interpret notions relating to 
freedom of expression, such as journalism, broadly. However, when 
balanced against the right to privacy, any derogations to the latter 
were to be kept only to what was strictly necessary. When balancing 
the right to freedom of expression against the right to privacy, the 
Court had found that the decisive factor was to assess whether a 
publication contributed to a public debate or was solely intended 
to satisfy the curiosity of readers. The Supreme Administrative Court 
found that the publication of the whole database collected for jour-
nalistic purposes could not be regarded as journalistic activity. The 
public interest did not require such publication of personal data to 
the extent seen in the present case, in particular as the derogation in 
the Personal Data Act was to be interpreted strictly. The same applied 
also to the SMS-service.

18.  The SMS-service was shut down after the decision of the Supreme 
Administrative Court was served on the applicant companies. The 
magazine continued publishing taxation data in autumn 2009 when 
its content was only one fifth of the previous content. Since then the 
magazine has not appeared.

19.  On 26 November 2009 the Data Protection Board forbade the 
first applicant company to process taxation data in the manner and 
to the extent that had been the case in 2002 and to forward this infor-

Ju
ri

sp
ru

de
nt

ie
 n

r. 
1



Mediaforum 2016-1 17

Ju
ri

sp
ru

de
nt

ie
 n

r. 
1mation to an SMS-service. The second applicant company was for-

bidden to collect, save or forward to an SMS-service any information 
received from the first applicant company’s registers and published 
in Veropörssi magazine.

20.  By letter dated 15 December 2009, after the Data Protection 
Board had made its decision, the Data Protection Ombudsman asked 
the applicant companies to indicate what measure they were envisa-
ging to take in view of the Board’s decision. In their reply, the appli-
cant companies asked the Data Protection Ombudsman’s view on 
the conditions under which they could continue publishing public 
taxation data at least to a certain extent. In his reply the Data Protec-
tion Ombudsman stated that, according to the Supreme Administra-
tive Court’s decision, the applicant companies lacked the legal right 
to maintain their taxation database and to publish it, and reminded 
them of his duty to report any breach of the Personal Data Act to the 
police.

21.  By letter dated 9 February 2010 the applicant companies appea-
led against the decision of the Data Protection Board to the Helsinki 
Administrative Court which transferred the case to the Turku Admi-
nistrative Court. They complained that the decision violated the pro-
hibition of censorship guaranteed by the Constitution as well as their 
freedom of expression. The Finnish Constitution provided better 
protection than the international human rights treaties as the latter 
did not prohibit censorship fully. According to the domestic law, it 
was not possible to prevent publication of information on the basis 
of the amount of information to be published or of the means used 
for its publication. Nor was it possible to use “public interest” as a cri-
terion for preventing publication when preventive restriction of free-
dom of expression was concerned. Accepting that would mean that 
the authorities would be able to prevent publication, if they thought 
that the publication did not promote discussion of a topic of public 
interest.

22.  On 28 October 2010 the Turku Administrative Court rejected the 
applicant companies’ appeal. It found that, as far as the matter had 
been decided by the Supreme Administrative Court in its decision 
of 23 September 2009, it could not take a stand on the issue. In the 
latter decision the Supreme Administrative Court had stated that the 
case was not about the public nature of the taxation documents, nor 
about the right to publish such information. As the court was now 
examining only the decision rendered by the Data Protection Board 
which was issued as a result of the Supreme Administrative Court’s 
decision of 23 September 2009, it could not examine the issues which 
the Supreme Administrative Court had excluded from the scope of 
its decision. As the Board’s decision corresponded to the content of 
the Supreme Administrative Court’s decision, there was no reason to 
change it.

23.  By letter dated 29 November 2010 the applicant companies 
appealed further to the Supreme Administrative Court, reiterating 
the grounds of appeal already presented before the Administrative 
Court. They noted in particular that the decision issued by the Data 
Protection Board had prohibited the processing of taxation infor-
mation for publishing purposes as well as requiring that the inter-
nal registers of the first applicant company be protected in a manner 
required by the Personal Data Act. In practice the companies were 
prevented from collecting information for publishing purposes, 
which meant that there was an interdiction to publish such informa-
tion. The companies noted that the Finnish Constitution also prohi-
bited indirect preventive censorship.

24.  On 18 June 2012 the Supreme Administrative Court upheld the 
judgment of the Administrative Court. It found that the case was not 
about the right to publish taxation information as such, nor about 
preventive censorship. On these grounds and the grounds men-
tioned in the Administrative Court’s reasoning, the court found that 
there was no reason to change the latter’s decision.

[…]

THE LAW

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

35.  The applicant companies complained under Article 10 of the 
Convention that their right to freedom of expression had been vio-
lated in a manner which was not “necessary in a democratic society”. 
The collection of taxation information was not illegal as such and 
this information was public. The decisions of the Supreme Admini-

strative Court meant in fact that the applicant companies were put 
under prior censorship while other newspapers had been able to con-
tinue publishing such information. Also, a wide audience had a right 
to receive information.

