
Mediaforum 2014-7/8 203

Ju
ri

sp
ru

de
nt

ie
 n

r. 
1115Nr. 15	 Ostade Blade/Nederland

EHRM 27 mei 2014, appl. nr. 8406/06

Stichting Ostade Blade
against the Netherlands

The European Court of Human Rights (Third Section), sitting on 
27 May 2014 as a Chamber composed of:
	 Alvina Gyulumyan, President,
	 Ján Šikuta,
	 Dragoljub Popović,
	 Luis López Guerra,
	 Johannes Silvis,
	 Valeriu Griţco,
	 Iulia Antoanella Motoc, judges,
and Marialena Tsirli, Deputy Section Registrar,
Having regard to the above application lodged on 1 March 2006,
Having regard to the decision of 5 February 2013,
Having deliberated, decides as follows:

THE FACTS
1. – 38. [...]

De eerste 38 overwegingen van de uitspraak kunnen als volgt worden 
samengevat:

Eind april 1996 ontvangt de redactie van het blad Ravage een brief 
waarin de zich Earth Liberation Front (ELF) noemende afzender de 
verantwoordelijkheid opeist voor een op 16 april 1996 in Arnhem 
gepleegde bomaanslag. In een persbericht van 2 mei 1996 maakt 
Ravage van deze brief melding. Het persbericht citeert daaruit de 
woorden ‘Arnhem. De vervuiler betaalt. Ook oude rekeningen.’ Bij 
de Rechtbank Arnhem loopt dan inmiddels een gerechtelijk vooron-
derzoek naar twee eerdere bomaanslagen (in oktober 1995 en januari 
1996). 

De rechter-commissaris bij de Rechtbank Amsterdam verricht op 3 
mei 1996 namens zijn Arnhemse ambtgenoot een doorzoeking1 in 
het Amsterdamse kantoor van Ostade Blade, de uitgever van Ravage. 
Redacteur Kallenberg deelt desgevraagd mee dat de claimbrief er niet 
is. De rechter-commissaris besluit daarop vier computers (met daarop 
het abonneebestand e.d.), een agenda, een telefoonklapper, een type-
machine,2 gegevens over contactpersonen, ander redactioneel materi-
aal en privégegevens van de redacteuren in beslag te nemen. Terwijl 
de politie het pand met de goederen verlaat, weten toegestroomde 
omstanders hieruit een aantal spullen te ontfutselen.

Justitie geeft een deel van de voorwerpen in de loop van de tijd terug 
en vernietigt onder meer alle documenten. Verder wordt een typema-
chinelint nader onderzocht en – samen met het onderzoekrapport 
daarover – op 20 juni 1996 vernietigd. In een verslag van de gebeur-
tenissen laat Ravage onder meer weten dat zij de claimbrief overeen-
komstig haar vaste beleidslijn al vóór de doorzoeking had vernietigd, 
teneinde te voorkomen dat zij in handen van justitie zou raken en 
actiegroepen verklaringen niet meer bij het blad zouden bezorgen. 
‘Waar blijf je dan als actieblad?’ voegt zij daaraan toe.

In februari 1997 wordt het onderzoekteam van de politie ontbon-
den. Tegen ‘geen van de verdachten’ wordt verder actie ondernomen. 
Maar negen jaar later vindt de politie na een bankoverval in Leiden 
op 22 maart 2006 een autobiografie van ene T., waarin aanwijzingen 
staan dat hij in 2005 een politieke activist heeft vermoord en de drie 
bomaanslagen in Arnhem heeft gepleegd. T. wordt aangehouden en 
bekent dat hij de aanslagen in zijn eentje heeft gepleegd en de claim-
brief naar Ravage heeft gestuurd. Niemand anders is daarbij betrok-
ken geweest. De Rechtbank Arnhem veroordeelt T. in maart 2008 voor 
de moord, de bomaanslagen en diverse andere overvallen en aansla-
gen tot levenslang.

