
 
 
 
Annotatie bij de zaken Ivanova en Flux (EHRM 14 februari 2008, appl. 36207 en EHRM 
29 juli 2008, appl. 22824/04), Nederlandse Jurisprudentie, 2009-46, nr. 520 en 521, p. 5151-
5162 
 

1. In deze beide zaken gaat het over de eisen die aan de bewijsvoering door de pers moeten 
worden gesteld als het gaat om voor personen (in het bijzonder personen die door hun 
functie in de publieke belangstelling staan) schadelijke berichten. In de Bulgaarse zaak 
Ivanova is de beslissende Kamer daarover nog unaniem, maar in de Moldavische zaak 
Flux openbaart zich in de door de Engelse rechter Bonello geschreven, door twee andere 
leden van de Kamer gesteunde, dissenting opinion een scherpe tegenstelling in de Kamer. 
Beide Kamers in deze zaken waren geheel verschillend samengesteld, maar geen van 
beide zaken is naar een Grand Chamber gegaan. Volgens sommigen duidt de felle 
dissenting opinion op een scherpe tegenstelling binnen het hele Hof, zie D. Voorhoof, 
‘Europese Mensenrechtenhof in de knoei met recht en journalistieke ethiek’, in: 
Mediaforum 2008 11/12, p. 421. De vice-president van het Hof, Rozakis, die het hieraan 
gewijde in oktober 2008 door de Universiteit van Straatsburg georganiseerde seminarium 
opende, ontkende dit. Om de zaken goed te begrijpen, moet ik iets langer stilstaan bij de 
feiten. 

2.  De Bulgaarse zaak gaat terug op een bankcrisis in 1996-1997 van de soort die wij in 2008 
wereldwijd meemaakten: een aantal Bulgaarse banken was failliet verklaard omdat het 
leningen met ondeugdelijke zekerheden had verstrekt. Dit had de stoot gegeven tot een 
hervorming van het toezicht, hier op neer komende dat de Bulgaarse Nationale Bank een 
zwarte lijst ging publiceren met de namen van de zogenaamde ‘krediet miljonairs’. De 
zaak draait om een zekere Mr. M.D. M.D. was als parlementariër lid van de Financiële en 
Budgettaire Commissie van het Parlement, waarschijnlijk vanwege zijn expertise van de 
financiële wereld omdat hij aandeelhouder was van vele ondernemingen. In januari 1998 
presenteerde de Centrale Bank de zwarte lijst aan de Voorzitter van het Parlement. Een 
van de grote kranten Trud berichtte de dag daarop dat er parlementariërs op die lijst 
stonden, waaronder enkele ondernemingen die verbonden waren met de naam van M.D. 
M.D voerde daartegen zonder succes een civiele procedure. Twee jaar later hield een 
politieke partij een besloten zitting over de voorgenomen benoeming van Staatssecretaris 
van Financiën die verantwoordelijk zou worden voor de douane, om het zacht uit te 
drukken, een in Bulgarije nogal gevoelige positie. De journaliste Rumyana Ivanova, 
appellante in deze zaak en journaliste van het blad 24 Uur, was in het Parlementsgebouw 
aanwezig en sprak ‘in de wandelgangen’ met enkele parlementariërs die deze bijeenkomst 
hadden bijgewoond. Zij hoorde van enkelen van hen dat M.D. kandidaat was voor deze 
positie, maar één van hen zei dat de minister-president daar niet blij mee was omdat M.D. 
op de lijst van krediet miljonairs stond. Dit bericht checkte ze bij de voorlichter van de 
douane, die bevestigde dat met M.D. gelieerde ondernemingen op die eerder door Trud 
gepubliceerde lijst stonden. Hij noemde er twee: FBK Maxcom en Maxcom OOD. Zelf 
vond de journaliste nog een derde onderneming, namelijk Vitapand OOD. Ze slaagde er 
niet in M.D. voor commentaar aan de telefoon te krijgen. Volgens haar zeggen hadden 
andere journalisten van haar krant bij het OM, de ministeries van Binnenlandse Zaken en 
Financiën en de Nationale Bank geverifieerd of M.D. op de zwarte lijst stond en zij 
hadden dat allen bevestigd. Op 4 augustus 2001, een dag na de besloten bijeenkomst in 
het Parlement, publiceert 24 Uur het artikel van de hand van Ivanova dat M.D. getipt 



werd als kandidaat, maar dat een drietal ondernemingen waaraan hij gelieerd was op de 
lijst van ‘krediet miljonairs’ stonden. Er stond een foto van M.D. bij het artikel en ook 
een van een andere genoemde ‘schone’ kandidaat. M.D. belt de hoofdredacteur dat hij 
geen aandeelhouder is van de genoemde ondernemingen. De hoofdredacteur wijzigt de 
tekst in de tweede editie van die dag. De genoemde ondernemingen worden weggelaten 
en het bericht wordt afgezwakt tot de bewering dat insiders melden dat M.D. op de 
zwarte lijst stond, maar dat M.D. dat ontkende met het citaat: ‘Ik ben geen debiteur, maar 
een crediteur’. Twee dagen later publiceert de krant een ingezonden brief van M.D. van 
dezelfde strekking. Kort daarna maakt hij bekend dat hij zich terugtrekt als kandidaat 
voor de positie van staatssecretaris. M.D. startte daarna een gecombineerde 
strafklacht/schadevergoeding procedure. In de strafzaak krijgt hij gelijk, de 
schadevergoedingsvordering wordt afgewezen, omdat hij zijn schadeclaim niet voldoende 
had onderbouwd. De Rechtbank van Sofia achtte de publicatie van het feit dat M.D. op 
de lijst van krediet miljonairs stond met voorbedachten rade gepleegde smaad. Daarbij 
betrekt de Rechtbank dat Ivanova de geldende journalistieke regels voor zorgvuldig 
onderzoek niet zou hebben nageleefd. De bronnen waarop zij zich had gebaseerd had zij 
volgens die regels als onbetrouwbaar moeten aanmerken. Deze beslissing blijft in hoger 
beroep in stand. 