[…]

2.  The Court’s assessment

(a)  Whether there was an interference

51.  The Court notes that the parties disagree on whether the ban 
imposed on the applicant companies constitutes an interference with 
their right to freedom of expression, as guaranteed by Article 10 § 1 of 
the Convention. According to the Government, banning the applicant 
companies from processing taxation data did not constitute an inter-
ference with the applicant companies’ right to freedom of expression, 
while the applicant companies claimed that it did, referring in this 
respect even to censorship.

52.  The Court notes that in November 2009 the Data Protection 
Board forbade the first applicant company to process taxation data 
in the manner and to the extent that had been the case in 2002 and 
to forward this information to an SMS-service. The second applicant 
company was forbidden to collect, save or forward to an SMS-service 
any information received from the first applicant company’s regis-
ters and published in the magazine. As a result, Veropörssi magazine 
published taxation data once more in autumn 2009 when its content 
was only one fifth of the previous content. Since then, the magazine 
has not appeared. The SMS-service had already been shut down ear-
lier.

53.  The Court considers that the prohibition issued by the Data 
Protection Board did not prevent the applicant companies from 
publishing taxation data as such. However, it prohibited them from 
collecting, saving and processing such data to a large extent, with the 
result that an essential part of the information previously published 
in Veropörssi magazine could no longer be published. It must there-
fore be considered that there was an interference with the applicant 
companies’ right to impart information, as guaranteed by Article 10 
§ 1 of the Convention.

(b)  Whether the interference was prescribed by law and pursued a 
legitimate aim

54.  The Court notes that the parties also disagree on whether the 
interference was prescribed by law and pursued a legitimate aim. 
According to the Government, the impugned measures had a basis in 
Finnish law, especially in various provisions of the Personal Data Act 
and these measures were taken for the protection of the reputation or 
rights of others, in particular for the protection of private life. On the 
contrary, the applicant companies maintained that the Personal Data 
Act did not prescribe any restrictions to freedom of expression and 
that this Act was not at all intended to be applied to such personal 
data which was to be published. The “journalistic exception” provi-
ded by the Act was to be applied to the personal data registers which 
were meant to support actual publishing.

55.  The Court notes that the right to impart information is subject to 
the exceptions set out in Article 10 § 2 of the Convention. The Court 
accepts that the interference was based on the provisions of the Per-
sonal Data Act, as in force at the relevant time. In the present case the 
question before the domestic courts was whether the “journalistic 
exception” provided by the Personal Data Act was applicable to the 
applicant companies’ case. In other words, the question was whether 
in their case the domestic law, as interpreted by the domestic courts, 
allowed exceptions to be made from the protection of private life in 
favour of the freedom of expression. The Court therefore considers 
that the interference was “prescribed by law” and it pursued the legi-
timate aim of protecting the reputation or rights of others, within the 
meaning of Article 10 § 2.

(c)  Whether the interference was necessary in a democratic society

56.  According to the Court’s well-established case-law, freedom of 
expression constitutes one of the essential foundations of a democra-
tic society and one of the basic conditions for its progress and each 
individual’s self-fulfilment. Subject to paragraph 2 of Article 10 of the 
Convention, it is applicable not only to “information” or “ideas” that 
are favourably received or regarded as inoffensive or as a matter of 
indifference, but also to those that offend, shock or disturb. Such are 



Mediaforum 2016-118

the demands of pluralism, tolerance and broadmindedness, without 
which there is no “democratic society”. This freedom is subject to the 
exceptions set out in Article 10 § 2 which must, however, be strictly 
construed. The need for any restrictions must be established con-
vincingly (see, for example, Nilsen and Johnsen v. Norway [GC], no. 
23118/93, § 43, ECHR 1999-VIII; and Lingens v. Austria, 8 July 1986, § 
41, Series A no. 103).

57.  The adjective “necessary”, within the meaning of Article 10 § 2, 
implies the existence of a “pressing social need”. The Contracting Sta-
tes have a certain margin of appreciation in assessing whether such 
a need exists, but it goes hand in hand with a European supervision, 
embracing both the legislation and the decisions applying it, even 
those given by an independent court. The Court is therefore empowe-
red to give the final ruling on whether a “restriction” is reconcilable 
with freedom of expression as protected by Article 10 (see Janowski v. 
Poland [GC], no. 25716/94, § 30, ECHR 1999-I).

58.  The Court’s task in exercising its supervision is not to take the pla-
ce of national authorities but rather to review under Article 10, in the 
light of the case as a whole, the decisions they have taken pursuant 
to their power of appreciation (see, among many other authorities, 
Fressoz and Roire v. France [GC], no. 29183/95, § 45, ECHR 1999-I).

