BEETR L Lt bdle =i i R s

GERARD SCHUIJT

DE sCcoOP VAN HENDRIK ARIE LUNSHOF, JOURNALIST

“The press lives by disclosures’

We zouden het tegenwoordig een ‘scoop’ noemen. In de naoorlogse periode van strijd tus-
sen voor- en tegenstanders van dekolonisatie publiceerde Elseviers Weekblad van 11 januari
1947 grote stukken uit de geheime notulen van de conferentie in Linggadjati. Die onthul-
ling zou de Nederlandse onderhandelaars, onder wie Luitenant-Gouverneur-Generaal
Huib van Mook en oud-minister-president Willem Schermerhorn, als verraders en ver-
lewanselaars van de Kroon moeten ontmaskeren, Hendrik Arie (Henk) Lunshof, hoofdre-
dacteur van het weekblad, had de notulen één nacht mogen inzien en had ze als een gek
zitten overschrijven. Hij schreef daarmee persgeschiedenis, want een dergelijke spectacu-
laire onthulling was nog zelden vertoond. Lunshof schreef ook persgeschiedenis doordat
zijn weigering de naam te noemen van wie hij de notulen toegespeeld had gekregen, leidde
tot een arrest van de Hoge Raad, waarin zijn beroep op een journalistiek verschonings-
recht werd afgewezen. Dat arrest was een halve eeuw bepalend voor de rechtspraak in Ne-
derland op dit punt. In deze bijdrage wordt dit stukje persgeschiedenis én een stukje pers-
rechtsgeschiedenis wat nader onder de loep genomen. Ik besluit met enkele lijnen naar het
heden en weer terug.

Henk Lunshof

Henk Lunshof behoorde volgens Wijfjes tot de journalisten van wie later gezegd zou wor-
den dat ze ‘met hun poten in het bluswater stonden’ of, minder eerbiedig, ‘nieuwsratten’
waren.' Aan deze ‘nieuwsratten’ werden veel milder de eisen van ideologische zuiverheid
gesteld en onder hen waren dan ook vele voorbeelden te vinden van zuildoorbrekend ge-
drag. Deze in 1904 geboren Drent begon zijn carriere bij de protestantse pers, stapte als
‘stuntverslaggever’ over naar de socialisten van Het Volk, werd vervolgens in 1933 verslag-
gever bij De Telegraaf en nam daar in 1942 ontslag nadat de krant een antisemitisch artikel
had afgedrukt. Hij kon enkele dagen later bij Elsevier terecht, wantal sinds het begin van
de oorlog werkte hij, samen met Elsevierdirecteur Teddy Klautz, aan het idee om na de oor-
log een nieuw weekblad te lanceren. Anders dan de Haagsche Post mocht het geen politiek

1 H. Wijfjes, Journalistiek in Nederland 1856-2000. Beroep, cultuur en organisatie {Amsterdamaoc4), p. 170; verder is deze infor-
matie over H.A, Lunshof ontleend aan Gerry van der List, ‘Persgeschiedenis. Reactionaire kwajongen, prachtige, wijze nar.
Journalistieke legende Henk Lunshof, geschreven ter gelegenheid van het zestigjarig bestaan van Elseviers Weelblad | Elseviers
Magazine in 2005: http:/fwww.clsevier.nifartikelfasplartnrizs 227/index. html (26 september 2007},



330 ProMemorigg.2 (2007) GERARD SCHUIJT

Het begin van het artikel van H.A.

I ‘ r Lunshof in Elseviers Weekblad

ZATERDAG 11 JANUARI 1947 * 3ur JAARGANG

EEN BLOEMLEZING UIT:

De geheime notulen van Linggadjati

Eerloos gesol met Nederlands Kroon

{a e geheimn o0 bisdends sote W 3
WhSSERRI ST Reoht en onrecht s, Gl Sl s i
veardigdan et stoat verbessd avar de beelt In de zenk, doch ook In de heere
lchtwssdige wijee, wanrop de Gommissier  Lip de gehwime bindende rotulen: persconiilk. Anders zon, heigeen <
Gernranl mut di hooyete balangen vea hat ) Comsmlsale-Cenernal zich thans voc
Nedarlandachs Ku;‘;‘rui emepringt. Men De keer De Buer wih op de oud B+ alelt, misdsdiy zifn,..."
baaft 200 den fedruk, det el als averwons &% &0 Ko {hinuenlandache  wioyds
pan yoik zss fafal sitten on sfies In het  krechton on Knokplaeges) weike i offet &5 in de politiek de konst om .
werk moaten ateiien, om de wenschen vAR  thxns in hot foger hevinden en dis ondfer het Jiade momens elin wingt le doer
de andars perth te bevesdigen, Hut Is 308 do Dyitsche hezctling up tigen gelegene  Nemen Doee den pong der wereldinato
goed tes Bagelipen, dm de n;nrl!u duxt  boid het untecht hebhen bevochien roms  verkeeel o, wldix spreker, tn een dergein
':dt"k”}’!“;‘?a!""J'd:‘?:g.:n;‘;'a"iu”‘;:: der de awtnziaatie ven hodgoshend te  potie Her advies van spreher
:mnh.ook. e S'oﬁmmrbom. Hat o oobee  VIENen Deze menichen tolesevren sone Indonesiers 2ou sijr: Neem die winst

TGk, dat du StetensClenersnl o0 zist op voutig niel, wat of den beatsten tixl gee M
m- inmn. dass Wodends wotulen t&  beurt bij het lecghalen ven kamponys en
. .

andere incidenten, even over de greon oDe heer De Bacr wit hier den ¥

e eersts deting van de L lual b de hegren et stechis fen perswnidk b
Ganersa) met & Indische hecren had plusts ™ #, dee R
evmein‘ud:; 17 October 1945, dos nsmids Dr VAN MOOK wijst op het fer, dat  treits doch ok de keacht van un orgn

| 1 heeft, dat zij in mmat zin, het zone
1 h tocol, gposls  Ben it unre perimelens om er Tk e i’

S:h;;r. e eenel n:‘r g ) Yo soaken, it maeks he vooe ons uier  brone: tor con gned einde
Mr . Sanders en Mr A, Boedisrdio, Mt moeiliik de mHital in Bedwang  den

e beaken. ...
kwestle van do souvereinitel man de orde. g doen peichleden en onresht willen et fiks ons dun inderdasd nok het juh
safgend: uitroeien. Hidmip, om gexamenlifc te gasn dinten
andert op et aluk van de seatisclveraint it spectast nans sanleiding ven de vere " .
fort, woouls wil die Un de vorige esiw kens vangiog van ds Engelichs wachipont De Kroon: san vormkwertie

A

wllen n- het g spreker, dat reedn  Sinclinedin is nict tevreden. e tuni
vam d weonomieche Urie, welke berig b gedurcnde oan masnd de genoemds tens Y80 do Xroan Do hem nles dudeltk ¢

ven ds peri kntl aan toevacgen, dat het vertrouwen
dugs vl bur ten Sulze v des heer Soetan 7 honderden, Ja duizeuden, bisnenvluche e T e o oo
hrengen, Hierak wordt de vetgadering ve
J happeiiy masitljd ond

heer Schermethorn stelt dudellik do  t¢ Jouden, die senvoudlp vecht wesschen

il nasr ot masning de wersld vers  Op otn opmerkisg ver mr RUEM. of
nan, Hif zou desrby) op %E’c:;ﬁuropl willan  door Nedulnnduht:.‘intld:nlen dinvoor s Avonde gaat men verder, De he

ek L k

sich fx ontwikkten aschen Nedetlend 4n  denv te enmnersaren unis vraigt of da Rivon sls ullvoenster e

kleurloos orgaan en gezapig blad worden. Het moest een uitgesproken mening dutven te
bezitten en de dingen bij hun naam durven noemen. Na de bevrijding slaagden zij erin de
toen — op grond van het Tijdelijk Persbesluit 1945 — benodigde toestemming voor verschij-
ning te krijgen, zodat het eerste nummer van Elseviers Weekblad op 27 oktober 1945 kon wor-
den gepresenteerd. Lunshof had een voornaam gezelschap schrijvers, journalisten en te-
kenaars bij elkaar weten te krijgen, zoals mr. G.B.J. Hiltermann, Anton van Duinkerken,
Godfried Bomans, J.W.F. Werumeus Buning, Piet Bakker en Michel van der Plas. De Indo-
nesié-specialist van het nieuwe blad werd W.G.N. de Keizer, in dejaren dertig de eerste re-
dacteur van het Semarangse De Locomotief.

