
Mediaforum 2010-2 61

Ju
ri

sp
ru

de
nt

ie
 n

r. 
11

Nr. 5  Financial Times et al./The Uni-
ted Kingdom

EHRM 15 december 2009, nr. 821/03

The European Court of Human Rights (Fourth Section), sitting as a 
Chamber composed of:
 Lech Garlicki, President,
 Nicolas Bratza,
 Giovanni Bonello,
 Ljiljana Mijović,
 David Thór Björgvinsson,
 Ledi Bianku,
 Mihai Poalelungi, judges,
and Lawrence Early, Section Registrar,
Having deliberated in private on 24 November 2009,
Delivers the following judgment, which was adopted on that date:

I. Procedure

1. The case originated in an application (no. 821/03) against the Uni-
ted Kingdom of Great Britain and Northern Ireland lodged with the 
Court under Article 34 of the Convention for the Protection of Human 
Rights and Fundamental Freedoms (‘the Convention’) by four news-
papers and a news agency: Financial Times Ltd (‘FT’); Independent 
News & Media Ltd; Guardian Newspapers Ltd; Times Newspapers 
Ltd; and Reuters Group plc (together, ‘the applicants’) on 20 Decem-
ber 2002.

2. The applicants were represented by Clifford Chance, a law firm in 
London. The United Kingdom Government (‘the Government’) were 
represented by their Agent, Mr J. Grainger, of the Foreign and Com-
monwealth Office.

3. The applicants alleged that the decision of the High Court on 
19 December 2001 to order them to deliver up a leaked document to 
Interbrew violated their right to freedom of expression and their 
right to respect for their home and correspondence. They also alleged 
that there was an inequality of arms during the court proceedings 
which constituted a breach of their right to a fair hearing and of the 
procedural requirements implicit in the right to respect for their 
home and their correspondence and the right to freedom of expres-
sion.

4. On 18 October 2005 the Court decided to give notice of the applica-
tion to the Government. It also decided to examine the merits of the 
application at the same time as its admissibility (Article 29 § 3).

[Samenvatting van de feiten en de procedure in Engeland, WKA]

Op 18 november 2001 produceert Goldman Sachs in opdracht van 
Interbrew, een Belgische brouwerij, een stuk over een mogelijke 
overname door Interbrew van South African Breweries (SAB). Dit 
stuk vormt de basis voor een presentatie op 20 november 2001 voor 
de afdeling M&A van Interbrew. Op enig moment komt een onbe-
kende persoon (X) in het bezit van dit document. Op 27 november 
2001 stuurt X vanaf een adres in België kopieën naar o.a. de Financial 
Times (FT), The Guardian, The Times en Reuters (de klagers in deze zaak). 
Dit document, zo verklaart Interbrew later, is vrijwel identiek aan het 
aan haar gepresenteerde stuk, met uitzondering van een wijziging 
van de aangeboden prijs voor aandelen SAB (tussen 500 en 650 pence 
in plaats van tussen 400 en 500 pence) en de vermelding van een ter-
mijn voor het maken van het aanbod.

Na ontvangst van de kopie laat verslaggever Jones van de Financial 
Times op 27 november 2001 om 17.00 uur medewerker Van Praag 
van Goldman Sachs weten dat hij overweegt het stuk te publiceren. 
Interbrew CEO Powell belt Jones dan en vertelt hem (‘on the record’) dat 
Interbrew wel onderzoek naar SAB heeft gedaan, maar nog niet in het 
stadium van het doen van een aanbod verkeert. Om 22.00 uur publi-
ceert de FT, onder referte naar een gesprek tussen Powell en Jones, 
een artikel waarin staat dat Interbrew met een bod op SAB bezig is 
en dat FT bekeken documenten aanwijzingen opleveren dat SAB op 3 
december 2001 zal worden benaderd. In het artikel staan geen bedra-
gen, maar wel andere gegevens uit het document. Het artikel staat de 
volgende dag ook in de krant.

Op 28 november 2001 om 5.00 uur publiceert The Times, die de dag 
ervoor om 17.30 uur eveneens een kopie van het document van X heeft 

Al bij al nog maar eens een Straatsburgs arrest dat geen schoonheids-
prijs verdient. Andermaal een arrest ook waarin het Europees Men-
senrechtenhof nalaat om de hoge standaard van expressievrijheid 
en het recht op kritiek die het introduceerde en ontwikkelde in tal-
loze eerdere arresten te handhaven.27 Het is duidelijk dat sommige 
Straatsburgse rechters zich nog moeilijk in deze neerwaartse trend 
in verband met de toepassing van art. 10 EVRM kunnen vinden. De 
lectuur van de talrijke en soms felle dissenting opinions in zaken betref-
fende de expressievrijheid van de voorbije jaren en maanden wijst er 
duidelijk op dat de neuzen in Straatsburg niet allemaal in dezelfde 
richting staan.28 Een verontrustende gedachte toch dat er zo weinig 
eenstemmigheid is op het hoogste niveau waar ultiem de expressie-
vrijheid bewaakt wordt in de context van mensenrechten en demo-
cratie. 

Nog finaal meegeven dat het arrest bij het schrijven van deze noot 
nog niet definitief was. Het zal niet echt verbazing wekken mocht het 
arrest aanleiding geven tot een verzoek tot verwijzing naar de Grote 
Kamer van het Hof, in toepassing van art. 43 EVRM.

27  Zie ook D. Voorhoof, ‘Europees Mensenrechtenhof in de knoei met recht en 

journalistieke ethiek’, Mediaforum 2008-11/12, p. 421.

28  D. Voorhoof, ‘Europees Hof niet langer op de bres voor de persvrijheid?’, Auteurs 

& Media 2009, p. 7-9, met verwijzing naar felle dissenting opinions in verband met 

vaststelling door meerderheid van Hof van niet-schending art. 10 EVRM. Naast 

de dissenting opinion van Power in EHRM, Aguilera Jiménez e.a./Spanje, 8 december 

2009, zie recent ook de dissenting opinion van Power en Guylumyan in EHRM, 

Saygili and Falakaoğlu (n° 2)/Turkije, 17 februari 2009, van rechter Power, bijge-

treden door Guylumyan en Ziemele in EHRM, Sanoma Uitgevers B.V./Nederland, 

31 maart 2009 (zaak doorverwezen naar de Grote Kamer, panelbeslissing van 14 

september 2009), van Jungwiert in EHRM, Willem/Frankrijk, 16 juli 2009 (arrest 

definitief sinds 12 december 2009) en van Sajó, bijgetreden door Zagrebelsky en 

Tsotsoria in EHRM, Féret/België, 16 juli 2009 (arrest definitief sinds 12 december 

2009).

5

MF juris 2-2010.indd   61 28-01-2010   14:05:16



Mediaforum 2010-262

Ju
ri

sp
ru

de
nt

ie
 n

r. 
11 ontvangen, een artikel dat gewag maakt van een ‘vertrouwelijk’ docu-

ment dat zij heeft gezien, en van een plan van Interbrew GBP € 4.6 
miljard voor SAB te bieden met een aanbod van 590 pence per aandeel. 
Later die dag brengt ook Reuters het nieuws over de mogelijke over-
name. The Guardian schrijft op 29 november 2001 over het uitgelekte 
document. Aan The Independent wordt geen kopie toegestuurd, maar 
deze krant weet een kopie van een andere bron te verkrijgen. Op 29 
november 2001 brengt Interbrew een persbericht uit. Daarin staat dat 
het uitgelekte document onjuistheden bevat. Alle hiervoor genoemde 
media doen hiervan verslag.