59.  In exercising its supervisory jurisdiction, the Court must look 
at the impugned interference in the light of the case as a whole. In 
particular, it must determine whether the interference in issue was 
“proportionate to the legitimate aims pursued” and whether the 
reasons adduced by the national authorities to justify it were “rele-
vant and sufficient” (see Janowski v. Poland, cited above, § 30; News 
Verlags GmbH & Co.KG v. Austria, no. 31457/96, § 52, ECHR 2000-I; 
Barfod v. Denmark, 22 February 1989, § 28, Series A no. 149; Lingens 
v. Austria, cited above, § 40; and Sunday Times v. the United Kingdom 
(no. 1), 26 April 1979, § 62, Series A no. 30). In doing so, the Court has 
to satisfy itself that the national authorities applied standards which 
were in conformity with the principles embodied in Article 10 and, 
moreover, that they based themselves on an acceptable assessment 
of the relevant facts (see Jersild v. Denmark, 23 September 1994, § 31, 
Series A no. 298).

60.  The Court further emphasises the essential function the press 
fulfils in a democratic society. Although the press must not overstep 
certain bounds, particularly as regards the reputation and rights of 
others and the need to prevent the disclosure of confidential infor-
mation, its duty is nevertheless to impart – in a manner consistent 
with its obligations and responsibilities – information and ideas 
on all matters of public interest (see Bladet Tromsø and Stensaas v. 
Norway [GC], no. 21980/93, § 58, ECHR 1999-III; De Haes and Gijsels 
v. Belgium, 24 February 1997, § 37, Reports of Judgments and Deci-
sions 1997-I; and Jersild v. Denmark, cited above, § 31). Not only do 
the media have the task of imparting such information and ideas, 
the public also has a right to receive them (see, for example, Sunday 
Times v. the United Kingdom (no. 1), cited above, § 65).

61.  The Court has recently set out the relevant principles to be app-
lied when examining the necessity of an instance of interference with 
the right to freedom of expression in the interests of the “protection 
of the reputation or rights of others”. It noted that in such cases the 
Court may be required to verify whether the domestic authorities 
struck a fair balance when protecting two values guaranteed by the 
Convention which may come into conflict with each other in certain 
cases, namely, on the one hand, freedom of expression protected by 
Article 10 and, on the other, the right to respect for private life enshri-
ned in Article 8 (see Axel Springer AG v. Germany [GC], no. 39954/08, 
§ 84, 7 February 2012; and MGN Limited v. the United Kingdom, no. 
39401/04, § 142, 18 January 2011).

62.  In Von Hannover v. Germany (no. 2) [GC] (nos. 40660/08 and 
60641/08, §§ 104-107, ECHR 2012) and Axel Springer AG v. Germany 
[GC] (cited above, §§ 85-88), the Court defined the Contracting Sta-
tes’ margin of appreciation and its own role in balancing these two 
conflicting interests. The Court went on to identify a number of cri-
teria as being relevant where the right of freedom of expression is 
being balanced against the right to respect for private life (see Von 
Hannover v. Germany (no. 2) [GC], cited above, §§ 109-113; and Axel 
Springer AG v. Germany [GC], cited above, §§ 89-95), namely:

(i)  contribution to a debate of general interest;

(ii)  how well-known is the person concerned and what is the subject 
of the report;

(iii)  prior conduct of the person concerned;

(iv)  method of obtaining the information and its veracity/circum-
stances in which the photographs were taken;

(v)  content, form and consequences of the publication; and

(vi)  severity of the sanction imposed.

63.  Turning to the facts of the present case, the Court notes that the 
applicant companies were not as such forbidden to publish taxation 
data in Veropörssi magazine. However, they were forbidden to col-
lect, save or process taxation data in the manner and to the extent 
that had been the case in 2002 and to forward this information to 
an SMS-service. As a result, the applicant companies published one 
more issue of Veropörssi magazine in autumn 2009 with one fifth of 
the previous content. Since then, the magazine has not appeared. The 
SMS-service had already been shut down earlier.

64.  In order to assess whether the “necessity” of the restriction of the 
exercise of the freedom of expression has been established convin-
cingly, the Court must examine whether the balancing exercise bet-
ween the freedom of expression and the right to respect for private 
life has been undertaken by the national authorities, in conformity 
with the criteria laid down in the Court’s case-law.

65.  The Court considers first of all that the general subject-matter 
which was at the heart of the publication in question, namely the 
taxation data about natural persons’ taxable income and assets, was 
already a matter of public record in Finland, and as such was consi-
dered to be a matter of public interest. From the point of view of the 
general public’s right to receive information about matters of public 
interest, and thus from the standpoint of the press, there were justi-
fied grounds for imparting such information to the public.