Het nieuwe blad was altijd uitstekend geinformeerd en Lunshof kwam met zaken waar
niemand anders aan kon komen. Het was daardoor én door zijn lidmaatschap van het Co-
mité Handhaving Rijkseenheid niet verwonderlijk dat juist Lunshof de geheime notulen
van de onderhandelingen in Linggadjati kreeg toegespeeld. Zijn onverzoenlijke opstelling
inzake ‘Indié’ zou hem niettemin als hoofdredacteur toch noodlottig worden. Later in het
jaar 1947 werd hij gedwongen te vertrekken. Hij werkte korte tijd voor het dagblad De Neder-
lander, dat nauw gelieerd was aan de CHU, maar die krant was slechts een kort leven be-
schoren. Lunshof belandde bij De Telegraaf, keerde in 1953 weer terug naar Elseviers Week-
blad en werd daarvan in 1960 opnieuw hoofdredacteur. Dat werd geen succes. Hij wist het




De scoop van Hendrik Arie Lunshof, journalist Pro Memeorie g.2 (2007) 331

tot 1965 nog vol te houden, maar werd weggepromomeerd als correspondent in Parijs,
vanwaar hij nog menig reactionair geluid - ‘de van staatswege bevorderde homoseksuali-
teit’- liet horen. Hij overleed in 1978. Zijn zoon, Kees Lunshof, werd later politiek com-
mentator en adjunct-hoofdredacteur van De Telegraaf. Hij zegt: ‘Mijn vader heeft mij nooit
iets verteld over die periode. Hij was een echte journalist die leefde bij de dag. Hetverleden
was het verleden. Zelfheb ik spijt dat ik, toen het nog kon, er niet méér naar heb gevraagd’.

De Nederlandse pers en de dekolonisatie*

In de naoorlogse periode was Lunshofs combinatie van hoofdredacteur van Elseviers Week-
blad en prominent lid van het Nationaal Comité Handhaving Rijkseenheid geen bijzonder-
heid. Het Comité was door P.S. Gerbrandy, voormalig minister-president van de Neder-
landse regering in Londen, opgericht onder het devies: ‘Indié verloren, rampspoed
geboren’. Het lidmaatschap van Lunshof van een zo duidelijk politiek stelling nemende
club als het Nationaal Comité, was kenmerkend voor de partijgebonden of, zoals we het
tegenwoordig zouden noemen, ‘geéngageerde’ pers uit die jaren. Weliswaar waren nietal-
le kranten zo nauw gebonden aan een politieke partij als De Waarheid (CpN} , Het Vrije Volk
(PvdA), de Volkskrant (kvP) en Trouw (AR), maar andere media waren vaak minstens zo ge-
prononceerd in politieke kwesties. NRC (toen tijdelijk Nationale Rotterdamsche Courant) en
Algemeen Handelsblad waren voorstanders van de Nederlandse politiek, die gericht was op
een ontwikkeling van Indonesié onder leiding en toezicht van Nederland. De Volkskrant en
Trouw steunden uiteraard ook de politiek van kvp en AR. De Telegraaf mocht niet verschij-
nen, maar had wel een mening over de ‘kwestie Indonesi&’, die geventileerd werd door De
Pen Gun, het legertijdschrift dat werd vol geschreven door Telegraafmedewerkers en ook
onder de bevolking populair was. Uiteraard vertolkte ook Elseviers Weekblad van Lunshof de
koloniaal-reactionaire opinie.

Tegenover deze ~ niet uitputtend opgesomde — rechtse bladen stonden de linkse anti-
koloniale bladen. Voorop de — in de kazernes verboden — De Waarheid, hoewel deze krant
aanzienlijk minder enthousiast werd na het neerslaan van de communistische opstand
door de Republiek in 1948. De hoofdredacteur van Het Patool G.J. van Heuven Goedhart
was lange tijd voorzitter van de Vereniging Nederland-Indonesié. Paroolcorrespondent in
Indonesié J. de Kadt was bevriend met Sjahrir, de voorzitter van de Indonesische onder-
handelingsdelegatie in Linggadjati. Vrij Nederland van H.M. van Randwijk nam voor het
eerst duidelijk stelling in februari 1947 na een bezoek van Van Randwijk aan Indonesié,
publiceerde over de ‘zuivering’ van Zuid-Celebes door kapitein Westerling en Van Rand-
wijk schreefzijn beroemde aanklacht ‘Omdat ik Nederlander ben’. Mulder en Koedijk noe-

2 Deinformatie in deze paragraaf heb ik voornametijk ontleend aan H.W. Smits, ‘In het zuivere licht van het nationale be-
Jang. Persmanipulatie van de Nederlandse overheid en het leger inzake de dekolonisatie van Indonesié 1045-1949°, docto-
raalscriptie Universiteit Groningen 2001, p. 44-66.




E
¥ -«

332 Pro Memotig 9.2 (2007) GERARD SCHUIJT

men het overigens een onuitroeibare mythe dat het controversiéle hoofdartikel Vrij Neder-
land duizenden, zelfs tienduizenden abonnees heeft gekost. Ironisch genoegd bleef de op-
laag die al heel lang aan het zakken was, van juni tot september 1947 met vijfendertigdui-
zend exemplaren juist stabiel.? Ook De Groene Amsterdammer hoort in dit rijtje thuis, terwijl
het katholieke dagblad De Tijd, onder aanvoering van hoofdredacteur Piet Kerstens, een
korte periode eveneens tot de dissidenten behoorde. Kerstens was door Gerbrandy in Lon-
den uit het oorlogskabinet gewerkt. Hij was in de naoorlogse periode KvP-senator, maar
bekritiseerde C.P.M. Romme, de Kvp-fractievoorzitter in de Tweede Kamer en tegelijk
staatkundig hoofdredacteur van de Volkskrant. Kerstens kwam op tegen de xvp-er Welter en
andere katholieken die hadden gekozen voor Gerbrandy’s Comité Handhaving Rijkseen-
heid. Medio 1947 legde deze hoofdredacteur het loodje, mede omdat steeds meer abon-
nees overliepen naar de ‘s morgens verschijnende Volkskrant.

Een ander voorbeeld van het toenmalige engagement van journalisten was de onderte-
kening van een verklaring door een aantal in Indonesié verblijvende journalisten, onder
wie H.M. van Randwijk en H. Martinot, in 1947. Zij hadden geconstateerd dat het verlan-
gen naar vrijheid, belichaamd in de Republiek, algemeen was in brede lagen van de bevol-
king en dat hun vrijheidszin niet gepaard ging met haat tegen de blanken of vijandschap
tegen de Nederlanders: ‘Wij geven deze verklaring, omdat wij een goede voorlichting voor
beide volken noodzakelijk achten en om tegenover een onjuiste voorstelling van zaken
door bepaalde kringen in Nederland, geconstateerde feiten en ervaringen stellen’.4 Ook
een aantal van de Nederlands-Indische bladen stond aan de linkerkant wat betreft de deko-
lonisatie. Zij waren virulent tegen het onderhandelingsresultaat, dat in hun ogen niet ver

genoeg ging.

Bloemlezing uit de notulen

Tenslotte, over geéngageerde journalistiek gesproken, bij de publicatie in Elseviers Weekblad
van de ‘bloemlezing’ uit de geheime notulen vond Lunshof een redactioneel commentaar
in kader, gescheiden van de rest van het verhaal, kennelijk niet voldoende. Hij lardeerde
het uittreksel uit de notulen, bovendien voortdurend met een flinke scheut commentaar.®
Het artikel begon aldus:

Wie de geheime en bindende notulen van de besprekingen tusschen de Commissie-Generaal
en de Indische afgevaardigden leest, staat verbaast over de lichtvaardige wijze, waarop de
Commissie-Generaal met de hoogste belangen van het Nederlandsche Koninkrijk omspringt.

3 G.Mulder & P. Koedijk, H.M. van Randwijk. een biografie (Amsterdam 1988), p. 593. Pas in september 1947 begon het
abonneebestand weer af te nemen, maar in aanzienlijk lager tempo dan daarvoor. In december 1947 had het blad nog
tweegndertigduizend afnemers, slechts drieduizend minder dan in september.

4 Smits, ‘In het zuivere licht van het nationale belang’, p. 46,

g Elseviers Weekblad van 11 januari 1947.




£

s

g

De scoop van Hendrik Arie Lunshof, journalist Pro Memorieg.2 (2007) 333

Men heeft zoo den indruk, dat wij als overwonnen volk aan tafel zitten en alles in het werk
moeten stellen, om de wenschen van de andere partij te bevredigen. Het is zeer goed te begtij-
pen, dat de regeering deze notulen geheim heeft willen houden; zij verraden al te duidelijk de
daden van de heeren van Mook en Schermerhom. Het is onbegrijpelijk, dat de Staten-Generaal
er niet op hebben gestaan, deze bindende notulen te zien.

Even verderop:

Deze lijn van optreden van de mannen, die geroepen waren onze belangen te vertegenwoordi-
gen, wordt vooral duidelijk in politieke bespreking Nr. 3 (...). In deze bijeenkomst komt de po-
sitie van de Kroon ter sprake. Men begrijpe de zaak goed. Wij hebben hier te doen met drie Ne-
derlanders, die den rang van minister bekleedden, waarvan één oud-marine-officier is
(herinnert hij zich nog Willemsoord?) en één Luitenant-Gouverneur-Generaal, die namens
hare majesteit het gezag in onzen Oost-Indische archipel draagt. Deze heeren zetten zich nu
aan tafel om de grondwettelijke positie van ‘s konings gezag met opstandelingen tegen dat ge-
zag te bespreken. (...) Met andere woorden, dat de Koningin geheel opzij wordt gezet, ja het
koningschap geheel wordt afgeschaft. Springen nu de Nederlandsche heeren van de tafel op
en roepen gedachtig aan hun eed, ‘dat nooit’? Wel neen. Men hoore slechts.