Het effect van de berichtgeving is aanzienlijk, vooral op SAB. De prijs 
van de aandelen SAB stijgt van 442.74 pence op 27 november 2001 tot 
478 pence op 28 november 2001. De handel in aandelen SAB bedraagt 
op 27 november 2001 2 miljoen stuks, op 28 november 2001 44 mil-
joen. Op 30 november 2001 geeft Interbrew aan beveiligingsbedrijf 
Kroll opdracht uit te zoeken wie X is. Dat levert niets op.

Op 10 december 2001 vraagt Interbrew de Engelse rechter de genoem-
de media te bevelen het document uit te leveren. Het High Court geeft 
het bevel op 19 december 2001 af. Het Court of Appeal bevestigt deze 
uitspraak op 8 maart 2002. De rechters nemen het (geclausuleerde) 
Engelse wettelijke recht of bronbescherming en de jurisprudentie 
van het EHRM daarover in het kader van artikel 10 EVRM in aanmer-
king. Doorslaggevend in het nadeel van de media is voor hen echter 
het doel dat X met het lekken van het document moet hebben gehad. 
Zij beschrijven het als kwaadaardig en berekend op het toebrengen 
van schade, ongeacht of daarachter een financieel of ander motief 
schuilt en ongeacht of het investerende publiek of Interbrew of beide 
daarvan het slachtoffer zijn. Op 9 juli 2002 weigert het House of Lords 
de media toestemming te verlenen appel in te stellen. Zij doen dan 
een beroep op het hof in Straatsburg.

II.  Relevant domestic law and practice

A. Duty of assistance and disclosure

29.  The exercise of the power to require the delivery up of otherwise 
confidential information derives from the jurisdiction established by 
the decision of the House of Lords in Norwich Pharmacal/Customs & 
Excise Commissioners [1974] AC 133 at page 175:

[The authorities] seem to me to point to a very reasonable princi-
ple that if through no fault of his own a person gets mixed up in 
the tortious acts of others so as to facilitate their wrong-doing he 
may incur no personal liability but he comes under a duty to assist 
the person who has been wronged by giving him full information 
and disclosing the identity of the wrongdoers. I do not think that it 
matters whether he became so mixed up by voluntary action on his 
part or because it was his duty to do what he did. It may be that if 
this causes him expense the person seeking the information ought 
to reimburse him. But justice requires that he should co-operate in 
righting the wrong if he unwittingly facilitated its perpetration.

30.  That power is subject to section 10 of the Contempt of Court Act 
1981 (‘the 1981 Act’) which provides that:

No court may require a person to disclose, nor is any person guilty 
of contempt of court for refusing to disclose, the source of informa-
tion contained in a publication for which he is responsible, unless 
it be established to the satisfaction of the court that disclosure is 
necessary in the interests of justice or national security or for the 
prevention of disorder or crime.

31.  Prior to the proceedings in the present case, the Court of Appeal 
had held in Ashworth Hospital Authority/MGN Ltd [2001] 1 All ER 991 
that the phrase ‘the interests of justice’ in section 10 of the 1981 Act 
was wide enough to include the exercise of legal rights and the ability 
to seek protection from legal wrongs, whether or not by court action. 
This interpretation was later confirmed by the House of Lords in Ash-
worth Hospital Authority/MGN Ltd [2002] 1 WLR 2003.

32.  In Ashworth, the High Court granted an order compelling the 
Mirror newspaper to reveal a source to Ashworth Hospital. The Mir-
ror subsequently disclosed its source as Robin Ackroyd, an investiga-
tive journalist. Ashworth brought new proceedings to seek an order 
for disclosure against Mr Ackroyd and applied for summary judg-
ment on the grounds that the case was indistinguishable from that of 
the Mirror in the previous Ashworth case. Mr Ackroyd submitted that 
the facts were materially different. The High Court granted the order 
requested but it was overturned on appeal to the Court of Appeal 

which held in Mersey Care NHS Trust/Robin Ackroyd [2003] EWCA 
Civ 663 at paragraph 70 that:

Protection of journalistic sources is one of the basic conditions for 
press freedom in a democratic society. An order for source disclosure 
cannot be compatible with Article 10 of the European Convention 
unless it is justified by an overriding requirement in the public 
interest. Although there is a clear public interest in preserving the 
confidentiality of medical records, that alone cannot, in my view, 
be automatically regarded as an overriding requirement without 
examining the facts of a particular case. It would be an exceptional 
case indeed if a journalist were ordered to disclose the identity of his 
source without the facts of his case being fully examined. I do not 
say that literally every journalist against whom an order for source 
disclosure is sought should be entitled to a trial. But the nature of 
the subject matter argues in favour of a trial in most cases [...]

B. Civil proceedings in England and Wales

33.  The Civil Procedure Rules (‘CPR’) govern procedure in civil pro-
ceedings in England and Wales. Relevant excerpts of the CPR provide 
as follows:

Rule 18.1
(1) The court may at any time order a party to –

(a) clarify any matter which is in dispute in the proceedings; 
or
(b) give additional information in relation to any such matter, 
whether or not the matter is contained or referred to in a state-
ment of case.

(2) Paragraph (1) is subject to any rule of law to the contrary.

[...]

Rule 32.2
(1) The general rule is that any fact which needs to be proved by the 

evidence of witnesses is to be proved –
(a) at trial, by their oral evidence given in public; and
(b) at any other hearing, by their evidence in writing.

(2) This is subject –
(a) to any provision to the contrary contained in these Rules or 
elsewhere; or
(b) to any order of the court.

[...]

Rule 32.6
(1) Subject to paragraph (2), the general rule is that evidence at hear-

ings other than the trial is to be by witness statement unless the 
court, a practice direction or any other enactment requires oth-
erwise.

(2) At hearings other than the trial, a party may, rely on the matters 
set out in –
(a) his statement of case; or
(b) his application notice, if the statement of case or applica-
tion notice is verified by a statement of truth.

Rule 32.7
(1) Where, at a hearing other than the trial, evidence is given in 

writing, any party may apply to the court for permission to 
cross-examine the person giving the evidence 

[...]

C. The Press Complaints Commission Code of Conduct

34. The Press Complaints Commission has adopted a code of conduct 
which is regularly reviewed and amended as required. The 2003 Code 
of Conduct reads, insofar as relevant, as follows:

1. Accuracy
Newspapers and periodicals must take care not to publish inaccu-
rate, misleading or distorted material including pictures.
Whenever it is recognised that a significant inaccuracy, misleading 
statement or distorted report has been published, it must be cor-
rected promptly and with due prominence.
An apology must be published whenever appropriate.
Newspapers, whilst free to be partisan, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact.
A newspaper or periodical must report fairly and accurately the 
outcome of an action for defamation to which it has been a party.

5

MF juris 2-2010.indd   62 28-01-2010   14:05:16



Mediaforum 2010-2 63

Ju
ri

sp
ru

de
nt

ie
 n

r. 
11[...]