66.  The Court notes that in 2002 Veropörssi magazine published 
taxation data on 1.2 million persons’ taxable income and assets. The-
se persons must have included both well-known personalities and 
ordinary citizens. According to the specific Act on the Public Disclo-
sure and Confidentiality of Tax Information, this taxation informa-
tion is public in Finland. There is thus no suggestion that the publis-
hed information was obtained by subterfuge or other illicit means 
(compare Von Hannover v. Germany, no. 59320/00, § 68, ECHR 2004-
VI). On the contrary, the published information was received directly 
from the tax authorities.

67.  Moreover, the Court observes that the accuracy of the published 
information was not in dispute even before the domestic courts. 
There is no evidence, or indeed any allegation, of factual errors, mis-
representation or bad faith on the part of the applicant companies 
(see, in this connection, Flinkkilä and Others v. Finland, no. 25576/04, 
§ 81, 6 April 2010).

68.  The Court notes that the only problematic issue for the national 
authorities and courts was the extent of the published information. 
According to them, the publishing of taxation information to such 
an extent as in 2002 could not be considered as journalism but as 
processing of personal data, which the applicant companies had no 
right to do. The central question thus turned on the concept of jour-
nalism. As the derogation provided by the Personal Data Act concer-
ning journalism had its origins in Directive 95/46/EC, the Supreme 
Administrative Court decided to request a preliminary ruling from 
the Court of Justice of the European Union on the interpretation of 
Directive 95/46/EC in that respect.

69.  The Court notes that the Court of Justice of the European Union 
found in its preliminary ruling that, in order to take account of the 
importance of the right to freedom of expression in every democratic 
society, it was necessary to interpret notions relating to that freedom, 
such as journalism, broadly. However, in order to achieve a balance 
between the two fundamental rights, the protection of the funda-
mental right to privacy required that the derogations and limitati-
ons in relation to the protection of data provided for in the Directive 
had to apply only in so far as was strictly necessary. In conclusion, the 
court found that activities such as those involved in the case at hand, 
relating to data from documents which were in the public domain 
under national legislation, could be classified as “journalistic activi-
ties” if their object was to disclose to the public information, opinions 
or ideas, irrespective of the medium which was used to transmit them.

70.  The Court notes that, after having received the preliminary 

Ju
ri

sp
ru

de
nt

ie
 n

r. 
1



Mediaforum 2016-1 19

Ju
ri

sp
ru

de
nt

ie
 n

r. 
1ruling from the Court of Justice of the European Union, the Supre-

me Administrative Court found that the publication of the whole 
database collected for journalistic purposes could not be regarded 
as journalistic activity. It considered that the public interest did not 
require such publication of personal data to the extent that had been 
seen in the present case, in particular as the derogation in the Perso-
nal Data Act was to be interpreted strictly. The same applied also to 
the SMS-service.

71.  The Court observes that, in its analysis, the Supreme Administra-
tive Court attached importance both to the applicant companies’ 
right to freedom of expression as well as to the right to respect for 
private life of those tax-payers whose taxation information had been 
published. The court examined the case on the basis of principles 
embodied in Article 10 and the criteria laid down in the Court’s case-
law. The Supreme Administrative Court thus balanced in its reaso-
ning the applicant companies’ right to freedom of expression against 
the right to privacy. According to the Supreme Administrative Court, 
it was thus necessary to interpret the applicant companies’ freedom 
of expression strictly in order to protect the right to privacy.

72.  The Court finds this reasoning acceptable. The restrictions on the 
exercise of the applicant companies’ freedom of expression were esta-
blished convincingly by the Supreme Administrative Court, taking 
into account the Court’s case-law. The Court reiterates its recent case-
law according to which the Court would require, in such circumstan-
ces, strong reasons to substitute its own view for that of the domestic 
courts (see Von Hannover v. Germany (no. 2) [GC], cited above, § 107; 
and Axel Springer AG v. Germany [GC], cited above, § 88).

73.  Lastly, as concerns the sanctions, the Court notes that the appli-
cant companies were not prohibited generally from publishing the 
information in question but only to a certain extent. Nothing preven-
ted them from continuing to publish taxation information to a les-
ser extent than they had done in 2002. The fact that, in practice, the 
limitations imposed on the quantity of the information to be publis-
hed may have rendered the applicant companies’ business activities 
unviable is not, however, a direct consequence of the actions taken by 
the domestic courts and authorities but an economic decision made 
by the applicant companies themselves. It must also be taken into 
account that the prohibition laid down by the domestic authorities 
cannot be considered as a criminal sanction but as an administrative 
one, and thereby a less severe sanction than a criminal one (contrast 
and compare Lehideux and Isorni v. France, 23 September 1998, § 57, 
Reports of Judgments and Decisions 1998-VII).

74.  In conclusion, the reasons relied on by the domestic courts and 
authorities were both relevant and sufficient to show that the interfe-
rence complained of was “necessary in a democratic society”. Having 
regard to all the foregoing factors, and taking into account the mar-
gin of appreciation afforded to the State in this area, the Court consi-
ders that the domestic courts struck a fair balance between the com-
peting interests at stake.