3. In de zaak Flux ging het om een in februari 2003 door krant Flux gepubliceerd artikel 
over de misstanden rond de school Spiru Haret dat gebaseerd was op een anonieme brief 
van de ouders van de kinderen op de school. Behalve een hoop klachten over de gang 
van zaken op school, bevatte de brief ook de beschuldiging dat het schoolhoofd zich 
voor bedragen van 200-500 dollar had laten omkopen om kinderen op de school te 
plaatsen. De school vraagt een weerwoord dat Flux weigert te plaatsen, maar dat in een 
andere krant wordt gepubliceerd. Flux reageert op die publicatie door de eerste publicatie 
gebaseerd op de brief van de ouders te verdedigen. Zij herhaalt de beschuldiging van 
corruptie en citeert daarvoor een aanvullende bron V.I., een voormalige collega van het 
schoolhoofd. Het schoolhoofd start een civiele procedure tegen de school. In de 
procedure worden van de zijde van Flux drie getuigen gehoord, waaronder de bewuste 
V.I., die allen de corruptie bevestigden. De Rechtbank geeft het schoolhoofd gelijk, 
ondanks het feit dat ze geloofwaardigheid van de getuigen niet in twijfel trekt. ‘Maar,’ zegt 
de Rechtbank, ‘Beschuldigingen van omkoping kunnen we alleen voor waar houden als er 
een strafrechtelijke veroordeling is waarin dat is vastgesteld.’ Het hoger beroep wordt 
verworpen. 

4. In beide zaken beroept het Hof zich onder meer op de precedenten 
Pedersen/Denemarken (EHRM 17 december 2004 NJ 2005, 369, m.nt EJD), McVicar 
(EHRM 7 mei 2002, NJ 2004, 337, m.nt. EJD), en Bladet Tromsø (EHRM 20 mei 1999, 
NJ 2001, 64, m.nt. EJD onder NJ 2001, 63). De regels die het daaruit destilleert en ook 
toepast in deze zaken zijn: 1. bij feitelijke oordelen die een ernstige beschuldiging 
inhouden (ambtelijk tekortschieten, malversaties) is een grondig onderzoek nodig, 2. de 
journalist moet te goeder trouw (lees: conform zijn beroepsregels) handelen, 3. de pers 
moet in de gelegenheid zijn in rechte feiten te bewijzen, en de kosten en inspanningen 
daarvan moeten niet onredelijk hoog zijn, 4. het maakt verschil of de journalist een 
gezaghebbende bron citeert of dat hij de beschuldiging tot de zijne maakt. Volgens het 
Hof hebben de Bulgaarse en Moldavische rechters die regels niet verkeerd toegepast. 

5. Op beide beslissingen is kritiek mogelijk. Die kritiek betreft niet zozeer de regels als wel 
de toepassing van die regels op de feiten. Zo lijkt het mij dat het in de Bulgaarse zaak 
(waar het om een strafzaak ging) wel erg ver ging om te zeggen dat de journaliste 
opzettelijk een verkeerd bericht over de zwarte lijst van ‘krediet miljonairs’ had 
gepubliceerd, temeer daar de discussie over de al of niet plaatsing op die lijst was ontstaan 
naar aanleiding van de mogelijke benoeming van iemand in een belangrijke functie 

 2

http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=709500&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=1132746FF1FE2A468ACCBCD1763D4D8149
http://www.ivir.nl/publicaties/dommering/Annotatie_NJ_2005_368_369.html
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=698327&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://www.ivir.nl/publicaties/dommering/nootMcVicarNJ2004.html
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=696246&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649


 3

waarvoor absolute financiële integriteit was vereist. Ook de diskwalificatie van haar 
parlementaire bronnen gaat wel erg ver. In de Moldavische Flux zaak hebben de 
dissenters, naar mijn mening, het gelijk aan hun zijde als zij stellen dat het veel te ver gaat 
dat de pers iemand alleen van corruptie mag beschuldigen, als dat in een strafrechtelijke 
veroordeling is vastgesteld. In dit geval had de krant drie getuigen aan haar zijde, aan de 
geloofwaardigheid van wie de nationale rechters niet hadden getwijfeld. In beide zaken, 
was naar mijn smaak toch te veel rook, om te kunnen concluderen dat er helemaal geen 
vuur was. 

6. De kern van de problematiek van het bewijs in perszaken verwoordt Bonello in zijn 
dissenting opinion: ‘I too would have good governance and good professional behaviour 
go hand in hand, but, if the latter should fail, I would still opt to privilege good 
governance over good media professionalism.’ Anders gezegd: stelt men te hoge eisen aan 
het bewijs dat de pers in een procedure moet leveren, dan ontstaat het risico van 
zelfcensuur waardoor ook beweringen, die terecht misstanden zouden hebben 
aangeklaagd uit de publiciteit blijven omdat de uitgever het juridische procesrisico om ze 
te publiceren te hoog acht (vgl. Frederick Schauer, Free speech: a philosophical enquiry, 
Cambridge, Cambridge University Press, 1982, p. 170-171). Als er inderdaad een verschil 
van mening over de bewijskwestie binnen het Hof heerst, dan zou het over dit dilemma 
moeten gaan. Daarover vinden we in de (meerderheids)beslissingen niets. 

 
E.J. Dommering 