Aan het eind haalt Lunshof de woorden van onderhandelaar De Boer aan, die erop wees hoe
moeilijk het zou zijn om deze zaak voor het Nederlandsche volk duidelijk te maken: ‘Men
dient zich goed bewust te zijn, dat hieronder dynamiet schuilt’. Waarop Lunshofbesluit:

Dynamiet..... men doet goed te begrijpen dat deze notulen bindend verklaard zijn — bindend
zonder dat de Staten-Generaal hen zelfs hebben mogen inzien. Wij willen niemand in onze de-
mocratie het goed recht ontzeggen republikein te zijn. De sociaal-democratische partij heeft,
kan men bijna wel zeggen, een republikeinse traditie, al noemt zij zich thans oranjegezind. Wij
vragen ons echter in gemoede af, of b.v. het katholieke volksdeel, dat in 1918 zoo geestdriftig
was, deze revolutionaire onderhandelingen voor zijn verantwoording neemt? Want men dient
in te zien: Indien men de positie van de Kroon in het eene deel van ons Koninkrijk aantast, staat
zij in het andere, in ons deel, op een hellend vlak. Met de publicatie van een deel dezer binden-
de notulen beoogen wij een ernstige waarschuwing te doen hooren tegen het spel, dat met de
Kroomn, onze belangen, onze eer en onze verplichtingen is gespeeld.

Het is een journalistieke stijl die men tegenwoordig eerder tegenkomt op bijvoorbeeld
Geenstijl.nl, dan in de dagbladen en opinieweekbladen die veelal onafhankelijker en afstan-
delijker de feiten laten spreken. Trouwens ook voor die tijd ging hij voor een aantal colle-
ga’s te ver. Het is niet geheel onbegrijpelijk dat de Nationale Rotterdamse Courant twee dagen
later in het hoofdartikel er voorzichtig op wees dat Lunshofs selectie wel erg eenzijdig was:

Nu is de publicatie slechts een bloemlezing, en uit niets blijkt, dat zij het belangrijkste der no-
tulen weergeeft. Wel schijnt het, dat passages zijn uitgezocht, welke [...] de leden der Com-
missie-Generaal als verraders en verkwanselaars van de Kroon kunnen toonen.’

6 Geciteerd door H.W. Smits, ‘De onthulling van de Linggadjati-notulen’, in: De Journalist 5 april 2002, p. 26.




§
b

334 Pro Memoridg.2 (2007) GERARD SCHUIJT

Dat mag wel zo zijn, maar journalistiek gezien had Lunshof met de passages over hoe het
»at met de Kroon in de nieuwe situatie, wel een van de meeste heikele punten uit het ak-
koord te pakken. Bovendien mag men niet vergeten dater tijdens de debatten inde Tweede
Kamer in december daaraan voorafgaand door verschillende partijen op was aangedron-
gen de notulen integraal openbaar te maken, maar zonder succes. Of en hoe selectief de
bloemlezing was kan men thans zelf nagaan, maar toen ging dat dus moeilijk.

Uit zijn dagboek kunnen we opmaken dat Schermerhorn ylak v66r de publicatie weer
naar Batavia was vertrokken. Hij schrijft er pas over op 21 januari 1947 in een beschouwing
over collega-commissielid F. de Boer, die een teleurgesteld man was. Vanwege de in Ne-
derland ondervonden kritiek, veronderstelt Schermerhorn:

Ook de publicatie van de geheime notulen door Elsevier zal De Boer geen goed hebben gedaan.
De bloemlezing, die dit schendblad uit de op een of andere wijze in hun handen gevallen notu-
len gafin het nummer, dat onmiddellijk na ons vertrek uit Holland verscheen, ziet er hoogst
eigenaardig uit. Men mag aannemen, dat deze ridders van de pen getracht hebben een zooda-
nige combinatie van de notulen te maken, dat wij er als leden zoo slecht mogelijk afkomen. Nu
is het merkwaardige van de zaak, dat, wat dit betreft, ondergeteekende er beter afkomt dan
Van Mook, Van Poll en ten slotte De Boer, op wiens naam de ongelukkigste uitlatingen voorko-
men. Zelf heb ik echter het gevoel, dat ik te dier zake op rozen zit. Tk vind dat ook niet zulk een
reusachtig wonder, want het is mij ook in de discussies al wel eens opgevallen dat de conces-
sies niet het gemakkelijkst van mijn kant zijn gekomen.”

Verderop in zijn dagboek heeft Schermerhorn het nogmaals over de publicatie in Elsevier,
waar bij schrijft dat schriftelijke voorbereiding van de vergaderingen tot betere resultaten
leidt. Al te vlotte uitlatingen in de vergadering kunnen gevaarlijk zijn, ‘gezien de publicatie
van gedeelten uit de notulen, waarop Elsevier ons heeft getracteerd’. Daar lijkt hij ook te
denken dat het lek aan republikeinse zijde moet hebben gezeten, waar veertig exemplaren
voor de verschillende ministers en onderministers worden gemaakt.®

Het proces tegen Lunshof

Door de publicatie van de geheime notulen bleek dat ex een strafbaar feit was gepleegd.
Een van de onderhandelaars of een van de ambtelijke medewerkers, of ‘iemand uit Den
Haag’ had de stukken gelekt en dat was het misdrijf van schending van een ambtsgeheim
(artikel 272 Wetboek van Strafrecht). De enige die zou kunnen helpen op het spoor te ko-
men van wat tegenwoordig de klokkenluider wordt genoemd, was uiteraard Lunshof,

7 Smit(ed.}, Dagboek van Schermerhorn, p. 228-220.

8  Smit (ed.), Dagboek van Schermerhorn, p. 238, Dat is inderdaad veel als men stukken geheim wil houden. Maar toch merk-
waardig dat Schermerhorn het lek niet eerder bij een ‘rechts’ iemand in Den Haag zoekt. Weliswaar waren er ook aan Repu-
blikeinse zijde lieden die belang hadden bij openbaarmaking (en torpedering van het akkoord), maar men kan zich afvragen
of die zich niet eerder tot een van de linkse bladen gewend zouden hebben.




g,

De scoop vaniHendrik Arie Lunshof, journalist Pro Memorie g.2 (2007) 335

maar die weigerde in het verhoor voor de rechter-commissaris daarover mededelingen te
doen: ‘U vraagt mij, wie deze relatie was. Ik weiger U dit te zeggen en beroep mij ter recht-
vaardiging van die weigering op hetgeen ik als journalist gevoel als mijn beroepsgeheim.’

Wie zijn bron was heeft Lunshof nooit prijs gegeven, ook niet later aan zijn zoon. Hij be-
riep zich voor de rechter-commissaris dus op een recht van journalisten om te weigeren de
bron van vertrouwelijk verkregen informatie bekend te maken. Maar een dergelijk recht be-
stond toen naar geldend recht noch naar de toen in juristenkringen heersende opvattingen.

Door zijn weigering beging Lunshof op zijn beurt een strafbaar feit, namelijk het, geldig
als getuige opgeroepen zijnde, weigeren antwoord te geven op vragen van de rechter, zoals
ook thans nog in artikel 192 van het Wetboek van Strafrecht is bepaald. Voor overtreding
van die strafbepaling werd hij vervolgd en veroordeeld.

Opvallend is dat Lunshof niet werd gegijzeld, een maatregel die de rechter-commissaris
kan opleggen tegen weigerachtige getuigen en die vlak véér de oorlog, in 1937, de journa-
list Hansen van Het Vaderland ten deel was gevallen, zoals ook de journalist Hommerson van
Het Vrije Volk vijf jaar later, in 1952 maar liefst zeven weken zou worden gegijzeld. Hansen
werd wegens overtreding van artikel 192 veroordeeld tot honderd gulden boete, een flink
bedrag in die tijd; Hommerson kreeg ondanks de lange periode van gijzeling, nog vijff en
twintig gulden boete te betalen, maar Lunshofkwam ervan afmet de symbolische boetevan
tien gulden.9 Waar de opstelling van de een niet minder principiéel was dan dievan de ande-
ren, acht ik het niet onaannemelijk dat hier rekening werd gehouden met de standing van
Lunshof als hoofdredacteur van een gerenommeerd weekblad. Ook kan meegespeeld heb-
ben dat gijzeling van Lunshofin het politieke klimaatvan die dagen slecht zou vallen bij dat
deel van de bevolking waarvoor in het bijzonder hij zijn onthullingen had gepubliceerd.