Inmiddels loopt dan al de door Ravage, redacteur F.J. Kallenberg en 
abonnee B.E.J. Brugmans in 1996 tegen de Staat aanhangig gemaak-
te civiele procedure tot schadevergoeding, die in de onderstaande 

beslissing van het EHRM uitloopt. Is de president van de Rechtbank 
Den Haag nog bereid Ravage bij wijze van voorschot f 10.000,– voor 
materiële schade toe te kennen,3 in de bodemzaak lopen alle claims 
op niets uit.4 Op 2 september 2005 verwijst de Hoge Raad de eisers 
naar het Hof Amsterdam om zich nader over de gestelde schendingen 
van artikel 8 en artikel 10 EVRM uit te laten.5 Het hof overweegt dan, 
kort samengevat, dat de doorzoeking twee doelen had: (1) het vinden 
van de brief van ELF en (2) het vinden van mogelijke banden tussen 
ELF en Ravage. Wat het eerste betreft was aan het subsidiariteits-
vereiste voldaan: er was geen andere methode om de brief te vinden. 
Ten aanzien van het tweede doel had de doorzoeking de rechten van 
Ravage op grond van artikel 10 EVRM echter wel geschonden, nu de 
Staat niet duidelijk had gemaakt op welke gronden de banden tussen 
ELF en Ravage voorwerp van onderzoek waren. Evenmin had de staat 
aannemelijk gemaakt dat justitie geen andere, minder ingrijpende 
middelen had kunnen gebruiken. Maar ook het hof wijst de financi-
ële claims af.6 De Hoge Raad verwerpt het cassatieberoep (van beide 
partijen).7

Zo komt de zaak uiteindelijk in Straatsburg terecht. De Stichting 
Ostade Blade klaagt erover dat de doorzoeking in haar kantoor met 
het doel de brief te vinden haar rechten uit artikel 10 EVRM heeft 
geschonden en dat zij in strijd met de artikelen 8, 10 en 13 van het 
Verdrag geen vergoeding heeft ontvangen, hoewel de Nederlandse 
rechters een schending van deze bepalingen hebben aangenomen. De 
Stichting Ostade Blade wordt bij het Hof bijgestaan door de Amster-
damse advocaten mrs. T. Prakken en M.J.G. Uiterwaal (later vervan-
gen door mr. A.W. Eikelboom). Mrs. R.A.A. Bröcker en L. Egmond van 
het ministerie van Buitenlandse Zaken vertegenwoordigen de Staat 
der Nederlanden.

Het hof citeert in zijn rechtsoverwegingen allereerst de relevante 
bepalingen uit het Nederlandse recht (art. 98, 99, 111, 113 en 218 Sv, de 
Leidraad over de positie van de pers bij politieoptreden van 10 mei 
1998, de kernoverweging van HR 10 mei 19968 en Recommendation 
No. R(2000) 7 van de Raad van Europa over het recht van journalis-
ten hun bronnen niet te onthullen. Uit de toelichting bij deze laatste 
haalt het hof in het bijzonder de definitie van het begrip ‘bron’ (source) 
aan en zo komen we de beslissing dan weer bij overweging nr. 39 bin-
nen.

39.	 For the precise application of the Recommendation, the explana-
tory notes clarify the meaning of certain terms. As regards the term 
‘sources’ the explanation reads as follows:

c.	Source

17.	 Any person who provides information to a journalist shall be considered 
as his or her ‘source’. The protection of the relationship between a journalist 
and a source is the goal of this Recommendation, because of the ‘potentially 
chilling effect’ an order of source disclosure has on the exercise of freedom of 
the media (see, Eur. Court H. R., Goodwin v. the United Kingdom, 27 March 
1996, para. 39). Journalists may receive their information from all kinds of 
sources. Therefore, a wide interpretation of this term is necessary. The actual 
provision of information to journalists can constitute an action on the side 
of the source, for example when a source calls or writes to a journalist or 
sends to him or her recorded information or pictures. Information shall also 
be regarded as being ‘provided’ when a source remains passive and consents 
to the journalist taking the information, such as the filming or recording of 
information with the consent of the source.

COMPLAINTS

40.	 Invoking Article 10 of the Convention the applicant foundation 
complained that the search for the letter on the magazine’s premises 
had violated its right to receive and impart information.

41.	 Invoking Article 13 in conjunction with Articles 8 and 10 of the 
Convention it complained that it had not received any compensation 
consequent to the partial acknowledgement by the domestic courts of 
a violation under Articles 8 and 10. According to the applicant foun-
dation, this lack of compensation violated its right to an effective 
remedy.

1	 	In 1996 nog huiszoeking genoemd.

2	 	We leven tenslotte in de 20e eeuw.

3	 	Pres. Rb. Den Haag 4 december 1996, Mediaforum 1997-2, p. 33.

4	 	In totaal bestaat de vordering uit f 99.811,71 voor Ravage zelf, f 2.500,– voor 

Brugmans en f 10.000,– voor Kallenberg.