15. Confidential sources
Journalists have a moral obligation to protect confidential sources 
of information.

35.  There have been no significant changes to the above provisions 
since 2003.

III. Relevant Council Of Europe material

36.  On 8 March 2000, the Committee of Ministers of the Council of 
Europe adopted a Recommendation (No. R (2000) 7) on the right of 
journalists not to disclose their sources of information. The Recom-
mendation provides, at Principle 3, as follows:
 

a.  The right of journalists not to disclose information identifying 
a source must not be subject to other restrictions than those men-
tioned in Article 10, paragraph 2 of the Convention. In determin-
ing whether a legitimate interest in a disclosure falling within the 
scope of Article 10, paragraph 2 of the Convention outweighs the 
public interest in not disclosing information identifying a source, 
competent authorities of member states shall pay particular regard 
to the importance of the right of non-disclosure and the pre-emi-
nence given to it in the case-law of the European Court of Human 
Rights, and may only order a disclosure if, subject to paragraph b, 
there exists an overriding requirement in the public interest and if 
circumstances are of a sufficiently vital and serious nature.
b. The disclosure of information identifying a source should not be 
deemed necessary unless it can be convincingly established that:

i. reasonable alternative measures to the disclosure do not 
exist or have been exhausted by the persons or public authori-
ties that seek the disclosure, and
ii. the legitimate interest in the disclosure clearly outweighs 
the public interest in the non-disclosure, bearing in mind that:

– an overriding requirement of the need for disclosure is 
proved,
– the circumstances are of a sufficiently vital and serious 
nature,
– the necessity of the disclosure is identified as responding 
to a pressing social need, and
– member states enjoy a certain margin of appreciation in 
assessing this need, but this margin goes hand in hand with 
the supervision by the European Court of Human Rights.

c.  The above requirements should be applied at all stages of any 
proceedings where the right of non-disclosure might be invoked.

 
THE LAW

I. Alleged violation of article 10 of the Convention

37.  The applicants complained that the decision of the High Court 
on 19 December 2001 to order them to disclose the leaked document 
to Interbrew violated their right to freedom of expression as provided 
in Article 10 of the Convention, which reads, insofar as relevant, as fol-
lows:

1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall 
include freedom to hold opinions and to receive and impart infor-
mation and ideas without interference by public authority and 
regardless of frontiers [...]
2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and 
responsibilities, may be subject to such formalities, conditions, 
restrictions or penalties as are prescribed by law and are necessary 
in a democratic society [...] for the prevention of disorder or crime, 
[...] for the protection of the reputation or rights of others, for pre-
venting the disclosure of information received in confidence [...]

 
38.  The applicants also alleged that the inequality of arms during the 
Norwich Pharmacal proceedings constituted a breach of the proce-
dural aspect of their right to freedom of expression.

A. Admissibility

1. The Government’s preliminary objection

39.  The Government submitted that the applicants’ complaint 
regarding the lack of procedural guarantees in the Norwich Phar-
macal proceedings was inadmissible due to the applicants’ failure to 
exhaust domestic remedies within the meaning of Article 35 § 1. In 
the view of the Government, the applicants did not take advantage 

of procedural protection available to them under domestic law. The 
Government argued that it was open to the domestic court to make a 
range of orders against Interbrew for disclosure of documents, cross-
examination and production of information but this would generally 
only be done on the application of either party. In the present case, 
there was no evidence that the applicants had made any formal appli-
cations of this nature. The Government further relied upon the fact 
that the applicants did not request a full trial of Interbrew’s claim for 
delivery up of the leaked document. The Government concluded that 
the applicants did not argue before the domestic courts that the pro-
cedure adopted was unfair but instead chose to argue that Interbrew 
could not prove its case. Accordingly, the applicants had not raised the 
substance of their complaint in the domestic proceedings.

2. The applicants’ response

40.  The applicants disputed the Government’s assessment of the 
domestic proceedings. They highlighted the urgent nature of the pro-
ceedings and contended that the Government’s submissions did not 
reflect the haste with which the applicants were required to defend 
Interbrew’s application.

41.  The applicants emphasised that they had argued before the 
domestic courts that no findings of fact should be made on the basis of 
one-sided evidence in an interim application. They contested the Gov-
ernment’s suggestion that they did not ask the judge to order a full 
trial of Interbrew’s claim, although they accepted that a formal appli-
cation was probably not made and contended that this was because 
the judge had made it clear that he would not grant such an order. 
The applicants also accepted that no formal application was made for 
further information, but argued that an oral application in the course 
of argument sufficed when time was short. They explained that they 
had orally requested further details of Interbrew’s investigations but 
that the judge ruled this to be unnecessary on the basis that it might 
prejudice ongoing enquiries. As to their failure to seek permission to 
cross-examine witnesses, the applicants pointed out that the relevant 
witness statements were lodged either late on 16 December 2001 or 
early on 17 December 2001, in the closing stages of the urgent appli-
cation, and in any event recounted only hearsay evidence rather than 
dealing with the underlying facts of the leak and the investigation. 
Evidence, in the form of a letter from Kroll, concerning the progress 
of the investigation was merely appended to the witness statement of 
Interbrew’s solicitors which meant that the applicants were not able, 
under the CPR, to directly cross examine the Kroll witness himself. 
They therefore contended that they had aired the substance of their 
procedural complaint in the domestic proceedings.

3. The Court’s assessment

42.  The Court reiterates that in assessing whether domestic remedies 
have been exhausted, account should be taken not only of the formal 
remedies available in the legal system concerned but also of the par-
ticular circumstances of the case in question (see Akdivar and Others/
Turkey, 16 September 1996, § 69, Reports of Judgments and Decisions 
1996 IV). There should be a degree of flexibility in the application of 
the rule and it is not necessary to demonstrate that the arguments 
were advanced in exactly the same terms before domestic courts as 
before this Court, provided that the substance of the complaint has 
been aired in domestic proceedings in accordance with any formal 
requirements (see Fressoz and Roire/France [GC], no. 29183/95, § 37, 
ECHR 1999 I).

43.  The Court notes that until 10 December 2001, when an injunction 
was granted against them without notice, the applicants were com-
pletely unaware that Interbrew was planning to take legal action to 
compel them to deliver up the leaked document. The applicants there-
after found themselves in the position of having to resist, at very short 
notice, an interim application for delivery up of documents within 24 
hours, where the application by its nature would be determinative of 
the whole case. The Court observes that the timetable for the proceed-
ings before the High Court was tight and that the deadline for lodg-
ing written arguments before the Court of Appeal was short.

44.  The Court considers that the applicants argued in substance 
before both the High Court and the Court of Appeal that the court 
should not make findings of fact in summary proceedings and that 
their ability to contest the delivery up order was hindered by the fact 
that they were required to take it on trust that the leaked document 
had been falsified by X and that adequate efforts had been made to 
investigate the leak but had proved unsuccessful. In these circum-
stances the Court finds that, having regard to the haste with which 

5

MF juris 2-2010.indd   63 28-01-2010   14:05:17



Mediaforum 2010-264

Ju
ri

sp
ru

de
nt

ie
 n

r. 
11 the proceedings took place, the applicants have satisfied the require-

ments of Article 35 § 1.

45.  The Court notes that the complaint is not manifestly ill-founded 
within the meaning of Article 35 § 3 of the Convention. It must there-
fore be declared admissible.

B. Merits

1. The parties’ observations

a. The applicants

46.  The applicants argued that as a consequence of the order of the 
domestic court, their journalistic sources might be identified. They 
contended that this violated their right to freedom of expression.  The 
applicants alleged in particular that (i) the ‘interests of justice’ test in 
section 10 of the 1981 Act did not construe sufficiently narrowly the 
exceptions permitted by Article 10 § 2; (ii) it was wrong in principle 
to make an order for delivery up of documents which had the certain 
effect of interfering with freedom of expression when, as in this case, 
the seriousness of the harm done to, and the wrong suffered by, the 
claimant could not be determined; (iii) it was wrong in principle to 
make an order for delivery up of documents where the pursuit of 
evidence by other means had not been exhausted and/or evidence as 
to the adequacy of investigations was not satisfactory; and (iv) the 
domestic courts were wrong to treat the purposes of X as being rel-
evant and justiciable.