Wat daar van zij, Lunshofvoerde een principiéle verdediging want het journalistieke ver-
schoningsrecht mocht dan onder juristen geen willig oor hebben gevonden, onder journa-
listen was het een heilige plicht nooit of te nimmer de identiteit te onthullen van de bronvan in
vertrouwen verkregen informatie. De eerste die geweigerd had daarover te getuigen was H.
Nijgh geweest, de directeur-hoofdredacteur van de Nieuwe Rotterdamsche Courant in1852. Bijna
honderd jaar later liet Lunshof mr. Maarten Rooij, de hoofdredacteur van dezelfde - inmid-
dels weer — Nieuwe Rotterdamse Courant, tevens voorzitter van de Federatie van Nederlandse
Journalisten, opdraven als getuige-deskundige om te verklaren dathij geheel in het algemeen
het zich niet verschonen door een journalist als ‘eerloos’ kwalificeerde. Rooij wees erop dat
onder zijn verantwoordelijkheid als hoofdredacteur de NRC kritische kanttekeningen had ge-
plaatst bij de spectaculaire onthullingen van Lunshof, ‘maar ook voor de tegenstander be-
staat er geen twijfel aan, dat de heer Lunshof zijn bron niet mag onthullen’, verklaarde hij
voor de rechtbank.*® En in De Journalist schreef de auteur van het ‘Journalistiek journaal’:

9 N.Cramer, 75 jaar in het nieuws, 1884-1959. Kroniek vande N ederlandse Journalisten Kring {Amsterdam 1959), p. 67-6g en 93-
04; zie ook W.F. Korthals Altes, Naar een journalistiek privilege. Voorstellen voor een journalistiek verschoningsrecht naar aanleiding van
de Amerikaanse en Duitse rechisprakijk (Amsterdam 198g), p. 5-10.

10 Dejournalist november 1947, p. 13




i
F

336 Pro Memorieg.2 (2007) GERARD SCHUIJT

Het pleit toch wel voor de zuiverheid, die onder ons, als collega’s, gelukkig meestal heerscht,
dat Het Vrije Volk, politieke antipode van Elseviers Weekblad, een eventueele gijzeling krachtig bij
voorbaat verwierp in een helder beoog, dat culmineerde in de uitroep: “het is te hopen, dat
spoedig een perswet tot stand komt, die de journalistieke zwijgplicht van gewoonte tot recht
verheft”. Inderdaad; dat is te hopen.”

Lunshofwerd in de strafzaak tegen hem bijgestaan door de advocaat mr. S. Gerbrandy, de
latere hoogleraar aan de Vrije Universiteit, raadsheer in het Gerechtshof Amsterdam en
schrijver van de mooie klassieker Kort commentaar op de Auteursivet 1912. Hij is de zoon van de
oud-minister-president, die het initiatief nam tot oprichting van het Comité Handhaving
Rijkseenheid, waar Lunshof prominent lid van was. De raadsman koos voor twee verwe-
ren, aan de ene kant het beroepsgeheim: op de voet van art. 218 Wetboek van Strafvorde-
ring zouden naast artsen en advocaten e.a. 0ok journalisten het recht hebben zich te ver-
schonen van getuigenis; aan de andere kant werd het verweer tegen de strafbaarheid voor
het niet getuigen gegrond op overmacht (artikel 40 Wetboek van Strafrecht): door te getui-
gen zou Lunshof zich in de kring van zijn beroepsgenoten onmogelijk maken en zou hij
door hen moreel gewraakt worden.” In dat laatste verweer paste de kwalificatie ‘eerloos’
van getuige-deskundige 4 décharge Rooij (en later voor het hof het getuigenis van de
hoofdredacteur van de Volkskrant J. M. Liicker, dat een journalist die een beroepsgeheim
prijs geeft maatschappelijke schade zou ondervinden).”

De officiervan justitiewilde de zaak los maken van de politieke achtergrond en zich beper-
ken tot de vraag of de journalist een beroepsgeheim heeft. Hij betoogde dat de wetgever de
groepen met bescherming van hun beroepsgeheim terecht beperkt heeft gehouden, want
hetalgemeen belangvan een goede rechtspleging prevaleert. Gezien de opvattingen in deju-
ridische literatuur en in de rechtspraak kon men deze zaak volgens de officiervan justitie dan
ook nauwelijks meer principieel noemen. Doch waar verdachte haar wel als principieel zag,
wilde hij met die opvatting rekening houden bij het bepalen van de strafmaat. Hij eiste een
geldboete van honderd gulden. De veroordeling Juidde tien gulden boete.*#

De Hoge Raad verwierp in navolging van het Hof Amsterdam het principiéle beroep dat
journalisten, netals advocaten en geestelijken, op grond van hun stand, hun beroep of hun
ambt tot geheimhouding verplicht zijn en deswege niet hoeven te getuigen omtrent zaken
waarvan de wetenschap aan hen als zodanig is toevertrouwd (art. 218 Wetboekvan Strafvor-
dering). De Hoge Raad erkende dat een klokkenluider (zonder ditwoord te gebruiken ove-
rigens) met het openbaar maken van een geheim stuk een algemeen belang kan dienen, dat
zwaarder weegtdan het belang dat bij het bewaren van het geheim betrokkenis. Maardanis
het aan de rechter om aan de hand van de omstandigheden van het geval te beoordelen of de
geheimschender al dan niet strafbaar is. Aan de journalist die de geheimschender zijn tus-

11 DeJournalist maart 1947, . 9 :

12 MR 14 december 1948, NJ 1949, ¢5. Zie met name de conclusie van A-G Langemeijer.

13 DeJournalistjanuari-februazi 1948, p. 14.

14 Verslag in De Journalist novermnber 1947, p. 13; zie 0ok Rb. Amsterdam 15 oktober 1947, NJ 1948, 634.




¥

£

De scoop van Hendrik Arie Lunshof, journalist Pro Memorie g.2 (2007) 337

senkomstverleent en zich aldus aan zijn zijde stelt, ‘mag bij hetafwegen der onderscheiden
belangen niet het onpartijdig oordeel worden gelaten of genoemde mogelijkheid zich voor-
doet’, aldus de Hoge Raad. In de belangenafweging tussen een brongeheim voor journalis-
ten en de waarheidsvinding in de rechtspleging koos de Hoge Raad duidelijk voor het be-
lang van het laatste: plegers van strafbare feiten dienen te worden opgespoord en een
journalist mag zijn medewerking daaraan niet onthouden, evenmin als andere burgers.

Met betrekking tot Lunshof's beroep op overmacht zag de A-G Langemeijer in zijn con-
clusie voor de Hoge Raad een opening om de journalist tegemoet te kunnen komen. Hij
vond althans dat het hof het beroep op overmacht onvoldoende had weerlegt. Men moest
aannemen, zo betoogde Langemeijer, dat Lunshof overeenkomstig de opvattingen die in
zijn kring heersten, overtuigd was dat hem een verschoningsrecht toekwam. Tevens was
hij zich bewust dat oneer hem bedreigde, wanneer hij van dit veronderstelde verscho-
ningsrecht geen gebruik maakte:

Was het nu van hem te verlangen, dat hij zich een in zijn ogen zeer belangrijke publieke publi-
catie liet ontgaan of ten detrimente van zijn goede naam als journalist getuigde, zolang niet de
hoogste rechter het verschoningsrecht had ontkend? Mij dunkt het bevestigende antwoord op
die vraag had nadere motivering van het Hof geéist.

Langemeijer noemde vervolgens de drijfveren tot het door Lunshof begane feit zeer sterk
en niet noodzakelijk verwerpelijk, terwijl anderzijds het delict zich bijna geheel liet goed
maken wanneer Lunshof na de beslissing van de Hoge Raad alsnog aan zijn dan vaststaan-
de verplichting tot getuigen zou voldoen.

Maar de Hoge Raad geloofde daar kennelijk niet in en ging voorbij aan het betoog van
Langemeijer op dit punt. Dat maakt de harde opstelling van ons hoogste rechtscollege al-
leen maar schrijnender. De Hoge Raad overwoog dat het beroep op overmacht niet op-
ging, omdat Lunshof door de mededeling van zijn zegsman aan te nemen en op grond
daarvan zijn artikel te publiceren zich door zijn eigen vrije daad in de toestand had ge-
bracht die hem voor de keuze zou stellen te getuigen of te weigeren. Hij had het, anders ge-
zegd, kunnen zien aankomen.*s

Met deze overweging miskent de Hoge Raad volgens Maarten Rooij de positie van de
pers in de democratische staat. Hij schrijft in De Journalist:

Voor de H.R. is de kwestie van publicatie van geheimen, wegens de desbetreffende strafrechte-
lijke bepalingen doodeenvoudig: de pers zou dan maar niet moeten publiceren. Maar hier ligt
nu juist de kern van de gehele kwestie. Het kan voor de pers een onafwijsbare plicht zijn om te
publiceren; maar aan de vaststelling, laat staan aan de erkenning van deze plichtis de H.R, niet
toegekomen. s

15 Hof Amsterdam 26januari 1948, Nj 1948, 212; HR 14 december 1948, NJ 1949, 95.
16 M. Rooij, ‘Het verschoningsrecht van de journalist. naar aanleiding van een onbevredigende vitspraak’, in: De Journakist
februari 1949, p. 1-2.




5

338 Pro Memorie §.2 (2007) - GERARD SCHUIJT

Beroepsgeheim en eer van de stand

Inderdaad, de woorden vrijheid van meningsuiting en vrijheid van nieuwsgaring komen
niet voor in het arrest, niet in de cassatiemiddelen, niet in de conclusie van Advocaat-Ge-
neraal Langemeijer en niet in de nootvan B.V.A. Roling. Juridisch gezien was het ook
moeilijk de vrijheid van meningsuiting in de strijd te werpen, want de rechter mocht, zoals
nog steeds, wettelijke bepalingen, in casu de bepalingen in het Wetboek van Strafrecht,
niet toetsen aan de Grondwet (nog afgezien van het feit dat artikel 7 van de Grondwet wei-
nig concreets te bieden had op dit punt). De verdediging was dus wel genoodzaakt de na-
druk vooral te leggen op het beroepsgeheim en de beroepseer en dus op de schade voor
Lunshof zelf als hij de identiteit van zijn bron zou hebben onthuld. Toch had zijn raads-
man Gerbrandy blijkens het verslagin De Journalist een verband gelegd tussen de claim van
journalisten op een verschoningsrecht ten aanzien van hun bronnen en de vrijheid van me-
ningsuiting en wat wij tegenwoordig de vrij heid van het politieke debat zouden noemen.