5	 	HR 2 september 2005, ECLI:NL:HR:2005:AS6926, Mediaforum 2005-10, nr. 31 m.nt. 

G.A.I. Schuijt.

6	 	Hof Amsterdam 29 november 2007, Mediaforum 2008-2, nr. 7 m.nt. G.A.I. 

Schuijt.

7	 	HR 18 september 2009, ECLI:NL:HR:2009:BI7191, samengevat in Mediaforum 

2009-10, p. 367.

8	 	HR 10 mei 1996, NJ 1996/578 m.n. EJD (Van den Biggelaar c.s.).



Mediaforum 2014-7/8204

Ju
ri

sp
ru

de
nt

ie
 n

r. 
11 THE LAW

A.	Victim status

42.	 The Court, of its own motion, put the following question to the 
parties:

Given that the domestic courts acknowledged violations of the applicant 
foundation’s rights under Articles 8 and 10 of the Convention in relation 
to the search – aiming to find links between the organisation that claimed 
responsibility for the bomb attack and the magazine –, can the applicant 
foundation still claim to be a ‘victim’ for purposes of Article 34 of the Conven-
tion?

43.	 The Government did not address this question separately. The 
applicant foundation argued at length that it was still entitled to 
claim the status of ‘victim’.

44.	 The Court sees no need to rule separately on this issue since the 
application is in any event inadmissible for the reasons set out below.

B.	Complaint under Article 10 of the Convention

45.	 The applicant foundation alleged a violation of its right to pro-
tect its journalistic sources. It relied on Article 10 of the Convention, 
which provides as follows:

1.		 Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas 
without interference by public authority and regardless of frontiers. This 
Article shall not prevent states from requiring the licensing of broadcasting, 
television or cinema enterprises.
2.		 The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and respon-
sibilities, may be subject to such formalities, conditions, restrictions or pen-
alties as are prescribed by law and are necessary in a democratic society, in 
the interests of national security, territorial integrity or public safety, for the 
prevention of disorder or crime, for the protection of health or morals, for the 
protection of the reputation or rights of others, for preventing the disclosure 
of information received in confidence, or for maintaining the authority and 
impartiality of the judiciary.

The Government denied that there had been any such violation.

1.	 Argument before the Court

46.	 The Government argued primarily that the present case did not 
concern the protection of journalistic sources. In their contention, a 
person claiming responsibility for an attack was not entitled to the 
same protection as a source supplying information on a matter of 
public interest.

47.	 In the alternative, the Government were prepared to recognise 
that there had been an interference with the applicant foundation’s 
rights under Article 10. In their view, however, this interference had 
been justified in the light of Article 10 § 2.

48.	 The interference in issue had been ‘prescribed by law’: its statu-
tory basis was Articles 111 § 1 and 113 § 1 of the Code of Criminal Proce-
dure, as in force at the relevant time.

49.	 The ‘legitimate aim’ pursued had been the protection of public 
order and the prevention of crime.

50.	 The interference had, moreover, been ‘necessary in a democratic 
society’ for the purposes invoked. Serious crimes had been commit-
ted, namely three bomb attacks in a row, and more such attacks were 
feared. The letter published by Ravage had been the only potential 
lead for the criminal investigation. The editors of Ravage could rea-
sonably have been expected to hand it over for examination. Yet they 
had destroyed it, thus failing to live up to their ‘duties and respon-
sibilities’. The applicant foundation’s allegation that the letter had 
been quoted verbatim was unverifiable in the absence of the original 
document.

51.	 Even assuming that the issue in the present case was one of 
protection of journalistic sources, the public interest in preventing 
the commission of further dangerous crimes in the Government’s 
submission overrode any interest the applicant foundation might 
have had. The offender had been acting with what the Government 
described as terrorist intent, and the attacks had been on a scale unac-
customed in the Netherlands at that time.

52.	 The applicant foundation countered that the interference had 
not been ‘prescribed by law’. Referring to the Court’s case-law, in par-
ticular Sanoma Uitgevers B.V. v. the Netherlands [GC], no. 38224/03, 14 Sep-
tember 2010 and Telegraaf Media Nederland Landelijke Media B.V. and Oth-
ers v. the Netherlands, no. 39315/06, 22 November 2012, it argued that the 
law, as it stood at the time, did not provide for any balancing of the 
relevant interests; the quality of the law had therefore been deficient.