75.  There has therefore been no violation of Article 10 of the Con-
vention.

II.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 6 OF THE CONVENTION

[…]

87.  The Court reiterates that the reasonableness of the length of pro-
ceedings must be assessed in the light of the circumstances of the 
case and with reference to the following criteria: the complexity of 
the case, the conduct of the applicants and the relevant authorities 
and what was at stake for the applicants in the dispute (see, among 
many other authorities, Frydlender v. France [GC], no. 30979/96, § 43, 
ECHR 2000-VII).

88.  The Court agrees with the Government that there has not been 
any particularly long period of inactivity on the part of the authori-
ties and domestic courts. The proceedings were pending before the 
domestic authorities and courts for approximately one and a half 
years for each stage, which cannot be considered excessive. The exces-
sive total length seems to have been caused by the fact that the case 
was examined twice by each level of jurisdiction.

89.  The Court considers that even though the case was of some com-
plexity, it cannot be said that this in itself justified the entire length 
of the proceedings. Some of this complexity may have been caused by 
the fact that the case was referred back to the Data Protection Board 
for a new examination.

90.  The Court has frequently found a violation of Article 6 § 1 of the 
Convention in cases raising issues similar to the one in the present 
case (see Frydlender v. France, cited above).

91.  Having examined all the material submitted to it, the Court 
considers that, even taking into account the complexity of the case, 
the Government have not put forward any fact or argument capable 
of persuading it to reach a different conclusion in the present case. 
Having regard to its case-law on the subject, the Court considers that 
in the instant case the length of the proceedings was excessive and 
failed to meet the “reasonable time” requirement.

92.  There has accordingly been a breach of Article 6 § 1 of the Con-
vention.

[…]

FOR THESE REASONS, THE COURT

1.  Declares by a majority the complaints concerning the freedom 
of expression and the length of the proceedings admissible and the 
remainder of the application inadmissible;

2.  Holds by six votes to one that there has been no violation of Article 
10 of the Convention;

3.  Holds unanimously that there has been a violation of Article 6 of 
the Convention;

4.  Holds unanimously

(a)  that the respondent State is to pay the applicant companies, wit-
hin three months from the date on which the judgment becomes 
final in accordance with Article 44 § 2 of the Convention, the follo-
wing amount:

EUR 9,500 (nine thousand five hundred euros), plus any tax that may 
be chargeable to the applicants, in respect of costs and expenses;

(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 
settlement simple interest shall be payable on the above amount at a 
rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 
during the default period plus three percentage points;

5.  Dismisses by six votes to one the remainder of the applicant com-
panies’ claim for just satisfaction.

[…]

Noot

Wouter Hins
Mr. dr. A.W. Hins is hoogleraar mediarecht aan de Universiteit Leiden, uni-
versitair hoofddocent staats- en bestuursrecht bij de UvA en onderzoeker 
bij het Instituut voor Informatierecht.

EHRM geeft voorrang aan bescherming van persoonsgegevens

Voorgeschiedenis

De naam ‘Satamedia’ is in Europa bekend sedert het arrest van 
16 december 2008 van het Hof van Justitie.1 Het Hof in Luxemburg 
gaf een uitleg aan de EU Richtlijn bescherming persoonsgegevens 
na prejudiciële vragen uit Finland. Het betrof een procedure die de 
Ombudsman voor gegevensbescherming (Tietosuojavaltuutettu) 
had aangespannen tegen de Finse evenknie van het Nederlandse Col-
lege bescherming persoonsgegevens (Tietosuojalautakunta). Was dit 
college verplicht op te treden tegen publicaties van twee verwante 

1	  HvJ EG 16 december 2008, C-73/07, Mediaforum 2009-2, nr. 5 m.nt. Q.R. Kroes. 
De benaming HvJ EU dateert van 1 december 2009. 



Mediaforum 2016-120

bedrijven, die samen als Satamedia worden aangeduid? Enerzijds 
wilde de nationale rechter weten of de richtlijn van toepassing is 
op het doorgeven van reeds in de media gepubliceerde persoonsge-
gevens. Anderzijds was de vraag welke betekenis de journalistieke 
exceptie van artikel 9 van de Richtlijn heeft. Op de eerste vraag ant-
woordde het Hof van Justitie bevestigend. Wat betreft de tweede 
vraag zette het Hof uiteen dat het begrip ‘journalistiek’ ruim moet 
worden uitgelegd. Wel wees het Hof erop dat de nationale rechter 
moet beoordelen of een bepaalde verwerking ‘uitsluitend’ voor jour-
nalistieke doeleinden plaats vindt. Bovendien moet de uitzondering, 
neergelegd in artikel 9, binnen de grenzen van het ‘strikt noodzake-
lijke’ blijven.