47.  The applicants pointed to the chilling effect that disclosure of 
journalistic sources had on the freedom of expression of the press in 
a democracy. In this regard, there was no difference between an order 
for disclosure of a source’s identity and an order for disclosure of doc-
uments which might identify a source. The applicants argued that the 
courts had failed to properly balance Interbrew’s interest in finding 
X against the vital public interest in protecting the applicants’ jour-
nalistic source. They concluded that in the present case, the order for 
delivery up was not ‘necessary in a democratic society’.

48.  The applicants also contended that the procedure employed for 
requiring them to deliver up the leaked documents contained insuffi-
cient procedural safeguards to constitute a fair hearing. In particular, 
the applicants alleged that they did not enjoy equality of arms in the 
legal proceedings because the court made important findings of fact 
upon which it later relied in carrying out the balancing test required 
under Article 10 § 2 without evidence being properly tested in court. 
The applicants refer in particular to the following: (i) the High Court 
accepted the assertion by Interbrew that the leaked document had 
been falsified, an assertion which the applicants were not able to chal-
lenge because they did not have access to all of Interbrew’s documen-
tation; (ii) the courts took Interbrew’s claim that it had conducted an 
adequate investigation into the leak and that the investigation had 
proved insufficient at face value, again in circumstances in which the 
applicants were unable to challenge the assertion or cross-examine 
relevant witnesses; and (iii) the courts found X’s purpose to have been 
harmful without full evidence being heard.

49.  The applicants pointed to the fact that all of the evidence adduced 
by Interbrew was in the form of witness statements – four by Inter-
brew’s solicitors and one by Interbrew’s Executive Vice-President and 
Advisor to the Chairman – containing second-hand or third-hand 
hearsay evidence. The statements referred to information or belief, 
rather than knowledge. The applicants alleged that inconsisten-
cies and omissions in the witness statements could not be properly 
explored in court. The applicants concluded that the absence of pro-
cedural safeguards meant that the court did not determine the neces-
sity and proportionality of the disclosure order in a properly adver-
sarial procedure.

50.  The applicants finally highlighted that failure to comply with the 
delivery up order could lead to penal sanctions being imposed upon 
them for contempt of court. They argued that in the circumstances, 
a greater level of equality of arms than would be required in ordinary 
civil proceedings ought to apply.

b.  The Government

51.  The Government contested the applicants’ submissions, observ-
ing that Article 10 did not require the protection of journalistic sourc-
es in all circumstances but allowed for that protection to be circum-
scribed where the conditions set out in Article 10 § 2 were met.

52.  The Government argued that section 10 of the 1981 Act, as applied 
in the applicants’ case, was compatible with Article 10 of the Conven-
tion. They further argued that the domestic courts were entitled to 
make the findings they did on the basis of the evidence and to take 
those findings into account in making the delivery up order. As to the 
harm suffered by Interbrew, the Government pointed to the drop in 
its share price and the rise in SAB’s share price. The Government also 
considered that the court was justified in reaching its conclusion as to 
X’s purpose given, inter alia, the anonymity, the lack of any attempt 
by X to justify the leak and the absence of any evidence to contradict 
Interbrew’s assertion that the leaked documents had been manipu-
lated. Finally, the Government argued that the applicants’ contention 
regarding the adequacy of Interbrew’s investigation into the leak was 
an attempt to appeal against the Court of Appeal’s judgment, which 
had rationally concluded that as much as possible had been done to 
track down the source of the leak.

53.  The Government pointed out that the order did not require the 
applicants to identify X directly. They highlighted the public interest 
in finding the perpetrator of what might have been serious criminal 
conduct and the risk of future harm to Interbrew. They concluded 
that the order was both necessary and proportionate and that the 
Court should respect the domestic court’s margin of appreciation in 
this regard.

54.  The Government accepted that the applicants were entitled to 
enjoy equality of arms in Norwich Pharmacal proceedings. However, 
they argued that contracting States have greater latitude in civil cases 
and that in such cases, it is important to assess the overall fairness of 
the proceedings. The Government contended that the proceedings 
were fair given that, inter alia, the questions as to whether the domes-
tic courts were justified in concluding that X’s purpose was to harm 
Interbrew and whether the leaked document contained untrue mate-
rial were immaterial to whether the applicants had a fair trial; and the 
applicants were not being asked to name X.

55.  The Government further argued that the applicants had available 
to them further procedural remedies which they chose not to use. In 
the circumstances, the Government concluded that the applicants 
had received a fair trial.

2.  The Court’s assessment

56.  The Court notes that the disclosure order of 19 December 2001 has 
not been enforced against the applicants. In the Court’s view, this does 
not remove the harm in the present case since, however unlikely such a 
course of action currently appears, the order remains capable of being 
enforced (see Steel and Morris/the United Kingdom, no. 68416/01, § 97, 
ECHR 2005 II). The Government do not argue to the contrary. It follows 
that the order of 19 December 2001 constituted an interference with the 
applicants’ right to freedom of expression. It is therefore necessary to 
examine whether the interference was justified under Article 10 § 2.

a. ‘Prescribed by law’

57.  The Court observes that the order was authorised by the common 
law principle in Norwich Pharmacal and by the operation of section 
10 of the 1981 Act, as interpreted in subsequent case-law. The interfer-
ence was therefore ‘prescribed by law’ within the meaning of Article 
10 § 2 (see Goodwin/the United Kingdom, 27 March 1996, § 31-33, 
Reports of Judgments and Decisions 1996 II). This was not contested 
by the parties.

b. Legitimate aim

58. The purpose of the interference was variously suggested to be to 
protect the rights of others, to prevent the disclosure of information 
received in confidence and to prevent crime. The Court observes that 
investigation and prosecution of crime are generally matters conduct-
ed by the State. In the present case, the Norwich Pharmacal proceed-
ings were brought by a private party. The Court further observes that 
in his judgment Sedley LJ emphasised that Interbrew’s prima facie 
entitlement to delivery up of the documents had been established 
solely because it might enable them to ascertain the identity of the 
proper defendant to a breach of confidence action, thereby preventing 
future leaks of its confidential information, and to take action against 
X to recover damages for losses already sustained (see paragraph 27 
above). In the circumstances, the Court considers that the interference 
in this case was intended to protect the rights of others and to prevent 
the disclosure of information received in confidence, both of which are 
legitimate aims.

5

MF juris 2-2010.indd   64 28-01-2010   14:05:17



Mediaforum 2010-2 65

Ju
ri

sp
ru

de
nt

ie
 n

r. 
11c. ‘Necessary in a democratic society’

i. General principles 59.  The Court reiterates that freedom of expression 
constitutes one of the essential foundations of a democratic society 
and that, in that context, the safeguards guaranteed to the press 
are particularly important. Furthermore, protection of journalistic 
sources is one of the basic conditions for press freedom. Without 
such protection, sources may be deterred from assisting the press in 
informing the public on matters of public interest. As a result, the 
vital ‘public watchdog’ role of the press may be undermined and 
the ability of the press to provide accurate and reliable reporting 
may be adversely affected. Having regard to the importance of the 
protection of journalistic sources for press freedom in a democratic 
society and the potentially chilling effect that an order for disclosure 
of a source has on the exercise of that freedom, such a measure cannot 
be compatible with Article 10 unless it is justified by an overriding 
requirement in the public interest (see Goodwin, cited above, § 39).