53.	 The judgment of the Arnhem Regional Court convicting T. did 
‘add a hint of terrorism to the case’, but that should be disregarded. 
The bomb attacks carried out by the person convicted, T., had caused 
material damage only and not personal injury. They had moreover 
been intended to strike at the interests of their particular targets, not 
to instil fear in the general public.

54.	 The Government’s admission that the investigation was termi-
nated without charges being brought against ‘any of the suspects’ 
suggested that ‘suspects’ had been identified. This – as the Court 
understands the argument – in turn suggested that raiding the 
offices of the magazine Ravage was not the only investigatory meas-
ure attempted, so that it could not be established that no alternative 
measures could have been chosen.

55.	 The applicant foundation described Ravage as a ‘protest maga-
zine, published for an activist and politically engaged audience’. It 
enjoyed the trust of its readership precisely because it offered ‘action 
and pressure groups’ the possibility to take part ‘freely and, if neces-
sary, anonymously’ in discussions of interest to them. Ravage did not 
concern itself solely with illegal activities, but ‘the interest in politi-
cal non-parliamentary activism’ implied that the magazine published 
about ‘actions that were sometimes accompanied by breaches of the 
law’, varying from demonstrations for which no prior permission 
had been given to the bomb attacks here in issue. Not to respect the 
confidence of its contributors would have destroyed the trust of its 
entire readership, including the less militant, and thus the reason for 
the magazine to exist. It was for this reason that the applicant foun-
dation considered it self-evident that the ELF’s claim letter should be 
destroyed.

56.	 Moreover, the search of Ravage’s editorial offices constituted a 
serious breach of the confidentiality of all others who had entrusted 
original materials to the editorial board on the understanding that 
these would not be allowed to fall into the hands of public authority.

57.	 A requirement in the public interest sufficient to outweigh the 
interest in non-disclosure of the source had not been established. 
It was not apparent that the various interests involved had been 
weighed in the balance by the investigating judge. In particular, 
the letter had been quoted verbatim; no reason was apparent why 
criminal investigators found it necessary to secure possession of the 
original. In any case, the bomb attacks had caused damage to property 
only, not loss of life or injury; there had been no injury of loss of life.

2.	 The Court’s decision

58.	 The Court finds that the order to hand over the letter, which was 
followed by a search of the applicant foundation’s premises when it 
was not obeyed, constituted an interference with the applicant foun-
dation’s right to ‘receive and impart information’, as set out in Article 
10 § 1 (see, among other authorities, Roemen and Schmit v. Luxembourg, 
no. 51772/99, § 47, ECHR 2003‑IV; and Sanoma, cited above, § 72).

59.	 Before proceeding to the question whether this interference 
was justified in terms of Article 10 § 2, the Court must determine the 
nature of the interference.

60.	 The applicant foundation bases its argument on the premise that 
the case concerns the protection of journalistic sources and that the 
relevant case-law is that developed by the Court in Goodwin v. the United 
Kingdom, 27 March 1996, Reports of Judgments and Decisions 1996‑II; Roe-
men and Schmit, cited above; Ernst and Others v. Belgium, no. 33400/96, 15 
July 2003; Voskuil v. the Netherlands, no. 64752/01, 22 November 2007; 
Tillack v. Belgium, no. 20477/05, 27 November 2007; Financial Times Ltd 
and Others v. the United Kingdom, no. 821/03, 15 December 2009; Sanoma, 
cited above; and Telegraaf, cited above.

61.	 In all of the above-mentioned judgments the Court has stated 
the importance of the press as ‘public watchdog’ and the concomitant 
importance of ensuring that individuals remain free to disclose to 
the press information which, in a democratic society, should properly 
be accessible to the public (see Goodwin, § 39; Roemen and Schmit, § 46; 

15



Mediaforum 2014-7/8 205

Ju
ri

sp
ru

de
nt

ie
 n

r. 
11Ernst and Others, § 91; Voskuil, § 65; Tillack, § 53; Financial Times, § 59; 

Sanoma, § 50; and Telegraaf, § 127).

62.	 It does not follow, however, that every individual who is used by 
a journalist for information is a ‘source’ in the sense of the case-law 
mentioned.