Veel commentatoren trokken uit het arrest van 2008 de conclusie dat 
dit in het voordeel was van Satamedia. Het Hof overwoog in de eerste 
plaats dat de journalistieke exceptie niet alleen geldt voor traditio-
nele media, maar voor alle in de journalistiek werkzame personen. In 
de tweede plaats sloot het Hof zich aan bij de stelling dat het hebben 
van een winstoogmerk niet uitsluit dat een bedrijf zuiver journalistiek 
bezig is. Een zeker commercieel succes kan zelfs de conditio sine qua 
non zijn voor het voortbestaan van professionele journalistiek, aldus 
het Hof. Tenslotte overwoog het Hof dat rekening moet worden gehou-
den met de voortschrijdende techniek van communicatie en infor-
matieverspreiding. Voor de vraag of sprake is van een activiteit voor 
uitsluitend journalistieke doeleinden is niet bepalend of de verwerkte 
gegevens worden overgedragen via papier, via de omroep dan wel via 
elektronische middelen, zoals het internet. Daarmee heeft het Hof dui-
delijk gemaakt welke criteria niet van belang zijn. Over de vraag welk 
criterium wel relevant is, zei het Hof alleen dat het moet gaan om de 
bekendmaking aan het publiek van informatie, meningen of ideeën.

De nationale rechter oordeelde vervolgens dat de Tietosuojalauta-
kunta moest optreden tegen Satamedia. Zowel het publiceren van 
alfabetische lijsten van belastingplichtigen, opgesplitst naar regio, 
als het exploiteren van de sms-dienst, vielen buiten de journalistieke 
exceptie. Volgens de hoogste bestuursrechter in Finland hadden de 
activiteiten van Satamedia niet uitsluitend een journalistiek doel: 
‘Because the processing of registered data to this extent can be compared 
with the publishing of a so-called background register gathered by the 
whole company for editorial use, the question is not only about expressing 
information, opinions and ideas’. Daarnaast maakte de rechter onder-
scheid tussen het bevredigen van individuele nieuwsgierigheid en 
het leveren van een bijdrage aan een publiek debat. Laatstgenoemd 
belang eist niet dat de financiële gegevens van natuurlijke personen 
in zo grote hoeveelheden worden verspreid. De noodzaak om een 
uitzondering te maken was dus onvoldoende aangetoond.2 

Journalistieke exceptie

In Mediaforum heb ik al eens vraagtekens gezet bij deze uitspraak 
van de Finse rechter.3 Bijvoorbeeld bij de overweging dat het publi-
ceren van ruwe achtergrondinformatie geen journalistieke werk-
zaamheid is. In de woorden van mevrouw Tsotsoria, die de dissenting 
opinion schreef bij het arrest van het EHRM, omvat journalistiek de 
onmisbare elementen ‘data collection, interpretation and storytelling’. 
Een bedrijf dat niets anders doet dan ruw materiaal zonder analyse 
of commentaar door te geven, is niet journalistiek bezig. Datajour-
nalistiek is echter wel degelijk een vorm van journalistiek. Denk 
aan iemand die één of meer publicaties wil schrijven over de belas-
tingheffing in Finland. Het verzamelen van een grote hoeveelheid 
persoonsgegevens is daartoe een essentiële voorbereiding. Het is 
niet logisch om het eindproduct – de publicatie – wel te laten vallen 
onder de journalistieke exceptie, maar de noodzakelijke voorberei-
ding niet. Daarmee zou de vrijheid van nieuwsgaring worden losge-
koppeld van de vrijheid van meningsuiting, ten nadele van beide. 
Dat Satamedia inderdaad redactionele artikelen publiceerde over 
belastingen, blijkt uit r.o. 7 van bovenstaand arrest.

Natuurlijk zullen de artikelen van Satamedia minder informatie 
hebben bevat dan de verzamelde belastinggegevens van 1,2 miljoen 
Finnen. Individuele data zijn omgezet in anonieme tabellen of gra-
fieken. Om een artikel leesbaar te houden kun je geen honderden 
namen van individuele belastingplichtigen opsommen. Hooguit zal 

dat gebeuren bij enkele personen, die in de schijnwerpers staan. Het 
is echter goed mogelijk dat een medium er belang bij heeft de geloof-
waardigheid van zijn publicatie te vergroten door inzage te geven in 
het ruwe materiaal. Men kan hier denken aan een overweging uit het 
EHRM arrest Fressoz en Roire tegen Frankrijk, dat ook betrekking had 
op het publiceren van belastinggegevens. De nationale rechter had 
Fressoz en Roire veroordeeld wegens het afdrukken van een gelekt 
belastingformulier van de president-directeur van Peugeot. Zij had-
den dat gedaan om de geloofwaardigheid van hun artikel te vergro-
ten. Dat was legitiem, aldus het EHRM, dat unaniem oordeelde dat 
artikel 10 EVRM was geschonden. ‘In essence, that Article leaves it for 
journalists to decide whether or not it is necessary to reproduce such docu-
ments to ensure credibility’. 