60. The Court recalls that as a matter of general principle, the ‘neces-
sity’ of any restriction on freedom of expression must be convincingly 
established. It is for the national authorities to assess in the first place 
whether there is a ‘pressing social need’ for the restriction and, in 
making their assessment, they enjoy a certain margin of appreciation.  
In the present context, however, the national margin of appreciation 
is circumscribed by the interest of democratic society in ensuring and 
maintaining a free press. This interest will weigh heavily in the bal-
ance in determining whether the restriction was proportionate to the 
legitimate aim pursued. The Court reiterates that limitations on the 
confidentiality of journalistic sources call for the most careful scru-
tiny by the Court (Goodwin, cited above, § 40).

61.  The Court’s task, in exercising its supervisory function, is not 
to take the place of the national authorities but rather to review the 
case as a whole, in the light of Article 10, and consider whether the 
decision taken by the national authorities fell within their margin of 
appreciation. The Court must therefore look at the interference and 
determine whether the reasons adduced by the national authorities 
to justify it are ‘relevant and sufficient’ (Handyside/the United King-
dom, 7 December 1976, § 50, Series A no. 24 and Goodwin, cited above, 
§ 40).

62.  The Court reiterates that under the terms of Article 10 § 2, the 
exercise of freedom of expression carries with it duties and responsi-
bilities which also apply to the press. Article 10 protects a journalist’s 
right – and duty – to impart information on matters of public interest 
provided that he is acting in good faith in order to provide accurate 
and reliable information in accordance with the ethics of journalism 
(Fressoz and Roire/France [GC], no. 29183/95, § 54, ECHR 1999 I and 
Bladet Tromsø and Stensaas/Norway [GC], no. 21980/93, § 65, ECHR 
1999 III).

63.  In the case of disclosure orders, the Court notes that they have a 
detrimental impact not only on the source in question, whose identi-
ty may be revealed, but also on the newspaper against which the order 
is directed, whose reputation may be negatively affected in the eyes 
of future potential sources by the disclosure, and on the members of 
the public, who have an interest in receiving information imparted 
through anonymous sources and who are also potential sources them-
selves (see, mutatis mutandis, Voskuil/the Netherlands, no. 64752/01, 
§ 71, 22 November 2007). While it may be true that the public percep-
tion of the principle of non-disclosure of sources would suffer no real 
damage where it was overridden in circumstances where a source 
was clearly acting in bad faith with a harmful purpose and disclosed 
intentionally falsified information, courts should be slow to assume, 
in the absence of compelling evidence, that these factors are present in 
any particular case. In any event, given the multiple interests in play, 
the Court emphasises that the conduct of the source can never be deci-
sive in determining whether a disclosure order ought to be made but 
will merely operate as one, albeit important, factor to be taken into 
consideration in carrying out the balancing exercise required under 
Article 10 § 2.

ii. Application of the principles to the present case 64.  The Court recalls that, 
in the Goodwin case, it was concerned with the grant of an order 
for the production of the applicant journalist’s notes of a telephone 
conversation identifying the source of the disclosure of information 
in a secret draft corporate plan of the claimant company which had 
disappeared, as well as of any copies of the plan in his or his employer’s 
possession. The order had been made by the domestic courts primarily 
on the grounds of the threat of severe damage to the company’s 
business, and consequently to the livelihood of its employees, which 

would arise from disclosure of the information in their corporate plan 
while refinancing negotiations were continuing. The Court noted 
that a vital component of the threat of damage to the company had 
already been neutralised by an injunction to prevent dissemination 
of the confidential information by the press. While accepting that the 
disclosure order served the further purpose of bringing proceedings 
against the source to recover possession of the missing document and 
to prevent further dissemination of the contents of the plan, as well as 
of unmasking a disloyal employee or collaborator, the Court observed 
that, in order to establish the necessity of disclosure for the purposes 
of Article 10, it was not sufficient for a party seeking disclosure to show 
merely that it would be unable without disclosure to exercise the 
legal right or avert the threatened legal wrong on which it based its 
claim. The considerations to be taken into account by the Convention 
institutions in their review under Article 10 tipped the balance in 
favour of the interest of a democratic society in securing a free press. 
On the facts of that case, the Court stated (at § 45) that it could not find 
that the company’s interests

[...] in eliminating, by proceedings against the source, the residual 
threat of damage through dissemination of the confidential infor-
mation otherwise than by the press, in obtaining compensation 
and in unmasking a disloyal employee or collaborator were, even 
if considered cumulatively, sufficient to outweigh the vital public 
interest in the protection of the applicant journalist’s source.

65. In the Court of Appeal in the present case, Sedley LJ found that 
the ‘relatively modest leak’ of which Interbrew was entitled to com-
plain did not diminish the seriousness for Interbrew of its repetition. 
He concluded that the public interest in protecting the source of such 
a leak was not sufficient to withstand the countervailing public inter-
est in allowing Interbrew to seek justice against the source (see para-
graph 27 above). What was said to matter critically in arriving at this 
conclusion was the evident purpose of X, which was ‘on any view a 
maleficent one, calculated to do harm whether for profit or for spite 
[...]’.

66.  The Court notes that in Goodwin, it did not consider allegations 
as to the source’s ‘improper motives’ to be relevant to its finding that 
there was a violation of Article 10 in that case, notwithstanding the 
High Court’s conclusion that the source’s purpose, in the Goodwin 
case, in disclosing the leaked information was to ‘secure the damaging 
publication of information which he must have known to be sensitive 
and confidential’ (see Goodwin, §§ 15 and 38, where it was argued by 
the Government that the source had acted mala fide and should there-
fore not benefit from protection under journalists’ privilege of non-
disclosure of sources). While the Court considers that there may be 
circumstances in which the source’s harmful purpose would in itself 
constitute a relevant and sufficient reason to make a disclosure order, 
the legal proceedings against the applicants did not allow X’s purpose 
to be ascertained with the necessary degree of certainty. The Court 
would therefore not place significant weight on X’s alleged purpose 
in the present case.

67.  As regards the allegations that the leaked document had been 
doctored, the Court recalls the duties and responsibilities of journal-
ists to contribute to public debate with accurate and reliable report-
ing. In assessing whether a disclosure order is justified in cases where 
the leaked information and subsequent publication are inaccurate, 
the steps taken by journalists to verify the accuracy of the informa-
tion may be one of the factors taken into consideration by the courts, 
although the special nature of the principle of protection of sources 
means that such steps can never be decisive but must be considered 
in the context of the case as a whole (see paragraph 63, above). In any 
event, the domestic courts reached no conclusion as to whether the 
leaked document was doctored, the Court of Appeal observing that it 
had no way of knowing, any more than the applicants, whether X, if 
cornered, would demonstrate that he had simply assembled authentic 
documents from different places within Interbrew, GS and Lazards. 
The Court likewise considers that it has not been established with 
the necessary degree of certainty that the leaked document was not 
authentic. The authenticity of the leaked document cannot therefore 
be seen as an important factor in the present case.

68.  It remains to be examined whether, in the particular circum-
stances of the present case, the interests of Interbrew in identifying 
and bringing proceedings against X with a view to preventing further 
dissemination of confidential information and to recovering dam-
ages for any loss already sustained are sufficient to override the public 
interest in the protection of journalistic sources.