63.	 In Nordisk Film & TV A/S v. Denmark (dec.), Reports 2005-XIII, the 
Court declared inadmissible a television producer’s complaint about 
an order to hand over to the police film recordings which it had cov-
ertly made and which were capable of identifying individuals sus-
pected of criminal activity. Referring to the definition given by the 
Committee of Ministers in the explanatory note to its Recommenda-
tion No. R (2000) 7 (see paragraph 38 above), it distinguished the per-
sons thus identified from ‘sources in the traditional sense’, who freely 
assisted the press to inform the public about matters of public inter-
est or matters concerning others.

64.	 It is undeniable that, even though the protection of a journal-
istic ‘source’ properly so-called is not in issue, an order directed to a 
journalist to hand over original materials may have a chilling effect 
on the exercise of journalistic freedom of expression. That said, the 
degree of protection under Article 10 of the Convention to be applied 
in a situation like the present one does not necessarily reach the same 
level as that afforded to journalists when it comes to their right to 
keep their ‘sources’ confidential. The distinction lies in that the lat-
ter protection is twofold, relating not only to the journalist, but also 
and in particular to the ‘source’ who volunteers to assist the press in 
informing the public about matters of public interest (see Nordisk 
Film, cited above).

65.	 In the present case the magazine’s informant was not motivated 
by the desire to provide information which the public were entitled 
to know. On the contrary, the informant, identified in 2006 as T. (see 
paragraph 32 above), was claiming responsibility for crimes which he 
had himself committed; his purpose in seeking publicity through the 
magazine Ravage was to don the veil of anonymity with a view to evad-
ing his own criminal accountability. For this reason, the Court takes 
the view that he was not, in principle, entitled to the same protection 
as the ‘sources’ in cases like Goodwin, Roemen and Schmit, Ernst and Oth-
ers, Voskuil, Tillack, Financial Times, Sanoma, and Telegraaf.

66.	 Having established that ‘source protection’ is not in issue, the 
Court must now consider whether the interference complained of is 
justified under Article 10 § 2. This will be the case if the interference is 
‘prescribed by law’, pursues one or more of the ‘legitimate aims’ enu-
merated in that provision, and can properly be considered ‘necessary 
in a democratic society’ in order to pursue the legitimate aim or aims 
identified.

67.	 The Court accepts as sufficient for present purposes the statutory 
basis cited by the Government, namely Articles 111 § 1 and 113 § 1 of the 
Code of Criminal Procedure, as in force at the relevant time.

68.	 The Court also accepts that the ‘legitimate aim’ pursued was, at 
the very least, ‘the prevention of [...] crime’.

69.	 Turning now to the question of ‘necessity in a democratic society’, 
the Court notes that the original document received by the editorial 
board of the magazine Ravage was sought as a possible lead towards 
identifying a person or persons unknown who were suspected of hav-
ing carried out a plurality of bomb attacks.

70.	 The Court is not persuaded by the applicant foundation’s argu-
ment that these attacks had caused damage only to property. Nor 
does it see the relevance of the question whether these attacks could 
be labelled ‘terrorist’ or not. It cannot but have regard to the inherent 
dangerousness of the crimes committed, which in its view constitutes 
sufficient justification for the investigative measures here in issue. At 
all events, the dangerousness of the perpetrator in the present case is 
sufficiently demonstrated, if further proof be needed, by his subse-
quent conviction of other crimes including bank robbery, arson and 
murder (see paragraph 33 above).

71.	 Nor can it be decisive that the statement claiming responsibil-
ity for the bomb attack in April 1996 was quoted literally and in its 
entirety, as the applicant foundation alleges, or that other investigato-
ry leads were available, as the applicant foundation insinuates. Even 
assuming such to be the case, the Court cannot find that the original 
document, whether on its own or in conjunction with other evidence, 
was incapable of yielding useful information. Indeed, if that be so 

then it cannot be seen what prevented the editors of the magazine 
from handing it over of their own accord.

72.	 There remains the applicant foundation’s complaint that the 
search destroyed the confidentiality of information entrusted to the 
magazine’s editors. Nothing is known about this information, nor 
has the applicant foundation suggested that it, its informants and 
contributors or its readership suffered as a result. It is not denied that 
all materials seized were returned, with the exception of a typewriter 
ribbon which was destroyed, and that all information not relevant 
to the investigation was likewise destroyed (see paragraph 13 above). 
In the circumstances, which are further characterised by the fact that 
the search was occasioned by the wilful destruction of the letter, the 
Court is not disposed to lay the blame on the authorities.

73.	 It follows that this part of the application is manifestly ill-found-
ed and must be rejected in accordance with Article 35 §§ 3 (a) and 4 of 
the Convention.