Een tweede vraagteken betreft de overweging van de Finse rechter, 
dat de journalistieke exceptie uitsluitend betrekking heeft op bij-
dragen aan een maatschappelijk debat en dat van een dergelijke 
bijdrage geen sprake was. De gedachtegang van de nationale rechter 
is weergegeven in r.o. 17 van het EHRM-arrest: de beslissende factor 
is of een publicatie bijdraagt aan een publiek debat dan wel alleen 
beoogt de nieuwsgierigheid van de lezers te bevredigen. Nu is er 
wel iets voor te zeggen om de journalistieke exceptie in artikel 9 van 
de EU-richtlijn te beperken tot nuttige journalistiek. Die beperking 
gaat echter wringen bij de artistieke en literaire doeleinden, die in 
één adem met de journalistieke doeleinden worden genoemd. In het 
arrest van het Hof van Justitie van 16 december 2008 is bovendien 
niets te vinden dat wijst op een beperking van het begrip ‘journalis-
tiek’. Kennelijk heeft het Hof niet het advies willen volgen van Advo-
caat-Generaal Kokott, die voorstelde de journalistieke exceptie te 
beperken tot de overbrenging van informatie en ideeën over vraag-
stukken van openbaar belang.4

Ook A-G Kokott waarschuwde overigens dat men voorzichtig moet 
zijn met het restrictief interpreteren van het begrip ‘journalistiek’. Zij 
schreef de volgende verstandige toevoeging:

“78. Hieraan zij echter toegevoegd dat overheidsinstanties, met 
inbegrip van de gerechten, de aanwezigheid van journalistieke 
doeleinden niet streng kunnen toetsen. Welke informatie betrek-
king heeft op vraagstukken van openbaar belang is vooraf nauwe-
lijks vast te stellen, en het is uiteindelijk althans gedeeltelijk aan 
de media om door verstrekking van informatie om te beginnen 
überhaupt publieke interesse te wekken. Lukt dit niet, dan kan 
men hun – achteraf – moeilijk iets verwijten. Echter ook ex ante is 
het in beginsel niet de taak van de overheid om te voorspellen dat 
er in de toekomst geen openbaar belang zal zijn. Een dergelijke 
voorspelling zou een eerste stap zijn op weg naar censuur. Dat 
de verspreiding van informatie en ideeën geen vraagstukken van 
openbaar belang betreft, kan derhalve alleen worden vastgesteld 
wanneer het zonneklaar is.”

De stelling dat het verspreiden van belastinggegevens geen betrek-
king heeft op een vraagstuk van openbaar belang, komt tenslotte 
niet geloofwaardig over nu de wetgever zelf heeft besloten dat de 
stukken ter inzage moeten liggen op de belastingkantoren. Onge-
twijfeld vanwege hun openbaar belang.

Doorgeven van reeds openbare informatie

Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens heeft niet tot taak 
een uitleg te geven aan het EU-recht. Zijn taak is het om vast te stel-
len of Finland het EVRM heeft geschonden. In dat verband zijn twee 
dingen van belang. Artikel 10 EVRM beschermt niet alleen journa-
listen. Belangrijk is ook dat de belastinggegevens van Finse ingeze-
tenen een openbaar karakter hebben. Wat Satamedia deed was niet 
het onthullen van vertrouwelijke informatie, maar het toegankelijk 
maken van reeds openbare informatie. Toen de wetgever besloot dat 
alle belastinggegevens openbaar zijn, deed hij dat vanuit de overtui-
ging dat deze een onderwerp van maatschappelijk belang betreffen. 
Is het dan niet een beetje hypocriet om Satamedia te verwijten dat zij 
alleen de nieuwsgierigheid van het publiek bevredigt? 

Rechter Tsotsoria, die als enige tot het oordeel komt dat artikel 10 
EVRM is geschonden, beroept zich onder meer op het arrest van het 

Ju
ri

sp
ru

de
nt

ie
 n

r. 
1

2	 Korkein Hallinto-orkeus d.d. 23 september 2009, KHO, Case 2009/82 [2009]. 
Integraal in het Fins te raadplegen op www.kho.fi/paatokset/47977.htm. Een 
samenvatting in het Engels staat op www.aca-europe.eu/WWJURIFAST_WEB/
DOCS/FI01/FI01000075.pdf. 