5

MF juris 2-2010.indd   65 28-01-2010   14:05:17



Mediaforum 2010-266

Ju
ri

sp
ru

de
nt

ie
 n

r. 
11 69.  In this respect, the Court observes at the outset that where an 

unauthorised leak has occurred, a general risk of future unauthorised 
leaks will be present in all cases where the leak remains undetected 
(see Goodwin, §§ 17-18 and 41). In the present case, the Court notes that 
Interbrew received notice, prior to publication of the initial FT article, 
that a copy of the leaked document had been obtained and that there 
was an intention to publish the information it contained. In contrast 
to the stance taken by the company in the Goodwin case, Interbrew 
did not seek an injunction to prevent publication of the allegedly con-
fidential and sensitive commercial information. Moreover, the aim of 
preventing further leaks will only justify an order for disclosure of 
a source in exceptional circumstances where no reasonable and less 
invasive alternative means of averting the risk posed are available and 
where the risk threatened is sufficiently serious and defined to render 
such an order necessary within the meaning of Article 10 § 2. It is true 
that in the present case the Court of Appeal found that there were no 
less invasive alternative means of discovering the source, since Kroll, 
the security and risk consultants instructed by Interbrew to assist in 
identifying X, had failed to do so. However, as is apparent from the 
judgments of the domestic courts, full details of the inquiries made 
were not given in Interbrew’s evidence and the Court of Appeal’s con-
clusion that as much as could at that time be done to trace the source 
had been done by Kroll was based on inferences from the evidence 
before the court.

70.  While, unlike the applicant in the Goodwin case, the applicants 
in the present case were not required to disclose documents which 
would directly result in the identification of the source but only to 
disclose documents which might, upon examination, lead to such 
identification, the Court does not consider this distinction to be cru-
cial. In this regard, the Court emphasises that a chilling effect will 
arise wherever journalists are seen to assist in the identification of 
anonymous sources. In the present case, it was sufficient that infor-
mation or assistance was required under the disclosure order for the 
purpose of identifying X (see Roemen and Schmit/Luxembourg, no. 
51772/99, § 47, ECHR 2003 IV).

71.  The Court, accordingly, finds that, as in the Goodwin case, Inter-
brew’s interests in eliminating, by proceedings against X, the threat 
of damage through future dissemination of confidential information 
and in obtaining damages for past breaches of confidence were, even 
if considered cumulatively, insufficient to outweigh the public inter-
est in the protection of journalists’ sources.

72.  As to the applicants’ complaint that there was an inequality of 
arms during the Norwich Pharmacal proceedings which constituted 
a breach of the procedural aspect of their right to freedom of expres-
sion, the Court considers that, having regard to its above findings, it is 
not necessary to examine this complaint separately.

73.  In conclusion, the Court finds that there has been a violation of 
Article 10 of the Convention.

II.  Alleged violation of article 6 § 1 of the Convention

74.  The applicants further complained of the fact that there was, in 
their view, an inequality of arms during the legal proceedings. They 
relied on Article 6 § 1 of the Convention, which provides, insofar as 
relevant, as follows:

In the determination of his civil rights and obligations [...] every-
one is entitled to a fair [...] hearing [...] by [a] [...] tribunal ...

75. The Court observes that these complaints raise the same issues 
and relate to the same facts as those examined in the context of the 
applicants’ complaints under Article 10. The complaint should there-
fore be declared admissible. However, the Court concludes that there 
is no need to examine separately the complaints under Article 6 § 1 
having regard to its conclusion under Article 10.

III.  Alleged violation of article 8 of the Convention

76.  The applicants complained of a violation of their right to respect 
for their home and correspondence as a result of the court order 
requiring them to deliver up the leaked documents to Interbrew. 
They relied on Article 8 of the Convention, which provides, insofar as 
relevant, as follows:

1.  Everyone has the right to respect for his [...] home and his cor-
respondence.
2.  There shall be no interference by a public authority with the 

exercise of this right except such as is in accordance with the law 
and is necessary in a democratic society [...] for the prevention 
of disorder or crime [...] or for the protection of the rights and 
freedoms of others.

77.  The applicants also alleged that the inequality of arms during 
the Norwich Pharmacal proceedings constituted a breach of the pro-
cedural limb of their right to respect for their home and correspond-
ence.

78.  The Court observes that these complaints raise the same issues 
and relate to the same facts as those examined in the context of the 
applicants’ complaints under Article 10. The complaint should there-
fore be declared admissible. However, the Court concludes that there 
is no need to examine separately the complaints under Article 8 hav-
ing regard to its conclusion under Article 10.

IV.  Application of article 41 of the Convention

79.  Article 41 of the Convention provides:

If the Court finds that there has been a violation of the Convention 
or the Protocols thereto, and if the internal law of the High Contract-
ing Party concerned allows only partial reparation to be made, the 
Court shall, if necessary, afford just satisfaction to the injured party.

A. Costs and expenses

1. The applicants’ claims

80.  The applicants claimed reimbursement of costs and expenses 
incurred in the proceedings before the domestic courts and before 
this Court, together with sums paid to defray the costs of Interbrew 
in the same proceedings. The applicants calculated the total value of 
their claim to be GBP 766,912.62, composed as follows.

a. The Financial Times

81.  The FT claimed a total of GBP 141,853.12 in costs and expenses. 
This sum included:

(a) GBP 72,855 in respect of professional fees;
(b) GBP 42,211.88 in respect of counsel’s fees;
(c) GBP 2,966.01 in respect of disbursements;
(d) GBP 2,943.38 for work by Clifford Chance in connection with 

the proceedings before the Court; and
(e) GBP 20,876.85 in respect of costs ordered to be paid to Inter-

brew.

82.  The above sums were inclusive of VAT.

b. The Independent

83.  The Independent claimed a total of GBP 105,120.73 in costs and 
expenses. This sum included:

(a) GBP 81,738.88 in respect of professional and counsel’s fees and 
disbursements;

(b) GBP 2,505 for work by Clifford Chance in connection with the 
proceedings before the Court; and

(c) GBP 20,876.85 in respect of costs ordered to be paid to Inter-
brew.

84.  The above sums were exclusive of VAT, with the exception of the 
sums paid to Interbrew which were inclusive of any VAT applicable.

c. The Guardian

85.  The Guardian claimed a total of GBP 194,820 in costs and expens-
es. This sum included:

(a) GBP 151,837.68 in respect of professional fees;
(b) GBP 17,425 in respect of counsel’s fees;
(c) GBP 2,175.47 in respect of disbursements;
(d) GBP 2,505 for work by Clifford Chance in connection with the 

proceedings before the Court; and
(e) GBP 20,876.85 in respect of costs ordered to be paid to Inter-

brew.

86. The above sums were exclusive of VAT, with the exception of the 
sums paid to Interbrew which were inclusive of any VAT applicable.

d. The Times

87.  The Times claimed a total of GBP 58,349.02 in costs and expenses. 

5

MF juris 2-2010.indd   66 28-01-2010   14:05:18



Mediaforum 2010-2 67

Ju
ri

sp
ru

de
nt

ie
 n

r. 
11This sum included:

(a) GBP 20,075.01 in respect of counsel’s fees in the domestic pro-
ceedings;

(b) GBP 400 in respect of disbursements;
(c) GBP 16,997.16 for work by solicitors and counsel in connection 

with the proceedings before the Court; and
(d) GBP 20,876.85 in respect of costs ordered to be paid to Inter-

brew.