C.	Complaint under Article 13 of the Convention taken together 
with Articles 8 and 10

74.	 The applicant foundation further complained of the failure by 
the domestic courts to award it compensation consequent on the par-
tial finding of a violation of its Convention rights. It relied on Article 
13 of the Convention together with Articles 8 and 10.

Article 13 provides as follows:

Everyone whose rights and freedoms as set forth in [the] Convention are vio-
lated shall have an effective remedy before a national authority notwithstan-
ding that the violation has been committed by persons acting in an official 
capacity.

Article 8 provides as follows:

1.		 Everyone has the right to respect for his private and family life, his home 
and his correspondence.
2.		 There shall be no interference by a public authority with the exercise of 
this right except such as is in accordance with the law and is necessary in a 
democratic society in the interests of national security, public safety or the 
economic well-being of the country, for the prevention of disorder or crime, 
for the protection of health or morals, or for the protection of the rights and 
freedoms of others.

75.	 The substance of the applicant’s complaint was examined by 
the Court of Appeal, and it had the power to afford him the relief he 
sought (see paragraphs 27-29 above). The fact that it did not do so is 
not a material consideration since the effectiveness of a remedy for 
the purposes of Article 13 does not depend on the certainty of a favour-
able outcome for the applicant (see, among many other authorities, 
Hilal v. the United Kingdom, no. 45276/99, § 77, ECHR 2001‑II). For the 
remainder, in the light of all the material in its possession, and in so 
far as the matters complained of are within its competence, the Court 
finds that they do not disclose any appearance of a violation of the 
rights and freedoms set out in the Convention or its Protocols.

76.	 It follows that this complaint too is manifestly ill-founded and 
must be rejected in accordance with Article 35 §§ 3 (a) and 4 of the 
Convention.

For these reasons, the Court by a majority

Declares the remainder of the application inadmissible.
	 Marialena Tsirli	 Alvina Gyulumyan
	 Deputy Registrar	 President

Noot

Willem F. Korthals Altes

Zo lijkt het EHRM met deze uitspraak na bijna twintig jaar einde-
lijk een punt te draaien achter een procedure die in bomaanslagen 
in oktober 1995, januari 1996 en april 1996 zijn oorsprong vindt. Het 
keerpunt zit in de vraag wie als bron kan worden beschouwd. Dat is 
relevant, omdat het uiteindelijk in dit soort zaken om de bescher-
ming van zijn/haar identiteit gaat. Daarbij maakt het niet uit of van 
een journalist wordt gevraagd de naam van de bron in het kader van 
een getuigenverhoor te noemen dan wel of de autoriteiten die door 

15



Mediaforum 2014-7/8206

Ju
ri

sp
ru

de
nt

ie
 n

r. 
11 middel van een doorzoeking en inbeslagneming trachten te achterha-

len. Wel is het standaardrechtspraak van het EHRM dat de inbeslag-
neming van materiaal bij een doorzoeking als een grotere inbreuk 
op de persvrijheid wordt beschouwd dan een ondervraging van een 
journalist als getuige.1

De vraag wie of wat een te beschermen bron is, is als zodanig in de 
uitspraken van het hof maar een enkele keer – zijdelings – onderwerp 
van bespreking geweest.2 Duidelijk lijkt in ieder geval dat het EHRM 
het niet nodig vindt dat een informant een vertrouwensrelatie met de 
journalist heeft of in uitdrukkelijk vertrouwen met deze de afspraak 
heeft gemaakt dat zijn identiteit niet zal worden onthuld. Als iemand 
informatie ter publicatie aan een journalist verstrekt, mag laatstge-
noemde de identiteit van de verstrekker in beginsel afschermen. Ver-
der lijkt het hof, op de voet van de definitie in de in r.o. 39 toelichting 
bij Recommendation No. R(2000) 7 geciteerde omschrijving, een ruime 
definitie van het begrip ‘bron’ te hanteren. ‘The Court’s understanding 
of the concept of journalistic “source” is “any person who provides information 
to a journalist”,’ zo staat bijvoorbeeld in Naga/Letland uit 2013 te lezen.3

Anderzijds heeft het hof in Straatsburg, onder verwijzing naar die-
zelfde omschrijving, bepaald dat een televisieproducent die in het 
geheim filmbeelden van criminele activiteiten van een vereniging 
van pedofielen had gemaakt, deze niet met een beroep op bronbe-
scherming mocht achterhouden, toen justitie ze wilde hebben om de 
daders te identificeren.4 Dergelijke personen moeten, aldus het hof, 
worden onderscheiden van bronnen in de traditionele zin, namelijk 
degenen die de pers helpen bij het informeren van het publiek over 
zaken van algemeen belang e.d. (r.o. 63). In deze zaak speelde ook een 
rol dat degenen die op de filmbeelden voorkwamen en met de pro-
ducent contact onderhielden, niet wisten dat zij met een journalist 
te maken hadden. Zij wisten evenmin dat van hen opnamen werden 
gemaakt.