De journalist moet bij de uitoefening van zijn taak onvermijdelijk langs wegen gaan, welke
naar de bronnen leiden, die hij nodig heeft. Maar juist in die gevallen ontmoet hij, zoals reeds
uit andere gevallen is gebleken, steeds vadertje Staat. Wanneer de staater door het niet exken-
nen van het beroepsgeheim van de journalist in zou slagen de journalist te beletten hetvolk te
leren denken, anders te denken, ook bijvoorbeeld dan de regering welgevallig kan zijn, dan wil
men dus in feite het leren denken voorkomen en daarmee is de vrijheid aan banden gelegd. [...]
Dat recht van vrijheid is ook inderdaad een hoger recht dan dat van de staat op getuigenis en
door het niet erkennen van het beroepsgeheim tast men dit hoogste recht aan. Vrijheid en ge-
heim gaan hier onverbrekelijk voor de journalist samen."

Merkwaardig dat ook Rooij in zijn getuigenis zoveel aandacht aan die beroepseer en bet
aanzien van Lunshof bij zijn beroepsgenoten heeft besteed. Het zal de rolverdeling zijn ge-
weest die hij had afgesproken met de verdediging dat hij het beroep op overmacht zou on-
derstrepen. Rooij zelf had het veel sterkere argument van de verdediging ook aangevoerd
in De Journalist, kort voér de rechtszaak, maar zonder met één woord te reppen varn de zaak-
Lunshof, wellicht uit prudentie omdat de zaak onder de rechter was. Rooij haalde daar een
uitspraak in de ‘in de hele wereld gezaghebbende’ Londense Times aan: ‘The Press lives by
disclosures’ en voegde eraan toe:

Juist in het leveren van onthullingen vervult de pers in de moderne democratische staat de taak,
welke voor een juiste functionering van de democratie, dit begrip in de ruimste zin genome,
onmisbaar is te achten,*®

17 DeJournalist november 1047, p- 14.
18 M. Rooij, ‘De pers en het maatschappelijk leven’, i De Journalist augustus-septemnber 1947, p- 13 zle ook zijn commen-
taar op hetarrestvan De Hoge Raad, in: De Journalist februari 1949, p. 1-2.




g,

De scoop van Hendrik Arie Lunshof, journalist Pro Memorie 9.2 (2007) 339

In een polemiek met de katholiek Goldschmitz (die zelfs met de Summa Theologica van
Thomas van Aquino was aangekomen) zou Rooij mét de Commissie-Vierssen Trip de
grondslag voor een journalistiek verschoningsrecht zoeken in het algemeen belang en in
de publieke functie van de pers:

De journalistiek is een beroep dat in het publieke belang wordt beoefend en dat deze
taak onder omstandigheden niet naar behoren kan vervullen, indien de beoefenaren niet
de beschikking hebben over vertrouwelijke inlichtingen.*s

Tuchtrecht

De nadruk op de beroepseer en een beroepsgeheim door Lunshofen andere pleitbezorgers
van een journalistiek verschoningsrecht, had een nadeel. Als journalisten dan gelijkge-
steld wilden worden met artsen en advocaten, d4n moesten er ook waarborgen komen te-
gen misbruik van dit recht en derhalve moester ook een behootlijke regulering van de toe-
Jating tot het beroep komen, met inbegrip van tuchtrechtelijke sancties. Dat was bij die
vertrouwensberoepen immers ook het geval. Dit werd reeds geillustreerd door de overwe-
gingen van het Hof Amsterdam, waarin de vraag werd opgeworpen of het algemeen be-
lang meebrengt, dat de journalist zijn beroep onbelemmerd kan uitoefenen en of hiervoor
vereistis, dat de zegsman van de journalist er zeker van moet zijn, dat zijn naam niet ge-
noemd zal worden. Het Hof overwoog dat dit belang niet kan worden erkend, ‘zeker niet
zolang het beroep van journalist voor ieder zonder enige beperking openstaat en niet met
voldoende waarborgen is omringd’. De Advocaat-Generaal Langemeijer verwijt in zijn
conclusie journalisten dat zij met kracht opkomen voor hun beroepseer en hun beroepsge-
heim, maar ‘dezelfde grote kracht niet inschakelen om de maatschappelijke schaduwzij-
den van dat geheim te verkleinen door middel van regels, die het gebruik van al te onzuive-
re bronnen verbieden’. Ook de oud-journalist, inmiddels hoogleraar in Leiden, prof. mr.
J.C. van Oven was in zijn commentaar in het Nederlands Juristenblad van oordeel dat toeken-
nen van een verschoningsrecht aan journalisten slechts mogelijk was als het gepaard ging
met waarborgen, dat de pers georganiseerd wordt in een gilde ‘datalleen waardige broe-
ders omvat, dat preventief (eisen van toelating) en repressief (afstoting van onwaardigen)
werkt om het peil hoog te houden en het mogelijk te maken, het verschoningsrecht, zij 't
dan wellicht alleen aan een elite, toe te kennen’.*

19 DeJournalistapril-juni 1947, p. 9-12 en De journalist november 1947, p. §-12.
20 1.C.van Oven Journalistengilde en verschoningsrecht’,in: N ederlands Juristenblad (1949}, p. 363.




E 4

340 ProMemoridg.2 (2007) GERARD SCHUIJT

Ordening?

Wel, die gedachten leefden niet alleen onder juristen, maar ook onder journalisten en dat
al langere tijd. Dr. N. Cramer vertelt in zijn ‘Kroniek van de Nederlandse Journalisten
Kring’ over de gijzeling in Semarang in 1905 van hoofdredacteur Vierhout van het aldaar
verschijnende blad De Locomotief. Die weigerde de bron van door hem gepubliceerde mili-
taire informatie te noemen. Toevallig stond het beroepsgeheim dat jaar op de agenda van
de jaarvergadering van de Nederlandse Juristen Vereniging. Met 51 tegen 20 stemmen wa-
ren de juristen tegen een verschoningsrecht voor journalisten. Als reactie daarop conclu-
deerde devoorzitter van de Nederlandse Journalisten Kring in een buitengewone kringver-
gadering, dat ‘eer en belang der journalistiek’ een verschoningsrecht eisen met betrekking
tot hun bronnen, maar een andere preadviseur bracht naar voren, ‘dat aan het opeisen van
een zo verstrekkend recht tenminste een behoorlijke reglementering van het beroep en een
grondige organisatie van zijn beoefenaren yooraf diende te gaan’.**

Naar aanleiding van de gijzeling van de journalist Hansen in 1937 had de Nederlandse
Journalisten Kring een commissie ingesteld onder voorzitterschap van jhr.mr. G.W. van
Vierssen Trip en met de jonge mr. M. Rooij als secretaris. Deze commissie was twee jaar la-
ter tot de conclusie gekomen dat een absolute erkenning van het beroepsgeheim —een col-
lectieve toekenning aan de journalisten — alleen in vervulling zou kunnen gaan indien de
stand van de journalisten beter definieerbaar en scherper te omgrenzen zou wezen. De
commissie sprak van ‘een krachtige zelfordening’.* Het uitbreken van de Tweede Wereld-
oorlog doorkruiste concretisering van de plannen, maar een krachtige ordening kwam
eerder dan men verwachtte en wenste. Niet vrijwillig maar door de bezetter opgelegd. In
het Journalistenbesluit van 2 mei 1941 werd een publiekrechtelijke standsorganisatie in
het leven geroepen, die als Persgilde in de Kultuurkamer werd opgenomen. En reken maar
dater geen de bezetter onwelgevallige journalist meer aan het werk kwam.?3

Na de oorlog werd niettemin het streven naar ordening en tuchtrecht gewoon voortge-
set. Een van de eerste daden van de nieuwe Federatie van Journalisten onder voorzitter-
schap van meergenoemde Maarten Rooij was de instelling van een Raad van Tucht, waar-
mee verenigingstuchtrecht werd ingevoerd.** Eerste voorzitter van de Raad was de
strafrechtsgeleerde prof.dr. J.A. van Hamel. Echter, niet-leden zouden zich aan de juris-
dictie van de Raad kunnen onttrekken en leden zouden zich aan beoordeling doot het
tuchtcollege kunnen onttrekken door het lidmaatschap op te zeggen. Deze bezwaren

21 Cramer, 75 jaar in het nieuws, p. 28.

22 Cramer, 75 jaar in het nieuws, p. 67-6g; Verslag van de commissie Verschoningsrecht 192¢, Den Haag 1939

23 R.Vos, Niet voor publicatie. De legale Nederlandse pers tijdens de Duitse bezetting (Amsterdam 1988), p. 177-196; J.M. de Meij, De
vrijheid en verantwoordelifkheid van de pers. Ben onderzoek naar de betekenis var de Raad voor de Journalistielc in het kader van de infomatie-
vrijheid (Bigen beheer 1975), p. 96.