88.  The above sums were exclusive of VAT, with the exception of the 
sums paid to Interbrew which were inclusive of any VAT applicable.

e. Reuters

89.  Reuters claimed a total of GBP 266,769.75 in costs and expenses. 
This sum included:

(a) GBP 128,878.76 in respect of professional and counsel’s fees in 
the domestic proceedings;

(b) GBP 44,277.68 for work by solicitors and counsel in connection 
with the proceedings before the Court;

(c) GBP 72,736.46 in respect of costs incurred in connection with 
the investigation by the Financial Services Authority; and

(d) GBP 20,876.85 in respect of costs ordered to be paid to Inter-
brew.

90.  With the exception of the sums paid to Interbrew, which were 
inclusive of any VAT applicable, it is not clear whether the above sums 
were exclusive or inclusive of VAT.

2. The Government’s submissions

91. The Government considered the sums claimed to be excessive. 
They pointed to the large and unexplained discrepancies between the 
sums claimed by each of the five applicants. They further submitted 
that the work carried out by numerous lawyers on behalf of the appli-
cants resulted in unnecessary duplication.

92. The Government also pointed to the inclusion in the applicants’ 
claim of sums incurred in respect of a separate investigation by the 
Financial Services Authority (‘FSA’). They highlighted that the FSA 
was concerned, in pursuance of its regulatory functions, with the 
determination of whether an offence had been committed under the 
Financial Services Act 1986. This was a separate matter from the legal 
proceedings which formed the basis of the applicants’ claim before 
this Court. Such expenditure was therefore, in the Government’s 
view, irrecoverable. The Government highlighted the failure of the 
applicants, with the exception of Reuters, to specify how much of 
their costs and expenses were incurred as a result of the FSA inves-
tigation. On the basis that 27 per cent of the sum claimed by Reuters 
related to the FSA investigation, the Government invited the Court 
to make a corresponding reduction to the sums claimed by the other 
applicants, with the possible exception of The Times.

93. The Government also complained that the applicants had failed 
to provide adequate details of the breakdown of work carried out 
and had further failed to explain invoices which related to periods 
long after domestic proceedings had finished. It was apparent that 
some items included in the invoices submitted were in respect of 
work which was unrelated to the legal proceedings. The Government 
therefore invited the Court to make a further reduction to the sums 
claimed.

94. Finally, the Government disputed the level of costs claimed for 
the application to this Court. They pointed out that the two appli-
cants which had separately listed all costs incurred in the present 
application had incurred GBP 64,787.32 between them, which the 
Government considered to be excessive.

3. The Court’s assessment

95. According to the Court’s case-law, an applicant is entitled to the 
reimbursement of costs and expenses only in so far as it has been 
shown that these have been actually and necessarily incurred and 
were reasonable as to quantum (see, for example, Roche/the United 
Kingdom [GC], no. 32555/96, § 182, ECHR 2005 X).

96. In the present case, the Court considers that the sums claimed 
by the applicants are unreasonably high and that a significant reduc-
tion is accordingly required. First, the Court agrees with the Govern-
ment that sums related to the FSA investigation are not recoverable 
in the present proceedings. Second, in respect of the number of hours 

billed and the general rates charged by solicitors and counsel in the 
applicants’ case, the Court finds these to be excessive. In Reuters’ case, 
for example, the Court notes that a significant amount of work was 
charged at GBP 475 per hour. The Court further observes that there 
are significant and unexplained discrepancies between the sums 
claimed by each of the five applicants. Finally, the Court considers that 
there has been unreasonable duplication of work in the instruction of 
numerous solicitors, both domestically and in the proceedings before 
the Court. However, the Court also observes that the sums claimed 
by the applicants include a total of GBP 104,384.25 paid in respect of 
Interbrew’s costs in the domestic legal proceedings.

97. Regard being had to the information in its possession, the Court 
therefore considers it reasonable to award to the applicants the sum 
of EUR 160,000 in total, inclusive of any tax that may be chargeable to 
the applicants, covering costs under all heads.

B. Default interest

98.  The Court considers it appropriate that the default interest 
should be based on the marginal lending rate of the European Central 
Bank, to which should be added three percentage points.

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY

1. Declares the application admissible;

2. Holds that there has been a violation of Article 10 of the Conven-
tion;

3. Holds that there is no need to examine the complaint under Article 
6 § 1 of the Convention;

4. Holds that there is no need to examine the complaint under Article 
8 of the Convention;

5. Holds

(a)  that the respondent State is to pay the applicants, within three 
months from the date on which the judgment becomes final in 
accordance with Article 44 § 2 of the Convention, EUR 160,000 
(one hundred and sixty thousand euros) in total, inclusive of any 
tax that may be chargeable to the applicants, to be converted into 
pounds sterling at the rate applicable at the date of settlement, in 
respect of costs and expenses;
(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 
settlement simple interest shall be payable on the above amount at 
a rate equal to the marginal lending rate of the European Central 
Bank during the default period plus three percentage points;

6. Dismisses the remainder of the applicants’ claim for just satisfac-
tion.

Done in English, and notified in writing on 15 December 2009, pursu-
ant to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.
Lawrence Early Lech Garlicki
Registrar  President

Noot

Mr. W. F. Korthals Altes is vicepresident van de Rechtbank Amsterdam en Visi-
ting Professor, New York Law School, New York.

De uitspraak van 15 december 2009 van het EHRM in de zaak van de 
Financial Times en een aantal andere Engelse media tegen het Ver-
enigd Koninkrijk werpt onwillekeurig haar schaduw vooruit naar de 
op handen beslissing van de Grote Kamer in het beroep van Sanoma 
tegen het arrest van – een andere kamer van – het EHRM van 31 maart 
2009 in het geschil tussen deze uitgeverij en de Nederlandse Staat. In 
deze noot wordt getracht daarop al een beetje in te spelen.

Het oordeel van het EHRM

Zoals zo vaak draait het bij de toepassing van artikel 10 EVRM om het 
noodzakelijkheidscriterium. Het hof herhaalt de inmiddels bekende 
strofen uit eerdere zaken. Het besteedt met name aandacht aan zijn 
eerste uitspraak op dit gebied (Goodwin/UK1), omdat het ook daarin 

1  Goodwin/United Kingdom, 27 maart 1996, No. 17488/91, NJ 1996, 577, m.nt. E.J. 

Dommering, Mediaforum Bijlage 1996-5, B69-B76, m.nt. W.F. Korthals Altes.

5

MF juris 2-2010.indd   67 28-01-2010   14:05:18



Mediaforum 2010-268

Ju
ri

sp
ru

de
nt

ie
 n

r. 
11 ging om een vertrouwelijk document over een bedrijf (een bedrijfs-

plan) dat aan een journalist ter beschikking was gesteld. Nadruk ligt 
op het feit dat een bevel informatie te verstrekken niet alleen een 
nadelig effect op de specifieke informant kan hebben, maar ook op 
de krant waartegen het bevel is gericht. Haar reputatie is daarbij in 
het geding, zowel bij toekomstige informanten als bij het publiek, 
dat belang bij het ontvangen van informatie afkomstig van anonie-
me bronnen heeft en waaronder zich zulke bronnen zouden kunnen 
bevinden. Verder mogen rechters niet te snel aannemen dat van scha-
de aan deze belangen geen of minder sprake zal zijn, als een infor-
mant evident handelt met het doel schade te berokkenen en bewust 
vervalste informatie verspreidt. Het gedrag van een bron kan hooguit 
als – eventueel zelfs belangrijke – factor in aanmerking worden geno-
men, maar nooit bepalend zijn.