Betekent dit alles ook dat, als iemand anoniem een brief met infor-
matie naar een krant stuurt, de redactie ter bescherming van die ano-
nieme afzender mag weigeren de brief aan justitie te overhandigen, 
als de brief voor opsporing van een strafbaar feit nodig is? Wat mij 
betreft wringt dat, omdat in zo’n situatie de afzender de (redactie 
van de) krant niet in staat stelt zijn betrouwbaarheid te controleren. 
Zo’n briefzender kan op die manier makkelijk misbruik van de media 
maken. Mijn stelling is dan ook altijd geweest dat een journalist die 
een brief van een ook voor hem onbekende afzender ontvangt, in 
beginsel geen recht op afscherming van diens identiteit toekomt.5 De 
zaak van Ravage had dus op die manier kunnen zijn afgedaan.

Het EHRM doet dat nu ook, maar langs een iets andere redenering. 
Voortbouwend op zijn beslissing in de hiervoor geciteerde Nordisk 
Film-zaak overweegt het hof dat het hier niet gaat om iemand die 
werd bewogen door de wens informatie te verstrekken waarop het 
publiek aanspraak had. Integendeel, degene die in 2006 als T. werd 
geïdentificeerd, eiste de verantwoordelijkheid op voor vergrijpen die 
hij zelf had begaan. Hij gebruikte de mogelijkheid via Ravage bekend-
heid aan zijn (eenmans)actie te geven uitsluitend om zijn eigen straf-
rechtelijke verantwoordingsplicht te ontlopen. Zo iemand staat, 
aldus het hof, niet op hetzelfde niveau als de bronnen in een groot 
aantal andere zaken.

Dat de zaak hiermee niet eindigt, komt doordat het hof (in r.o. 58) als 
uitgangspunt neemt dat de inbeslagname van de brief een inbreuk op 
het recht van Ravage op het ontvangen en verstrekken van informatie 
inhield – ongeacht dus of van bronbescherming sprake was. Er moet 
dus alsnog een afweging op grond van het tweede lid van artikel 10 
worden gemaakt. Daarover is het hof vrij kort: Aangezien de brief 
nuttige informatie over ernstige strafbare feiten had kunnen opleve-

ren, had de redactie geen enkele reden haar niet aan justitie te over-
handigen.

Ook voor het overige verwerpt het hof het standpunt van Ravage dat 
de doorzoeking een inbreuk op de vertrouwelijkheid van de aan haar 
redacteuren toevertrouwde informatie maakte. Wat de rest van het in 
beslag genomen materiaal betreft, wijst het hof erop dat de Stichting 
Ostade Blade niet aannemelijk heeft gemaakt dat zij en haar infor-
manten, redacteuren en lezers schade hadden geleden. Het hof is, 
mede nu de redactie de brief zelf had vernietigd, niet bereid de zwarte 
piet bij de autoriteiten te leggen. De Stichting Ostade Blade wordt 
dan ook in haar klacht niet-ontvankelijk verklaard.

Moeten we deze uitspraak nu zeer beperkt opvatten? Dat is altijd 
moeilijk te zeggen. Het EHRM hecht duidelijk waarde aan het in 
2007 aan het licht gekomen feit dat de afzender de (enige) dader bleek 
te zijn en niet het – hogere en door artikel 10 gekoesterde – belang 
van informatieverstrekking aan het publiek trachtte te behartigen. 
De omstandigheid dat de afzender anoniem was, wordt in de overwe-
gingen van het hof uitsluitend geplaatst in de context van zijn poging 
aan zijn strafrechtelijke verantwoordelijkheid te ontkomen. Denk-
baar is dus dat een persorgaan in een geval waarin het een anonieme 
brief ontvangt, wel een beroep op bronbescherming zal kunnen doen, 
als die context er niet is. 