24 DeFederatie werd gevormd door de twee journalistenkringen, de Nederiandse Joursnalistenkring en de Katholieke Ne-
derlandse Journalistenkring. Later zou de Protestants-Christelijke Journalistenkring ook toetreden. In 1968 werd de Federa-
tie de Nederlandse Vereniging van Journalisten.

™




3
F

De scoop van Hendrik Arie Lunshof, journalist Pro Memorie 9.2 (2007) 341

meende men te kunnen ondervangen door de invoering van een verplicht lidmaatschap.
Daartoe werd in december 1947 in de eerste collectieve arbeidsovereenkomst voor journa-
listen en wel die voor dagbladjournalisten — bij de totstandkoming waarvan opnieuw
Maarten Rooij een belangrijke rol heeft gespeeld - overeengekomen dat de uitgevers uit-
sluitend leden van een van de journalistenkringen in dienst zouden nemen. Het College
van Rijksbemiddelaars, dat in die tijd cao’s moest goedkeuren, haalde echter een streep
door de rekening. Het College dat onder voorzitterschap stond van de arbeidsrechtsge-
Jeerde prof. mr. Marius G. Levenbach eiste onder meer dat de bepaling over het verplicht
lidmaatschap werd geschrapt. Mede daardoor duurde het totaugustus 1948 eer deze eerste
cA0 in werking trad.*s

Vanaf dat moment was bij voorstanders van een goede regeling van een tuchtrecht voor
journalisten alle hoop gesteld op de invoering van een wettelijke tuchtrecht. Daaraan was
gewerkt door een door de regering ingestelde commissie-Pompe, waarin vertegenwoordi-
gers van de Federatie zitting hadden, onder wie Maarten Rooij en de katholiek Leo Hane-
kroot. Deze voormannen van de journalistenfederatie beschouwden de verenigingstucht-
rechtspraak via de Raad van Tucht slechts als een voorlopige voorziening in afwachting
van een wettelijke regeling.> Op basis van een interimrapport van de commissie-Pompe
kwam de regering in 1949 met het wetsontwerp Wet op de Journalistieke Verantwoorde-
lijkheid.”” Daarmee beoogde men een wettelijk tuchtrecht voor journalisten in te voeren,
met inbegrip van een verplichte registratie, zonder welke men het beroep niet zou mogen
uitoefenen. Registratie kon worden geweigerd ‘indien er gegronde vrees bestaat dat zijn
inschrijving de eer van de stand der journalisten zal schaden’. Tuchtrechtelijke sancties,
inclusief schorsing, konden worden opgelegd aan een journalist

aan wiens opzet of grove schuld feitelijk onjuiste, dan wel oneerlijke of onverantwoordelijke
voorlichting te wijten is, of die zich opzettelijk of door grove schuld gedraagt in strijd met de
zorgvuldigheid die de journalistin het maatschappelijk verkeer betaamt, of met de eer van zijn
stand.

Het ontwerp ontmoette in de Federatie tal van bezwaren, maar niet op het puntvan de regi-
stratie als zodanig. De bezwaren betroffen wel de formulering van de toelatingseisen en
van de normen waar journalisten zich te houden hadden. Die zouden een gevaar opleveren
voor de vrijheid van de pers. Olie op het vuur wierp de Nijmeegse staatsrechtsgeleerde
E.J.E.M. Duynstee door in De Gelderlander te schrijven, dat met de wet in de hand nu eindelijk
‘de oneetlijke en onverantwoordelijke communistische propaganda’ aangepakt kon gaan

25  G.AL Schuijt, Werkers van het woord. Media en arbeidsverhoudingen in dejournalistiek (Deventer 1987), p. 50,

26 De Meij, Vrijheid en verantwoordelijkheid van de pers, p. 107.

27 Kamerstukicen I 1948-1949, 1179: ‘Regeling nopens de verantwoordelijkheid van journalisten en andere bij de pers werk-
zame personen voor journalistieke arbeid’ (Wet op de jounalistieke verantwoordelijkheid). Over dit ontwerp ook De Meij,
Vrijheid en verantwoordelijkheid van de pers, p. 96-110; Cramer, 75 jaar in het nietws, p. 91-93; Wijfjes, Journalistiek in Nederiand
1850-2000, p. 281-285.




&

342 Pro Memorie§.2 (2007) GERARD SCHUIJT

worden.?® Maar, wellicht ongewild, legde Duynstee het gevaar voor de persvrijheid bloot.
Zorgvuldige en verantwoordelijke journalistiek werd en wordt nogal eens verward met po-
litieke correctheid. Zo was er binnen de Nederlandse Journalisten Kring voortdurend een
debat gaande of redacteuren van De Waatheid wel lid konden zijn, een discussie die zijn
hoogtepunt beleefde na de Hongaarse opstand in 1956.% Zo kort nadat de Duitse bezetter
ongeveer hetzelfde had proberen te regelen in het Journalistenbesluit van 1941, zagen de
voorstanders van het wetsontwerp deze gevaren niet.3°

Een ander puntvan kritiek was dat het wetsontwerp niet duidelijk de journalistieke verant-
woordelijkheid bij de redacties legde. Daarin kondigde zich het latere verlangen naar redac-
tiestatuten aan. Uiteraard was ook het ontbreken van een regeling van hetjournalistieke ver-
schoningsrecht een doorn in het oog van de tegenstanders. De achterban wilde eerst zien en
dan pas geloven toen Rooij de worstvoorhield, dat de wet ook een stap was op weg naar ver-
vullingvan de langgekoesterde wens om datverschoningsrecht tekrijgen.* Eenna hetarrest
van de Hoge Raad door de Federatie ingestelde commissie (opnieaw onder voorzitterschap
van jhr.mr. G.W. van Vierssen Trip) stelde nog voor het wetsontwerp zodanig aan te passen,
dat het beoogde tuchtcollege zou gaan beoordelen of een journalist die zich op hetverscho-
ningsrechtberiep, zich als een behoorlijkjournalist had gedragen. Maar ook die commissie
kreeg de handen van de meerderheid van de georganiseerde journalistiek niet op elkaar.

Het wetsontwerp heeft het zelfs niet tot een behandeling in de Tweede Kamer gebracht.
In 1960 werd het ingetrokken.3

Lijnen naar het heden

Datwas allemaal rond 1948, we moesten het nog met onze eigen — op het puntvan vrijheid
van meningsuiting beperkte — Grondwet stellen. Over de oprichting van een Raad van Eu-
ropa en het Europese Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de funda-
mentele vrijheden, werd nog onderhandeld. Toen mocht de rechter de wet niet toetsen aan
de Grondwet, thans méet de rechter op grond van artikel g4 Grondwet een wettelijke bepa-
ling, indien de toepassing ervan in strijd komt met een eenieder verbindende verdragsbe-
paling —zoals bijvoorbeeld artikel 10 EVRM — buiten toepassing later. '
Ik trek kort een tweetal lijnen naar het heden. Hoe ontwikkelden zich het recht en opvat-

28 Vermeld bij Wijfjes, Journalistiek in Nederland 1850-2000, p. 283.

29 Wijjes, Journalistiek in Nederland :850-2000, p. 277-279; andere voorbeelden bij G.A.L Schuijt, *Tuchtrecht voor journa-
listen bestaat niet’, in: G.E. Langemeijer e.a., Tuchtrecht (Zwolle 1975}, p. 23.

30  Wiifies, Journalistiek in Nederland 1850-2000, p. 282.

31 Wijfjes, Journalistick in Nederland 1850-2000, p. 282; overigens is het niet helemaal juist— hetgeen H.W. Smits (‘De ont-
hulling van de Linggadjati-notulen’, in: De Journalist 5 april 2002, p. 25) schrijft— dat de scoop van Lunshof aanleiding was
voor een debat over de journalistieke verantwoordelijkheid en de indiening van het wetsontwerp. De commissie-Pompe
werkte er reeds aan vé6r de publicatie. Wel werd door het voor de journalist negatieve arrest van de Hoge Raad de noodzaak
van ordening als voorwaarde voor verkrijging van hetverschoningsrecht benadrukt.

3z Kamerstukken il 1959-1g60, 1179, 0t 4.




i 4

De scoop van Hendrik Arie Lunshof, journalist Pro Memorie 9.2 (2007) 343

tingen daarover met betrekking tot een ordening van het beroep en een journalistiek tucht-
recht? En uiteraard hoe ontwikkelde het recht zich met betrekking tot een journalistiek
verschoningsrecht?