In de Goodwin-zaak was het gevaar voor schade al geneutraliseerd, 
doordat de rechter de pers in het belang van het bedrijf en zijn werk-
nemers had verboden de vertrouwelijke informatie te publiceren. Het 
belang van bronbescherming woog zwaarder dan het belang van het 
bedrijf bij het voorkomen van eventuele extra schade. Het motief van 
de informant speelde in Goodwin geen rol. In de Financial Times-zaak 
komt het eventuele motief van de bron volgens het hof in de proce-
dure in Engeland onvoldoende uit de verf om daaraan aanzienlijk 
gewicht toe te kennen. Hetzelfde geldt voor de mate waarin het uitge-
lekte document was vervalst.

Naar het oordeel van het hof blijft dan over de vraag of het belang 
van Interbrew bij het identificeren en eventueel vervolgen van X met 
het doel verdere verspreiding van vertrouwelijke informatie te voor-
komen en schadevergoeding te verkrijgen zwaarder weegt dan het 
publieke belang bij bescherming van journalistieke bronnen. Het 
hof wijst erop dat Interbrew – anders dan het bedrijf in de Goodwin-
zaak – geen publicatieverbod had gevraagd, hoewel het daartoe wel 
de kans had gehad. Verder rechtvaardigt het doel verder uitlekken te 
voorkomen een bevel tot onthulling van de bron alleen in de uitzon-
derlijke situatie dat geen alternatieve en minder ingrijpende manier 
voorhanden is om achter de identiteit van de informant te komen. Of 
dit laatste het geval was, blijkt niet duidelijk uit de procedures voor 
de Engelse gerechten. Het feit dat het hier om het uitleveren van 
documenten en niet om het onthullen van iemands identiteit gaat, is 
niet cruciaal.2 Uiteindelijk ging het er wel om die identiteit te achter-
halen. Aldus het hof, dat unaniem beslist dat het – overigens niet ten 
uitvoer gelegde – bevel aan de vier media het van Interbrew afkom-
stige document uit te leveren in strijd met artikel 10 EVRM was.

Opmerkingen

Het is altijd riskant gevolgtrekkingen te maken uit verschillen in 
samenstelling van kamers binnen eenzelfde gerecht. Opvallend is 
echter hoe welwillend het hof in de FT-zaak de media tegemoet treedt 
in vergelijking met, bijvoorbeeld, de kleinste meerderheid van de uit 
zeven andere rechters bestaande kamer die zich over de Sanomazaak3 

heeft gebogen. Nu gaat het hier om de crème de la crème van de Britse 
journalistiek en moet het blad AutoWeek, dat in Sanoma centraal staat, 
het alleen al daarom afleggen. Verder lijkt het justitiële belang in de 
Nederlandse strafzaak (de opsporing van ramkrakers) op het eerste 
gezicht groter dan het civielrechtelijke belang van Interbrew (wie is 
schuldig aan het lekken van de interne notitie?). Maar ook op andere 
onderdelen lijkt het hof de Britse media weinig in de weg te willen 
leggen.

Zo stapt het met schijnbaar gemak over de vraag of wel van een ver-
trouwelijke informant sprake is. Waar het EHRM in eerdere zaken 
steeds meer of minder nadrukkelijk heeft overwogen dat journalisten 
bronnen niet hoeven te noemen van wie zij in vertrouwen inlichtin-
gen hebben ontvangen, lijkt deze kamer daarvan geen punt te willen 
maken. Dat is opvallend, omdat uit de vastgestelde feiten blijkt dat 
de klagende media ook zelf niet wisten wie X was (r.o. 8: ‘a person (“X”) 
whose identity is unknown, even by the applicants’). Een vertrouwensband 
tussen hen en de mysterieuze X kan er dus niet zijn geweest. Zou 
dit betekenen dat het hof (als geheel) daaraan weinig waarde (meer) 
hecht? Of zou anonimiteit op zichzelf ook al een vertrouwensband 
inhouden? Dat zou erg ver gaan, want bij volledige anonimiteit heeft 
de journalist geen enkele mogelijkheid te verifiëren wie de bron van 
de verstrekte informatie is en met die bron over het vertrouwelijk 
houden van die informatie afspraken te maken.

Misschien gaat de Grote Kamer in Sanoma/The Netherlands daarover 
uitsluitsel geven. De Nederlandse regering nodigt haar daartoe in 
ieder geval wel uit. In haar memorie ten behoeve van de behandeling 
van de zaak4 attaqueert zij nogal heftig de vaststelling van de kleine 
kamer dat de medewerkers van AutoWeek de deelnemers voor de ille-
gale streetraces de garantie hadden verstrekt dat hun identiteit niet 
zou worden onthuld. Volgens haar blijkt dat nergens uit. 5 De overwe-
gingen van het hof in de FT-zaak zouden ertoe kunnen leiden dat dit 
alles niet zoveel uitmaakt.

Het EHRM laat in de FT-zaak ook overigens duidelijk merken dat 
het grote waarde aan het journalistieke privilege hecht. Zo mag aan 
mogelijk kwaadaardige motieven van de informant (die er ook in 
Goodwin waren) slechts in uitzonderlijke gevallen een doorslaggeven-
de rol worden toegekend en maakt het hof nauwelijks een punt van 
het feit dat de informatie die in de vertrouwelijke notitie stond, ken-
nelijk was gemanipuleerd. In ieder geval waren deze zeven rechters 
niet bereid daarnaar uitgebreid onderzoek te doen, zeker niet nu de 
nationale rechters dat evenmin nodig hadden gevonden.

Kortom, het wordt nu des te interessanter af te wachten wat de Grote 
Kamer met Sanoma gaat doen. Waar een kamer in klein verband zich 
vooral op de feiten en omstandigheden van de zaak zelf zal concentre-
ren, mag men van het volledige EHRM meer algemene bespiegelin-
gen verwachten. Ongetwijfeld wordt dat een heftige discussie, als de 
felheid van de minderheid in Sanoma in aanmerking wordt genomen.

2  Zie hierover ook Wouters & Oranje/Voute, Hof Den Haag 27 juli 2006, Mediaforum 

2006-9, nr. 28 m.nt. F. Fernhout, en Van Helvoirt/Toering & TOP Oss, Hof Den 

Bosch 11 juli 2006, Mediaforum 2007-1, nr. 2 m.nt. R.D. Chavannes.

3  Sanoma Uitgevers BV/The Netherlands, 31 maart 2009, No. 38224/03, Mediaforum 

2009-5, nr. 17, NJ 2009, 452 m.nt. E.J. Dommering, EHRC 2009, 70, m.nt. A.J. 

Nieuwenhuis. Zie ook A.W. Hins, ‘Wat is de belofte van een journalist waard? 

Vrijheid van nieuwsgaring na het arrest Sanoma tegen Nederland’, Mediaforum 

2009-5, p. 202-206.

4  Memorial of the Government of The Netherlands on the merits of Application 

No. 38224/03 van 9 november 2009.  

5  Zij maakt er ook een punt van dat van een in vertrouwen door een informant 

verstrekte informatie geen sprake kan zijn, als de informatie inhoudt dat de 

journalist bij een gebeurtenis op een op zichzelf openbare plaats aanwezig mag 

zijn. Dat lijkt mij voor discussie vatbaar, als deze informatie voor het overige 

verborgen blijft voor, bijvoorbeeld, de politie. Vergelijk de beschikking van 

– toen nog – rechter-commissaris Egbert Myjer in de Vordense Dierenbevrij-

dingsfront zaak (Rc Rb Zutphen 29 september 1982, NJCM-Bulletin 1982, 413 

m.nt. F.  Kuitenbrouwer).

5

MF juris 2-2010.indd   68 28-01-2010   14:05:18