Anderzijds valt op dat het hof de definitie van het begrip bron uit de 
toelichting bij Recommendation No. R(200) 7 als leidraad neemt. In 
de uitwerking daarvan staat ook dat de bescherming van de relation-
ship tussen een journalist en een bron het doel van deze aanbeveling 
is. Een relationship zal, lijkt mij, toch iets meer moeten inhouden dan 
zender en ontvanger van een anonieme brief zonder de mogelijkheid 
(voor de ontvanger) daarover contact te hebben. (In die zin is de door 
het hof in deze zaak toegepaste verwijzing naar de toelichting bij 
Recommendation No. R(2000) 7 relevant en consistent.) Ook al ligt, 
mede gezien de verwijzing naar de Nordisk Film-zaak, het accent op 
het criminele handelen van de afzender, dat is iets wat pas achteraf 
(wat heet!?) kon worden vastgesteld. Ravage kon dat op het moment 
van ontvangst van de brief niet weten (althans, dat moeten we aan-
nemen).

Hoe zou een krant dat wel moeten weten? Dat kan alleen, als de afzen-
der van zo’n brief de krant in staat stelt daarover een standpunt in te 
nemen. En dat betekent wat mij betreft dat een dergelijke briefzender 
zich – in ieder geval tegenover de ontvanger van de brief – niet ach-
ter zijn anonimiteit kan verschuilen (of de krant moet op een andere 
manier weten om wie of welke haar bekende organisatie het gaat). 
Kortom, ook al houdt het hof zijn overwegingen beperkt, ik denk dat 
het met deze uitspraak de eerste stap heeft genomen op weg naar een 
beperking van het begrip bron in de zin van artikel 10 in de zin dat 
anonieme briefzenders daar niet onder vallen.6 En dat zou wat mij 
betreft aanvaardbaar zijn.

In omgekeerde zin legde het hof die beperking op in de meer 
genoemde Nordisk Film-zaak. Daar was het de journalist die anoniem 
bleef voor de leden van de vereniging van pedofielen waarin hij was 
geïnfiltreerd. Voor zover zijn beelden daaruit voortkwamen, kon 
hij dan ook geen beroep op bronbescherming doen. Het hof onder-
scheidde dit element van de omstandigheid dat de journalist een drie-
tal betrokkenen wel in vertrouwen had genomen: ‘Those three persons 
knew before their participation that they were talking to a journalist about a 
matter of public interest and they had been promised that they could participate 
in the programme without the possibility of being identified.’ Met betrekking 
tot die drie personen had ook de Deense rechter een beroep op bron-
bescherming gehonoreerd.

1	 	O.a. EHRM 25 februari 2003, Mediaforum 2003-4, nr. 20 m.n. G.A.I. Schuijt (Roe-

men & Schmitt/Luxemburg) en EHRM 15 juli 2003, EHRC 2003, 76 (Ernst/België). 

2	 	Bijv. EHRM 15 december 2009, Mediaforum 2010-2, nr. 5, m.nt. W.F. Korthals 

Altes (Financial Times et al./The United Kingdom).

3	 	EHRM 16 juli 1013 appl. nr. 73469/10 (Nagla/Letland).

4	 	EHRM 8 december 2005, Mediaforum 2006-3, nr. 8 (Nordisk Film & TV v. Denemar-

ken); daarover ook D. Voorhoof, ‘Rechter kan niet-uitgezonden televisiebeelden 

van interview met pedofiel opeisen’, Mediaforum 2006-3, p. 65.

5	 	Zie mijn dissertatie Naar een journalistiek privilege (1989), in een verkorte handels-

editie uitgegeven door Otto Cramwinckel Uitgever (1990), en meer recent Jour-

nalistiek privilege ook voor anonieme claimbrieven?, NJB 1996 nr. 3, p. 144-146, over 

HR 2 september 2005 in deze zaak.

6	 	Merkwaardig in dit verband is overigens wel de volgende overweging uit de 

zaak van Nagla/Letland: ‘80.   The Court has already found that Article 10 of the Con-

vention does not only protect anonymous sources assisting the press to inform the public 

about matters of public interest (see Nordisk Film & TV A/S v. Denmark (dec.), no. 40485/02, 

ECHR 2005‑XIII). In that case the Court considered that Article 10 of the Convention 

applied even when a journalist had worked undercover and had used a hidden camera to 

film participants in a television programme, who could thus not be regarded as “sources of 

journalistic information in the traditional sense”’.

15