In 1950 wees de Hoge Raad in een drietal arresten een vergunningenstelsel voor respec-
tievelijk het grafische bedrijf, het boekverkopersbedrijf en het leesbibliotheekbedrijf, als
ongrondwettig afen men mag op grond van die arresten aannemen dat ook een vergunnin-
genstelsel voor de uitoefening van het beroep van journalist op gespannen voet staat met
het ‘Niemand heeftvoorafgaand verlofnodig [...]’ van artikel 7 van de Grondwet—thans ar-
tikel 71id 1 en lid 3.33 Van tuchtmaatregelen die een journalistde nitoefening van hetberoep
ontzeggen kan men hetzelfde zeggen. Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens ver-
klaarde de levenslange schorsing waarmee de Belgische journalist De Becker na de Tweede
Wereldoorlog werd gestraft in strijd met artikel 10 lid 2 van het EVRM.>¢ Een verplicht lid-
maatschap, zoals beoogd in de eerste dagbladcao, zou later algemeen verboden worden in
de Wet Algemeen Verbindverklaring cao’s en het EHRM oordeelde dat de vrijheid van ver-
eniging, zoals neergelegd in artikel 11 EVRM, ook inhoudt de vrijheid om zich niet bij een
vakbond aan te sluiten. 35 Het College van Rijksbemiddelaars had een vooruitziende blik
toen hetin 1947 hetverplichte lidmaatschap in de eerste cao niet wenste goed te keuren.

Deze beperkingen waarop een ordening van het journalistieke beroep moet afstuiten
hadden ook consequenties voor de regeling van een tuchtrecht voor journalisten. Voor de
een was een wettelijke regeling niet mogelijk, voor de ander — gezien de tegenstand in 1949
— onhaalbaar maar, om welke reden dan ook, tot 1960 deed de georganiseerde journalis-
tiek het met een Raad van Tucht die uitsluitend verenigingstuchtrecht uitoefende. Die
werd in dat jaar omgezet in een Raad voor de Journalistiek. Aanleiding daartoe was onder
meer de zogenaamde affaire-Henri Faas. Deze parlementair redacteur van de Volkskrant, die
ook onder het pseudoniem Wandelganger publiceerde, had v46r Prinsjesdag informatie
over de miljoenennota en de troonrede onthuld. Naar hij later zou meedelen had hij die in-
formatie volstrekt legaal verkregen door goed te luisteren naar wat enkele bewindslieden
in de periode daaraan voorafgaand in het openbaar hadden gezegd. Maar de regering was
boos en sloot Faas uit van de gebruikelijke faciliteiten voor parlementaire journalisten. De
Federatie kwam uiteraard op voor de journalist. Zij stelde de regering voor een klachttegen
Faas in te dienen bij de Raad van Tucht. Die zou dan kunnen beoordelen of de journalist
zich inderdaad misdragen had. Maar de regering zei bij monde van minister-president
Drees, dat de Raad slechts verenigingstuchtrecht uitoefende en Faas zich daaraan zou
kunnen onttrekken door voor het lidmaatschap te bedanken.3®

33 HR 22 maart1g6o, Nj 1960, 274; HR 29 november 1960, NJ 1961, 206; HR 23 mei 1961, NJ 1961, 427; Schuijt, Werkers van
het woord, p. 140.

34 EHRM 27 maart1g62, ser. A, vol. 4 (1962), p. 23-27 (De Becker/Belgig).

35 BHRM 30juniigg3, Nj 1994, 223; ook hetom gekeerde, het bevoordelen van niet-vakbondsleden, is in striid met artikel
11; BHRM 2 juli 2002, nr. 30668/96, 30671/96, 30678/96 (Wilson/UK).

36 Uitvoerig over deze affaire G.A.L Schuijt, Vrijheid van nieswsgaring (Den Haag 2006}, p. 295-297; Handelingen Tweede
Kamer 1957-1958, Aanhangsel, nr. 13.




# <

344 Pro Memoried.2 (2007} GERARD SCHUIJT

Dat leidde tot de omzetting in een Raad voor de Journalistiek, die voortaan ook klachten
tegen niet-leden zou beoordelen, maar metals consequentie dat de nieuwe Raad géén
sancties kon opleggen. Datvond men niet erg. De Raad voor de Journalistiek zou zich be-
perken tot het uitspreken van opinies. In kringen van de journalistiek leidde dat tot ver-
deeldheid want een aantal journalisten liep weg uit de Federatie in de (verkeerde) veron-
derstelling dat niet-leden aan de normale jurisdictie van de rechter zouden worden
onttrokken.3” Anderen weigerden voor de Raad te verschijnen (dat komt de laatste jaren
mindervoor). Extern kreeg en krijgt de Raad voor de Journalistiek vaak te horen slechts een
‘tandenloze tijger’ te zijn.3® Br is veel kritiek op het functioneren van de Raad en sommigen
willen weer terug naar een echt tuchtrecht.? Maar vaak heeft men geen oog voor de smalle
marges, ook van het recht, waarbinnen een beoordeling van journalistiek gedrag door an-
deren dan de gewone rechter moet functioneren.

In 1982 werd de grondslag van de Raad voor de Journalistiek verbreed, waardoor niet al-
leen de Nederlandse Vereniging van Journalisten (in 1968 rechtsopvolgster van de Federa-
tie), maar ook uitgeversorganisaties en omroepen zijn gaan delen in de kosten voor de in-
standhouding van de Raad. Het voorstel daartoe werd gedaan door een commissie uit1972
onder voorzitterschap van de inmiddels hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam ge-
worden Maarten Rooij. Opmerkelijk in dit verband en tekenend voor de flexibiliteit die
Rooij in al de besproken periodenaan dedag legde, is dat deze commissie voorstelde om de
norm ‘schadelijkheid voor de waardigheid van de stand’ als niet meer van die tijd te schrap-
pern en tevervangen door de norm ‘of grenzen zijn overschreden van hetgeen, geletop de ei-
sen van de journalistieke verantwoordelijkheid, maatschappelijk aanvaardbaar is.’*

Ten slotte het verschoningsrecht. De gijzeling van de journalist Hommerson in 1957
leidde tot een debat in de Tweede Kamer, die minister van Justitie Donker om een nota
vroeg. Die kwam er, met een uitgebreid overzicht van de discussie, maar de minister zag
geen aanleiding voor een wettelijke regeling.#* De Hoge Raad overwoog in 1977 na de zo-
genaamde KGB-affaire dat de stelling, dat een journalist een verschoningsrecht toekomt
‘in haar algemeenheid’ niet kan worden aanvaard.* Het belang van de waarheidsvinding
weegt nu eenmaal zwaarder dan de nieuwsgaring, vond de Hoge Raad.

37 Ultvoerig over de omzetting naar een Raad voor de Journalistiek en de discussie daarover: De Meij, Vrijheid en verantwoor-
deitjicheid van de pers, p. 110-124; Wijfjes, Journalistiek in Nederland 1850-2000, p. 308-310.

38  Bijv. Medialogica, Over het xrachtenveld tussen burgers, media en politiek, Advies ni. 26 Raad voor Maatschappelijke ontwiklke-
ling, Den Haag 2003.

39 S.ten Hoove, Grenzen in de journalistiek. Raad voor de Journaiistiek tussen 1987 en 2003. Amsterdam 2003; L.R. van Harinxina
thoe Slooten, Toegang tot het recht in perszaken (Den Haag 2006}, . 45-82; I Mentink, Veel raad, weinig baat. Een onderzoek naar nut
en noedzaak van de Nederlandse Raad voor de Journalistiel. Rotterdam 2066; ‘Klachten over mediapublicaties. Een onderzoek naar
de mogelijkheden van eenvoudig toegankelijke niet-rechterlijke procedures’, Rapport van de studiecommissie van de VMC,
Mediaforum 2007-5, bijlage.

40 Rapportvan de commissie Raad voor de Journalistiek van 18 januari 1972, Nederlandse Vereniging van Journalisten.

41 Kamerstuklen111952-1953, 2910, 1-2.

42 HRa11novemberigy7, Nj 1978, 399 (KGB-affaire).




g

4

De scoop van Hendrik Arie Lunshof, journalist Pro Memorieg.2 (2007) 345

T. Koopmans is de eerste gezaghebbende jurist uit nietjournalistieke hoek die een ander
geluid laat horen dan de traditionele bezwaren. Op grond van een indringende beschou-
wing over de samenhang tussen vrije informatievoorziening en vrije nieuwsgaring en zich
mede baserend op rechtsvergelijkend onderzoek komt Koopmans in 1978 tot de conclusie
dat voor journalisten het recht op geheimhouding van informatiebronnen erkend moet
worden. Hij pleitte ervoor om niet langer over een principiéle erkenning te discussiéren,
maar over de uitzonderingen.*3

Ook de dissertatie van W.E. Korthals Altes in 1989 mondt uit in een krachtig pleidooi
voor de regel ja-tenzij’ met betrekking tot wat hij noemt een journalistiek privilege. Zijn
voorstel werd overgenomen door mr. Erik Jurgens, die als Tweede-Kamerlid een initiatief-
wetsvoorstel ter bescherming van journalistieke bronnen indiende.4 Dat wetsvoorstel
kwam niet verder dan een schriftelijke behandeling, maar het werd achterhaald door een
belangwekkende uitspraak van het Europese Hofvoor de Rechten van de Mens in 1096.45
De Britse rechter had de journalist Goodwin veroordeeld tot een boete van vijfduizend
pond wegens zijn weigering als getuige de naam van zijn informant te noemen. Dat was
contempt of Court. Goodwin diende een klacht in bij het EHRM wegens schending van at-
tikel 10 EVRM. Het EHRM ziet het bevel aan de journalist om zijn bron te noemen inder-
daad als een beperking van de in artikel 10 lid 1 EVRM gegarandeerde vrijheid van menings-
uiting. Vervolgens onderzoekt het Hofof deze ‘interference’ gerechtvaardigd is onder lid 2
van artikel 10: is de beperking noodzakelijk in een democratische samenleving ter be-
scherming van een of meer van de in dat lid genoemde belangen. Het Hof noemt vervol-
gens bronbescherming voor journalisten een van de basiscondities voor persvrijheid. Zon-
der zo een bescherming zouden bronnen ervan worden weerhouden de pers te helpen bij
het informeren van het publiek over zaken van publiek belang. Daardoor zou de vitale ‘pu-
blic whatchdog role’ van de pers worden ondermijnd:

Having regard to the importance of the protection of journalistic sources for press freedom in
a democratic society and the potentially chilling effect an order of source disclosure has on the
exercise of that freedom, such 4 measure cannot be compatible with Article 10 of the Conven-
tion unless itis justified by an overriding requirement in the public interest.