3	 A.W. Hins, ‘De journalistieke exceptie en de bescherming van persoonsgege-
vens’, Mediaforum 2013-4, p. 98-104.

4	 Conclusie van J. Kokott d.d. 8 mei 2008, zaak C-73/07. 



Mediaforum 2016-1 21

Ju
ri

sp
ru

de
nt

ie
 n

r. 
1  EHRM in de zaak Observer en Guardian.5 Toen het Verenigd Koninkrijk 

sancties oplegde voor het verspreiden van staatsgeheimen die in feite 
al waren uitgelekt, handelde het in strijd met artikel 10 EVRM. Het 
doel van de sanctie – het beschermen van de vertrouwelijkheid van 
informatie – kon namelijk niet meer verwezenlijkt worden. Daardoor 
was de sanctie niet noodzakelijk in een democratische samenleving. 
Overtuigend is de vergelijking met Observer en Guardian echter niet. 
In de zaak Satamedia was het beoogde doel niet het beschermen van 
de vertrouwelijkheid van informatie, maar het beschermen van het 
recht op privacy. Iedere verwerking van persoonsgegevens moet op 
haar eigen merites worden beoordeeld. Hier ligt een vergelijking met 
het arrest Google Spain van het Hof van Justitie voor de hand.6 De per-
soonsgegevens van de betrokkene, Mario Costeja Gonzales, moch-
ten blijven staan op de website van de krant La Vanguardia. Het was 
Google evenwel niet toegestaan na een zoekopdracht met de naam 
‘Mario Costeja Gonzales’ naar deze website te verwijzen. Deze tweede 
verwerking was volgens het Hof veel schadelijker dan de eerste en 
daarom in strijd met de EU-richtlijn bescherming persoonsgegevens.

Men zou in de zaak Satamedia kunnen redeneren: de eerste verwer-
king van persoonsgegevens is het ter inzage leggen van de fiscale 
documenten door de overheid zelf, de tweede verwerking is het 
publiceren van de gegevens door Satamedia via haar tijdschriften en 
een sms-dienst. De eerste verwerking veroorzaakt niet zo veel schade 
voor de privacy, want slechts weinig mensen zullen de moeite nemen 
de gegevens op te vragen bij het belastingkantoor. Mede daarom 
kan de overheid een beroep doen op de rechtvaardigingsgrond 
omschreven in artikel 7 onder c van de EU-richtlijn (vgl. artikel 8 
onder c van de Nederlandse Wbp). De tweede verwerking is ingrij-
pender, omdat de informatie nu een veel groter publiek krijgt. Door 
de ingrijpende gevolgen voor de privacy kan Satamedia anders dan 
de overheid geen beroep doen op een rechtvaardigingsgrond. Dat 
geldt niet alleen voor de journalistieke exceptie van artikel 9 van 
de richtlijn, maar ook voor de rechtvaardigingsgrond van artikel 7 
sub f van de richtlijn (vgl. artikel 8 sub f van de Nederlandse Wbp). 
Is de gegevensverwerking noodzakelijk voor de behartiging van het 
gerechtvaardigde belang van Satamedia of van de personen aan wie 
de gegevens worden verstrekt? Gezien de ingrijpende gevolgen zou 
het antwoord nee zijn.

Ik heb echter een paar bezwaren tegen deze redenering. In de eer-
ste plaats is het onbevredigend dat de Staat zijn handen in onschuld 
wast door te stellen dat de eerste openbaarmaking weinig schade 
toebrengt. Openbaarheid impliceert dat de informatie mag worden 
doorgegeven aan anderen. In de tweede plaats is er een verschil met 
de casus van Google Spain. In dat arrest benadrukte het Hof van Justi-
tie dat de verwerking van persoonsgegevens door een zoekmachine 
een bijzonder karakter heeft. Internetgebruikers krijgen een min of 
meer gedetailleerd profiel van de betrokkene doordat de zoekma-
chine een gestructureerd overzicht biedt van allerlei informatie over 
deze persoon. Deze kan betrekking hebben op tal van aspecten van 
zijn privéleven. Een zoekmachine voegt dus informatie toe. Dat gaat 
veel verder dan het doorgeven van één bericht over iemand.

Een laatste bezwaar tegen het arrest is dat de verwijzingen naar 
het belang van de privacy erg abstract blijven. Niet aangetoond is 
welke concrete schade dreigde te ontstaan door de activiteiten van 
Satamedia. Voor de meerderheid van het EHRM is doorslaggevend 
dat de publicatie van fiscale gegevens niet volledig is verboden. Het 
probleem zat hem in de hoeveelheid data (r.o. 68). Waarom die hoe-
veelheid een probleem was en welke hoeveelheid acceptabel zou zijn 
geweest, blijft gissen.

Tenslotte

Satamedia heeft wel een troostprijs behaald. Haar klacht dat de pro-
cedure in Finland veel te lang heeft geduurd had succes. Unaniem is 
het Hof van oordeel dat artikel 6 EVRM is geschonden. Het probleem 
had voorkomen kunnen worden wanneer de hoogste administra-
tieve rechter in 2009 het geschil zelf had beslist en de zaak niet had 
terugverwezen naar het College bescherming persoonsgegevens. Dat 
had drie jaar procederen gescheeld.

5	 EHRM 26 november 1991, Series A, no. 216, The Observer and Guardian Newspa-
pers Ltd. v. the United Kingdom.

6	 HvJ EU 13 mei 2014, C-131/12, Google Spain v. AEPD.