Merk op dat het EHRM de grondslag voor het verschoningsrecht van journalisten niet
zoekt in een beroepsgeheim en niet in het beroep van journalist als ‘vertrouwensberoep’.
Evenmin verwijst het Hof naar de organisatie van de beroepsgroep, naar aan de toelating
tot het beroep te stellen eisen of naar een tuchtrechtelijke reglementering van het beroep.

43 T.Koopmans, Het verschoningsrecht van de journalist. Preadvies Nederlandse Vereniging voor Rechsvergelijking; Deventer
1978,

44 Korthals Altes 1989 (root g); Kamerstukleen [T 1992-1993, 23 133, DL. 1-0.

45 BHRM 27 maart 1996, NJ 1996, 577 m. nt. B.J. Dommering (Goodwin); ook besproken in: NJCM-Bulletin 1966-3, p. 693~
695 m. nt. G.A.L Schuijt; Mediaforum 1996-5, p. 73-74 m. nt. W.F. Korthals Altes; Ars Aequi 1996-11, p. 6g6-703 m. nt. G. R.
Rutgers en NTBR 1996-9, p. 244-246 m. 1L C. van Boxtel.




i 4

346 Pro Memorigg.2 (2007} GERARD SCHUIJT

Wel verwijst het Hof naar nationale en internationale gedragscodes voor journalisten als-
mede naar internationale verklaringen waarin er op wordt aangedrongen bronbescher-
ming voor journalisten te erkennen.

Enkele maanden later gaat de Hoge Raad om in de zaak tegen de journalisten Dohmen
en Langenberg. Koopmans, nu als advocaat-generaal, geeft de Hoge Raad nog in overwe-
ging over te gaan tot een belangenafweging in concreto teneinde de algemene regel van
het arrest van 1977 overeind te kunnen houden, maar de Hoge Raad ziet zelfs daarvoor
geen ruimte. Het Hof heeft immers niet de ‘nee-tenzij-regel’, maar het tegengestelde uit-
gangspunt aanvaard.® Nadien oordeelde het Hof dat dan uiteraard ook huiszoeking en in-
beslagneming op redactielokalen teneinde achter de identiteit van de bron te komen, als
een nog ingrijpender maatregel, in strijd zijn metartikel 10lid 2. De Hoge Raad bevestigde
deze lijn door ook inbeslagneming van een zipschijf bij De Teleg raaf met het doel achter een
journalistieke bron te komen, in strijd met artikel 10 te verklaren omdat daarvoor niet de
dringende noodzaak was aangetoond.#

Het Hof Amsterdam verraste in het jaar 2000 vriend en vijand door een redacteur van
Spits, de jonge Koen Voskuil, te laten gijzelen, omdat hij weigerde zijn bron te noemen van
door hem gepubliceerde informatie over de zaak Mink K.4® Voskuil heeft hierover ge-
klaagd bij het EHRM, dat tot op heden (medio 2007) nog niet op die klacht heeft beslist. In
2006 werden de journalisten Joost de Haas en Bart Mos van De Telegraaf gegijzeld door de
rechter-commissaris in Den Haag. Dat veroorzaakte enorme deining in de journalistiek en
uiteraard maakte De Telegraaf zelf veel kabaal. De beslissing van de rechter-commissaris
werd enkele dagen later door de raadkamer van de rechtbank teruggedraaid met overwe-
gingen die sporen met ‘Goodwin’ en de rechtspraak van de Hoge Raad.#®

Terug naar Lunshof

In de rechtspraak van het Hof over artikel 10 is de vrijheid van het publieke debat ‘at the
very core of the concept of a democratic society which prevails throughout the Conven-
tion’.5° Hoe men zich politiek ook zou hebben opgesteld, niemand zal kunnen ontkennen
dat de publicatie van de geheime notulen van Linggadjati door Henk Lunshof bijdroeg aan

46 HR 10 mei 1996, NJ 1996, 578 (Van den Biggelaar | Dohmen & Langenberg); Opgemerkt moet worden dat Koopmans,
toen hij zijn conclusie schreef, nog slechts kenais had genomen van het rapport van de toen nog functionerende Europese
Commissie voor de Rechten van de Mens van 1 maart 1994 en nog nietvan de uitspraak van het Hofzelf.

47 EHRM 25 februari 2003, Mediaforum 2003-4, nz. 20 (Roemen & Schnit} en BHRM 15 juli 2003, nir. 33400/96 (Ernste.a.);
HR 8 april 2003, NJ 2004, 188 (Zipschiif).

48 Hof Amsterdam 28 september 2000 en Hof Amsterdam g oktober 2000, Mediaforum 2000-11/12, nir. 69 en 70.

49 Rb.Den Haag 30 november 2006 (strafkamer), Deze beslissing is niet gepubliceerd onder een LJN-nummer, maar is te
vinden op www.rechtspraak nl/Rechtbank s'-Gravenhage/actualiteiten d.d. 30 november 2006; daaraan is ook gehecht de
beslissing van de rechter-commissaris van 15 november 2006 om de journalist niet het recht te geven zich van het beant-
woorden van vragen te verschonen. Zie ook W.F. Korthals Altes, ‘Onnodige gijzeling’, Mediaforum 2007-1, p. 1.

50 BHRM 8juli 1086, Nj 1987, go1 (Lingens).




A
¥

De scoop van Hendrik Arie Lunshof, journalist Pro Memarie g.2 (2007) 347

hét politieke debat van die dagen. Hierboven heb ik gesignaleerd dat ook collega’s van
Lunshof, die het met zijn politieke stellingname niet eens waren, achter hem stonden in
zijn beroep op het journalistieke verschoningsrecht.

De argumenten van toen voor een journalistiek verschoningsrecht, onder meer in de be-
togen van mt. S. Gerbrandy, de raadsman van Lunshof, en in die van Maarten Rooij, bevat-
ten in de kern reeds wat het EHRM een halve eeuw later veel duidelijker zou formuleren.
Terecht signaleerde Rooij dat de Hoge Raad volledig gemist had, dat het ging om de func-
tie van de vrije pers in een democratische samenleving, die in staat moet zijn de samenle-
ving over zaken van publiek belang te informeren. Daarin is bescherming van de bron
noodzakelijk. Wel werd in die tijd minder vaak een rechtstreekse koppeling gelegd met de
persvrijheid, maar dat kwam mede doordat men het nog met het veel onduidelijker artikel
7 van onze Grondwet moest stellen en artikel 10 EVRM nog in de maak was. Mede daar-
door waren de argumenten voor toekenning van het verschoningsrecht meestal verweven
met een beroep op een beroepsgeheim en de eer van de stand der journalisten.

De koppeling echter die lange tijd in de discussies gemaakt werd met de noodzaak mede
daarom het beroep te ordenen en tuchtrechtelijk te reguleren is naar de achtergrond ver-
dwenen. Kortom, het gaat niet zozeer om het belang van de journalist of de eer van de
stand, zelfs niet om het belang van de bron —immers, als hij gesnaptwordtdan hangt hij—,
het gaat om het belang van de samenleving te worden geinformeerd over zaken van pu-
bliek belang.5*

Tegenwoordig zou Lunshof zijn verweer eenvoudig hebben kunnen voeren door te stel-
len dat hij, als hij gestraft zou worden, in feite gedwongen wordt de identiteit van zijn bron
prijs te geven. Dat zou een ‘chilling effect’ hebben op de uitoefening van zijn vrijheid van
nieuwsgaring en in strijd zijn met artikel 10 van het EVRM, tenzij daarmee een nog zwaar-
der belang dan de vrijheid van meningsuiting wordt gediend. Waar dat niet het geval is,
zou op grond van artikel g4 van de Grondwet artikel 172 Wetboek van Strafrecht buiten
toepassing dienen te worden gelaten en zou hij dienen te worden ontslagen van rechtsver-
volging.

Meer te verwachten zou zijn dat de rechter-commissaris zijn beroep op zijn journalistiek
verschoningsrecht reeds had gehonoreerd en dat het Openbaar Ministerie geen strafver-
volging had ingesteld, zodat dat beroep op artikel g4 van de Grondwet niet eens aan de or-
de zou zijn gekomen.

51 Uitgebreid hierover Schuijt, Vrijheid van nieuwsgaring, p. 141-164.




